Gå til innhold

Godhetens tyrani

Anbefalte innlegg

Først av alt: Fu*k Spleis! 

Jepp, jeg vet det, jeg er utrolig smålig og sjalu! I likhet med mange andre så har jeg tatt utdanning også jobbet 100% hele livet. Jeg er ikke kriminell, har ordnet egen bolig og følger UD sine reiseråd. Jeg har klart å oppdra barn alene uten å klage. I likhet med mange andre har vi også kjent på kroppen hvordan det er å være fattig, men vi klart det selv uten familie rundt oss. 

I dag har vi det greit nok, jeg jobber fulltid i tillegg til en ekstra jobb. Jeg har aldri fått råd til bil eller lappen (vanskelig når man ikke har familie å øvelseskjøre med). Etter en del terror-skoletannleger har jeg ekstrem tannlegeskrekk, en dag smeller det, men jeg har ikke 50.000 til narkose. Jeg fikk heller ikke utdelt de beste kortene, men jeg synes selv at jeg har klart meg relativt bra.   

Så ser man de syke syke spleisene der ute og jeg føler meg enda mindre verdt. 4 millioner til flybillett for å få en overgriper og familien til Norge igjen? 1,5 millioner til en familie på Tøyen som nektet å flytte ut av kommunal bolig, selv etter mange års beskjed. 1,4 mill for å fly hjem de som har vært på ferie på Gaza siden Norge ikke tar regningen og 700.000 for å hente hjem en flyktning som dro på ferie til hjemlandet og ble tiltalt for mord. 

All ære til de spleisene som går på det å gi kreftsyke barn en flott opplevelse o.l. Har heller ikke noe imot om det blir samlet inn til en skoletur, nye fotballdrakter, hjemløse katter, kreftforeningen eller frelsesarmeen. Men når det blir slike enorme summer til enkeltpersoner som ikke har løftet en finger, ja så blir jeg faktisk sur. Jeg blir sur på Spleis som tillater dette, jeg blir sur på idioter som fortsetter å øse på med penger. Når det gis mer penger til en dømt overgriper enn kreftsyke barn så er noe helt fullstendig galt her i verden. 

Hva med de som faktisk har jobbet hele livet og stått på, burde ikke vi også snart fått en bonus? I alle fall fått råd til å gå til tannlege eller ta førerkort? Det burde vært satt et nøkternt maksbeløp også gikk resten enten til et fond alle kunne søke fra eller til en veldedig forening. 

Sukk, måtte bare få ut litt damp her.

Anonymkode: b9571...15d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444204-godhetens-tyrani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig veldig enig med deg. Jeg gremmes når jeg ser at spleisen har vokst til over 4 millioner, at det er er kommet inn mange hundretusen kroner etter at de nye opplysningene kom frem, er folk helt gale, mistet gangsynet totalt.

Anonymkode: 3613e...4d2

Ser hva du mener, men det du sier er litt feil da.

Det blir ikke samlet inn mer penger til enkeltpersoner enn til kreftforeningen, de fleste som gir en 200 lapp til disse innsamlingen gir også til veldedighet, og kreftforeningen samler inn MYE penger på et år.

Men ellers er jeg enig, det er mange skjebner i dette landet, og mange kunne fortjenene en pengegave, men det er bare de som er heldige med publiseringen som faktisk får det.

Anonymkode: 4bd28...d08

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva med de som arver rikdom og får alle de beste mulighetene servert fra de er små?  Her finnes det mye større urettferdighet enn en skarve spleis. 

Anonymkode: 831fa...026

Kaller du 4 mill en skarve spleis? Arv kan ikke sammenlignes. Jeg hadde også respektert en lottogevinst mye mer enn spleis på denne måten. 

Anonymkode: b9571...15d

Annonse

Det er langt fra alle spleiser jeg liker og støtter, helt enig i at det tigges i overkant mye. Men jeg reagerer på måten du bruker ordet ivergriper. Han har gjort noe galt, absolutt, men han har blitt utsatt for så mye offentlig systemsvikt, at jeg unner han jammen de pengene. Ikke minst unner jeg sønnen og kona hans dem. 

