Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #76 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Private mennesker vil ofte skjule helt menneskelige ting. De er gjerne de som gir gode råd og tilsynelatende er problemfri. Hva kommer det av? Det må jo være frykt. Og spørsmålet er da hva de frykter? Anonymkode: 116a2...d33 Jøss. En merkelig ansamling av påstander som ikke henger sammen i det hele tatt. Anonymkode: 890e7...502
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #77 Skrevet 21. november 2023 prekæs skrev (6 timer siden): Da spør du deg selv om du tror kommentarene er vondt ment. Så tar du det derfra. Velmente utsagn kan også være frekke, ufine og noen ganger direkte farlige. Anonymkode: 890e7...502
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #78 Skrevet 22. november 2023 Jeg stiller meg bak d33, intensjon. Den er stort sett god. Hva er hemmeligheten? Det er jo ett spørsmål man fint kan snakke seg unna om en ikke vil dele. Hvis du slipper med å bare si noe svada og gå videre, da ser jeg ikke problemet. Hvis du derimot blir omtrent forhørt etter å unngå emnet, da er det på sin plass å svare at det har har ikke vedkommende noe med. Anonymkode: 73bad...d7d
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. november 2023 #79 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Men det bekrefter jo bare den forutinntatte ideen om at "vektnedgang er alltid bra". Anonymkode: 890e7...502 Er man overvektig så er det jo i grunn sant?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #80 Skrevet 22. november 2023 De eneste gangene jeg kommenterer vektendring hos noen er hvis jeg vet de jobber med å gå ned i vekt og er komfortable med å snakke om det. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så legitimt å kommentere når folk går ned i vekt. Sjelden du hører noen kommentere når folk har gått opp i vekt. Har selv gått ned ca 30 kg siste halvår og den mest irriterende kommentaren jeg får, og den kommer ganske ofte er: " Nå må du ikke gå ned mer i vekt, for du er så fin sånn som du ser ut nå " Da pleier jeg bare smile og si at jeg nok må gå ned 10 kg til før jeg ikke kan kalle meg feit lenger. Dette pleier å stoppe kommenteringen ganske fort. Anonymkode: 1abb8...1f5
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #81 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Nei, det er skummelt å dele. For du blir jo sårbar og helt menneskelig, og det kan du jo ikke være? For du bedre enn det? Overvekt kan være skadelig/ helsefarlig. Gud forby at noen gir deg komplimenter eller kommenterer det. Anonymkode: 116a2...d33 Plutselig vektnedgang er også ofte helseskadelig, som at man er deprimert eller har opplevd noe traumatisk, sykdom. Ikke alt man vil dele nødvendigvis. Anonymkode: 718dd...c37
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #82 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Plutselig vektnedgang er også ofte helseskadelig, som at man er deprimert eller har opplevd noe traumatisk, sykdom. Ikke alt man vil dele nødvendigvis. Anonymkode: 718dd...c37 Men man tvinges jo ikke til å dele noe utover det man selv er komfortabel med. Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #83 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men man tvinges jo ikke til å dele noe utover det man selv er komfortabel med. Anonymkode: 36e73...668 Men sier du også til noen om de legger på deg? «Guri, så feit du har blitt?», eller «Så rynkete du er», «hvorfor kler du deg sånn?» Å kommentere andres kropp/utseende er uhøflig. Man kan gi gjerne gi et kompliment i form av «så fresh du ser ut i dag», og lignende men ikke basert på om noen er tynnere eller tykkere enn du tenker. Anonymkode: 718dd...c37
