Gå til innhold

Vil jeg klare meg?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Far skal istedet for bidrag spleise pp utgifter til f eks klær. Det blir et h******* om han må betale bidrag. Da kommer han til å tvinge sønnen til å komme å bo hos ham, noe sønnen ikke vil. Han skal bo så billig som mulig, det betyr kjellerhybel med sovealkove, 23 kvm. Dette mener han er godt nok også for 16 åringen. Far er en sur, gretten gubbe som kritiserer sønnen vår, kjefter og smeller. Jeg skal heller klare meg uten bidrag enn at gutten blir "tvunget" til å være halvparten hos far. Han kommer ikke til å bidra med penger, han er alltid blakk og kjefter og smeller om jeg ber han betale 200 kr. Sønnen vår sin ekstrajobb er fin når han ønsker seg noe dyrt eller unødvendig. Men som forelder er det faktisk min plikt å forsørge han, det betyr frisør og vanlig utstyr. Jeg tror mange av de som mener at en 16 åring skal betale alt selv, er småbarnsforeldre som tenker at en 16 åring er voksen. 

Anonymkode: 9f40a...291

16-åringen bestemmer selv hvor han vil bo. Han er 16, ikke 6.

Anonymkode: 451bf...7e3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ingen SKAL ha bidrag. Hvis hun tjener så godt som hun skriver, så SKAL hun ikke ha bidrag hvis barnets for tjener for lite. 

Det er vel lite sannsynlig at far har 0 i inntekt. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

HI her.

Jeg ser at mange mener at 12000 er MYE penger. Men seriøst? Med dagens priser vil det holde hardt å klare seg med 6-7000 i matbudsjett. Da er det skåret inn til beinet. Per i dag har vi mat/dagligvarebudsjett på ca 15000, faktisk uten luksus. Vi lever overhodet ikke et luksusliv, kafé og spise ute kanskje en gang per måned. Dette kutter jeg selvsagt kraftig ned på. Om man ser litt på priser i klesbutikker finner man fort ut at helt ordinære gensere som en vanlig 16 åring går i, er billig når jeg finner en til 499 kr. Og klippe en 16 åring selv som noen mener? Ærlig talt, det funker heller dårlig. Disse innspillene om "sko til 500 kr og klippe hår selv og finne mye billigere klær..." Hvor i himmelens navn finner dere sko til 500 kr? Og matvarer er sinnsykt dyrt! En helt ordinær ukeshandel kommer ikke under 2000 kr, selv om man er nøktern. Har dere vært ute der og sett på prisene?? 

Du må google, og lære sønnen din at man ikke kan kjøpe sko til 1500 kr hvis man ikke har 1500 kr. Jentene her vil ha moon boots, det er stygge svindlere sko som er in nå. De koster fra 2000 til 3000 kr. Totalt uaktuelt. Fant moon boots på salg til 599 til 15-åringen. 10-åringen var superfornøyd med en "kopi" til 299 fra shoeday. Ja, det er forskjell på 10-åringen og 15-åringen (har også en sønn på 17). Men sierr jeg nei til dyre sko så er det nei. 

Et kjapt googlesøk på goretex vintersko herre: 

Screenshot_20231126_101404_Google.jpg

Screenshot_20231126_101427_Google.jpg

Screenshot_20231126_101415_Google.jpg

HeiteH skrev (14 minutter siden):

Det er vel lite sannsynlig at far har 0 i inntekt. 

0 i inntekt? Tjener for lite skrev jeg. Når hi har fulltidsjobb pluss ekstrajobb med 12.000 i mnd, da skal for tjene bra for at han skal være nødt til å betale bidrag. Jobber han i et yrke med lav lønn så har ikke HI krav på noe som helst, hvis hun tjener mye mer enn han. 

