Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #26 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg skriver at det ikke er nødvendig. For en vet aldri hvordan folk reagerer. Men du kan jo tenke nærmere over hvorfor du gjør det før du blir mer oppbrakt? Kanskje du får en aha - opplevelse? 🙂 Anonymkode: 116a2...d33 Mer oppgitt. Nå har jeg jo begynt å venne meg til at det kommer slike kommentarer helt ut av det blå og har laget meg noen standerfraser jeg kan bruke, men de første gangene ble jeg oppriktig satt ut av det og synes det var ekkelt fordi jeg "måtte" lyve. Som sagt, jeg kan skjønne at det er forskjell på å jobbe seg frivillig ned i vekt og at det er en bivirkning av medisiner, men det gjør ikke ubehaget mindre. Jeg liker ikke å lyve, men jeg ønsker heller ikke å dele private ting med bekjente, og det må faktisk være lov. HI Anonymkode: 014de...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #27 Skrevet 21. november 2023 Må være slitsomt å lage såpass mye problemer ut av noe som utelukkende var ment godt. Skjønner overhodet ikke problemet. Jeg har også gått ned 20 kg siste året, faktisk også uten at det var intensjonen (begynte med en dårlig rygg). Og jeg blir kjempeglad når jeg får kommentarer på det! Og jeg har øyne i hodet, så jeg VET at jeg er mye finere nå enn før, og tar det overhodet ikke ille opp når jeg får komplimenter på hvordan jeg er blitt! Anonymkode: 5f278...293
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #28 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du syter. Da sier du bare en hvit løgn, som du allerede har gjort. Folk vil deg ikke vondt. Og så må vi kalle spade for en spade, folk er finere når man er slank. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være. Anonymkode: 594f1...1ba Akkurat det er ganske kunnskapsløst å skrive. Det har definitivt ikke alltid vært slik at man har betraktet slanket som det fineste, og det er heller ikke slik alle steder. Kroppsidealene er kulturelt betinget, avhengig av hva vi er opplært til å mene. Ja, jeg kan lyve, men jeg synes det er ubehagelig, og ikke minst burde det være unødvendig. Jeg mener fortsatt at man ikke skal kommentere andres kropper, og i hvert fall ikke til bekjente, og håper at noen, etter å ha lest tråden min, tenker seg om en ekstra gang før de gjør det selv. HI Anonymkode: 014de...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #29 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Må være slitsomt å lage såpass mye problemer ut av noe som utelukkende var ment godt. Skjønner overhodet ikke problemet. Jeg har også gått ned 20 kg siste året, faktisk også uten at det var intensjonen (begynte med en dårlig rygg). Og jeg blir kjempeglad når jeg får kommentarer på det! Og jeg har øyne i hodet, så jeg VET at jeg er mye finere nå enn før, og tar det overhodet ikke ille opp når jeg får komplimenter på hvordan jeg er blitt! Anonymkode: 5f278...293 Men om du var syk og ikke ønsket å dele dette? Hadde det vært like greit da å få spørsmål rundt hvordan du har klart å bli så slank? Skal det i det hele tatt være nødvendig å sette folk i en slik posisjon? Eller kan man rett og slett la være å kommentere andres kropper, i hvert fall til folk man ikke kjenner noe særlig? HI Anonymkode: 014de...3a1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #30 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Mer oppgitt. Nå har jeg jo begynt å venne meg til at det kommer slike kommentarer helt ut av det blå og har laget meg noen standerfraser jeg kan bruke, men de første gangene ble jeg oppriktig satt ut av det og synes det var ekkelt fordi jeg "måtte" lyve. Som sagt, jeg kan skjønne at det er forskjell på å jobbe seg frivillig ned i vekt og at det er en bivirkning av medisiner, men det gjør ikke ubehaget mindre. Jeg liker ikke å lyve, men jeg ønsker heller ikke å dele private ting med bekjente, og det må faktisk være lov. HI Anonymkode: 014de...3a1 Ja, det er lov. Du kan si at du bruker medisiner som forårsaker vekttap. Punktum. Du kan legge til at du syns det er fint å gå ned i vekt, men at dette føles litt som feil grunn. Hvis du vil utdype. Er det greie forklaringer og svar? Anonymkode: 116a2...d33
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #31 Skrevet 21. november 2023 Bare di det som det er. "Det er en heldig bivirkning av noen medisiner jeg må ta, men jeg er ikke bekvem med å snakke mer om det". Anonymkode: fbf85...582
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #32 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men om du var syk og ikke ønsket å dele dette? Hadde det vært like greit da å få spørsmål rundt hvordan du har klart å bli så slank? Skal det i det hele tatt være nødvendig å sette folk i en slik posisjon? Eller kan man rett og slett la være å kommentere andres kropper, i hvert fall til folk man ikke kjenner noe særlig? HI Anonymkode: 014de...3a1 Jeg skjønner ikke, er det kroppen din du er ukomfortabel med å snakke om, eller sykdommen? Jeg er nok uansett slik skrudd sammen at jeg ikke syns det er vanskelig å snakke om verken det ene eller andre, selv ikke til folk jeg ikke kjenner så godt. Anonymkode: 5f278...293
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #33 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Kanskje de ikke syns du var så fin før? Hvilke problemer får du av det? Ikke vær så opptatt av hva andre mener? Og tenk intensjoner. Det lønner seg alltid 🙂 De vil deg ikke vondt, heller motsatt. Anonymkode: 116a2...d33 Du høres ut som svigerinnen min, hun er totalt ufyselig, og føler seg berettiget til å kommentere andre sin vekt uten å vite noenting om personen. Nei, veldig mange som sier sånt har ikke gode intensjoner, men er ute etter å føle seg bedre selv. Anonymkode: 8f62d...6df
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #34 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du høres ut som svigerinnen min, hun er totalt ufyselig, og føler seg berettiget til å kommentere andre sin vekt uten å vite noenting om personen. Nei, veldig mange som sier sånt har ikke gode intensjoner, men er ute etter å føle seg bedre selv. Anonymkode: 8f62d...6df Så man skal gå ut i fra at folk har onde hensikter? Det var et trist syn på andre mennesker, og ganske feil vil jeg påstå. De fleste mennesker er etter min mening ikke ute etter å hevde seg over andre- Anonymkode: 80630...c80
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #35 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men om du var syk og ikke ønsket å dele dette? Hadde det vært like greit da å få spørsmål rundt hvordan du har klart å bli så slank? Skal det i det hele tatt være nødvendig å sette folk i en slik posisjon? Eller kan man rett og slett la være å kommentere andres kropper, i hvert fall til folk man ikke kjenner noe særlig? HI Anonymkode: 014de...3a1 Jeg skjønner ikke hvordan du kan la dette gå sånn innpå deg? Du trenger ikke hverken utbrodere eller forklare, du trenger bare såvidt å svare. Du kan si noe enkelt som at jeg bare har sluttet å spise så mye, også gå videre. Fakta er at over 50% av norges befolkning er overvektige, og de aller aller fleste av disse menneskene ønsker faktisk å bli slanke. Når da noen har blitt det, så er det ganske naturlig at de spør hvordan de har klart det, og gir et kompliment for det. Det er ikke annerledes enn å gi et kompliment når noen har vært hos frisøren, eller kjøpt en fin genser. Det faller like naturlig og lett ut av munnen på folk Anonymkode: 171b9...4c2
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #36 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du høres ut som svigerinnen min, hun er totalt ufyselig, og føler seg berettiget til å kommentere andre sin vekt uten å vite noenting om personen. Nei, veldig mange som sier sånt har ikke gode intensjoner, men er ute etter å føle seg bedre selv. Anonymkode: 8f62d...6df Og det er store forskjeller på deg og meg. Du er mistroisk og har dårlige erfaringer. Jeg har ikke det. Det er litt viktig å huske på. Når hi tar til seg tilbakemeldinger. Anonymkode: 116a2...d33
