Gå til innhold

Gi bort alkohol, dårlig stil eller ei?

Gi bort alkohol, dårlig stil eller ei?  

18 stemmer

1. 1. Gi bort alkohol, dårlig stil eller ei?

• Ja, det er dårlig stil, man vet aldri hva mennsker sliter med
      7
    • Nei, det er ikke dårlig stil, man skal bare være glad for at noen gir gaver
      11

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dårlig stil? Aldri hørt før.

Jeg drikker ikke alkohol, så om noen kjenner meg dårlig nok til å ikke vite det, men godt nok til å gi det, smiler jeg, takker, og gir det videre til noen andre senere.

Aldri tenkt at det er dårlig stil

Anonymkode: 84233...f0c

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dårlig stil? Aldri hørt før.

Jeg drikker ikke alkohol, så om noen kjenner meg dårlig nok til å ikke vite det, men godt nok til å gi det, smiler jeg, takker, og gir det videre til noen andre senere.

Aldri tenkt at det er dårlig stil

Anonymkode: 84233...f0c

Ja, men ville du selv gitt bort alkohol?

Anonymkode: e4ebc...187

Ja, til hvem og til hvilken anledning snakker du om, og ikke minst- svarer dere andre på? 😀

Jeg syns fks det er litt dårlig stil å gi alkohol i 18 årsgave, og enda verre til yngre. Jeg syns også at alkohol i gave til et brudepar bør vurderes som i hva som er passende å gi av det i såfall. 

Det er fine venninne og ikke minst vertskapsgaver hvis vedkommende drikker alkohol. Til jul hvor flere er samlet ville jeg igjen vurdert mtp stil og gjester. 

Så, alt etter som. 

Anonymkode: 6d0b6...e20

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er fine venninne og ikke minst vertskapsgaver hvis vedkommende drikker alkohol.

Er det egentlig det?

Ville du gitt sigaretter dersom det var en du visse at røkte?

Ville det være greit å motta sigaretter i standard gave, dersom du ikke røkte?

Og hvis ikke, hva er det sa som gjør at alkohol er innador som gave, mens andre ting, som sigaretter, er helt ute?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det egentlig det?

Og hvis ikke, hva er det sa som gjør at alkohol er innador som gave, mens andre ting, som sigaretter, er helt ute?

Har gitt tobakk til min røykende tante. Og mannen hadde blitt happy for pipetobakk. Igjen, kontekst. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det egentlig det?

Jeg kunne fint gitt sigaretter jeg. Har gitt sigarer tidligere. Når jeg gir gaver, så gir jeg dem for andres skyld, ikke fordi jeg syns det er moralsk riktig.

Nå har jeg faktisk en tendens til å snakke moral, men ikke jeg engang er så ekstrem altså. Langt fra. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Når jeg gir gaver, så gir jeg dem for andres skyld, ikke fordi jeg syns det er moralsk riktig.

Så, om jeg forstår det riktig, disse menneskene dere gir sigarer, sigaretter og alkohol til, de har eksplisitt sagt at de ønsker seg dette i gave?

Så, om jeg forstår det riktig, disse menneskene dere gir sigarer, sigaretter og alkohol til, de har eksplisitt sagt at de ønsker seg dette i gave?

Jeg tar ikke mot ønskelister fra andre enn barn og ungdom. Ingen voksne rundt meg har noengang gjort det heller. Er det vanlig? Så svaret er opplagt nei 🙂

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Når min tante som drikker alkohol får en liten flaske hjemmelaget likør til jul, så trenger hun ikke si at hun ønsker seg det. Hvem sier egentlig at de ønsker seg hjemmelaget likør til jul?? Nå problematiserer du voldsomt. 

La meg presisere…

Det enkleste er selvfølgelig å bestille en flaske på polet, fremfor å vri hjernen og finne på noe mer kreativt.

Det enkleste er selvfølgelig å forholde seg til en ønskeliste eller hva man ser at noen drikker, fremfor å spørre seg selv om venninnen/kompisen har et problem, med alt det medfølger.

Det enkleste er selvfølgelig å si jeg visste ingenting, når barna deres en gang kommer til dere og klandrer dere for å ha forsynt foreldrene med alkohol, fremfor å ta ansvar her og nå.

Så det er altså ikke det jeg spør om. Jeg spør ikke om det er enkelt. Jeg spør om det er god stil eller dårlig stil. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

La meg presisere…

Det enkleste er selvfølgelig å bestille en flaske på polet, fremfor å vri hjernen og finne på noe mer kreativt.

Det enkleste er selvfølgelig å forholde seg til en ønskeliste eller hva man ser at noen drikker, fremfor å spørre seg selv om venninnen/kompisen har et problem, med alt det medfølger.

Det enkleste er selvfølgelig å si jeg visste ingenting, når barna deres en gang kommer til dere og klandrer dere for å ha forsynt foreldrene med alkohol, fremfor å ta ansvar her og nå.

Så det er altså ikke det jeg spør om. Jeg spør ikke om det er enkelt. Jeg spør om det er god stil eller dårlig stil. 

Det er god stil. Om man absolutt må velge en av dem. 

Anonymkode: 3de84...ecb

Det er ingen av delene. Ikke med bakgrunn i de årsakene du oppgir i alle fall.

Jeg gir aldri alkohol. Men jeg kjenner vel bare 4-5 stk som fortsatt drikker litt en gang eller to i året, så det er mer unødvendig enn dårlig stil. De fleste drikker jo mindre og mindre. Oppegående folk leser vel hvor skadelig det kan være, og så kutter de det ut om det ikke er for sent. 

Anonymkode: 9edef...3ec

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

La meg presisere…

Men du må jo få mene hva du vil? Du trenger jo ikke å gi bort alkohol, men føler du press på å gjøre det, så må du jo være tydelig. 

Jeg tar ikke på meg skyld hvis den jeg ga sigarer går lungekreft. Ikke heller om den jeg gir vin får leverskade. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

La meg presisere…

Hvorfor skal man ikke velge det enkleste om det gir mottaker glede? Det er absolutt ikke dårlig stil å gi alkohol, så da er det vel bra da, om man skal svare ut fra kriteriene dine. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Man omgås da ikke folk som bestiller gaver.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ingen av delene. Ikke med bakgrunn i de årsakene du oppgir i alle fall.

Jeg gir aldri alkohol. Men jeg kjenner vel bare 4-5 stk som fortsatt drikker litt en gang eller to i året, så det er mer unødvendig enn dårlig stil. De fleste drikker jo mindre og mindre. Oppegående folk leser vel hvor skadelig det kan være, og så kutter de det ut om det ikke er for sent. 

Jeg tenker det samme som deg :) 

Ble bare overrasket da jeg leste et sted om noen her inne som ga likør i gave. Jeg tenker at på samme måte som det å gi sigarer, er på vei ut, ikke bare fordi tobakk er skadelig, men også på grunn av konnotasjonene til lukkede gutteklubber, så ser også alkohol som gave og som premie på lotteri, sin glanstid i bakspeilet. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker det samme som deg :) 

Ble bare overrasket da jeg leste et sted om noen her inne som ga likør i gave. Jeg tenker at på samme måte som det å gi sigarer, er på vei ut, ikke bare fordi tobakk er skadelig, men også på grunn av konnotasjonene til lukkede gutteklubber, så ser også alkohol som gave og som premie på lotteri, sin glanstid i bakspeilet. 

Men vet man at noen drikker likøren, så er det vel ikke noe problem?

Men vet man at noen drikker likøren, så er det vel ikke noe problem?

For meg ville det vært det. Jeg kjenner så få som drikker at de få det gjelder, stort sett har noen litt problematiske årsaker til at de gjør det. Greit nok om det er en eller annen gammel tante på sykehjem liksom, som heller vil ha et lite glass likør enn en sovetablett. Men til mennesker på egen alder, så nei. Det ville føltes helt utdatert og feil.

Altså, med fare for krenkorama. En del av dere her inne er så anale og har kosteskaftet så langt opp i ræva at dere ikke ser skotuppene deres om dere prøver en gang. 

Så da er også dette ute

- Fine oljer til mat, fett, farlig
- Sjokolade, fett, søtt, farlig
- Hjemmebakte julekaker, fett, søtt, farlig
- Hudprodukter, unødvendig, parabener, ikke sikkert verten liker dem

Generelt så er gaver ute, fordi man kan komme til å treffe folk som dere som legger så utrolig mye vekt på folkehelse, mijø og korrekthet at man ikke kan lykkes om man prøver engang. 

Hva er innafor da? Hestemøkk? Lukter lite, gjødsler godt, ikke noe særlig skadelig påvist... 

Heldigvis så er ikke dere i min gavekrets!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...