Hadde sønnen  ønsket å bo 50/50 kunne det vært HI som måtte betale bidrag, hvis hun tjener mer enn far.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men hva ukeshandler du til 1500 kr? Middagsmat til 7 dager, poteter, grønnsaker, kaffe, melk, juice, egg, mel, sukker, gjær, frukt, pålegg, tacoingredienser, pizzaingredienser, brus, helgegodis,  yoghurt, smør, vaskemidler, dopapir, tørkepapir.... For en hel uke? 1500 kr? Virkelig??

Med unntak av sukker, kaffe, jus, youghurt og smør. Det trenger jeg ikke hver uke. Jus drikker vi aldri. Youghurt bruker vi ikke. Det gjelder å være smart når man handler, så er det ikke så dyrt.

Anonymkode: 3b3b5...9ab

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Mener du for ramme alvor at man ikke gjør sin plikt som forelder ved å be om bidrag?? 
Hun tjener antagelig mer enn han og da skal han ikke betale. 

Dessuten; hvorvidt de har en samværsavtale eller ei er liksom ikke noen har noe med 

Anonymkode: 91434...2bc

Han skal tjene ganske lite før han ikke skal betale noe bidrag.

Anonymkode: 23108...f4c

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

HI - hva er det egentlig du vil? Gå fra mannen og at noen skal betale for deg? Du kan jo gå fra mannen og la sønnen bli hos far så slipper du de utgiftene. Du vil ha i pose og sekk og det går kanskje ikke. Du vil ikke greie deg med den holdningen du har. Det er der det stopper - ikke på pengene. 

Anonymkode: a2965...1e9

Jeg ønsker å ha et så realistisk bilde som mulig av hvordan jeg vil greie meg. Jeg blir litt oppgitt av at det nærmest bagatelliseres mht hva ting koster og realiteten av hva tilnærmet normal levestandard er. En 16 åring har selvfølgelig sine preferanser mht klær, sko og frisyre. Spesielt om han har vært vant til en standard. Og han har vært vant til god råd, det har vært hans virkelighet, og en 16 åring vil nok kunne kjenne veldig på det, selv om han er reflektert og fornuftig. Han har også en aktivitet som er viktig og som koster litt. Og jeg har en hektisk hverdag der det å sitte å lete etter tilbud, og i tillegg kjøre rundt for å kjøpe litt her og litt der... Og mht sko på sport outlet: det har vi faktisk prøvd, og kvaliteten er elendig.

Og jeg har egentlig utfra svarene her en tanke om at dette blir vanskelig, for jeg vil ikke leve slik som skisseres i innleggene her. Jeg vil leve et vanlig liv, uten å måtte tenke på hver krone på butikken. Jeg vil at 16 åringen skal kunne fortsette tilnærmet normalt liv, der en Levisgenser er innafor.

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jo, det er absolutt mulig å få det veldig mye billigere, men om det da blir akkurat fargene, passformen, merket el. man ønsker blir en annen sak. Vi kjøpte nylig sko til 16-åringen, sorte gore-tex, på en sportsoutlet til 700 kr. Gensere til en tenåringsgutt kan kjøpes på billigere butikker, som H&M på salg til 150-200 kr osv. Du må kanskje lete litt mer, følge med på tilbud osv., men det er mye å spare her hvis du ønsker det.

Anonymkode: abe35...77e

Min tenåring hadde aldri tatt på seg hva som helst. 

Anonymkode: 6a5bd...ef3

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ønsker å ha et så realistisk bilde som mulig av hvordan jeg vil greie meg. Jeg blir litt oppgitt av at det nærmest bagatelliseres mht hva ting koster og realiteten av hva tilnærmet normal levestandard er. En 16 åring har selvfølgelig sine preferanser mht klær, sko og frisyre. Spesielt om han har vært vant til en standard. Og han har vært vant til god råd, det har vært hans virkelighet, og en 16 åring vil nok kunne kjenne veldig på det, selv om han er reflektert og fornuftig. Han har også en aktivitet som er viktig og som koster litt. Og jeg har en hektisk hverdag der det å sitte å lete etter tilbud, og i tillegg kjøre rundt for å kjøpe litt her og litt der... Og mht sko på sport outlet: det har vi faktisk prøvd, og kvaliteten er elendig.

Og jeg har egentlig utfra svarene her en tanke om at dette blir vanskelig, for jeg vil ikke leve slik som skisseres i innleggene her. Jeg vil leve et vanlig liv, uten å måtte tenke på hver krone på butikken. Jeg vil at 16 åringen skal kunne fortsette tilnærmet normalt liv, der en Levisgenser er innafor.

Det enkle svaret er nei. Du vil ikke klare deg, og er stuck med mannen for alltid. 

Det svaret som hadde fungert for de fleste andre som greier å ta grep: Ja du klarer deg. 

Sønnen din er ikke mye fornuftig om han ikke forstår at livet ikke går på skinner. Det er god læring i at ting endrer seg. Hva om han en dag blir syk og ufør? Skal han fortsatt leve som om han var millioner?

Du trenger ikke kjøre fra butikk til butikk. Har du det travelt så bruk den tiden du bruker her inne på nettshopping i stedet. 

Tipper det et noe galt med disse også, men da er det faktisk deg og sønnen din det e rnoe galt med:

Screenshot_20231126_104506_Google.jpg

Screenshot_20231126_104446_Google.jpg

Screenshot_20231126_104441_Google.jpg

Screenshot_20231126_104434_Google.jpg

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Min tenåring hadde aldri tatt på seg hva som helst. 

Anonymkode: 6a5bd...ef3

Da har du kanskje litt jobb å gjøre med oppdragelsen med tanke på verdier het i livet? Vi har svært god råd, med samlet inntekt på 2,3 mill i året, men det betyr ikke at tenåringene våre ikke får lære om måtehold, hva som teller hos et menneske (og det er ikke merket på klærne deres) osv. 

Og jo lenger ut i tråden man kommer, jo mer tydelig er det at spørsmålet du opprinnelig stiller egentlig ikke korrelerer med det du faktisk ønsker og lurer på. For i et Norge der fattigdommen nå øker og flere og flere har det trangt økonomisk, er det ingen tvil om at 12 000 kr i måneden er mer en rikelig til å klare seg, altså at dere kan spise dere mette og ha nok klær på kroppen. Og det var dette du først spurte om, for så å bli litt usjarmerende skarp når folk faktisk prøver å berolige deg ved tips, råd og er hjelpsomme. For det du egentlig lurer på er altså om det er nok til å opprettholde en høyere standard enn bare å klare seg, og det blir faktisk et helt annet spørsmål som egentlig bare du selv kan svare på. Og sko vi har kjøpt på sportsbutikker, inkludert outlet, har hatt like god kvalitet som de vi har kjøpt i vanlige butikker. Om ett par var dårlig, så var du kanskje bare uheldig med akkurat det paret.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da har du kanskje litt jobb å gjøre med oppdragelsen med tanke på verdier het i livet? Vi har svært god råd, med samlet inntekt på 2,3 mill i året, men det betyr ikke at tenåringene våre ikke får lære om måtehold, hva som teller hos et menneske (og det er ikke merket på klærne deres) osv. 

Og jo lenger ut i tråden man kommer, jo mer tydelig er det at spørsmålet du opprinnelig stiller egentlig ikke korrelerer med det du faktisk ønsker og lurer på. For i et Norge der fattigdommen nå øker og flere og flere har det trangt økonomisk, er det ingen tvil om at 12 000 kr i måneden er mer en rikelig til å klare seg, altså at dere kan spise dere mette og ha nok klær på kroppen. Og det var dette du først spurte om, for så å bli litt usjarmerende skarp når folk faktisk prøver å berolige deg ved tips, råd og er hjelpsomme. For det du egentlig lurer på er altså om det er nok til å opprettholde en høyere standard enn bare å klare seg, og det blir faktisk et helt annet spørsmål som egentlig bare du selv kan svare på. Og sko vi har kjøpt på sportsbutikker, inkludert outlet, har hatt like god kvalitet som de vi har kjøpt i vanlige butikker. Om ett par var dårlig, så var du kanskje bare uheldig med akkurat det paret.

Men å klare seg betyr ikke nødvendigvis i godta å leve i fattigdom. Hvem går frivillig fra et normalt liv (som faktisk er realiteten for de aller, aller fleste) til et liv i fattigdom der man ikke har råd til det som anses som normalt i dagens Norge? Det er stort fokus på fattigdom, noe som i seg selv er bra. Men man får nesten inntrykk av at det nå gjelder alle. Og det er ikke sant! De aller, aller fleste lever et liv der man kan handle matvarer og klær nesten som før. Mange merker nok at økonomisk er det blitt trangere, men det dere skisserer er fattigdom! Dit vil jeg ikke!

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men da er du stuck med mannen da. Så lenge gutten får Levisgenser, så er alt annet bagateller. At han lærer at det er greit å ha en far som kjefter og smeller på mor og at hun finner seg i det for å ha råd til merkeklær er nok ikke så viktig. 

Du får som du fortjente, faktisk. 

Anonymkode: 07281...d63

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men å klare seg betyr ikke nødvendigvis i godta å leve i fattigdom. Hvem går frivillig fra et normalt liv (som faktisk er realiteten for de aller, aller fleste) til et liv i fattigdom der man ikke har råd til det som anses som normalt i dagens Norge? Det er stort fokus på fattigdom, noe som i seg selv er bra. Men man får nesten inntrykk av at det nå gjelder alle. Og det er ikke sant! De aller, aller fleste lever et liv der man kan handle matvarer og klær nesten som før. Mange merker nok at økonomisk er det blitt trangere, men det dere skisserer er fattigdom! Dit vil jeg ikke!

Å klare seg betyr heller ikke å kjøpe gensre til 499 på SALG 🤯 Det er luksus, farrigdom, rikdom, eller hva enn du måtte forklare. Det er hinsides all fornuft. 

Man bruker ikke 100.000 på ny garderobe fordi visse merker er det eneste som gjelder. Skulle jeg kjøpt 5 bukser á 1799,- , 5 gensre á 1599,- til datteren min fordi det er de buksene hun vil ha og kun den type genser som er kul? Hest-genseren koster skjorta, hun ønsker seg den. Skjer ikke, med mindre hun kjøper den selv. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei, vi skisserer ikke fattigdom. Jeg forstår at du er godt vant og ikke vil fire på godene, men det er ikke fattigdom fordi man ikke har råd til kino hver mnd eller må tenke over hva man skal prioritere. 

Vi har 1.2 i inntekt. Lån på 4.5. Det er jo ikke fett når rentene har økt så mye at boliglånet nå koster 10.000 mer enn det gjorde for 2 år siden. Eller at strømprisene i fjor var skyhøye og vi måtte prioritere. 

Ungene mine får ikke dyre merkeklær. De får det de trenger, men jeg bestemmer hva det koster. Vi kan ikke dra ut å spise eller dra på kino når vi vil, men vi er på ingen måte fattige. Vi har mat i kjøleskapet og varme i huset, ungene har absolutt alt de trenger og mer til. Det samme har vi voksne. Men det betyr ikke at vi kan bruke ukritisk mye penger. Men vi er ikke fattige 

Anonymkode: 91434...2bc

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er ditt valg. Å leve med en mann du forakter for å kunne gi gutten merkeklær er et veivalg du har all rett til å ta. 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Da har du ikke så veldig god grunn for å gå fra mannen din heller.