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #37 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Men om du var syk og ikke ønsket å dele dette? Hadde det vært like greit da å få spørsmål rundt hvordan du har klart å bli så slank? Skal det i det hele tatt være nødvendig å sette folk i en slik posisjon? Eller kan man rett og slett la være å kommentere andres kropper, i hvert fall til folk man ikke kjenner noe særlig? HI Anonymkode: 014de...3a1 Men du må ikke brette ut alt. Det holder å si «takk» eller «det er ingen hemmelighet bak det» og så la folk tygge på det. Det er jammen ikke lett å holde tungen rett i munnen når noen blir fornærmet for at man ikke sa noe, mens andre blir fornærmet. Man takker og buler for komplimentet og så må man legge av seg ubehaget. Jeg får stadig kommentarer om min sønn som egentlig er unødvendige, men så lenge de mener det positivt, så takker jeg, og blir glad for intensjonen heller enn å irritere meg over at de ikke vet. Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #38 Skrevet 21. november 2023 Jeg tror at man må ha vært i situasjonen for å skjønne hvorfor det føles ubehagelig. Jeg tok av 20 kg med vilje og hardt arbeid og syns det var greit at kjente kommenterte det. Men en litt perifer kollega kunne bare ikke slutte med å gi seg ende over. Det var daglige kommentarer på hvor flott jeg var blitt, hvor godt det måtte være for meg, hvor glad jeg måtte være som ikke var tjukk lenger. Jeg svarte høflig, takket når det passer seg og prøvde å unngå henne så godt jeg klarte. Helt til jeg en dag fikk nok og spurte, helt rolig, om hun virkelig syntes jeg var så ekkel og stygg da jeg var tyngre. Om hun trodde at livet mitt nå gikk på skinner fordi jeg ikke var tykk lenger. Hun ble svar skyldig, men tok det til seg og sparte komplimentene til det var naturlig, som ved ny hårfrisyre eller pent antrekk. Det er uhøflig og en uting å kommentere på kroppen til andre, enten man er tynn, tykk, eller midt i mellom. Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #39 Skrevet 21. november 2023 Krenketoget vil ingen ende ta. Det finnes rett og slett ingen grenser for hva man skal ta seg nær av nå til dags. Anonymkode: eb0b3...637
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #40 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror at man må ha vært i situasjonen for å skjønne hvorfor det føles ubehagelig. Jeg tok av 20 kg med vilje og hardt arbeid og syns det var greit at kjente kommenterte det. Men en litt perifer kollega kunne bare ikke slutte med å gi seg ende over. Det var daglige kommentarer på hvor flott jeg var blitt, hvor godt det måtte være for meg, hvor glad jeg måtte være som ikke var tjukk lenger. Jeg svarte høflig, takket når det passer seg og prøvde å unngå henne så godt jeg klarte. Helt til jeg en dag fikk nok og spurte, helt rolig, om hun virkelig syntes jeg var så ekkel og stygg da jeg var tyngre. Om hun trodde at livet mitt nå gikk på skinner fordi jeg ikke var tykk lenger. Hun ble svar skyldig, men tok det til seg og sparte komplimentene til det var naturlig, som ved ny hårfrisyre eller pent antrekk. Det er uhøflig og en uting å kommentere på kroppen til andre, enten man er tynn, tykk, eller midt i mellom. Anonymkode: 25439...91a Utrolig at den kollegaen din gadd å kommentere noe som helst på deg etter du var så frekk. Anonymkode: eb0b3...637
*Miss Marple* Skrevet 21. november 2023 #41 Skrevet 21. november 2023 Jeg er overrasket over at så mange syns det er greit å kommentere på kropp. I min verden er det maks uhøflig.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #42 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men du må ikke brette ut alt. Det holder å si «takk» eller «det er ingen hemmelighet bak det» og så la folk tygge på det. Det er jammen ikke lett å holde tungen rett i munnen når noen blir fornærmet for at man ikke sa noe, mens andre blir fornærmet. Man takker og buler for komplimentet og så må man legge av seg ubehaget. Jeg får stadig kommentarer om min sønn som egentlig er unødvendige, men så lenge de mener det positivt, så takker jeg, og blir glad for intensjonen heller enn å irritere meg over at de ikke vet. Anonymkode: 36e73...668 Dette er så viktig og så lett å glemme. Vi må slutte å straffe folk eller dømme når de mener godt! Så kan man heller si noe om det hvis det blir naturlig og man ønsker for god intensjon selv. Alt handler ikke om oss selv. Det handler også om hva mennesker mener med det de sier og gjør. Anonymkode: 116a2...d33
