Gå til innhold

Godhetens tyrani

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Retten talte deres sak. De ble trodd og det ble avsagt dom. De trenger ikke en haug med godhetstyranner som liksom skal kjempe deres sak. En haug med folk som vet bedre enn retten og som lager sin egen domstol. Ingen er hjelpt med støtte fra folk som dere. 

Anonymkode: dc8a8...a70

Ja, lenge leve naiviteten sier nå jeg   🙄

Anonymkode: eab1e...8fe

Fortsetter under...

Jeg har ikke lest svarene, men ville bare skyte inn at tannbehandlingsangst er en diagnose som gir rett til TOO-behandling. Det er verdt å sjekke ut. Mange har fått god hjelp der❤️

https://www.tooinfo.no

Anonymkode: 6c111...a62

Østerdølen skrev (1 time siden):

Nei, jeg laster ikke Bamsegutt for dette. Jeg laster NRK først og fremst, som ikke viser det reelle bildet kun for å få seertall. 

Men jeg reagerer sterkt på at en mann (uansett grunn), som har rotet det så til for seg (og fortsatt kommer til å rote det til for seg) skal få så enorm sympati at folk går av hengslene for kaste penger etter han, en dømt seksualforbryter? Dette er penger han mest sannsynlig vil rote bort i løpet av noen måneder. Hvorfor får ikke spleisen for voldsofre slike summer? Eller "Stine Sofie Stiftelsen"? Hvorfor starter ikke noen av disse en innsamling til Bamsegutt sine ofre? Lar folk seg så blende at en serie der man kan stille store spørsmålstegn ved hele historien?Eies det ingen form for kritisk sans, men folk bare biter på "Fake news"?

Det er veldig, veldig rart at du lar dette provosere deg så veldig? Verden er jo full av urettferdighet, men denne saken er så viktig at du engasjerer deg så sterk. Du har din fulle rett til å reagere, men andre har også sin rett til å ta avgjørelser som passer for dem. Kanskje de ser noe i den mannen som trigger dem? Kanskje kjenner de fleste av oss en slik person som kunne komme så totalt ut å kjøre om hn ikke hadde hatt et nettverk til å fange seg opp?

Jeg vet at minst en av mine klassekamerater lett kunne kommet i et slikt økonomisk uføre om de ikke hadde ressurssterke foreldre til å holde kontroll. Å gi denne mannen 700 000,- uten videre kontroll er nok som å gi det til en tiåring. Den hadde også følt seg rik og som kongen på haugen. Det er nok dette de som ikke tar av i harnisk over hvordan andre folk bruker ressursene sine ser. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja, lenge leve naiviteten sier nå jeg   🙄

Hvilken naivitet? Er du i tvil om at personen har utfordringer, muligens på grunn av en forferdelig oppvekst med savn etter mamma, fysisk mishandling, seksuelt misbruk av flere, mobbing og utestengelse? Er man naiv om man tenker at en slik oppvekst gir redusert intellektuell kapasitet? 

NRK har denne mannens skjebne på sin samvittighet, men de rister det lett av seg og planlegger neste tåredryppende ‘dokumentar’. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er veldig, veldig rart at du lar dette provosere deg så veldig? Verden er jo full av urettferdighet, men denne saken er så viktig at du engasjerer deg så sterk. Du har din fulle rett til å reagere, men andre har også sin rett til å ta avgjørelser som passer for dem. Kanskje de ser noe i den mannen som trigger dem? Kanskje kjenner de fleste av oss en slik person som kunne komme så totalt ut å kjøre om hn ikke hadde hatt et nettverk til å fange seg opp?

Jeg vet at minst en av mine klassekamerater lett kunne kommet i et slikt økonomisk uføre om de ikke hadde ressurssterke foreldre til å holde kontroll. Å gi denne mannen 700 000,- uten videre kontroll er nok som å gi det til en tiåring. Den hadde også følt seg rik og som kongen på haugen. Det er nok dette de som ikke tar av i harnisk over hvordan andre folk bruker ressursene sine ser. 

Men hvorfor trenger du å tenke på det?Om jeg blir provosert eller ikke?Påvirker det ditt liv på en eller annen måte?

Ja, det er mange som sikkert kunne ha havnet i lik situasjon som Bamsegutt, men ikke en av dem får sitt eget unyansert (på grensen til løgnaktig) " "sippe-program" på TV i beste sendetid, for deretter å få kastet millioner etter seg. 

Jeg styrer ikke hva andre bruker pengene sine på, men jeg er i min fulle rett til å ytre meg over hva jeg synes om galskapen. 

Østerdølen skrev (1 time siden):

Nettopp!Dette understreker galskapet i denne innsamlingen og hva slags mentalitet mange av disse "gode hjelpere" faktisk har. Sykt, er det, rett og slett helt sykt!

Noen har faktisk gitt 50 000 til bamseguttspleisen, det er ikke småtteri.

Anonymkode: 3613e...4d2

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Og om spleiser til Kreftforeningen gir støtte til behandling og forkning på noen som er dømt fornovergrep? Hva om de som henter mat på gratisutdeling er fattige, men dømt for overgrep? Egentlig bør ingen få hjelp , og har man gjort noe galt en gang hjelper det ikke å sone straff, man skal aldri aldri bli ferdigsonet for gapestokken. 

Anonymkode: 4dcec...bda

Hadde de som delte ut mat til fattige gitt all maten til KUN en person så hadde det blitt feil, men de fordeler det på flere som trenger det.