Anonymkode: f43b0...69d

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Men hvor mye tenker du at det blir per måned. Man må ikke alle disse tingene hver eneste måned bortsett fra busskort. Så får du spare og leve litt billigere. Jeg har halvparten av det du har til akkurat de samme tingene. Jeg klarer meg. Og jeg har to barn som bor hjemme. Jeg får til og mulighet til å spare et par hundrelapper i mnd som jeg bruker på julegaver, bursdagsgaver, ferie osv. Det er jo bare standarden du setter som stopper deg. Hvis du senger kravene til hvor dyre klær tenåringen kan få, så er det ikke noe problem. Jeg gjør det. Hvis 15-åringen trenger nye sko, så sier jeg hvor mye jeg tenker at jeg vil bruke på dem, og vil hun ha noe som koster mer enn det, så må hun betale selv. Samme med jakker, bukser og andre klær hun trenger. Trenger hun det ikke, så må hun bruke egne penger. Det er en grei deal.

Anonymkode: 3b3b5...9ab

Jeg er ikke HI.

Selv om annet enn busskort og fritidsaktiviteter ikke er måneflige utgifter, så kan det ofte være dyre og plutselige  utgifter som dette som velter et budsjett totalt. Det bør derfor månedlig settes av:

300 til tannlege

200 til lege og medisiner

1000 til bilreparasjoner og EU kontroll

2- 300 til gaver

Husk på at det er en grunn til at sosialhjelpssats til livsopphold for en voksen og en 16-åring er på ca 10000 utenom strøm per måned. De fleste får det så vidt til å gå rundt over tid på en slik sum. 

Anonymkode: 40006...5ec

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke HI.

Selv om annet enn busskort og fritidsaktiviteter ikke er måneflige utgifter, så kan det ofte være dyre og plutselige  utgifter som dette som velter et budsjett totalt. Det bør derfor månedlig settes av:

300 til tannlege

200 til lege og medisiner

1000 til bilreparasjoner og EU kontroll

2- 300 til gaver

Husk på at det er en grunn til at sosialhjelpssats til livsopphold for en voksen og en 16-åring er på ca 10000 utenom strøm per måned. De fleste får det så vidt til å gå rundt over tid på en slik sum. 

Anonymkode: 40006...5ec

Takk! Nemlig! Det er litt sånn jeg frykter: at 12000 holder hardt. Og sosialhjelpssatser er jo fattigdom, og DET er det vel ingen som ønsker. Og tror det er noe med det at om man er vant å leve slik er det lettere å "kjøpe alt superbillig, aldri frisør, kafé eller noe luksus". Men når man har vært vant til å kunne leve slik som tross alt enda er normalen, blir det vanskelig å skulle nedjustert så kolossalt at en Levisgenser til 499,- blir sett på som "dyre merkeklær". 

Jeg innser at jeg nok bør selge huset og kjøpe en mindre leilighet. Utbytte og da eenkapitalen vil være grei nok til at jeg trenger et mye mindre lån. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Takk! Nemlig! Det er litt sånn jeg frykter: at 12000 holder hardt. Og sosialhjelpssatser er jo fattigdom, og DET er det vel ingen som ønsker. Og tror det er noe med det at om man er vant å leve slik er det lettere å "kjøpe alt superbillig, aldri frisør, kafé eller noe luksus". Men når man har vært vant til å kunne leve slik som tross alt enda er normalen, blir det vanskelig å skulle nedjustert så kolossalt at en Levisgenser til 499,- blir sett på som "dyre merkeklær". 

Jeg innser at jeg nok bør selge huset og kjøpe en mindre leilighet. Utbytte og da eenkapitalen vil være grei nok til at jeg trenger et mye mindre lån. 

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Her kan du legge inn tallene dine og få en oversikt. Dette er ikke basert på fattigdomsgrensen, men et normalt og edruelig forbruk. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er lettere for dem som alltid har vært fattige? 

Når man tror man har lest alt😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...