Gå til innhold

Redd for om vinteren

Anbefalte innlegg

Jeg er 50 år og har kjørt bil siden jeg var 18. De siste årene har jeg blitt så redd for å kjøre om vinteren. Føler litt som angst. Jeg sjekker værmelding flere ganger om dagen og er så anspent når jeg kjører. 

Flere som har det sånn?

Anonymkode: 68597...14a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444240-redd-for-om-vinteren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror man blir mer forsiktig i bil med alderen, fordi man har sett hvor gæli det går, og man slutter å tro på at man har superkrefter og er verdens beste sjåffør. Jeg kjører mye, men er likevel forsiktig på vinterføre. Jeg tror det beste du kan gjøre er å hoppe i det, kjøre mer og bli vant med det. Du trenger aldri å like det, men ikke la angsten ta deg, da blir du plutselig sittende hjemme store deler av året eller enda verre, bli avhengig av sjåffør.  

Jeg er mitt mer forsiktig en jeg var da jeg var «ung og udødelig», men jeg får ikke den følelsen du beskriver før jeg sklir med bilen. Men jeg sjekker værmeldingen da. Sånn for å se om jeg bør kjøre eller la bilen stå, og så heller gå om det er mulig. 

Anonymkode: c5500...536

Annonse

Næ, bare å kjøre, det. Men det går fint an å kjøre mykere og snillere når føret er litt uggent. Uansett, Norge er et vinterland, og kjøre må jeg. Har lang erfaring, da, kjørt bil siden midt på 1980-tallet, og har prøvd det meste av vinterføre. 

Senk skuldrene, slapp av og kjør i vei! 

Anonymkode: 4241e...bec

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er helt lik deg. Har bare blitt verre de siste årene, er 45 år nå. Jeg kan finne på å utsette en lunsjavtale grunnet snøfall. Det er litt slitsomt å ha det sånn.

Anonymkode: 531c2...3bc

Hvis ikke snøfallet er stort, så må du bare ta deg selv i nakken, og si til deg selv "det er da bare litt snø!" Så kjører du. Pent og forsiktig, alt går fint og du kan klappe deg selv på skuldra og si "hva er problemet? Det var da bare litt snø."

Ikke tenk på hvisomattedersom. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Næ, bare å kjøre, det. Men det går fint an å kjøre mykere og snillere når føret er litt uggent. Uansett, Norge er et vinterland, og kjøre må jeg. Har lang erfaring, da, kjørt bil siden midt på 1980-tallet, og har prøvd det meste av vinterføre. 

Senk skuldrene, slapp av og kjør i vei! 

Hvor gammel er du da? Nærmere 60?

Anonymkode: 52f08...73f

Jeg kjører lite bil (ikke behov), men er klar på at jeg ikke skal la snøfall hindre meg. Alt vi ikke tør og lar være å gjøre, kan gjøre livet vanskeligere når vi evnt blir alene og vi har vent oss av med å kjøre bil. Derfor. Hold det ved like, kjør i hvert fall litt. Det gjør oss uavhengige av andre når vi bare må. Eksempel kan være legetime på nabobyens sykehus.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg er 50 år og har kjørt bil siden jeg var 18. De siste årene har jeg blitt så redd for å kjøre om vinteren. Føler litt som angst. Jeg sjekker værmelding flere ganger om dagen og er så anspent når jeg kjører. 

Flere som har det sånn?

Anonymkode: 68597...14a

Har det likt og er bare 43… Hater  å kjøre når det er glatt. Hadde piggdekk før og det var mye sikrere og jeg var ikkje så redd .Nå har vi vinterdekk og sklir fortere med bilen.

Anonymkode: 75bce...340

Jeg bor et sted hvor det både er mye vær og smale og bratte veier og jeg utfordrer meg selv helt bevisst på å kjøre på vanskelig føre. Med barn som skal kjøres til skiløyper og treninger i all slags vær og mann som jobber borte er jeg nødt til å fungere som sjåfør hele året. Så mitt tips er å utfordre seg selv, ta en ekstra kjøretur neste gang det er utfordrende føre. Avpasser man farten etter forholdene er det begrenset for hvor galt det kan gå uansett hvor glatt det er. 

Jeg er 52 forresten, om det har noe å si. 

Anonymkode: 50f87...690

Jeg må si at jeg blir litt betenkt over at så mange er redde for å kjøre. En nervøs sjåfør kan være skummel på veiene, og vi trenger ikke flere ulykker enn det allerede er. Dere må virkelig øve dere på å kjøre med nervene under kontroll så dere ikke utsetter dere selv og andre for fare i trafikken. La bilen stå hvis det ikke hjelper.

Anonymkode: fb738...460

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg må si at jeg blir litt betenkt over at så mange er redde for å kjøre. En nervøs sjåfør kan være skummel på veiene, og vi trenger ikke flere ulykker enn det allerede er. Dere må virkelig øve dere på å kjøre med nervene under kontroll så dere ikke utsetter dere selv og andre for fare i trafikken. La bilen stå hvis det ikke hjelper.

Anonymkode: fb738...460

Dette. Jeg blir helt nervøs ved tanken på alle usikre og anspente sjåfører jeg tydeligvis møter på! 

Skjerp dere! Dere er voksne folk som har kjørt i flere år, det er på tide å ta tak. Meld dere på glattkjøringskurs eller øv dere på øde plasser, men sørg for å få dere trygghet! En usikker sjåfør er en farlig sjåfør. Har dere barn med i bilen der dere sitter anspent og redd? 

Anonymkode: 50f87...690

Anonym bruker skrev (På 23.11.2023 den 22.49):

Tydeligvis ikke 

Anonymkode: 672e2...6e1

Tøff i kjeften, det skal du ha. Du er sikkert like ubrukelig bak rattet som Eli Hagen. Er du gammel nok skjønner du hva jeg prater om. 

Anonymkode: 17dcf...4d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...