Gå til innhold

Hvordan fordele økonomi rettferdig?

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen er gift, men pga gammel gjeld, særkullsbarn o.l har vi tinglyst ektepakt med særskilt økonomi. I det daglige har vi bidratt ca samme utfra lønn, dvs jeg vesentlig mer da jeg tjener mer. Men i praksis har jeg nok bidratt enda mer da det er min lønn som går til mat, hushold, klær og annet til barn osv. Dette fordi min mann har mye utgifter i tillegg til felles regninger. Vi leier bolig, slik at vi har ikke hatt noen verdier før de siste 3 år. Da kjøpte min mann barndomshjemmet sitt som brukes som hytte. Han har særeie der også, med det resultat at han nå har enda mindre penger. Jeg har fått meg ekstrajobb slik at jeg drar inn noen tusen ekstra i måneden, slik at i prinsippet er det nå kun jeg som betaler utgifter til mat, klær, uforutsette utgifter, aktiviteter til barn etc etc. Og nå kjenner jeg mer og mer at dette  blir feil: for mannen "lever på meg" mens han betaler på huslån og sånn sett bygger verdier. Mens jeg ikke kan unne meg ny jakke engang! Eller blir det feil å tenke slik jeg gjør? Noen tanker?

Anonymkode: 9c576...932

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, klar over det. Usikker på hvordan man kan løse dette

Ta en samtale med han. Si at det er vanskelig for deg å bruke penger som forsvinner mens han investerer med sine penger. Han må betale for felles husholdning slik at du også kan investere i din egen fremtid. 

Anonymkode: 43e1a...578

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ta en samtale med han. Si at det er vanskelig for deg å bruke penger som forsvinner mens han investerer med sine penger. Han må betale for felles husholdning slik at du også kan investere i din egen fremtid. 

Han blir bare sint og kverulerer noe vanvittig! Det er som å stange hodet i veggen, kommer ingen vei.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han blir bare sint og kverulerer noe vanvittig! Det er som å stange hodet i veggen, kommer ingen vei.

Da er du i feil ekteskap. Å bli sint på en partner som vil sikre fremtid med en investering i form av bolig er virkelig ikke greit.

Annonse

Når det blir så ekstremt er det bare en måte å løse det på, og det er å ha levestandard etter den med lavest inntekt.

Man kan godt ha en familieøkonomi hvor man bidrar prosentvis etter inntekt, f.eks at begge bruker 80% av inntekten sin på familien og styrer 20% selv. Så må man velge bolig, bil, matbudsjett osv etter hva den summen blir.

Investeringen mannen din gjør på særeid hytte må selvfølgelig tas av hans private prosentandel og du må ha en tilsvarende prosentandel som du kan investere eller spare, med særeie.

Dere må sette dere ned og skrive budsjett. Han får bare bli sinna, det er noe dere må gjennom.

Anonymkode: e25f6...b38

Ta med problemstillingen til en økonom. Få hen til å sette opp feks tre modeller for økonomideling som økonomisk sett er rimelig og rettferdig. Og så må dere gå for ett av disse. 

Jeg er i utganspunktet for at den som har mest betaler mer så lenge man har tenkt å holde sammen. Jeg synes det er urimelig at en bygger seg opp formue eller har mulighet for et mye høyere forbruk. Men i ditt tilfelle høres det helt urimelig ut. Du betaler brorparten, men det er han som går i pluss ved et eventuelt brudd. Dette skal du ikke finne deg i. 

Anonymkode: 858b9...522

Jo, det er jo helt feil hvis du forsørger både ham og felles barn mens han får sin formue til å vokse. Nå har han fast eiendom på særeie, mens du forsørger hans daglige forbruk? Da bør han selv betale sitt daglige forbruk også. Har han råd til å spare, så har han råd til å forsørge seg selv. Kan han ikke det, bør han selge hytta og bidra mer. 

Anonymkode: 57427...996

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bør du ikke da bare avstå fra å spandere på ham? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han er skikkelig egoistisk, mulig han føler seg litt truffet siden han blir sint.

Anonymkode: e79bd...854

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bør du ikke da bare avstå fra å spandere på ham? 

Men spandere...blir jo ikke akkurat sånn da. Er heller slik at jeg betaler når vi handler mat, om vi er på kafé, alt av klær og utstyr til barn. Han er "kjip" ved at han ikke mener barna trenger noen ting, ikke klær, ikke noe ekstra som yoghurt, frukt, godter, nye sko, nytt gymtøy. Ikke delta på verken aktiviteter eller kino. Han mener at tenåringer ikke skal koste oss en krone, og vil heller ikke gi ukelønn. Alt slikt står jeg for, orker ikke den vanvittige kveruleringen og styret, så jeg betaler. Han mener vi aldri trenger å handle middag for vi har "fisk i fryseren". Er som om han ikke forstår at man må ha tilbehør. Pålegg syns han vi ikke trenger for HAN spiser syltetøy. MEN han eter som en hest, når jeg først har handlet. Og skynder seg å spise opp før andre får spist ferdig. Han spiser gjerne godter til barna og drikker all brusen som de kunne kost seg med hele helga. Om jeg kjøper en flaske vin til fredagstacoen, drikker jeg ett glass og han tømmer flaska. 

Han har ALDRI penger, sier at alt han har går til regninger. Vi har felles regningskonto, han setter inn 13000 og jeg 26000. Men tenker at om han betaler 6000 på sitt huslån, bør jo ikke det berøre min økonomi? Er jo hans verdier? Og han vil ikke høre snakk om å omgjøre det til felleseie 

Jeg er så lei, og egentlig sur. Syns det er slitsomt og urettferdig. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men spandere...blir jo ikke akkurat sånn da. Er heller slik at jeg betaler når vi handler mat, om vi er på kafé, alt av klær og utstyr til barn. Han er "kjip" ved at han ikke mener barna trenger noen ting, ikke klær, ikke noe ekstra som yoghurt, frukt, godter, nye sko, nytt gymtøy. Ikke delta på verken aktiviteter eller kino. Han mener at tenåringer ikke skal koste oss en krone, og vil heller ikke gi ukelønn. Alt slikt står jeg for, orker ikke den vanvittige kveruleringen og styret, så jeg betaler. Han mener vi aldri trenger å handle middag for vi har "fisk i fryseren". Er som om han ikke forstår at man må ha tilbehør. Pålegg syns han vi ikke trenger for HAN spiser syltetøy. MEN han eter som en hest, når jeg først har handlet. Og skynder seg å spise opp før andre får spist ferdig. Han spiser gjerne godter til barna og drikker all brusen som de kunne kost seg med hele helga. Om jeg kjøper en flaske vin til fredagstacoen, drikker jeg ett glass og han tømmer flaska. 

Han har ALDRI penger, sier at alt han har går til regninger. Vi har felles regningskonto, han setter inn 13000 og jeg 26000. Men tenker at om han betaler 6000 på sitt huslån, bør jo ikke det berøre min økonomi? Er jo hans verdier? Og han vil ikke høre snakk om å omgjøre det til felleseie 

Har han alltid vært sånn`Han er jo verdens verste snylter og egoist. Hva tilførerer han deg og familien deres. hvorfor er du sammen med han?

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Sjarmerende....

Hva er det du elsker ved denne personen? Er ikke generøsitet et av de viktigste personlighetstrekkene hos en partner og far?

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Sjarmerende....

Hva er det du elsker ved denne personen? Er ikke generøsitet et av de viktigste personlighetstrekkene hos en partner og far?

Men er ikke det for galt å la barna bli skilsmissebarn pga dette? Er det "nok" til å skilles? Det har vært så mye tillitsbrudd og annet siste 10 år, at jeg for egen del faktisk ønsker skilsmisse. Men jeg føler at det ikke er grunn nok til å ødelegge hjemmet og familien til barna.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men er ikke det for galt å la barna bli skilsmissebarn pga dette? Er det "nok" til å skilles? Det har vært så mye tillitsbrudd og annet siste 10 år, at jeg for egen del faktisk ønsker skilsmisse. Men jeg føler at det ikke er grunn nok til å ødelegge hjemmet og familien til barna.

Det er laaaangt forbi hva som er «nok»’for å skilles!!! Hvorfor vil du være gift med en egoist?

Anonymkode: 0dd02...419

Du startet med å skrive om gammel gjeld og særkullsbarn og ektepakt med særskilt økonomi, hva ligger i det? Og om den nye hytta/barndomshjemmet skriver du at han har særeie der også? Betyr det at han eier enda en bolig? 

Hvis du ønsker å bli i dette ekteskapet ville jeg startet med å investere i noe som bare er ditt. For eksempel at dere slutter å leie og isteden kjøper noe hvor din eierandel er større enn hans.

Eller at du på en eller annen måte sørger for å spare i fond eller lignende som bare er ditt, men her må jussen sjekkes siden dere er gift. 

Anonymkode: 0fe41...5ea

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Lev på hans måte da. Vedder på at han savner det gamle livet sitt innen ei uke. Server kun fisk til middag. Ha kun syltetøy i kjøleskapet. Hvis han klager, så be han om å handle. For sine penger. Han kan umulig være blakk hele tiden om han har 18000 i faste utgifter. 

Dette er noe av det sprøeste jeg har hørt om når det gjelder økonomisk ordning i et ekteskap, og jeg jobber på et familiekontor! Du blir grovt utnyttet og ødelegger egen fremtid ved et evt. brudd.

Jeg kan jo fortelle hvordan vi gjør det, for det syns jeg er en veldig rettferdig løsning. Alt vi eier er felles, men dersom en av oss får arv eller større pengegave skriver vi det ned og har avtalt at det skal skjevdeles ved et brudd. Pengene brukes til å betale gjeld.

Når vi får lønn beholder vi 12.000 kr hver som hver av oss bruker akkurat som vi vil (kafé, frisør, klær, personlig sparing). Resten overføres til felles konto der alle utgifter (inkludert ukepenger til barn) går fra.

Dersom du ønsker å gå fra mannen skal du ikke tenke at du ikke har god nok grunn! Lykke til!

Anonymkode: 12e1f...fd3

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, det synes jeg faktisk.

Du må huske på at barna lærer av hva vi gjør, og de skal ikke bli så veldig gamle før de ser at mamma er en "push-over" i dette ekteskapet.

Barna er vel ikke så små?

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva gjør han for familien da?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør han for familien da?

Er en far! Vi holder familien sammen, barna slipper å bli skilsmissebarn. Jeg vet at barna ville blitt mindre lykkelig av å måtte dra frem og tilbake mellom oss, at høytider og ferier blir oppstykket. Jeg ville blitt ulykkelig av å påføre barna denne sorgen, så da gjør jeg det som står i min makt for å unngå det. Om mannen hadde funnet en annen, hadde det vært enklere: da hadde det vært lite jeg kunne gjøre med det...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er en far! Vi holder familien sammen, barna slipper å bli skilsmissebarn. Jeg vet at barna ville blitt mindre lykkelig av å måtte dra frem og tilbake mellom oss, at høytider og ferier blir oppstykket. Jeg ville blitt ulykkelig av å påføre barna denne sorgen, så da gjør jeg det som står i min makt for å unngå det. Om mannen hadde funnet en annen, hadde det vært enklere: da hadde det vært lite jeg kunne gjøre med det...

Han er en far. Det er alt positivt du har å si om han?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han er en far. Det er alt positivt du har å si om han?

Han har selvsagt positive sider, men noen ganger er negative sider ved mennesker i slik grad at det overskygger de positive. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...