Anonymkode: b9571...15d

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

"Pluselig ble det viktig å hjelpe desse,eller ble du fylt av sjalusi og hat ovenfor at en person som har hatt det elendig alltid skulle gå hjelp.Drittfolk i et drittland"

Dette er en kommentar som er kommet på spleisen som skal gå til  Landsforeningen for seksuelle overgrep. Helt forkastelig. Det ble opprettet en spleis til bamsegutt sine ofre, men den ble slettet.

Anonymkode: 3613e...4d2

Fy f@en for ei heks. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke lest svarene, men ville bare skyte inn at tannbehandlingsangst er en diagnose som gir rett til TOO-behandling. Det er verdt å sjekke ut. Mange har fått god hjelp der❤️

https://www.tooinfo.no

Anonymkode: 6c111...a62

Tusen takk dette skal jeg sjekke ut 😍

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Å gi denne mannen 700 000,- uten videre kontroll er nok som å gi det til en tiåring. 

Det er helt riktig. Og likevel pælmer bermen flere hundre tusen etter ham… 🙈 Blir spennende å se hva han brenner av disse pengene på, og hvem som får skylden når han er blakk igjen. Det store, stygge «systemet» tenker jeg…

Anonymkode: da7ca...bc7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er helt riktig. Og likevel pælmer bermen flere hundre tusen etter ham… 🙈 Blir spennende å se hva han brenner av disse pengene på, og hvem som får skylden når han er blakk igjen. Det store, stygge «systemet» tenker jeg…

Anonymkode: da7ca...bc7

Bermen, faktisk. Jeg skal holde meg fra å si hva jeg tenker om folk som snakker om andre på den måten. 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Du snakker som det er en vanlig oppegående mann dette handler om. Har du ikke skjønt at han har kognitive utfordringer? 

Men da burde han vel ikke få lov å ha omsorg for et barn?

Anonymkode: e7b03...73e

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Men da burde han vel ikke få lov å ha omsorg for et barn?

Det er ikke opp til noen her å diskutere eller avgjør! Herlighet, har folk mista det helt!

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke opp til noen her å diskutere eller avgjør! Herlighet, har folk mista det helt!

Nei folk har ikke det. Husk at han også valgte å rømme landet fordi barnevernet var etter han. 

Fotballflue skrev (2 timer siden):

Jo, dette er det forsket på. Barn som blir misbrukt har mye større sjans til å bli overgripere enn barn som ikke har blitt misbrukt. 

Det er nok en viss sannhet i dette, men ingen unnskyldning likevel.   Men jeg mistenker at i dette tilfellet har det hatt litt å si for dommen.  Betinget dom for 6 tilfeller av overgrep ??  ....    

Han har sluppet veldig billig unna, og jeg synes ikke synd på han i hele tatt.  Heldigvis kan folk dra tilbake donasjonne sine til spleisen.  Noe som også har blitt gjort, håper bare det skjer i ennå større grad. 

Det er mediene som står bak dette. Aviser og NRK velger selv hvem de skal skape sympatibølge for. Det er akkurat som i politikken. Nordmenn er noen sauer som hopper rett i fella. Media trekker fram tilfeldige enkeltpersoner og bestemmer at nå skal vi skape en helt. De pynter vedkommende med sympatiske klær og sminke (ja, så primitivt er det!), og de fremstiller sin versjon av sannheten for at alt skal gå som planlagt. Vi ser det med all slags "stakkarer" i Norge. Media kan gjøre en konebanker og alkoholiker til en Fredspriskandidat, om de vil.

Anonymkode: e3293...614

Det må jo gå an å diskutere. Dere kan ikke først si at han er ute av stand til å ta vare på seg selv og ikke skjønner konsekvenser av det han gjør, og så etterpå si men å oppdra et barn, det kan han. Herlighet, har folk mista det helt?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det må jo gå an å diskutere. Dere kan ikke først si at han er ute av stand til å ta vare på seg selv og ikke skjønner konsekvenser av det han gjør, og så etterpå si men å oppdra et barn, det kan han. Herlighet, har folk mista det helt?

Men. Det. Er. Ikke. Opp. Til. Oss. Å. Avgjøre. 

Det er en ung gutt som kan finne det dere skriver. Jeg blir helt matt over ignoransen til folk. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er en ung gutt som kan finne det dere skriver. Jeg blir helt matt over ignoransen til folk. 

Men det er opp til oss å diskutere. Det blir diskutert i alle kommentarfelt i hele Norge, og så skulle vi ikke diskutere på et diskusjonsforum av alle plasser?!

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Så lenge folk bruker hans lave kognitive nivå som unnskyldning for hva han har utsatt andre for, så er det akkurat like relevant å bruke dette som argument mot å gi ham ansvar for andre mennesker. Hele tvisten går jo på om han kan ha ansvar for seg selv. Å få ha omsorgen for et barn er jo ikke noe som skal skje fordi man vil være grei mot den voksne. 

Anonymkode: ab055...e5f

Det er vel neppe debatten på et mammaforum på et språk han ikke kan som utgjør den verste eksponeringen her. Den som trakk proppen ut av bøtta, var hans egen far. 

Ingen her "avgjør" noe som helst. Jeg kan si "du bør bli fratatt barna dine" til hvem jeg vil. Det blir ikke gjort likevel. 

Anonymkode: ab055...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...