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #84 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men sier du også til noen om de legger på deg? «Guri, så feit du har blitt?», eller «Så rynkete du er», «hvorfor kler du deg sånn?» Å kommentere andres kropp/utseende er uhøflig. Man kan gi gjerne gi et kompliment i form av «så fresh du ser ut i dag», og lignende men ikke basert på om noen er tynnere eller tykkere enn du tenker. Anonymkode: 718dd...c37 Da kan man ikke kommentere hårfrisyrer eller klær eller noe heller da. Man skal slutte å gi komplimenter som kan vises tilbake til kropp og utseende. Altså som i alt ingen legger merke til om du farger håret, får ny sveis, har på en ny kjole osv. Fordi noen synes det er ubehagelig med de komplimentene. Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #85 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Da kan man ikke kommentere hårfrisyrer eller klær eller noe heller da. Man skal slutte å gi komplimenter som kan vises tilbake til kropp og utseende. Altså som i alt ingen legger merke til om du farger håret, får ny sveis, har på en ny kjole osv. Fordi noen synes det er ubehagelig med de komplimentene. Anonymkode: 36e73...668 Etter fire sider skjønner du fortsatt ikke. Da er det faktisk ikke håp. Det er grenser for hvor mange ganger man orker å forklare nyansene i normal sosial omgang. Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #86 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da kan man ikke kommentere hårfrisyrer eller klær eller noe heller da. Man skal slutte å gi komplimenter som kan vises tilbake til kropp og utseende. Altså som i alt ingen legger merke til om du farger håret, får ny sveis, har på en ny kjole osv. Fordi noen synes det er ubehagelig med de komplimentene. Anonymkode: 36e73...668 Komplimenter ja. Kommentarer som er upassende , nei. Og det er ikke nødvendigvis et kompliment å si til noen at de er mindre feite enn de pleier å være. Men man kan si «så flott du er i dag, jeg liker frisyren din». Men ikke legg til «mye bedre enn sånn du hadde håret før». Jeg tror du trenger å øve deg. Anonymkode: 718dd...c37
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. november 2023 #87 Skrevet 22. november 2023 (endret) Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Komplimenter ja. Kommentarer som er upassende , nei. Og det er ikke nødvendigvis et kompliment å si til noen at de er mindre feite enn de pleier å være. Men man kan si «så flott du er i dag, jeg liker frisyren din». Men ikke legg til «mye bedre enn sånn du hadde håret før». Jeg tror du trenger å øve deg. Anonymkode: 718dd...c37 Men det var vel ingen her som sa det til hi? At hun var stygg før har hun selv lagt sammen til fordi noen sa hun var pen nå.. Fordi om noen sier at din nye frisyre kledde deg er ikke det det samme som at du var stygg på håret før. Eller om noen sier du har fin genser så betyr ikke det at alle andre plagg du har er stygge. Endret 22. november 2023 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #88 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Komplimenter ja. Kommentarer som er upassende , nei. Og det er ikke nødvendigvis et kompliment å si til noen at de er mindre feite enn de pleier å være. Anonymkode: 718dd...c37 Man kan til enhver til velge å ta alt i verste mening, selvsagt. Men det vil være ens eget problem, ikke omgivelsenes. Anonymkode: 93865...ece
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #89 Skrevet 22. november 2023 Lektor Doppler med tillegg skrev (Akkurat nå): Men det var vel ingen her som sa det til hi? At hun var stygg dør har hun selv lagt sammen til fordi noen sa hun var pen nå.. Opprinnelig skrev jeg at jeg fikk en kommentar fra en kollega midt i lunsjen, helt ut av det blå. Dette var heller ikke et kompliment, men en konstantering (du har gått ned i vekt) etterfulgt av et spørsmål (hvordan?). Situasjonen da ble ubehagelig synes jeg både fordi alle plutselig stirret på meg, fordi jeg var helt uforberedt på spørsmål rundt hvordan jeg hadde gått ned i vekt og fordi jeg faktisk ikke er så glad i å lyve. Det er veldig lett å sitte på et forum å lese om slike situasjoner og skrive hva en selv hadde svart, og i etterpåklokskapens navn har jeg selv nå kommet på ting jeg kan svare, men der og da ble jeg litt satt ut. Komplimentet jeg skrev ned som svar senere i tråden er ikke reelt, men et eksempel på liknende komplimenter folk gir som helt sikkert er godt ment, men gjerne impliserer noe annet. Som hun over skriver, er det forskjell på å si "Så fin du er på håret!" og "Så fin du er på håret nå som du klippet deg!" (som indikerer at man gjerne ikke var så fin før). Uansett ville jeg ikke tatt meg nær av dette, jeg på ingen måte så lettkrenket eller sår som flere her ser ut for å mene, men jeg synes godt enkelte gjerne kan reflektere litt over både hva de sier og hvordan. Det skader ikke å opptre litt mer taktfullt. Og akkurat kroppsfasong står jeg fast ved at man ikke trenger å kommentere hos andre, i hvert fall ikke folk en ikke kjenner noe særlig. HI Anonymkode: 014de...3a1
