Gå til innhold

Har dere noen gang betalt for andre kunder?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, et par ganger. Ikke noen store summer. Har fått penger på vipps etterpå. 

Har også blitt lurt av en dame for en del tusen. Jeg handlet for henne en periode alltid alt tilbake, så kom en stor handel og vipps, borte fra jordens overflate. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg

La ut for ei som stod og prøvde betale med gavekort/matkort fra en matsentral. Det var tomt og hun var ordentlig fortvilet. Basisvarer for noen hundrelapper. Hun ville gjerne betale tilbake senere, men den stakk virkelig så jeg ønsket henne kun en god dag. Fikk takk på fb siden. Fikk senere telefon fra butikksjefen også, hvor han så ønsket å dekke det jeg la ut. Vi endte med å dele summen. 

Anonymkode: 62df3...6f0

Annonse

Har betalt småsummer for barn som ikke har nok til lørdagsgodtet. Og en gang for en småbarnsmor som hadde glemt kortet hjemme og innså at butikken stengte tidligere på påskeaften enn det hun trodde. Det er mange år siden og hun hilser fortsatt hjertelig på meg. 

Ja, en dame hadde en helt full handlekurv, med bleier og matvarer og en trøtt liten en, hu kom bort til meg og spurte om jeg hadde Vipps, for hun hadde glemt kortet hjemme, gutten var trøtt og sliten og gåturen hjem var på ca 10 minutter. Jeg måtte inn i nettbanken min og overføre penger til meg selv før jeg betalte, for jeg hadde ikke så mye på kortet. Hun Vippset jo før jeg betalte men det tar av og til litt tid før det kommer inn. 

Og 2 ganger for barn/ ungdommer som fikk kort avvist eller ikke hadde nok penger til å betale for godteriet sitt. 

Anonymkode: 9fc1c...87b

For noen år siden skulle jeg sjekke inn på hotell i en middels stor by i Norge. Damen forran meg i innsjekkingen hadde blitt frastjeler veska si på teigen og var ordentlig fortvilet. Hun fikk nesten okke sjekket inn fordi hun ikke hadde Mastercard - til tross for at rommet var forhåndsbetalt av arbeidsgiver. 

Hun spurte om å få bestilt noe enkelt mat fra hotellets restaurant og få sett regningen på rommet. Der fikk hun ikke. Da ble jeg ordentlig irritert og tilbød meg og betale middagen for henne. 

Makan til dårlig kundeservice fra hotellet!! 

Anonymkode: 23789...ffa

Glemmer aldri den gangen en dame betalte for meg. Jeg var student, trodde jeg hadde dekning på kortet til knekkebrød og syltetøy, men så hadde jeg ikke det. Jeg hadde ikke noe annet å spise, og det var tre dager til studielån. Jeg trengte ikke å si noe av dette, og heller ikke å spørre om hjelp - hun bare la mine varer sammen med sine ❤️

Anonymkode: 13de2...1b9

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Uff, sikkert en del foreldre som sender kortet med ungene og tror at det alltid bare er å bipe kortet.

Anonymkode: 68e07...c88

Ja, det tror jeg også. Gutten ble så flau da han ikke fikk betalt. 

Anonymkode: db06d...b43

Annonse

Nei. Ikke fordi jeg ikke vil eller ønsker å hjelpe, men jeg har faktisk aldri opplevd en situasjon der det har vært aktuelt. Jeg hadde gjort det hvis det trengtes. Eneste unntaket jeg kommer på er i kantinen på jobb der en kollega hadde glemt lommeboken, så da la jeg ut for henne.

Anonymkode: cb226...7a9

Vi stod bak en dame med 3 barn på Disney on ice som hadde kjøpt sånne lysdingser til 2 små unger. Kortet gikk ikke gjennom og jeg er usikker på om det ikke var dekning eller om det ikke virket. Ho stresset veldig og prøvde kortet flere ganger. 

Da ho sa hviskende til ungene at de måtte legge tingene tilbake, så tok jeg mitt kort og betalte for henne. Hun ble SÅ glad og var helt på gråten (sikkert pga stress med lang kø og unger). Ho ville vippse tilbake, men vi nekta å si hvem vi var og ønsket henne en god kveld! 
Utrolig gøy å kunne hjelpe på den måten.

