Gå til innhold

Vil jeg klare meg?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg innser at jeg nok bør selge huset og kjøpe en mindre leilighet. Utbytte og da eenkapitalen vil være grei nok til at jeg trenger et mye mindre lån. 

Anonymkode: 9f40a...291

Spørsmålet er om du får solgt det.

Boligmarkedet er ikke akkurat varmt hvetebrød nå om dagen. 

Anonymkode: 1224d...7ee

Fortsetter under...

*Miss Marple* skrev (18 minutter siden):

Det er lettere for dem som alltid har vært fattige? 

Når man tror man har lest alt😂

Det er jo sant, da. Vet om noen som har strømkostnader godt over 12 tusen per måned. Har man stort nok hus og høye nok kostnader som utgangspunkt, så kan 12 tusen føles som veldig snaut.

Det sagt, er mannen ille nok, så klarer man seg jo. 

Enig i at det er lurt å sette av penger hver mnd, men at man må sette av 300 kr til tannlege (3600 kr i året!!) eller 1000 kr (12.000 i året!!) på bil må man ikke. Man setter et beløp på sparekonto, også kjent som buffer. Om buffer må brukes pga bil eller tenner er totalt likegyldig. Har man råd til å spare 1000 kr mnd så gjør man det. Kan man bare spare 500 fordi ungen må ha Levis, så gjør man det. 

Anonymkode: 451bf...7e3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men så du ikke disse som en la ut over her?

Er bare å google Levis genser så flommer nettet over av div modeller og priser. 

Anonymkode: 7226a...cc4

Det er disse tilbudene vi benyttet oss av, 2 gensere til 499 per stk

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

499 per stk 🤣🤣🤣🤣🤣

De han ville ha, kostet 499 per stk ja. Man kjøper klær som man syns ser greie ut, det gjør vel du også? Og for en 16 åring er det enda viktigere enn oss voksne. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De han ville ha, kostet 499 per stk ja. Man kjøper klær som man syns ser greie ut, det gjør vel du også? Og for en 16 åring er det enda viktigere enn oss voksne. 

Problemet ligger jo hos deg. Vi "fattigfolk" (i dine øyne) gir barna våre klærne de ønsker, men ikke til enhver pris. Hvis sønnen din ikke er fornøyd med en Levis genser som koster mindre(og ser kliss lik ut) så bør dere fortsette livet som det er i dag, sammen med den kjære mannen og pappaen ❤️

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Problemet ligger jo hos deg. Vi "fattigfolk" (i dine øyne) gir barna våre klærne de ønsker, men ikke til enhver pris. Hvis sønnen din ikke er fornøyd med en Levis genser som koster mindre(og ser kliss lik ut) så bør dere fortsette livet som det er i dag, sammen med den kjære mannen og pappaen ❤️

Hva er det med denne passive aggresjonen? Vi har forstått nå at mange her inne ikke er vant med like god råd, men det hjelper altså ikke å komme med disse spydighetene, som dere forsøker å skjule med hjerter og smil.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men jeg må selge huset og kjøpe en billigere leilighet. Det styret håpet jeg å slippe, men jeg ønsker virkelig ikke å leve på en måte der vi ikke kan kjøpe en tross alt billig genser til under 500 kroner. Det som skisseres I mange svar her, er fattigdom, ikke et normalliv. Det ER faktisk normalt for de aller, aller fleste å leve slik jeg beskriver. De aller, aller fleste av elevene i klassen til min sønn har helt ordinære klær, sko og annet, til ordinære priser: ikke kjempedyre merkeklær, men vanlige klær, som Levis og en Bergansjakke f eks. Dette er normen til mine kollegaer og venner også. Jeg vet om noen som har svært dårlig råd, som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet f eks, og som nok lever slik dere antyder. Det er altså ikke normalen, selv om man den siste tiden får inntrykk av et gjennom media. Og man VELGER ikke et slikt liv om man kan unngå det. Da kan det være at man faktisk heller velger å bli i et dårlig ekteskap, eller selger et flott hus, selv om man helst vil bli boende.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, men jeg må selge huset og kjøpe en billigere leilighet. Det styret håpet jeg å slippe, men jeg ønsker virkelig ikke å leve på en måte der vi ikke kan kjøpe en tross alt billig genser til under 500 kroner. Det som skisseres I mange svar her, er fattigdom, ikke et normalliv. Det ER faktisk normalt for de aller, aller fleste å leve slik jeg beskriver. De aller, aller fleste av elevene i klassen til min sønn har helt ordinære klær, sko og annet, til ordinære priser: ikke kjempedyre merkeklær, men vanlige klær, som Levis og en Bergansjakke f eks. Dette er normen til mine kollegaer og venner også. Jeg vet om noen som har svært dårlig råd, som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet f eks, og som nok lever slik dere antyder. Det er altså ikke normalen, selv om man den siste tiden får inntrykk av et gjennom media. Og man VELGER ikke et slikt liv om man kan unngå det. Da kan det være at man faktisk heller velger å bli i et dårlig ekteskap, eller selger et flott hus, selv om man helst vil bli boende.

