Gå til innhold

Like før jeg gir opp livet på "landet" og flytter til leilighet i Oslo

Anbefalte innlegg

Vi bodde i Oslo, men når vi fikk barn hadde vi lyst til å gi dem mer enn hva byen kunne tilby.

Barnehage med gode utearealer, skog og mark rett utenfor døren (har ikke råd til å bo i de områdene i Oslo som har det), større bolig men egen hage, mindre trafikk og så videre. Prisen vi måtte betale var lengre reisevei til jobb

Det er noen år siden nå, elsker livet her vi bor nå, men føler jeg er ved å gi det opp.
Dersom vi voksne skal finne på noe med vennene våre må vi inn til Oslo, alt foregår der. I dag må mannen og eldste inn til Oslo siden det er noe utstyr eldste trenger vi ikke får tak i i nærområdet, er alltid ett eller annet man må inn til Oslo for.
Begynner å bli lei. Har nesten lyst til å flytte tilbake til leilighet i Oslo bare for å ha ting i nærheten, vil ikke ha råd til rekkehus eller eget hus det da boligprisene er skinnsyke. 
På den andre siden, liker virkelig ikke å bo i leilighet :(

Anonymkode: 84f07...b1b

Fortsetter under...

Det er ikke så dyrt i Oslo som folk skal ha det til. At på til finnes det hus som ligger slik du ønsker deg, i Oslo.

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=262821311

Anonymkode: 69643...86a

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke så dyrt i Oslo som folk skal ha det til. At på til finnes det hus som ligger slik du ønsker deg, i Oslo.

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=262821311

Anonymkode: 69643...86a

Det er leie, og ikke eie, vi ønsker å kjøpe.

Og Sørkedalen er ganske god utenfor selve Oslo og der vil vi få akkurat de samme utfordringene vi ha nå

HI

Så rart. Jeg bor en halvtime i bil fra Oslo og har ikke hatt behov for å reise dit siden før korona en gang, annet enn noen ganger for å besøke en venninne som bor der.

Abonnerer du på lokalavisen? Det er ofte der du kan få med deg når det skjer ting i lokalmiljøet.

Anonymkode: 3f1d9...45b

Aldri ever noenang noensinne utenfor story eller "storby' igjen. Gir meg er å bo på landsbygda det sanne som å gi opp livet. Med mindre du blir sett av resten og millionær på det. 

Anonymkode: 15690...d5d

Det er jo bare merkelig. Bor 40 min utenfor Oslo, og jeg har aldri måttet til Oslo for å kjøpe noe som helst. Eller fordi det skjer ting i Oslo. Var det mye i ungdommen fordi det var kult å reise til Oslo, og har gått på skole i Oslo. Men skulle likt å se den personen som MÅ til Oslo for å finne noe de bare har i Oslo. Det tviler jeg på eksisterer.

Anonymkode: 9f4b7...d04

Annonse

Hva med å flytte til en by nær Oslo somMoss, Fredrikstad etc? Der er det mer tilbud av ting å gjøre og kjøpe enn for eksempel mindre tettsteder som Nittedal etc vil jeg tro. 

Anonymkode: 907a4...f59

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva i all verden er der dor noe utstyr ungdommen trenger som dere MÅ til Oslo sentrum for å kjøpe?

Anonymkode: b943d...92b

Jeg skjønner heller ikke dette. Vi bor landlig til utenfor Oslo, og MÅ aldri inn til byen. Klart, skal man på noe som kun skjer i Oslo, f.eks. på Operaen, så må man nødvendigvis reise dit Operaen er, på samme måte som man må reise til Trondheim hvis man vil se Nidarosdomen. Men det er jo uproblematisk å reise. Jeg er ikke noe bymenneske i det hele tatt, og vil heller reise til Oslo de (sjeldne) gangene jeg skal noe der enn å bo der fast.

Er det noe jeg må kjøpe som jeg ikke får tak i her så bestiller jeg det på nett…

Anonymkode: 51b00...6a8

Vi bor landlig til i gamle Sørum.

Et eksempel, sønnen vår har en penn koblet til datamaskinen han bruker til noe tegning i forbindelse med skolearbeid.  Den hadde han klart å knekke. Sjekket over alt på nett, men måtte inn til Oslo for å få tak i en ny. Kunne ikke bestille på nett da han trenger den til noe skolearbeid nå i helgen.

En annen ting, som er det som er mest ubeleilig, alle vennene til mannen og meg bor i Oslo. Møtes man så møtes man i Oslo siden her vi bor er det egentlig ingen steder å møtes. Vi må ta 2 busser til Lillestrøm,  og tog derfra for å møte venner en gang I blant, og det tar lan tid å reise. Da bli det til at det ikke er så ofte vi faktisk kan ta oss tiden til å møte venner. 

Savner å ha mulighet til å møte venner bare for en kopp kaffe uten noe planlegging, ikke bare møte den for en helaften med alkohol. Kunne ta ting adhoc.

