Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #51 Skrevet 21. november 2023 Dette er et veldig godt eksempel på denne generasjonskløften her inne, som noen av oss forsøker å påpeke. Hadde vært interessant å vite alderen til dere som synes det er innafor å spørre slik kollegaen spør, og dere som ikke synes det. HI, du må ikke bry deg om de som synes dette er innafor å spørre om. Mange mangler fullstendig antenner. Anonymkode: 31f74...8f8
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. november 2023 #52 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dette er et veldig godt eksempel på denne generasjonskløften her inne, som noen av oss forsøker å påpeke. Hadde vært interessant å vite alderen til dere som synes det er innafor å spørre slik kollegaen spør, og dere som ikke synes det. HI, du må ikke bry deg om de som synes dette er innafor å spørre om. Mange mangler fullstendig antenner. Anonymkode: 31f74...8f8 Udannede folk finnes i alle generasjoner.. Og i de fleste tilfeller vil de som kommenterer vektnedgang gjøre det for å være snille.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #53 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å kommentere hvor flott du er blitt, er ikke det samme som å si at du var fæl før altså. Men når det er sånn du tolker komplimenter, så skjønner jeg hvorfor du blir fornærmet av de. Anonymkode: 80630...c80 Hvis du orker å lese alt jeg skrev, så ser du at hun dro det mye lenger enn hvor flott jeg var. Men det er kanskje for mye forlangt, det er tross alt mange ord. Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #54 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det her er jo ufint. Det trenger man ikke tåle. Men å si «så flott du ser ut. Hva er hemmeligheten?» er ikke det samme som å si «digg å ikke være feit mer eller?» Anonymkode: 36e73...668 Det har jeg heller ikke sagt. Moren til en venninne av meg fikk spørsmålet om hva hemmeligheten var. Det ble stille da svaret var kreft i bukspyttkjertelen. Med så mye fokus på spiseforstyrrelser i media så er det rart at folk ikke tar til seg at kommentarer på vekt kan være store triggere, og bidra til en forverring av sykdommen. Men, hei, litt må man da tåle, ikke sant? Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #55 Skrevet 21. november 2023 Lektor Doppler med tillegg skrev (12 minutter siden): Og i de fleste tilfeller vil de som kommenterer vektnedgang gjøre det for å være snille. Likevel virker det som man har svært vanskelig for å tilpasse seg det, når noen sier de ikke ville likt det. Det er dette som er å ikke ha antenner. Anonymkode: 31f74...8f8
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #56 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvis du orker å lese alt jeg skrev, så ser du at hun dro det mye lenger enn hvor flott jeg var. Men det er kanskje for mye forlangt, det er tross alt mange ord. Anonymkode: 25439...91a Krenkefesten er ikke over ser jeg. Det må være slitsomt å bli så furten av alt mulig. Anonymkode: 80630...c80
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #57 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Krenkefesten er ikke over ser jeg. Det må være slitsomt å bli så furten av alt mulig. Anonymkode: 80630...c80 Egentlig ikke. Sikkert ikke mer slitsomt enn å henge seg opp i hva andre reagerer på. Kanskje vi er like slitne, du og jeg❤️ Anonymkode: 25439...91a
Twintipp Skrevet 21. november 2023 #58 Skrevet 21. november 2023 Jeg kommenterer selv vektnedgang hos venner jeg vet har gått inn for det, og roser dem for innsatsen, og viser dem at «jobben» synes for omgivelsene. Og bryr meg ingenting om kommentarer på min egen vekt.. Gikk ned en del i forbindelse med en infeksjon og sykehusinnleggelse nå.. fikk flere kommentarer på at jeg måtte «fete» meg opp litt igjen. Tenker overhode ikke på det som krenkende, men ser heller ikke på egen kropp som et hellig tempel unntatt offentligheten. Svarer bare: Ja, godt det snart er juletider!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #59 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Egentlig ikke. Sikkert ikke mer slitsomt enn å henge seg opp i hva andre reagerer på. Kanskje vi er like slitne, du og jeg❤️ Anonymkode: 25439...91a Ehh, du lager jo et innlegg som handler om det. Anonymkode: 80630...c80
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #60 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det har jeg heller ikke sagt. Moren til en venninne av meg fikk spørsmålet om hva hemmeligheten var. Det ble stille da svaret var kreft i bukspyttkjertelen. Med så mye fokus på spiseforstyrrelser i media så er det rart at folk ikke tar til seg at kommentarer på vekt kan være store triggere, og bidra til en forverring av sykdommen. Men, hei, litt må man da tåle, ikke sant? Anonymkode: 25439...91a Tror du virkelig en med spiseforstyrrelser klager på at noen gir kompliment på hvor tynne de har blitt? Jeg satt stor pris på det da jeg hadde det. Det betød jo at jeg hadde gjort en god jobb. Samtidig er det også forskjell på en sommer tynn og blir tynnere og en som var overvektig og blir normalvektig. Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #61 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tror du virkelig en med spiseforstyrrelser klager på at noen gir kompliment på hvor tynne de har blitt? Jeg satt stor pris på det da jeg hadde det. Det betød jo at jeg hadde gjort en god jobb. Samtidig er det også forskjell på en sommer tynn og blir tynnere og en som var overvektig og blir normalvektig. Anonymkode: 36e73...668 Du kan ikke mye om SF om du tror at en som lider av det får ro i sjelen av slike kommentarer. Men jeg innser at slaget er tapt. Verden består av mennesker som kun ser seg og sin oppfattelse av ting. «Jeg er frisk og setter pris på kommentarer om kroppen min, så da er de som ikke gjør det persilleblad som lar seg krenke av alt og sykdom er er valg». Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #62 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Krenketoget vil ingen ende ta. Det finnes rett og slett ingen grenser for hva man skal ta seg nær av nå til dags. Anonymkode: eb0b3...637 Nei, det slutter aldri å overraske meg... For en patetisk verden det har blitt. Anonymkode: 594f1...1ba
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #63 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Du kan ikke mye om SF om du tror at en som lider av det får ro i sjelen av slike kommentarer. Men jeg innser at slaget er tapt. Verden består av mennesker som kun ser seg og sin oppfattelse av ting. «Jeg er frisk og setter pris på kommentarer om kroppen min, så da er de som ikke gjør det persilleblad som lar seg krenke av alt og sykdom er er valg». Anonymkode: 25439...91a Neida, det er det ikke. Hele poenget mitt med å spørre om alderen på mennesker som svarer, er at jeg mener de yngre er mer hensynsfulle og har mer velutviklede antenner. Og det er jo de som tar over verden Anonymkode: 31f74...8f8
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #64 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du høres ut som svigerinnen min, hun er totalt ufyselig, og føler seg berettiget til å kommentere andre sin vekt uten å vite noenting om personen. Nei, veldig mange som sier sånt har ikke gode intensjoner, men er ute etter å føle seg bedre selv. Anonymkode: 8f62d...6df 👍🏻 Anonymkode: 31f74...8f8
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #65 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Du kan ikke mye om SF om du tror at en som lider av det får ro i sjelen av slike kommentarer. Men jeg innser at slaget er tapt. Verden består av mennesker som kun ser seg og sin oppfattelse av ting. «Jeg er frisk og setter pris på kommentarer om kroppen min, så da er de som ikke gjør det persilleblad som lar seg krenke av alt og sykdom er er valg». Anonymkode: 25439...91a Jeg kan ikke noe om det. Jeg var aldri innlagt med det, så jeg har ikke peiling. Du må lære deg å lese hva andre skriver. Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #66 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ehh, du lager jo et innlegg som handler om det. Anonymkode: 80630...c80 Den du svarer er ikke meg. Uansett veldig interessant å se hvor mange som både mener at det er greit å kommentere andre sine kropper, her ble jeg oppriktig talt litt overrasket, og ikke minst litt spesielt at det ikke er mulig å si at man synes den type oppmerksomhet føles ubehagelig uten å umiddelbart få krenkekortet kastet etter seg. Det ER faktisk mulig å legge fram en mening om noe, i dette tilfellet at kommentarer om andres kropper er unødvendig, uten at det innebærer at man selv føler seg krenket. Det er stor forskjell mellom å være krenket og synes noe er litt ubehagelig og kleint. HI Anonymkode: 014de...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #67 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Den du svarer er ikke meg. Uansett veldig interessant å se hvor mange som både mener at det er greit å kommentere andre sine kropper, her ble jeg oppriktig talt litt overrasket, og ikke minst litt spesielt at det ikke er mulig å si at man synes den type oppmerksomhet føles ubehagelig uten å umiddelbart få krenkekortet kastet etter seg. Det ER faktisk mulig å legge fram en mening om noe, i dette tilfellet at kommentarer om andres kropper er unødvendig, uten at det innebærer at man selv føler seg krenket. Det er stor forskjell mellom å være krenket og synes noe er litt ubehagelig og kleint. HI Anonymkode: 014de...3a1 Du må jo gjerne si det, og mene at det er opplysning. Men hva da med de som blir fornærmet av at man ikke sier noe? Skal man spørre først «er det ok for deg om jeg kommenterer at du har gått ned i vekt?» Skal man ta hensyn til de som synes det er ubehagelig med kommentarer eller de som blir fornærmet av å ikke få det? Og hvordan skal man skille på hvem som ønsker det og ikke? Det blir jo en umulig oppgave? Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #68 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du må jo gjerne si det, og mene at det er opplysning. Men hva da med de som blir fornærmet av at man ikke sier noe? Skal man spørre først «er det ok for deg om jeg kommenterer at du har gått ned i vekt?» Skal man ta hensyn til de som synes det er ubehagelig med kommentarer eller de som blir fornærmet av å ikke få det? Og hvordan skal man skille på hvem som ønsker det og ikke? Det blir jo en umulig oppgave? Anonymkode: 36e73...668 Det er derfor man har noe som heter sosiale antenner. Da slipper man å formulere alt i klartekst og med store bokstaver. Da fanger man opp signaler før man risikerer å tråkke i salaten. Anonymkode: 31f74...8f8
