Gå til innhold

Flere som opplever at overgangsalder krasjer med tenåringsfasen?

Anbefalte innlegg

Klarte å poste dette på helt feil sted, så poster på nytt.

Jeg er ikke i overgangsalderen enda, men har flere tidlige tegn.

Sliter med vektøkning, nedstemthet, ustabilt humør, følelsen av å være usynlig og verdiløs.

Også har jeg ei datter på 14 som bekrefter den følelsen.

Altså, vi har mange gode stunder, men hun syns ofte jeg er helt fjern, og at alle andre foreldre er mye bedre. Og når jeg føler meg litt dritt fra før så hjelper det liksom ikke.

Det å være en god mamma er liksom det jeg har hatt all fokus på de siste årene - og nå får jeg ikke til det heller 🙁

Anonymkode: 8b43b...7bc

Anonymkode: 83752...bee

Fortsetter under...

Tenåringer er sånn passe hyggelige og du må ikke bedømme deg selv som foreldre basert på det tenåringen din sier. Her må du bare få deg mer ryggrad og vite at om du ansees som håpløs er det sannsynligvis fordi du setter grenser og faktisk gjør foreldrejobben.

Anonymkode: d0527...c5e

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Sliter med vektøkning, nedstemthet, ustabilt humør, følelsen av å være usynlig og verdiløs.

Altså, vi har mange gode stunder, men hun syns ofte jeg er helt fjern, og at alle andre foreldre er mye bedre. Og når jeg føler meg litt dritt fra før så hjelper det liksom ikke.

Det å være en god mamma er liksom det jeg har hatt all fokus på de siste årene - og nå får jeg ikke til det heller 🙁

Hvordan mener hun at du er fjern, og hva mener hun andre foreldre gør bedre enn deg? 

Du tenker at hun klager på grunn av alderen og at du reagerer på grunn av din alder. 

Er du sikker på at alderen er grunnen? 

Anonymkode: dd80d...aba

Du må ikke ta deg nær av det. Du er mamma. Den barna kan få blåse seg ut på. Du er deres trygge havn.

De kan "hate" deg fordi du setter grenser, men også fordi du ikke møter ungdommen.

Les gjerne om ungdommer, skrevet av Hedvig Montgomery. Hun beskriver ungdomsfasen perfekt - fra begges synspunkter. 

Anonymkode: f2b94...90d

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan mener hun at du er fjern, og hva mener hun andre foreldre gør bedre enn deg? 

Du tenker at hun klager på grunn av alderen og at du reagerer på grunn av din alder. 

Kjære vene. Du skjønner vel at å være "helt fjern" betyr å være "helt dust"!? 

Anonymkode: b26b7...dfe

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Skjønner godt hva du mener ❤️. Gjør så godt du kan, bær over de fleste gangene hun synes du er en dustemamma, verdsett alle de gode stundene og husk: This too shall pass. 

Anonymkode: b26b7...dfe

Jeg er i overgangsalderen (har fått det bekreftet av gynekolog) og har to tenåringer. 
Men nå pleier jeg stort sett ikke å henge min selvvurdering på tenåringenes flyktige uttalelser, så jeg tar ikke til meg innspill om at de syns jeg er en dårlig mamma. Selvsagt er jeg ikke det. Med eller uten hormonelle utbrudd fra dem. 

Anonymkode: 34dff...348

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er hvis hun ikke får det som hun vil. I situasjoner hvor vi må si nei til det ene eller andre. Da er vi verdens verste folk. 

grunnen til at jeg tenker at det var alderen er at denne misnøyen med oss kom når hun ble tenåring, og jeg har jo hørt at andre med tenåring sier det samme. 

Vi har det jo for det meste veldig fint, men jeg får endel meldinger om meg selv fra den kanten som jeg ikke har fått før. Og jeg tar det mer til meg enn jeg ville gjort for noen år siden..

HI

Ja, det er mange som opplever at de to fasene kommer omtrent samtidig, selvfølgelig er det det. For alle oss som fikk barn da vi var i 30-årene vil det jo kræsje. Og ja, men perimenopause eller menopause blir du gjerne kjempesår i sjela, på samme tid som fjortisen slår ut i full opposisjon og løsrivelse. 
Det er ikke nødvendigvis morsomme år, men du er heldig som har satt fingeren på problemet! Da vet du jo hva det handler om, du kan lese deg opp om deg selv og din kropp og hva som skjer så du får mer kunnskap.
Du kan snakke med legen din om du tenker du trenger hjelp, og ikke minst så vet du om det så du slipper å bare bli sugd ned i mørket uten å skjønne hvorfor.

Søk opp litt på nettet, anbefaler for eksempel menopausebyanita. 
Du kan gjøre noe for deg selv, endre egen tankegang? Du har mindre innflytelse på fjortisens tanker, så begynn med dine egne. Lykke til! 

Annonse

amandine skrev (8 minutter siden):

Ja, det er mange som opplever at de to fasene kommer omtrent samtidig, selvfølgelig er det det. For alle oss som fikk barn da vi var i 30-årene vil det jo kræsje. Og ja, men perimenopause eller menopause blir du gjerne kjempesår i sjela, på samme tid som fjortisen slår ut i full opposisjon og løsrivelse. 
Det er ikke nødvendigvis morsomme år, men du er heldig som har satt fingeren på problemet! Da vet du jo hva det handler om, du kan lese deg opp om deg selv og din kropp og hva som skjer så du får mer kunnskap.
Du kan snakke med legen din om du tenker du trenger hjelp, og ikke minst så vet du om det så du slipper å bare bli sugd ned i mørket uten å skjønne hvorfor.

Søk opp litt på nettet, anbefaler for eksempel menopausebyanita. 
Du kan gjøre noe for deg selv, endre egen tankegang? Du har mindre innflytelse på fjortisens tanker, så begynn med dine egne. Lykke til! 

Enig i dette. De fleste celler i kroppen, inkludert nervecellene i hjernen, har østrogenreseptorer. Når østrogennivåene synker kan det gi utslag som nedstemthet, engstelse og usikkerhet. Også hetetokter kommer av mindre østrogen til hjernen (hypothalamus). Hvor plaget vi blir av dette varierer sterkt. At enkelte ikke blir spesielt påvirket, og mener det handler om å «ta seg sammen» skal du se bort fra. Det er klart det kan bli vanskelig når flere hjerner under samme tak tar fyr samtidig. Lurt å finne strategier, og helt ærlig synes jeg vi skal være mer åpne om endringer knyttet til pubertet og (peri)menopause. Spesielt det siste har vært underkommunisert, noe som har ført til mye unødvendig lidelse.

I tillegg til menopausebyanita son nevnes over vil jeg også anbefale Mary Claire Haver. Hun er en amerikansk gynekolog med overgangsalder som spesialitet. Hun sprer oppmerksomhet og presenterer ny forskning på en fin måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...