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #90 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Opprinnelig skrev jeg at jeg fikk en kommentar fra en kollega midt i lunsjen, helt ut av det blå. Dette var heller ikke et kompliment, men en konstantering (du har gått ned i vekt) etterfulgt av et spørsmål (hvordan?). Situasjonen da ble ubehagelig synes jeg både fordi alle plutselig stirret på meg, fordi jeg var helt uforberedt på spørsmål rundt hvordan jeg hadde gått ned i vekt og fordi jeg faktisk ikke er så glad i å lyve. Det er veldig lett å sitte på et forum å lese om slike situasjoner og skrive hva en selv hadde svart, og i etterpåklokskapens navn har jeg selv nå kommet på ting jeg kan svare, men der og da ble jeg litt satt ut. Komplimentet jeg skrev ned som svar senere i tråden er ikke reelt, men et eksempel på liknende komplimenter folk gir som helt sikkert er godt ment, men gjerne impliserer noe annet. Som hun over skriver, er det forskjell på å si "Så fin du er på håret!" og "Så fin du er på håret nå som du klippet deg!" (som indikerer at man gjerne ikke var så fin før). Uansett ville jeg ikke tatt meg nær av dette, jeg på ingen måte så lettkrenket eller sår som flere her ser ut for å mene, men jeg synes godt enkelte gjerne kan reflektere litt over både hva de sier og hvordan. Det skader ikke å opptre litt mer taktfullt. Og akkurat kroppsfasong står jeg fast ved at man ikke trenger å kommentere hos andre, i hvert fall ikke folk en ikke kjenner noe særlig. HI Anonymkode: 014de...3a1 Du er hårsår og negativ. Det er DITT problem. Anonymkode: 93865...ece
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #91 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du er hårsår og negativ. Det er DITT problem. Anonymkode: 93865...ece Hvordan er det hårsårt å bli satt ut av et spørsmål og synes at en situasjon er litt ubehagelig? Jeg er ikke helt overbevist om at du vet hva hårsår betyr. Det er ikke slik at jeg ble lei meg, såret, tok noe opp i verste mening eller ble krenket på noen måte. Eller kanskje du er en av dem som buser ut med slike spørsmål og ble krenket over at noen gir beskjed om at de synes det er dårlig folkeskikk? HI Anonymkode: 014de...3a1
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #92 Skrevet 22. november 2023 Først og fremst, gratulerer med vektnedgangen, selv om den kom som en bivirkning av medisinering. Det er forståelig at kommentarer fra andre om kroppen din kan føles ubehagelig, spesielt når de kommer fra folk du ikke er veldig nært knyttet til. Når noen spør direkte om vektnedgangen din, spesielt i en offentlig setting som ved lunsjbordet, er det helt greit å holde svaret kort og vage. Du kan si noe som, "Takk for at du la merke til det, det har vært noen endringer", og så raskt skifte tema. Du trenger ikke å dele mer enn du er komfortabel med. Det kan også hjelpe å ha et par standardsetninger klare, som "Jeg fokuserer bare på å være sunn" eller "Det har bare skjedd noen endringer i livsstilen min." Dette kan hjelpe deg å unngå ubehagelige følger av samtalen uten å måtte gå inn på personlige detaljer. Når det gjelder hvorfor folk kommenterer kroppsendringer, kan det være mange grunner. Noen ganger kan det være godt ment, mens andre ganger kan det være nysgjerrighet eller en mangel på bevissthet om personlige grenser. Ja, noen mennesker liker å få kommentarer om sine kroppsendringer og antar at andre også setter pris på det. Det er viktig å huske at det er helt greit å sette grenser og å ikke føle deg presset til å dele mer enn du ønsker. Husk at kroppen din er din egen, og du bestemmer hva du vil dele om den. Det er helt greit å holde disse tingene private, spesielt hvis det gjør deg ubehagelig å snakke om det. Anonymkode: 11dd2...9fc
