Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Nå har vi veldig åpen og fin dialog med ungdommene våre og har funnet løsninger de er enige i, men jeg er litt interessert i å høre hva andre tenker om dette likevel. Vi har fire ungdommer/unge voksne, der ene har flyttet ut og jobber et år før studier. Denne har hatt en del utfordringer som tenåring og jobbet derfor lite og kun i perioder ved siden av skolen, og har derfor fått ukepenger av oss fram til han fikk jobb og flyttet. Nå klarer han seg ganske bra selv. Nest eldste og yngste har diagnoser som gjør at jobb ved siden av skole er umulig for dem, nest eldste må til og med ta vgs over flere år enn vanlig. Altså får begge disse ukepenger av oss, og generelt det de trenger av klær, sko osv. Så er det nest yngste på 16 år som har begynt på en linje der skole og læretid går parallelt over fire år og både gir fagbrev og studiekompetanse med vekt på realfag, og som derfor får lærlinglønn. Han har utbetalt 8000-12000 kr i måneden nå, og dette vil øke etter hvert som årene går fra nå 30 % av vanlig lønn til 75 % av lønn siste året. Med andre ord trenger han ikke ukepenger fra oss i det hele tatt, og han nekter faktisk å ta imot det også. Han har høy kapasitet og klarer seg generelt sett svært godt i livet. Hvordan hadde dere håndtert en slik situasjon? Er det urettferdig å ikke gi ukelønn til 16-åringen når de andre har fått/kommer til å få dette på samme alder? Hva med klær, sko, frisør osv? Eller møbler til rommet, mobiltelefon (16-åringen fikk nettopp en splitter ny gjennom jobben sin) eller liknende? Når søsken har så ulikt utgangspunkt, hva tenker dere skaper rettferdighet? Ikke bare nå, men også i framtiden. Anonymkode: c144b...d48
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Jeg gjør aldri forskjell på barna. Kan kanskje ikke sammenlignes, men jeg har ei jente på 13 som shopper med venninner, er på kino osv. Og en gutt på 10 som leker ute med kompiser, spiller fotball etc. Bruker aldri penger. De får samme sum i ukepenger. Mens datteren min får penger direkte på konto med visakort, får sønnen samme beløp på en sparekonto. Hadde satt av yngstes ukepenger på en konto, helst snakket med han og bedt han åpne en BSU selv. De andre har fått, da er det rettferdig at han også får. Han ser det kanskje ikke nå, men det er mye læring i å sette av penger til egenkapital, bil o.l. Anonymkode: a2dd0...c8e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Han vil ikke ha selv, og det syns jeg viser en modenhet, og da syns jeg det skal respekteres. Han har jo mer enn nok, men møbler osv syns jeg dere kan kjøpe til han. Så kan han også spare en del av pengene. Anonymkode: 46119...5b8
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Så kan jeg tilføye at jeg har 3 søsken der 2 av de er dårlig stelt økonomisk. Jeg klarer meg fint, og broren min har mer penger enn han greier å bruke. Vi har alltid fått det samme av foreldrene våre likevel. Hvorfor skal de som ikke kan eller vil gå på skole få penger av foreldrene, mens de som har ordnet seg bra ikke skal få? Jeg klarer meg fint som enslig forsørger fordi jeg prioriterer riktig. Min arbeidsledige søster har like mye igjen av trygda si som jeg har ett alle utgifter er betalt i full jobb. Hadde blitt lei meg hvis foreldrene mine overøste henne med penger fordi hun bruker opp penger på café og shopping mens jeg bruker penger på utstyr til barna og sunn mat. Anonymkode: a2dd0...c8e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Han vil ikke ha selv, og det syns jeg viser en modenhet, og da syns jeg det skal respekteres. Han har jo mer enn nok, men møbler osv syns jeg dere kan kjøpe til han. Så kan han også spare en del av pengene. Anonymkode: 46119...5b8 Ja, foreløpig dekker vi inn nødvendige klær, sko, frisør ol. til ham på lik linje med de andre. Det vi har blitt enige om, med alle, er at vi kjøper nødvendige ting, men om de ønsker seg ting utover dette må de kjøpe det selv. Forskjellen ligger da i at når de får lønnet arbeid, uavhengig av alder, må de dekke dette med egen lønn, men når de ikke har egen lønn må de bruke av ukepenger, ønske seg penger til bursdagen osv. Dette er noe alle er enige om. HI Anonymkode: c144b...d48
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 Jeg og min søster klarer oss godt i livet, mens min bror strever med sykdom, roter med økonomi, osv. Mamma hjelper ham mye. Hvis hun skille gitt oss alle likt hadde hun ikke hatt råd til det, og det hadde også vært veldig rart. Likt er ikke alltid rettferdig. Jeg ville likevel kjøpt nødvendige ting til alle hjemmeboende barn, da. Anonymkode: 3bbfe...4a5
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 Her er det forskjell på barna. Eldste er mye ute med venner og trenger derfor mer penger. Yngste bruker ikke ei krone på noe og har ikke behov for noe. Vi har ikke ukepenger da. De får litt her og der når det trengs. Alt etter hva de skal. Anonymkode: 3e97f...b41
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Ja, foreløpig dekker vi inn nødvendige klær, sko, frisør ol. til ham på lik linje med de andre. Det vi har blitt enige om, med alle, er at vi kjøper nødvendige ting, men om de ønsker seg ting utover dette må de kjøpe det selv. Forskjellen ligger da i at når de får lønnet arbeid, uavhengig av alder, må de dekke dette med egen lønn, men når de ikke har egen lønn må de bruke av ukepenger, ønske seg penger til bursdagen osv. Dette er noe alle er enige om. HI Anonymkode: c144b...d48 Jeg syns det ser greit ut. Jeg begynte å jobbe som 16- åring selv og var veldig stolt av å tjene egne penger, så jeg ville heller ikke ha noe av foreldrene mine. De kjøpte iblant ting som jeg trengte under påskudd av at de fant det på tilbud. Det var jo hyggelig da. Anonymkode: 46119...5b8
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Vi har aldri behandlet vår barn likt. De har fra starten lært at noen ganger trenger en noe og andre ganger trenger en annen hjelp. Rene gaver derimot får de likt eller i personlig verdi for dem likt. De tar forskjellige valg, med forskjellige kostnader og så lenge de selv er fornøyd teller de ikke kronene i forhold til søsknene. For de vet at hvis noe skulle dukke opp vil de også få hjelp. Anonymkode: 50880...27a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Her er det forskjell på barna. Eldste er mye ute med venner og trenger derfor mer penger. Yngste bruker ikke ei krone på noe og har ikke behov for noe. Vi har ikke ukepenger da. De får litt her og der når det trengs. Alt etter hva de skal. Anonymkode: 3e97f...b41 Den er lei. Jo mer de sløser jo mer får de? Der ville jeg nok gått over til faste ukes eller månedspenger for begge to. Da får begge mulighet til å gjøre hyggelige ting for pengene, nå eller senere. Anonymkode: b629f...76c
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Den er lei. Jo mer de sløser jo mer får de? Der ville jeg nok gått over til faste ukes eller månedspenger for begge to. Da får begge mulighet til å gjøre hyggelige ting for pengene, nå eller senere. Anonymkode: b629f...76c Det handler vel kanskje like mye om at eldste har en større radius enn yngste og gjør flere ting som koster penger? Nå vet jeg ikke hvor gamle disse barna er, men en femtenåring har jo andre økonomiske behov enn en tiåring, uten at det behøver å være "sløsing". Anonymkode: df111...069
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Den er lei. Jo mer de sløser jo mer får de? Der ville jeg nok gått over til faste ukes eller månedspenger for begge to. Da får begge mulighet til å gjøre hyggelige ting for pengene, nå eller senere. Anonymkode: b629f...76c Hvorfor? Eldste liker å gjøre ting med venner, yngste liker å være hjemme. Så får eldste penger til å gå på kino og yngste og jeg koser oss hjemme med godteri og brus. Barna har jo to vidt forskjellige liv, så da får de penger etter hvor forskjellig de lever. Eldste sløser ikke heller, men får penger til buss til og fra venninner, penger til å spleise på tacoen de skal lage osv. Anonymkode: 3e97f...b41
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Det handler vel kanskje like mye om at eldste har en større radius enn yngste og gjør flere ting som koster penger? Nå vet jeg ikke hvor gamle disse barna er, men en femtenåring har jo andre økonomiske behov enn en tiåring, uten at det behøver å være "sløsing". Anonymkode: df111...069 Hvis deg er stor aldersforskjell må man jo ta med det i betraktning, men da må man huske å følge det opp etter hvert som de blir eldre. Anonymkode: b629f...76c
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvis deg er stor aldersforskjell må man jo ta med det i betraktning, men da må man huske å følge det opp etter hvert som de blir eldre. Anonymkode: b629f...76c De har ikke stor aldersforskjell. Men de har forskjellige behov. De får penger, oppdragelse, hjelp osv etter behov. Det er ikke sånn at eldste lever i luksus mens minste får vann og brød. Med eldste sitt behov koster mer enn yngste sitt. De må ikke få likt. Anonymkode: 3e97f...b41
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 Det er aldri "rettferdig" å behandle alle likt. Da måtte du jo kjøpt samme størrelse sko til alle, da, uavhengig av hva de trenger? Dette blir selvsagt å sette det på spissen. Men å behandle folk rettferdig er å gi dem det de innen rimelighetens grenser har behov for - ikke det samme som de andre har hatt behov for. Jeg kjøper ikke tamponger til min sønn selv om jeg kjøper det til min datter; han får heller ikke de kronene rett i handa som tampongene koster. Han har ikke det behovet. De som ikke klarer å jobbe er uheldigere stilt enn de som tjener egne penger. Da trenger de mer av dere. Anonymkode: 68c5a...fe9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #16 Skrevet 25. november 2023 i perioder har eldste trengt mer økonomisk bistand enn yngste. dersom det har gått mye mer til eldste i en periode så har jeg satt inn litt på yngstes sparekonto, jeg regner med at det retter seg når yngste blir like gammel... men prøver å rette det litt opp Anonymkode: a5ac0...5c2
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #17 Skrevet 25. november 2023 Eldste begynte å jobbe som 15 åring og tjente da rundt 8.000-10.000. Slutta å gi penger da. Mellomste begynte å jobbe da han var 14, men tjener enda bare 1000-1200 i mnd så han får penger ved behov. Anonymkode: 24e23...34d
Anonym bruker Skrevet 25. november 2023 #18 Skrevet 25. november 2023 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Eldste begynte å jobbe som 15 åring og tjente da rundt 8.000-10.000. Slutta å gi penger da. Mellomste begynte å jobbe da han var 14, men tjener enda bare 1000-1200 i mnd så han får penger ved behov. Anonymkode: 24e23...34d Men hvorfor jobber yngste så lite? Anonymkode: b629f...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå