Gå til innhold

Hvordan forholde seg til kommunen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en søknad om å bygge soverom i kjelleren, men denne har utløpt. Tegningene ble godkjent. Jeg ønsker å bygge dette soverommet nå, men kommunen svarer ikke. Jeg har sendt mail (i februar og i juni). Har deretter ringt 3 ganger der de sa de skulle ringe meg opp. Hører aldri noe. 

Kan jeg bygge soverommet, eller må jeg snakke med de og søke på nytt? Synes det er feil at vi vanlig dødelige ikke kan gjøre noe i eget hjem uten godkjenning fra kommunen, men de kan behandle oss som luft og kjøre sitt eget løp.

Anonymkode: c73e7...d1f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444209-hvordan-forholde-seg-til-kommunen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må man søke om det, da? Du kan vel lage rommet og søke seinere? Det er vel søknad om oppholdsrom du mener? Jeg har lagd en hel leilighet i kjelleren, jeg. Det er jo ikke ett problem før man evt skal selge

Anonymkode: ae3fc...a13

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Må man søke om det, da? Du kan vel lage rommet og søke seinere? Det er vel søknad om oppholdsrom du mener? Jeg har lagd en hel leilighet i kjelleren, jeg. Det er jo ikke ett problem før man evt skal selge

Oi da ... Leilighet du leier ut? Utleiebolig skal være godkjent av kommunen.

Dessuten håper jeg virkelig du har tatt brannsikkerhet og rømningsveier på alvor! Får du branntilsyn og/eller el-tilsyn så har du et problem hvis ikke dette er i orden. 

Anonymkode: 17f64...09e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Oi da ... Leilighet du leier ut? Utleiebolig skal være godkjent av kommunen.

Dessuten håper jeg virkelig du har tatt brannsikkerhet og rømningsveier på alvor! Får du branntilsyn og/eller el-tilsyn så har du et problem hvis ikke dette er i orden. 

Anonymkode: 17f64...09e

Jeg leier den ikke ut, og den dagen det blir aktuelt skal den selvsagt søkes om. Jeg har ikke bygd den selv da, så alt er ivaretatt :) 

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Skremmende at du svarer sånn. Man kan ikke bygge, og søke senere. Evt bare søke hvis salg er aktuelt. Med mindre man vil stå ansvarlig for eventuelle liv som går tapt i en brann el.l.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Skremmende at du svarer sånn. Man kan ikke bygge, og søke senere. Evt bare søke hvis salg er aktuelt. Med mindre man vil stå ansvarlig for eventuelle liv som går tapt i en brann el.l.

Hvorfor er det skremmende? Vi har gjort om ett rom i kjelleren til soverom, da sjekka vi ut dette. Det er jo selvsagt ikke snakk om å lage ulovlige rom, men jeg tar jo for gitt at når noen ønsker å bygge så forholder man seg til reglene?! Vi satte inn vindu ihht kravene, men vi søkte ikke om endring. Rommet er lovlig, bare ikke søkt om. Samme med leiligheten. Den er lovlig etter alle forskrifter, men ikke søkt om bruksendring. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det skremmende? Vi har gjort om ett rom i kjelleren til soverom, da sjekka vi ut dette. Det er jo selvsagt ikke snakk om å lage ulovlige rom, men jeg tar jo for gitt at når noen ønsker å bygge så forholder man seg til reglene?! Vi satte inn vindu ihht kravene, men vi søkte ikke om endring. Rommet er lovlig, bare ikke søkt om. Samme med leiligheten. Den er lovlig etter alle forskrifter, men ikke søkt om bruksendring. 

Dere er slett ikke alene, det er bare å se litt på hus til salgs på Finn, det er ikke vanlig å søke på etterskudd engang. Det står i annonnsen at det ikke er søkt om bruksendring.

Da vi pusset opp huset her endret vi litt på romdelingen rundt kjøkken, bad og vaskerom. Ingen ulovlige rom, alt er gjort av håndtverkere og alt er lovlig, men det er ikke søkt om. Så om du går inn i arkivet til kommunen ligger det en tegning der som er annerledes enn huset vårt ser ut. Ingen stor krise akkurat.

Anonymkode: 47fc0...725

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dere er slett ikke alene, det er bare å se litt på hus til salgs på Finn, det er ikke vanlig å søke på etterskudd engang. Det står i annonnsen at det ikke er søkt om bruksendring.

Da vi pusset opp huset her endret vi litt på romdelingen rundt kjøkken, bad og vaskerom. Ingen ulovlige rom, alt er gjort av håndtverkere og alt er lovlig, men det er ikke søkt om. Så om du går inn i arkivet til kommunen ligger det en tegning der som er annerledes enn huset vårt ser ut. Ingen stor krise akkurat.

Anonymkode: 47fc0...725

Nettopp. Det er jo veldig «i vinden» hos meglerne og at de blir tatt på å reklame med flere soverom enn lovlig, nettopp pga mangle søknader. 

vi har heller ikke søkt om fasadeendring når vi satte inn terrassedør, det er jo ikke sånn at den er «ulovlig» satt inn. 

Så skal huset selges, eller at vi skal leie ut, så søker vi selvsagt slik at alt stemmer. Leiligheten er ikke ulovlig. Den er bare ikke søkt om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...