Anonymkode: 47a57...7e2

Jeg fikk ikke kortet til å virke i matbutikken og opplevde at noen i køen trodde jeg hadde dårlig råd og ville betale for meg. Jeg synes det var veldig ydmykende.

Hadde ikke bedt om hjelp. Takket høflig nei, satt tilbake varen, var bare snakk om 1 vare. Det var en teknisk feil som var årsaken og jeg hadde 5 minutter hjem for å hente et annet kort. Vedkommende mente sikkert godt, men jeg synes det var frekt å spørre når jeg ikke hadde bedt om hjelp. 

Anonymkode: 67674...ff3

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg fikk ikke kortet til å virke i matbutikken og opplevde at noen i køen trodde jeg hadde dårlig råd og ville betale for meg. Jeg synes det var veldig ydmykende.

Hadde ikke bedt om hjelp. Takket høflig nei, satt tilbake varen, var bare snakk om 1 vare. Det var en teknisk feil som var årsaken og jeg hadde 5 minutter hjem for å hente et annet kort. Vedkommende mente sikkert godt, men jeg synes det var frekt å spørre når jeg ikke hadde bedt om hjelp. 

Ja, ikke sant? Det er da enda godt at man kan kjenne på fornærmelse sånn på det jevne. 

Anonymkode: b2466...124

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det var FREKT å tilby hjelp? 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd dette, men det hadde da ikke ramlet meg inn å bli fornærmet. Dersom det hadde skjedd hadde jeg takket pent og vippset tilbake der og da. Det må være vanskelig å være så lettkrenket.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har flere ganger betalt småbeløp for folk uten å be om å få tilbake. Man vet aldri hva dolk sliter med. 
En gang sto jeg selv høygravid, søvnløs og med hylende toåring i butikken og hadde tatt med meg et utløpt kort. Mannen bak meg betalte hele kurven min, 500 kr ca, og nektet å få tilbake (dette var før Vipps). Jeg har god råd og trengte virkelig ikke pengene. Men han reddet dagen for meg og jeg var så takknemlig og rørt at jeg faktisk begynte å gråte. Ikke et øyeblikk syntes jeg han var frekk. Herregud for et menneskesyn du har. 

Anonymkode: b02b7...83b

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er sinnsykt frekt.

Jeg opplevde en gang å åpne lokket på brødskjæreren, så var det en dame som la sitt brød nedi, mens jeg holdt lokket. 

Samme med en som kom bakfra, kjørte rundt meg og stilte seg foran meg i køen. Hun hadde en full vogn varer, jeg hadde kun etpar varer.

Hadde noen foreslått at de skulle betalt for meg, så tror jeg at jeg ville ledd like godt av det, som av de to over her.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Herregud for et menneskesyn du har. 

Anonymkode: b02b7...83b

Det er jo ingenting galt med vedkommendes menneskesyn. Det er lov å synes at noe er frekt, selv om man aksepterer at mennesker har ulik personlighet og selv om man ikke vet hva mennesker sliter med.

Det å tilby hjelp til å betale, er temmelig frekt, og man skal ikke gjøre det med mindre man er 100% sikker på at det passer seg. Selv da skal man gjøre det på en diskret måte. Gjør man ikke det, så må man tåle at andre reagerer.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Selv da skal man gjøre det på en diskret måte. Gjør man ikke det, så må man tåle at andre reagerer.

For å sammenligne. Det hender titt og stadig at ungdommer holder igjen dørene på t-banen, og får høre det over høyttaleren at det er ikke greit. Her en dag kom jeg springende, og da hun så meg, så var det en dame som tok et diskret skritt tilbake, slik at døren ikke kunne lukke seg. Hun holdt den ikke igjen, hun bare stilte seg strategisk nær døråpningen. Ingen andre enn hun og jeg, visste hva som skjedde. Her er forskjellen på det å tilby seg å betale for andre, og det å bare gjøre det. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo ingenting galt med vedkommendes menneskesyn. Det er lov å synes at noe er frekt, selv om man aksepterer at mennesker har ulik personlighet og selv om man ikke vet hva mennesker sliter med.