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #69 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er derfor man har noe som heter sosiale antenner. Da slipper man å formulere alt i klartekst og med store bokstaver. Da fanger man opp signaler før man risikerer å tråkke i salaten. Anonymkode: 31f74...8f8 De færreste viser om de ønsker eller ikke ønsker kompliment. Hvis de gjør det, så er mangelen på antennene hos dem. Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #70 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): De færreste viser om de ønsker eller ikke ønsker kompliment. Hvis de gjør det, så er mangelen på antennene hos dem. Anonymkode: 36e73...668 Dermed oppfører man seg dannet, og lar være å kommentere kropp og utseende i det hele tatt, slik 99.99% av den voksne befolkningen gjør. Man er ikke nødt til å si alt mulig som faller en inn. Anonymkode: 31f74...8f8
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #71 Skrevet 21. november 2023 https://www.nrk.no/innlandet/marta-rasmussen-_25_-fra-loten-er-redd-for-a-ga-opp-i-vekt-igjen_-_-folk-sier-_du-ser-mye-bedre-ut_-1.15760284 HI, kan bare anbefale deg å se litt utover fra dette forumet. Anonymkode: 31f74...8f8
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #72 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Du må jo gjerne si det, og mene at det er opplysning. Men hva da med de som blir fornærmet av at man ikke sier noe? Skal man spørre først «er det ok for deg om jeg kommenterer at du har gått ned i vekt?» Skal man ta hensyn til de som synes det er ubehagelig med kommentarer eller de som blir fornærmet av å ikke få det? Og hvordan skal man skille på hvem som ønsker det og ikke? Det blir jo en umulig oppgave? Anonymkode: 36e73...668 Er det et stort problem at folk ikke bemerker vekttap? Det virker jo som mange fullstendig mangler sosiale antenner og evnen til å lese rommet. Er det slik at noen mener at man ikke skal ta en kjapp vurdering før man ytrer noe, men bare si alt man tenker? Er det innafor å bemerke vektoppgang? Dette er en helt sprø verden. Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #73 Skrevet 21. november 2023 HI, skjønner veldig godt at du syns dette er ugreit. Av en eller annen grunn tror folk generelt at alle som har mistet vekt, alltid er glade for det, at det er tilsiktet, og at det er stolte og fornøyde og gjerne forteller om kosthold og trening. Så tar de ikke med i beregningen at det fins folk som du, som går ned i vekt uten at det er tilsikta. Det kan være bivirkning av noe, av medisiner, som følge av en sykdom, det kan være depresjon og vantrivsel. I tillegg kan det være folk som går ned som resultat av spiseforstyrrelser - da er det for så vidt "tilsikta", men likevel betent å snakke om. Og så er det de (som meg) som er tjukke og faktisk trives med kroppen vår! Selv har jeg vært 40 kilo tynnere enn det jeg er i dag. Det var en forferdelig tid. Jeg syns selv jeg ser ut som en AIDS-pasient på de gamle bildene. Men i tillegg til å være skikkelig tynn (etter depresjon og infeksjon) hadde jeg vært ute og reist. Jeg kom hjem til Norge med knapt 50 kilo kroppsvekt, veldig brun i huden og platinablond i håret. Folk kalte Barbie og snakket om hvor "bra" jeg så ut. Idealet er å være så tynn at man er avkreftet! Og det sjokkerte meg egentlig. Jeg hadde det rævva, men fikk høre at jeg virket så sprek, så så flott ut osv. osv. Jeg ble mer og mer sikker på at jeg var kommet til et sykt samfunn, der opp var ned og ned var opp. Mat gjorde meg kvalm, og det ble applaudert. I dag er jeg tjukk, men lykkelig. Tre svangerskap og en pandemi har festet seg rundt sidebeina. Men jeg syns jeg ser mye bedre ut i dag, og jeg har det 100% bedre. Men det er ikke det "samfunnet" ser. De ser en tjukk dame som trenger oppussing og korrigering, og kan ikke fatte at mitt ønske ikke nødvendigvis er å bli som jeg var for 20 år siden. Hvem vil ikke bli tynn, liksom? Og når man blir det, er man plutselig felleseie, som alle kan kommentere på! Det er ikke greit. Anonymkode: 890e7...502
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #74 Skrevet 21. november 2023 Lektor Doppler med tillegg skrev (4 timer siden): Udannede folk finnes i alle generasjoner.. Og i de fleste tilfeller vil de som kommenterer vektnedgang gjøre det for å være snille. Men det bekrefter jo bare den forutinntatte ideen om at "vektnedgang er alltid bra". Anonymkode: 890e7...502
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #75 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner ikke, er det kroppen din du er ukomfortabel med å snakke om, eller sykdommen? Jeg er nok uansett slik skrudd sammen at jeg ikke syns det er vanskelig å snakke om verken det ene eller andre, selv ikke til folk jeg ikke kjenner så godt. Anonymkode: 5f278...293 Spiller det noen rolle om det er kroppen eller sykdommen? Selv ser jeg ingen grunn til å prate om noen av delene over en jobblunsj i blandet selskap! Anonymkode: 890e7...502
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå