Gå til innhold

Noen tips til julebakst uten melk, egg og nøtter?

Anbefalte innlegg

Og som blir gode, smaker likt som vanlig. 

Og ett annet spørsmål, hva spiser dere på nyttårsaften? Vi bruker å ha kalkun, men pga allergi (tør ikke å prøve pga allergi mot kylling), og så har vi jo alle disse andre allergiene oppi dette da 😩

Anonymkode: 6216d...7e8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Og som blir gode, smaker likt som vanlig. 

Og ett annet spørsmål, hva spiser dere på nyttårsaften? Vi bruker å ha kalkun, men pga allergi (tør ikke å prøve pga allergi mot kylling), og så har vi jo alle disse andre allergiene oppi dette da 😩

Anonymkode: 6216d...7e8

Pepperkaker uten egg og melk sikrer julestemningen | LHL

Anonymkode: 5d32b...12e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke mandelmelk skjønner jeg nå, siden ingen nøtter! Men soya og ris plantedrikk kan brukes.

Anonymkode: 248fd...d8c

Nøtter og mandler er ikke det samme. Mandler er en steinfrukt. Man kan godt tåle mandler selv om man ikke tåler nøtter, men det må jo HI spørre personen om. 

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nøtter og mandler er ikke det samme. Mandler er en steinfrukt. Man kan godt tåle mandler selv om man ikke tåler nøtter, men det må jo HI spørre personen om. 

Sønnen min har alvorlig nøtteallergi og han er frarådet fra spesialist å spise mandler, har nok med kryssallergier å gjøre. Han er hyperallergisk mot makedemianøtter og valnøtter, og anbefalt å holde seg helt unna alt av nøtter og mandler... Tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å servere en nøtteallergiker mandler.

Anonymkode: de9c3...8f4

Om du googler allergivennlige julekaker kommer det opp ganske mye, her f.eks

https://meny.no/tema/jul/julekaker/allergivennlig-julekaker/

Vi har ingen spesiell tradisjon om mat på julaften, annet enn at det må være noe godt. I fjor hadde vi reinsdyrplomme, altså den fineste biffen/fileten fra reinsdyret, med viltsaus og potetstappe. Veldig godt.

Vi har også har helstekt indrefilet av okse, pinnekjøtt (vi har ribbe på julaften), lammesteik og selvfølgelig kalkun da. Et år hadde vi breiflabb.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om du googler allergivennlige julekaker kommer det opp ganske mye, her f.eks

https://meny.no/tema/jul/julekaker/allergivennlig-julekaker/

Vi har ingen spesiell tradisjon om mat på julaften, annet enn at det må være noe godt. I fjor hadde vi reinsdyrplomme, altså den fineste biffen/fileten fra reinsdyret, med viltsaus og potetstappe. Veldig godt.

Vi har også har helstekt indrefilet av okse, pinnekjøtt (vi har ribbe på julaften), lammesteik og selvfølgelig kalkun da. Et år hadde vi breiflabb.

Nyttårsaften mente jeg selvfølgelig, julaften har vi alltid ribbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...