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Et eksempel, sønnen vår har en penn koblet til datamaskinen han bruker til noe tegning i forbindelse med skolearbeid.  Den hadde han klart å knekke. Sjekket over alt på nett, men måtte inn til Oslo for å få tak i en ny. Kunne ikke bestille på nett da han trenger den til noe skolearbeid nå i helgen.

En annen ting, som er det som er mest ubeleilig, alle vennene til mannen og meg bor i Oslo. Møtes man så møtes man i Oslo siden her vi bor er det egentlig ingen steder å møtes. Vi må ta 2 busser til Lillestrøm,  og tog derfra for å møte venner en gang I blant, og det tar lan tid å reise. Da bli det til at det ikke er så ofte vi faktisk kan ta oss tiden til å møte venner. 

Savner å ha mulighet til å møte venner bare for en kopp kaffe uten noe planlegging, ikke bare møte den for en helaften med alkohol. Kunne ta ting adhoc.

Kan dere bare møtes hjemme hos dere?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan dere bare møtes hjemme hos dere?

Det går jo ikke de er jo flere enn bare oss, og det er jo bare såååå mye lenger å dra ut til oss en for oss å dra inn til byen...

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det går jo ikke de er jo flere enn bare oss, og det er jo bare såååå mye lenger å dra ut til oss en for oss å dra inn til byen...

Og så er det noe å møtes uten barna også..

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det skjønner jeg. Det er et problem å bo langt fra venner. Når man flytter kan man gjerne ikke treffe gamle venner like ofte som før. Det blir viktig å skaffe seg nettverk der man bor.

Men kunne dere ikke flytte litt mer sentralt der dere bor? Sånn så dere ikke må ta 2 busser for å komme til togstasjonen. 

Jeg bor flyttet selv ut av Oslo da jeg fikk barn, flyttet til Drammen. Og det går fort inn til Oslo med toget. Og det skjer mye her, og er mange butikker her. 

Anonymkode: 8ac48...557

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Men kunne dere ikke flytte litt mer sentralt der dere bor? Sånn så dere ikke må ta 2 busser for å komme til togstasjonen. 

Jeg bor flyttet selv ut av Oslo da jeg fikk barn, flyttet til Drammen. Og det går fort inn til Oslo med toget. Og det skjer mye her, og er mange butikker her. 

Anonymkode: 8ac48...557

Anonymkode: 576c3...623

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er jo bare merkelig. Bor 40 min utenfor Oslo, og jeg har aldri måttet til Oslo for å kjøpe noe som helst. Eller fordi det skjer ting i Oslo. Var det mye i ungdommen fordi det var kult å reise til Oslo, og har gått på skole i Oslo. Men skulle likt å se den personen som MÅ til Oslo for å finne noe de bare har i Oslo. Det tviler jeg på eksisterer.

Det sier mest om hvor lite du vet om Oslo. 

Anonymkode: 976d0...e23

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Dette handler om at man ikke må til Oslo. Ikke hvor mye man vet om Oslo. 

At du må handle i Oslo den sjeldne gangen da et bestemt verktøy ryker dagen før det skal brukes, er neppe noe å basere en tilbakeflytting på.

Men at du ikke har opparbeidet deg et nettverk og fått noen venner der du bor, det ville ha bekymret meg mer.

Anonymkode: 5b445...95f

Anonym bruker skrev (På 25.11.2023 den 14.55):

Aldri ever noenang noensinne utenfor story eller "storby' igjen. Gir meg er å bo på landsbygda det sanne som å gi opp livet. Med mindre du blir sett av resten og millionær på det. 

Anonymkode: 15690...d5d

????  :fnise:

Anonymkode: 0b24d...f52

Anonym bruker skrev (På 25.11.2023 den 22.19):

Klarer du å nevne EN ting en gang man bare MÅ til Oslo for å få tak i?

Jeg bodde selv i Oslo de første 30 årene av livet. Flyttet til Hamar før jeg fikk barn. Bodd her i 8 år nå. Litt over en times togtur til Oslo. Føler ikke at jeg MÅ inn til Oslo for noe som helst. 

Synes fortsatt det er superdigg å kunne gå på butikker og restauranter uten kø, hyggelige serviceinnstilte folk som har tid og overskudd til å hjelpe. Hater ikea og kjøpesenter da jeg bodde i Oslo. Der jeg bor nå er det faktisk koselig både på IKEA og kjøpesenter!

Jeg drar inn til Oslo noen ganger i året for å besøke og være sammen med gode venner. Hver gang jeg tar offentlig transport der priser jeg meg lykkelig over at det ikke er en del av hverdagen min lenger.

Anonymkode: 9c179...d02

Anonym bruker skrev (På 25.11.2023 den 20.08):

Hvorfor tar dere ikke bare toget fra Sørumsand til Oslo? Det tar vel under en halvtime…?

For øvrig tar toget Lillestrøm-Oslo ti minutter. Hvis venna deres faktisk er interesserte i å møte dere, så bør de kunne klare å ta toget til Lillestrøm en gang i blant, så dere kan møtes «på midten». Gidder de ikke såpass hadde jeg heller prøvd å få meg noen venner der dere bor.

Anonymkode: 51b00...6a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...