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. november 2023 #93 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Opprinnelig skrev jeg at jeg fikk en kommentar fra en kollega midt i lunsjen, helt ut av det blå. Dette var heller ikke et kompliment, men en konstantering (du har gått ned i vekt) etterfulgt av et spørsmål (hvordan?). Situasjonen da ble ubehagelig synes jeg både fordi alle plutselig stirret på meg, fordi jeg var helt uforberedt på spørsmål rundt hvordan jeg hadde gått ned i vekt og fordi jeg faktisk ikke er så glad i å lyve. Det er veldig lett å sitte på et forum å lese om slike situasjoner og skrive hva en selv hadde svart, og i etterpåklokskapens navn har jeg selv nå kommet på ting jeg kan svare, men der og da ble jeg litt satt ut. Komplimentet jeg skrev ned som svar senere i tråden er ikke reelt, men et eksempel på liknende komplimenter folk gir som helt sikkert er godt ment, men gjerne impliserer noe annet. Som hun over skriver, er det forskjell på å si "Så fin du er på håret!" og "Så fin du er på håret nå som du klippet deg!" (som indikerer at man gjerne ikke var så fin før). Uansett ville jeg ikke tatt meg nær av dette, jeg på ingen måte så lettkrenket eller sår som flere her ser ut for å mene, men jeg synes godt enkelte gjerne kan reflektere litt over både hva de sier og hvordan. Det skader ikke å opptre litt mer taktfullt. Og akkurat kroppsfasong står jeg fast ved at man ikke trenger å kommentere hos andre, i hvert fall ikke folk en ikke kjenner noe særlig. HI Anonymkode: 014de...3a1 Er du en negativ person? Tenker du mye dårlig om deg selv? Dine resonnementer omkring komplimenter og kommentarer er voldsomt negativt vinklet.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #94 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da kan man ikke kommentere hårfrisyrer eller klær eller noe heller da. Man skal slutte å gi komplimenter som kan vises tilbake til kropp og utseende. Altså som i alt ingen legger merke til om du farger håret, får ny sveis, har på en ny kjole osv. Fordi noen synes det er ubehagelig med de komplimentene. Anonymkode: 36e73...668 Helt riktig, velkommen etter Anonymkode: 31f74...8f8
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #95 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Man kan til enhver til velge å ta alt i verste mening, selvsagt. Men det vil være ens eget problem, ikke omgivelsenes. Anonymkode: 93865...ece Eller så kan du ta dette inn over deg om du ofte fornærmer folk uten å skjønne hvorfor. Anonymkode: 718dd...c37
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #96 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Eller så kan du ta dette inn over deg om du ofte fornærmer folk uten å skjønne hvorfor. Anonymkode: 718dd...c37 Jeg omgås ikke raringer. Anonymkode: 93865...ece
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #97 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg omgås ikke raringer. Anonymkode: 93865...ece ? Omgås du noen? Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #98 Skrevet 22. november 2023 Lektor Doppler med tillegg skrev (1 time siden): Er du en negativ person? Tenker du mye dårlig om deg selv? Dine resonnementer omkring komplimenter og kommentarer er voldsomt negativt vinklet. Nei, faktisk ikke. Jeg skjønner at jeg blir oppfattet slik i denne tråden på alle kommentarene, men det kommer sikkert av at jeg antagelig har formulert meg litt klønete? Som oftest får jeg faktisk ofte kommentarer (og komplimenter 😂) på at jeg alltid er så smilende, blid og positiv, og at jeg bidrar positivt til arbeidsmiljøet. HI Anonymkode: 014de...3a1
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #99 Skrevet 22. november 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): De færreste viser om de ønsker eller ikke ønsker kompliment. Hvis de gjør det, så er mangelen på antennene hos dem. Anonymkode: 36e73...668 ...og dermed lar man kommentarer om kropp ligge, helt stille inne i hodet sitt, ikke ut av munnen - for da risikerer man ikke å bomme på mottaker. Det er DERFOR det fins sånne ting som "dannelse", "kotyme" og "etikette": disse lar deg omgås med absolutt alle typer mennesker uten å drite deg ut. For som de fleste vet, i et dannet selskap skal man aldri ytre noe som noen i rommet ønsker var usagt. Anonymkode: 890e7...502
Anonym bruker Skrevet 22. november 2023 #100 Skrevet 22. november 2023 Lektor Doppler med tillegg skrev (7 timer siden): Er man overvektig så er det jo i grunn sant? Ja, tanta mi var feit. Så fikk hun kreft og ble tynn, det må jo være bra? Vektnedgang er alltid bra på overvektige folk? Hun døde, da. Så nå veier hun mindre enn noensinne. Applaus til henne! Anonymkode: 890e7...502
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå