Gå til innhold

Dere med dårlig råd. Hva gjør dere I tiden frem til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å få pengene til å strekke til?

Anonymkode: 2d8af...442

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heldigvis klart å få tak i mange ting gratis og med det kunnet lage mye godt. Frukt og bær, planter om våren, og så lager jeg mye godt av det som bare er til jul. Noe blir gaver, noe blir til oss. Sparer opp litt til å kunne kjøpe røkelaks, eller ønsker meg det i julegave.

Har inntekt på 26 000 inkludert barnetrygd og bidrag. Faste utgifter på 21 000. 

Anonymkode: 32b97...b5c

Skrevet

Gjør som vi pleier. Men vi voksne kommer ikke til å kjøpe julegaver til hverandre i år, og sikkert i årene fremover også. Bortsett fra noen småting til barna. 

Anonymkode: 8f287...2af

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har heldigvis klart å få tak i mange ting gratis og med det kunnet lage mye godt. Frukt og bær, planter om våren, og så lager jeg mye godt av det som bare er til jul. Noe blir gaver, noe blir til oss. Sparer opp litt til å kunne kjøpe røkelaks, eller ønsker meg det i julegave.

Har inntekt på 26 000 inkludert barnetrygd og bidrag. Faste utgifter på 21 000. 

Du er rå! Er du aleneforsørger?

Skrevet

Vi har egentlig ikke dårlig råd, men vi har tradisjon på å leve enkelt i advent. Vi spiser minimalt med kjøtt og spiser oss gjennom  det vi har i huset. På den måten blir matbudsjettet veldig lavt. 

Vi prøver også å gjøre ting selv. Julemat og snop lages fra bunnen av. Da blir julematen ganske billig. Mange gaver lages også (det begynte vi med i sommer).

Anonymkode: 22030...acd

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du er rå! Er du aleneforsørger?

Ja, det er jeg. Har i år laget eplesyltetøy, eplesaft, blåbær syltetøy og saft, jorbær sylt og saft og plomme sylt og saft.

Så lager jeg brente mandler som jeg gir bort i gave og selger til andre. Og så har vi litt selv. Karameller også. Og sjokoladekjeks.

Så laget jeg i våres pesto, i sommer laget jeg rødkløverte (den skal være rensende) og løvetannte, og skal lage syltet rødløk snart. Barn kjøper jeg noe til da. Men bruker mindre penger på en del hele året ved å lage mye selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, det er jeg. Har i år laget eplesyltetøy, eplesaft, blåbær syltetøy og saft, jorbær sylt og saft og plomme sylt og saft.

Så lager jeg brente mandler som jeg gir bort i gave og selger til andre. Og så har vi litt selv. Karameller også. Og sjokoladekjeks.

Så laget jeg i våres pesto, i sommer laget jeg rødkløverte (den skal være rensende) og løvetannte, og skal lage syltet rødløk snart. Barn kjøper jeg noe til da. Men bruker mindre penger på en del hele året ved å lage mye selv. 

Jeg beundrer deg. Så inspirerende å lese, og dette er jo noe alle kan gjøre. 

Anonymkode: 39a93...a7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg beundrer deg. Så inspirerende å lese, og dette er jo noe alle kan gjøre. 

Anonymkode: 39a93...a7a

Det er det. Bare å lese seg opp på urter. Alt av oppskrifter ligger på nett

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Så fantastisk , nå ble jeg skikkelig inspirert, rødkløverte skal jeg prøve meg på. Takk! Og -wow- du er helt rå!

Anonymkode: 383f6...9bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Du kunne ha startet butikk! 😊

Anonymkode: 841aa...744

Skrevet

Nå ble jeg litt overveldet. Og enda mer inspirert til å fortsette å produsere😀 takk takk damer❤️ (Og beklager om jeg kuppet tråden litt her).

Skrevet

Jeg lager en del hjemmelaget julegaver til de voksne i familien. Karameller, kakaokuler, fyllte kjeks, sirupsnipper, tennbriketter av avispapir og kongler. 

Til barna i familien handler jeg gjerne på salg gjennom året, ting som klær, leker, bøker ol. Da har jeg alltid noe som kan gis i gave. 

Mat kjøper jeg mya av via Too good to go og er så heldig at jeg jobber i en veldedig organisasjon som også driver med matutdeling. Der får jeg, ved behov, ta av et evt overskudd. Handler lørdagskveld når datovarer er lagt ut, kjøper da feks brød til halv pris. 

Som aleneforelder kan jeg også benytte meg av tilbudet til "Enestående familier". De finnes dessverre ikke overalt, men oppfordrer alle aleneforeldre til å sjekke hjemmesiden deres. 

Anonymkode: ce40c...0df

Skrevet

Jeg liker også å leve sparsommelig i desember, da smaker julekosen bedre. 

I tillegg til det som ble nevnt over her, vil jeg slå et slag for sopp neste år. Kantareller kan syltes eller tørkes, de er enkle å finne og mange setter pris på det. I år har jeg laget tyttebærsyltetøy oh ripsgele som jeg skal gi bort, i fjor hadde jeg litt bedre råd og laget likør. Det er bare alkoholen som koster, og det er ikke så dyrt å gi bort en liten flaske. 

Anonymkode: 8a83e...5a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nå ble jeg litt overveldet. Og enda mer inspirert til å fortsette å produsere😀 takk takk damer❤️

Så koselig 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker også å leve sparsommelig i desember, da smaker julekosen bedre. 

I tillegg til det som ble nevnt over her, vil jeg slå et slag for sopp neste år. Kantareller kan syltes eller tørkes, de er enkle å finne og mange setter pris på det. I år har jeg laget tyttebærsyltetøy oh ripsgele som jeg skal gi bort, i fjor hadde jeg litt bedre råd og laget likør. Det er bare alkoholen som koster, og det er ikke så dyrt å gi bort en liten flaske. 

Jeg synes det meste høres bra ut, men jeg synes det er dårlig stil å gi bort alkohol, kanskje særlig når det er så mange som har dårlig råd.

Høres sikkert prippen ut i følge mange, men alkohol er et stort problem, og det er lenge siden sist man hadde så mange problemer å løse her til lands. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes det meste høres bra ut, men jeg synes det er dårlig stil å gi bort alkohol, kanskje særlig når det er så mange som har dårlig råd.

Høres sikkert prippen ut i følge mange, men alkohol er et stort problem, og det er lenge siden sist man hadde så mange problemer å løse her til lands. 

Jeg kjenner jo de jeg gir til, så det ser jeg på som et ikke-problem 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner jo de jeg gir til, så det ser jeg på som et ikke-problem 😊

De jeg kjenner, som jeg nå vet at er alkoholikere, kjente jeg også veldig godt før jeg visste at de var det.

Veldig godt. Det er ikke sånn at de fortalte meg det. Flere av de hadde ikke en gang innrømmet det for seg selv.

Skrevet

(Barna deres visste det, riktignok.)

Skrevet

Jeg tittet rundt etter gratistilbud i nov/des. Aktiviteter kan være ganske dyrt i desember, så jeg titter etter gratis aktiviteter og ble overrasket over hvor mange det faktisk fantes når jeg leita litt i god tid. Selv om jeg ikke er noen ivrig kirkegjenger har mine barn vært med på mye i kirken. Hobbyverksted i kirken har de alltid syntes har vært gøy, julelunsj, julefilm har de vist bla. 
De har også vært på juledisco i byens moske, noe som var kjempegøy. En nabo spurte om de ville være med og takket ja, de ble med flere år. Dette var også gratis og for alle. 

Jeg så at kirken skulle ha filmhelg en helg nå i november. Jeg og ungene var overraska over hvilke filmer de skulle vise, de hadde faktisk reist om de ikke hadde vært opptatt. Nå er begge myndige.

Dattra skal ha med tantebarnet sitt på åpen gård i desember. Kaker, kako og gløgg er gratis for alle samt inngang. Juletrær og evt annet som kan kjøpes der er ikke gratis, men selv opplevelsen der er gratis. Jeg vet om en gård til i byen her som gjør dette. De vet jeg har sledetur gratis også, så opplever kan en få gratis om en følger litt med. 

Når mine unger var små så var vi alltid på julegrantenning på ett museeum i byen. Det var ikke inngangsbill før, men tror det har blitt en liten nå (men den kan man få gratis. Står på nettsiden deres hvordan det gjøres) Det var gang rundt juletreet, gløgg, pepperkaker til alle. Juleverksted, ulike aktiviteter, korps spilte, kor sang, teater hadde forestilling, det var pyntet til jul overalt og hele pakka var så hyggelig. Vi flytta ifra byen, så denne tradisjonen forsvant etterhvert for oss siden det ble litt for tidkrevende i desember å reise dit. 

Anonymkode: f9761...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...