Det å tilby hjelp til å betale, er temmelig frekt, og man skal ikke gjøre det med mindre man er 100% sikker på at det passer seg. Selv da skal man gjøre det på en diskret måte. Gjør man ikke det, så må man tåle at andre reagerer.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

For å sammenligne. Det hender titt og stadig at ungdommer holder igjen dørene på t-banen, og får høre det over høyttaleren at det er ikke greit. Her en dag kom jeg springende, og da hun så meg, så var det en dame som tok et diskret skritt tilbake, slik at døren ikke kunne lukke seg. Hun holdt den ikke igjen, hun bare stilte seg strategisk nær døråpningen. Ingen andre enn hun og jeg, visste hva som skjedde. Her er forskjellen på det å tilby seg å betale for andre, og det å bare gjøre det. 

Det er ikke frekt å tilby hjelp om noen har utfordringer. Når noen sitt kort ikke virker, slik at de får betalt, er det ingenting frekt med å tilby hjelp. Det er fint mulig at man ikke trenger hjelp, da takker man bare nei til tilbudet. Det er svært få som vil henvende seg til de andre i køen å spørre om hjelp så i slike situasjoner må man tilby. 

Forstår jeg det rett med det andre innlegget jeg siterer at man ikke en gang skal spørre, men bare trekke kortet? For det å spørre er frekt, men ikke det å bare anta at det er greit og å trekke kortet uten å høre med kunden? Det ville jeg følt var invaderende og merkelig. Klart man spør først om man skal betale. Har kunden f.eks. overtrukket kortet kan det være kunden ønsker å sette tilbake noen av tingene fremfor å måtte vippse andre i ettertid. 

Jeg synes for øvrig det er en uting med de som blir krenke og fornærmet når noen prøver å hjelpe. Om man blir fornærmet på noen som tilbyr seg å betale oppnår man gjerne at denne personen ikke våger å tilby seg til neste som har problemer med koret og som hadde satt pris på hjelpen. Det samme når noen reiser seg for en eldre på bussen og blir skjelt ut fordi den eldre ikke føler seg så gammel eller dårlig til beins. Da våger kanskje ikke denne personen å reise seg igjen. Alle slike negative responser når noen prøver å hjelpe skaper et kaldere samfunn. Takk heller nei med et smil og tenk på at dette i de alle fleste tilfeller er en verdsatt handling selv om den ikke traff deg denne gangen. 

Anonymkode: 5da6e...13f

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke frekt å tilby hjelp om noen har utfordringer. Når noen sitt kort ikke virker, slik at de får betalt, er det ingenting frekt med å tilby hjelp. Det er fint mulig at man ikke trenger hjelp, da takker man bare nei til tilbudet. Det er svært få som vil henvende seg til de andre i køen å spørre om hjelp så i slike situasjoner må man tilby. 

Forstår jeg det rett med det andre innlegget jeg siterer at man ikke en gang skal spørre, men bare trekke kortet? For det å spørre er frekt, men ikke det å bare anta at det er greit og å trekke kortet uten å høre med kunden? Det ville jeg følt var invaderende og merkelig. Klart man spør først om man skal betale. Har kunden f.eks. overtrukket kortet kan det være kunden ønsker å sette tilbake noen av tingene fremfor å måtte vippse andre i ettertid. 

Jeg synes for øvrig det er en uting med de som blir krenke og fornærmet når noen prøver å hjelpe. Om man blir fornærmet på noen som tilbyr seg å betale oppnår man gjerne at denne personen ikke våger å tilby seg til neste som har problemer med koret og som hadde satt pris på hjelpen. Det samme når noen reiser seg for en eldre på bussen og blir skjelt ut fordi den eldre ikke føler seg så gammel eller dårlig til beins. Da våger kanskje ikke denne personen å reise seg igjen. Alle slike negative responser når noen prøver å hjelpe skaper et kaldere samfunn. Takk heller nei med et smil og tenk på at dette i de alle fleste tilfeller er en verdsatt handling selv om den ikke traff deg denne gangen. 

Anonymkode: 5da6e...13f

Ja, det er rart med det.

Tilbyr noen å trekke kortet, så skal man smile og si takk, for det er snilt gjort.

Den som blir krenka av noe sånt, er rar. 

Tilbyr noen et godt råd, så skal man skrike og angripe den personen, for det er frekt gjort.

Den som blir krenka av noe sånt, er normal.

🤓

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...