Din oppfatning er jo ikke nødvendigvis normalen. Det kommer an på hvor du bor bl.a. Her jeg bor er ikke bergans, Levis og sko til 1500 kr normalen. Her kjøper vi sko til 699, og enda bedre: 2 for 1 på skoringen. Det er normalt her vi bor. 

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Din oppfatning er jo ikke nødvendigvis normalen. Det kommer an på hvor du bor bl.a. Her jeg bor er ikke bergans, Levis og sko til 1500 kr normalen. Her kjøper vi sko til 699, og enda bedre: 2 for 1 på skoringen. Det er normalt her vi bor. 

2 for 1 når det gjelder sko har jeg aldri sett her i voksenstørrelse. Min sønn bruker 45 i sko. Du finner ikke noen goretexsko på Skoringen her under 1000-lappen. Selvsagt kan man finne "noe", men gode sko er viktig! Å kjøpe et par man egentlig ikke vil ha bare for at de er billige, gjør man vel ikke? Klesmerker som Levis og Bergans som nevnes er billige og vanlige merker for folk flest. Se deg rundt på jobb: hvilke merker har vanlige folk på klær og sko? Tror ikke mange verken voksne eller ungdom har verken dunjakker eller vintersko under 1000 kr!

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke mange verken voksne eller ungdom har verken dunjakker eller vintersko under 1000 kr!

Du lever nok litt i din egen boble altså. Jeg har jobbet i barnehage i mange år, er veldig mye ute og trenger skikkelig tøy. Har aldri eid en dunjakke, og har både sko og jakker som koster under 1000 kroner.

Anonymkode: f43b0...69d

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

2 for 1 når det gjelder sko har jeg aldri sett her i voksenstørrelse. Min sønn bruker 45 i sko. Du finner ikke noen goretexsko på Skoringen her under 1000-lappen. Selvsagt kan man finne "noe", men gode sko er viktig! Å kjøpe et par man egentlig ikke vil ha bare for at de er billige, gjør man vel ikke? Klesmerker som Levis og Bergans som nevnes er billige og vanlige merker for folk flest. Se deg rundt på jobb: hvilke merker har vanlige folk på klær og sko? Tror ikke mange verken voksne eller ungdom har verken dunjakker eller vintersko under 1000 kr!

De største innsparingene gjør du nok ved å gå fra Meny og Coop Mega og over til Rema1000 og Kiwi. Der er det penger å spare, altså.

Det går også an å droppe dyre og unødvendige dagligvarer (som brus, juice og yoghurt). 

Jeg tror dere kan klare det hvis dere vil, og uten å selge huset. Som allerede nevnt, tror jeg ikke det er enkelt å selge hus heller. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du lever nok litt i din egen boble altså. Jeg har jobbet i barnehage i mange år, er veldig mye ute og trenger skikkelig tøy. Har aldri eid en dunjakke, og har både sko og jakker som koster under 1000 kroner.

Hvordan holdet du varmen i 20 minus uten dunjakke og skikkelige sko??

Du spør om du vil klare deg. Hva legger du i det, egentlig? Du vil jo åpenbart ikke sulte eller fryse ihjel, men å opprettholde standarden som to lønninger tillater skjønner du vel blir vanskelig. 

Men om ønske om å skilles ikke er større enn at økonomien stopper deg så er vel ikke mannen så ille da. 

Anonymkode: 07281...d63

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mange steder har de ikke 20 minus, og knapt nok snø…

Lett å være bedreviter i regn og max fem kalde. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du spør om du vil klare deg. Hva legger du i det, egentlig? Du vil jo åpenbart ikke sulte eller fryse ihjel, men å opprettholde standarden som to lønninger tillater skjønner du vel blir vanskelig. 

Men om ønske om å skilles ikke er større enn at økonomien stopper deg så er vel ikke mannen så ille da. 

Anonymkode: 07281...d63

Det er da en kjensgjerning at nettopp økonomi stopper mange skilsmisser 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har skikkelige sko. og jeg har skikkelig tøy. Hvem sier at man må ha dunjakke for å ikke fryse?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mange steder har de ikke 20 minus, og knapt nok snø…

Lett å være bedreviter i regn og max fem kalde. 

Bedreviter fordi jeg sier jeg har varm jakke og varme sko som koster under 1000 kroner...jaja.

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Som jeg sa: her jeg bor. Om jeg ser meg rundt på jobb, på foreldremøte på skolen, på fotballtrening, eller på kiwi spiller vel ingen rolle. Ungdommene(jentene) bruker "fake" uggs fra shoeday. Guttene bruker Nike sko året rundt. Noen bruker den type sko jeg la ut mange bilder av lenger opp. Ingen bruker goretex vintersko etter fylte 14. Men skulle behovet vært der så hadde de ikke kjøpt de til 1500 kr. 

Her handler vi på HM, vero moda, lindex bla. Sport outlet, xxl og stadium outlet har vi mtp uteklær. 

Ingen på jobben min har dunjakker til over 1000 kr. Hvorfor skal vi det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...