Anonymkode: 9cc96...9fa

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er langt fra alle spleiser jeg liker og støtter, helt enig i at det tigges i overkant mye. Men jeg reagerer på måten du bruker ordet ivergriper. Han har gjort noe galt, absolutt, men han har blitt utsatt for så mye offentlig systemsvikt, at jeg unner han jammen de pengene. Ikke minst unner jeg sønnen og kona hans dem. 

Hva er det du reagerer på?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Livet er urettferdig. Tipper mødrene i Gaza spyr av sutringen din. 

Anonymkode: dc8a8...a70

De spyr mye mer av denne spleisen!Send heller pengene til barna han missbrukte,mener jeg. Han har uansett ikke bruk for over fire millioner, når han allerede ikke klarer å håndtere penger, siden han har svidd av over 700 000 kroner der nede på ingenting.

Østerdølen skrev (26 minutter siden):

De spyr mye mer av denne spleisen!Send heller pengene til barna han missbrukte,mener jeg. Han har uansett ikke bruk for over fire millioner, når han allerede ikke klarer å håndtere penger, siden han har svidd av over 700 000 kroner der nede på ingenting.

Jeg syns ikke at vi skal diskutere denne personen mer, det må kunne gå an å diskutere sak uten å trekke inn navn. Folk bestemmer selv hva og hvem de vil gi til, eller tenker du at man (du) skal legge føringer for det? Å irritere seg hjelper ingenting. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er det du reagerer på?

Jeg reagerer på st en som har blitt utsatt for så mange overgrep selv, som er sviktet av stat og system ikke unnes penger, fordi han for 30år siden gjorde noe kriminelt. En som er blitt gjort overgrep mot, gjør oftere overgrep tilbake. I dommen sto det tydelig at de ikke trodde han visste det var feil, men at han nå med veiledning var blitt klar over det og ikke kom til å gjøre det igjen. For meg er ikke alt svart hvitt, det finnes nyanser. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg reagerer på st en som har blitt utsatt for så mange overgrep selv, som er sviktet av stat og system ikke unnes penger, fordi han for 30år siden gjorde noe kriminelt. En som er blitt gjort overgrep mot, gjør oftere overgrep tilbake. I dommen sto det tydelig at de ikke trodde han visste det var feil, men at han nå med veiledning var blitt klar over det og ikke kom til å gjøre det igjen. For meg er ikke alt svart hvitt, det finnes nyanser. 

Dette! Folk snakker som de ikke skjønner hvor denne mannen kommer fra, hans intellektuelle nivå og at saken faktisk er opp og avgjort i rettssystemet. Denne unisone gapestokken gjør meg kvalm. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke sant.

Jo, det er det. Statistikken lyver ikke selv om du kjenner noen som ikke har gjort det.

Akkurat som at barn som vokser opp i voldelige hjem oftere finner seg en voldelig partner.

Det er en ond runddans som selvfølgelig mange bryter ut av, men fakta er at statistisk sett er det større sjanse for at noen som har blitt slått selv slår, og at noen som har blitt misbrukt selv misbruker.

Jeg syns ikke at vi skal diskutere denne personen mer, det må kunne gå an å diskutere sak uten å trekke inn navn. Folk bestemmer selv hva og hvem de vil gi til, eller tenker du at man (du) skal legge føringer for det? Å irritere seg hjelper ingenting. 

Beklager, men jeg har mine meninger og jeg har full rett til å ytre dem. Uansett har ikke jeg sagt noe om å styre hvem som gir til hvem, det er det du som påstår. Denne saken diskuteres i alle medier og på alle flater, så hvorfor skulle det ikke diskuteres inne på et diskusjonsforum.  

Men vet du hva du har, hi? Verdigheten i det å klare seg selv. Evne til å delta i samfunnet, jobbe, betale skatt og oppdra barn. Det er ikke alle forunt, og jeg er enormt takknemlig for at jeg har disse mulighetene. 

