Gå til innhold

Gi bort alkohol, dårlig stil eller ei?

Gi bort alkohol, dårlig stil eller ei?  

18 stemmer

1. 1. Gi bort alkohol, dårlig stil eller ei?

• Ja, det er dårlig stil, man vet aldri hva mennsker sliter med
      7
    • Nei, det er ikke dårlig stil, man skal bare være glad for at noen gir gaver
      11

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enig med deg. 

Anonymkode: 8b703...b1d

Dels enig. 

men en god flaske vin kan man servere gjester eller bruke til matlaging, evt gi videre. Ikke helt det samme med sigaretter 

Anonymkode: 00136...00c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Vi var på besøk på en flott gård i sommer. Jeg ville gi han som eier gården en liten takk for gjestfriheten. 

Jeg tenkte alkohol, men ombestemte meg, heldighvis. 

Fikk høre samme dagen jeg skulle gi gaven at han og familien var avholds. Faren til han på gården var alkoholiker. 

Glad jeg ikke tråkket i salaten. 

Han fikk sterk sennep, og noe mat greier,som ble satt pris på. 

Jeg kjøper øl til de jeg vet er opptatt av det. Kjøper aldri alkohol til folk jeg ikke kjenner historikken til. 

Jeg har fått endel vin når jeg har invitert på besøk. Drikker ikke vin, itillegg har jeg migrene. Så etter noen flasker fra div, sa jeg en stund etterpå at jeg ikke trenger vin. 

Anonymkode: 8b703...b1d

Takk for fint innlegg :) 

Sennep og annen mat var godt forslag.

Jeg har selv aldri vært totalavholds eller hatt noe problematisk forhold til alkohol. Men det hele endret seg da en jeg er veldig glad i, ble alkoholiker. Plutselig begynte jeg å assosiere lukten av alkohol med noe veldig leit, og jeg fikk helt spader når jeg hørte noen komme med evfemismer som "noe godt i glasset" eller "noe spennende fra polet".

Jeg tenker det blir litt som med sykehus. For noen, som jobber på sykehus og har gode kollegaer og trives på sykehuset, så er alle assosiasjonene gode. Mens for et menneske som har opplevd vonde og skumle ting på et sykehus, smerte, kvalme, sykdom eller død, så er assosiasjonene gjerne helt motsatt. Man bør derfor kjenne et menneske veldig godt før man vet at de vil forbinde det med glede. 

Anonymkode: e4ebc...187

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Dels enig. 

men en god flaske vin kan man servere gjester eller bruke til matlaging, evt gi videre. Ikke helt det samme med sigaretter 

Anonymkode: 00136...00c

Jeg er enig med deg i at man ikke putter sigaretter oppi gryta :) 

Men når det er sagt, så forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke kan gi videre sigaretter, hvis man kan gi videre alkohol. Når noen har et problematisk forhold til alkohol, så handler det jo ofte om litt andre ting enn at de ikke liker smaken, og dermed kan ha det i gryta eller servere gjestene eller gi det videre. Sennep kan man gjøre det med. Det kan selvfølgelig finnes noen som har et problematisk forhold til sennep også altså, men sjansen er da absolutt mye mindre. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ja, men ville du selv gitt bort alkohol?

Jeg har gitt bort alkohol masse ganger. Men sjelden sprit, da. Gir som regel vin. Og nei, det gis ikke til noen som "sliter" med noe, det gis som vertinnegave på fester der premissene allerede er lagt og alkohol kommer til å bli drukket. 

Anonymkode: a3235...25a

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men det hele endret seg da en jeg er veldig glad i, ble alkoholiker. Plutselig begynte jeg å assosiere lukten av alkohol med noe veldig leit, og jeg fikk helt spader når jeg hørte noen komme med evfemismer som "noe godt i glasset" eller "noe spennende fra polet".

Du vet at dette ikke er spesielt vanlig, sant? 
Min egen bror er mangeårig alkoholiker, han ble ferdig med det for godt i 2014. Men det betyr ikke at jeg tenker på hans elendigste år hver gang jeg kjenner duften av en god vin eller ser andre ta seg en utepils. Det blir litt som å tenke på øksedrap bare man blør neseblod, liksom. 

Lektor Doppler med tillegg skrev (9 timer siden):

Hva er innafor da? Hestemøkk? Lukter lite, gjødsler godt, ikke noe særlig skadelig påvist... 

Heldigvis så er ikke dere i min gavekrets!

Onkelen min får hønsemøkk til bursdagen sin. Da lyser han opp! Den skal nemlig gå til jordbærlandet og tomatplantene hans :D

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det enkleste er selvfølgelig å si jeg visste ingenting, når barna deres en gang kommer til dere og klandrer dere for å ha forsynt foreldrene med alkohol, fremfor å ta ansvar her og nå.

Vet du hva - SÅ mange gaver er det ingen som får av meg, at jeg "forsyner" noen med alkohol!

Helt uavhengig av hva som bør gis i gave, det er ingen grunn til å tro at "folk" har sluttet å drikke alkohol eller at det har blitt avleggs.  https://www.fhi.no/le/alkohol/alkoholinorge/omsetning-og-bruk/alkoholbruk-i-den-voksne-befolkningen/?term=

Anonymkode: f9d51...ff0

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Helt uavhengig av hva som bør gis i gave, det er ingen grunn til å tro at "folk" har sluttet å drikke alkohol eller at det har blitt avleggs.  https://www.fhi.no/le/alkohol/alkoholinorge/omsetning-og-bruk/alkoholbruk-i-den-voksne-befolkningen/?term=

Anonymkode: f9d51...ff0

Selvsagt ikke. Men å sette opp feilaktige premisser for diskusjon er jo noens fetisj.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Onkelen min får hønsemøkk til bursdagen sin. Da lyser han opp! Den skal nemlig gå til jordbærlandet og tomatplantene hans :D

Veldig kult :) 

mamma til adhd gutt<3 skrev (50 minutter siden):

Gir ofte bort vin og likør. Aldri tenkt på det som noe dårlig gave. 

Takk for svar!

Som vanlig kommer du med trådens mest saklige og on point innlegg, så hadde det vært opp til meg, skulle du fått to stemmer. Får heller ønske god fredag til deg :) 

Annonse

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde egentlig sluttet å følge med på poll’en her, men ser at det er kommet enda flere stemmer. Så bra - og det er fortsatt bare å bli med! :) 

Jeg har ikke svart på pollen fordi ingen av alternativene passer meg. Du burde minst hatt med et tredje alternativ «nei, det et er ikke dårlig stil.»

Anonymkode: 3de84...ecb

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke svart på pollen fordi ingen av alternativene passer meg. Du burde minst hatt med et tredje alternativ «nei, det et er ikke dårlig stil.»

Det går helt fint :)

Siktet til de som er i stand til å ta et valg basert på poll’en slik den foreligger. Du og de andre som er misfornøyd, har jo hatt rikelig av anledning til å uttrykke dere i tråden.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det går helt fint :)

Siktet til de som er i stand til å ta et valg basert på poll’en slik den foreligger. Du og de andre som er misfornøyd, har jo hatt rikelig av anledning til å uttrykke dere i tråden.

Jeg er ikke misfornøyd med selve pollen, men jeg kjenner ikke på at det er riktig å krysse av for at man bare skal være glad for at noen gir gaver. Det høres så stusselig ut. Men jeg har jo oppdaget at du ikke er særlig lydhør for andres meninger. Så da blir det som det blir. Pollen viser jo også at det er flertall for at alkohol kan være en fin gave. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men jeg har jo oppdaget at du ikke er særlig lydhør for andres meninger.

Du sier så, men hadde du virkelig forstått det, så hadde du vel gitt deg på å forsøke?

Jeg, for min del, opplever mas som dårlig etos. Er du en masete person som ikke tar innover deg at mas er slitsomt og at andre ikke liker å bli mast på, så teller dine meninger om sosiale situasjoner mindre for meg. Er du en sosialt smidig person som tar ansvar for deg selv og oppfører deg fint, så bryr jeg meg mer om det du sier.

Et eksempel på det siste, er mamma til adhd-gutt, som, til tross for at vi er uenig om ting, skriver på en måte som gjør at jeg lytter til henne og tenker at "tja, kanskje det er en bedre holdning enn min".

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du sier så, men hadde du virkelig forstått det, så hadde du vel gitt deg på å forsøke?

Jeg, for min del, opplever mas som dårlig etos. Er du en masete person som ikke tar innover deg at mas er slitsomt og at andre ikke liker å bli mast på, så teller dine meninger om sosiale situasjoner mindre for meg. Er du en sosialt smidig person som tar ansvar for deg selv og oppfører deg fint, så bryr jeg meg mer om det du sier.

Et eksempel på det siste, er mamma til adhd-gutt, som, til tross for at vi er uenig om ting, skriver på en måte som gjør at jeg lytter til henne og tenker at "tja, kanskje det er en bedre holdning enn min".

Skal si du prøver å innynde deg hos mamma til

Anonymkode: 9011b...054

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...