Anonymkode: 1ff34...e49

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

1,4 mill for å fly hjem de som har vært på ferie på Gaza siden Norge ikke tar regningen og 700.000 for å hente hjem en flyktning som dro på ferie til hjemlandet og ble tiltalt for mord. 

De som reiser fra Gaza betaler for seg selv. 

Hvilken flyktning ble tiltalt for mord?

Anonymkode: ab055...e5f

Dette! Folk snakker som de ikke skjønner hvor denne mannen kommer fra, hans intellektuelle nivå og at saken faktisk er opp og avgjort i rettssystemet. Denne unisone gapestokken gjør meg kvalm. 

Den unisone gapestokken rammer ikke den utviklingshemmede personen. Slik jeg leser alle medier, rammer det NRK for manglende siling av hva som kommer på skjermen, og Tore Strømøy for manglende presseetikk. 

Joda, vi andre ser hvor denne mannen kommer fra. Men dette er en mann som mener han er svindlet av NAV for en "feil" han selv har gjort. Han kan ikke håndtere penger, svir av mange hundre tusen og forventer at staten skal ordne opp for han når kassa er tom. Han har full mulighet til å komme hjem, men velger heller å kreve at andre skal rydde opp for han. Han har drapstruet en rekke mennesker fordi de har gjort jobben sin. Han mener at ofrene bare var ute etter hevn, i stedet for å innrømme hva han har gjort. Det hjelper fint lite om denne saken har vært oppe i  rettsvesenet, når dommen ikke blir nevnt i en landsdekkende kanal som NRK, for å ikke ødelegge "stakkars dette offeret for norske myndigheter" fremstillingen som var ønsket. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men ellers er jeg enig, det er mange skjebner i dette landet, og mange kunne fortjenene en pengegave, men det er bare de som er heldige med publiseringen som faktisk får det.

Det er jo der feilen ligger. Serien om Jan Granfoss hadde vært interessant dersom den skulle fungere som systemkritikk, og vist hvordan folk går i fattigdomsfella, med intervjuer og beskrivelser av litt ulike skjebner rundt om i landet. 
Men så ble denne saken slett ikke systemkritikk. Systemet som skulle kritiseres står igjen som det beste alternativet. Vi skal ikke ha spleis for den som er best representert i media. Vi skal ha system som deler ut til trengende etter felles forutsigbare og rettferdige kriterier. NAV-ansatte fordeler ikke penger til noen fordi de har kommet på TV (sånn som Spleis). De trekker ikke støtten hvis du har vært tidligere domfelt (sånn som er helt forståelig hvis man er privatperson). Vi har et barnevern som kan hjelpe - hvis du ikke rømmer fra landet. Jeg vil gjerne ha saklig kritikk av NAV og Barnevernet. Men det skal ikke være avhengig av at én person skal framstå som et "verdig" offer.

Østerdølen skrev (1 minutt siden):

Joda, vi andre ser hvor denne mannen kommer fra. Men dette er en mann som mener han er svindlet av NAV for en "feil" han selv har gjort. Han kan ikke håndtere penger, svir av mange hundre tusen og forventer at staten skal ordne opp for han når kassa er tom. Han har full mulighet til å komme hjem, men velger heller å kreve at andre skal rydde opp for han. Han har drapstruet en rekke mennesker fordi de har gjort jobben sin. Han mener at ofrene bare var ute etter hevn, i stedet for å innrømme hva han har gjort. Det hjelper fint lite om denne saken har vært oppe i  rettsvesenet, når dommen ikke blir nevnt i en landsdekkende kanal som NRK, for å ikke ødelegge "stakkars dette offeret for norske myndigheter" fremstillingen som var ønsket. 

Greia er jo at noen folk må beskyttes mot seg selv. Det har ikke programskaperen klart å se. Han har egentlig ribbet en meget ressurssvak fyr for all integritet og blottstilt vedkommende på et veldig dårlig vis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...