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #43 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Utrolig at den kollegaen din gadd å kommentere noe som helst på deg etter du var så frekk. Anonymkode: eb0b3...637 Du syns jeg var frekk? Etter å hørt i måneder hvor fæl jeg var før. Ok. Hun tok i hvert fall lærdom og sluttet å kommentere på det. Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #44 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette er så viktig og så lett å glemme. Vi må slutte å straffe folk eller dømme når de mener godt! Så kan man heller si noe om det hvis det blir naturlig og man ønsker for god intensjon selv. Alt handler ikke om oss selv. Det handler også om hva mennesker mener med det de sier og gjør. Anonymkode: 116a2...d33 Å mene det godt er noe av det verste jeg hører. Det er ikke akseptabelt at voksne folk mangler sosiale antenner så lenge ‘de mener det godt’. Anonymkode: 25439...91a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #45 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du syns jeg var frekk? Etter å hørt i måneder hvor fæl jeg var før. Ok. Hun tok i hvert fall lærdom og sluttet å kommentere på det. Anonymkode: 25439...91a Å kommentere hvor flott du er blitt, er ikke det samme som å si at du var fæl før altså. Men når det er sånn du tolker komplimenter, så skjønner jeg hvorfor du blir fornærmet av de. Anonymkode: 80630...c80
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #46 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det var daglige kommentarer på hvor flott jeg var blitt, hvor godt det måtte være for meg, hvor glad jeg måtte være som ikke var tjukk lenger. Men det her er jo ufint. Det trenger man ikke tåle. Men å si «så flott du ser ut. Hva er hemmeligheten?» er ikke det samme som å si «digg å ikke være feit mer eller?» Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #47 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Å mene det godt er noe av det verste jeg hører. Det er ikke akseptabelt at voksne folk mangler sosiale antenner så lenge ‘de mener det godt’. Anonymkode: 25439...91a Så kan det diskuteres hva det er å mangle sosiale antenner. Om det er den som tar alt i feil mening, eller den som mener å gi et kompliment eller oppmuntring. Anonymkode: 116a2...d33
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #48 Skrevet 21. november 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Å mene det godt er noe av det verste jeg hører. Det er ikke akseptabelt at voksne folk mangler sosiale antenner så lenge ‘de mener det godt’. Anonymkode: 25439...91a Da vet vi det. Ikke gi komplimenter, for selv om du mener det godt og intensjonen er god, så drit i det, for en eller annen gang vil en eller annen bli fornærmet. Alle som setter pris på det er ikke verdt det. Anonymkode: 36e73...668
Anonym bruker Skrevet 21. november 2023 #49 Skrevet 21. november 2023 Jeg gikk med 20 kg etter samlivsbrudd. Jeg også fikk mange slike kommentarer som hi, uten at det brydde meg. Jeg takket og bukket, og sa ikke noe mer. Når det kom spørsmål om «hemmeligheten» min, svarte jeg enklelt at «det er bare å gå gjennom et samlivsbrudd, så raser kiloene av». Det ble sagt med glimt i øyet, og samtalen tok slutt da. Ingen hadde behov for å vite at den egentlige grunnen var alvorlig depresjon med selvmordforsøk. Men det var jo pga samlivet at jeg ble syk, så jeg var jo ærlig, samtidig som jeg slapp å utbrodere om helsen min. Anonymkode: 6c058...330
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. november 2023 #50 Skrevet 21. november 2023 Du er litt i overkant krenka. Når noen sier du er fin, si takk. Ikke - synes du jeg var stygg før. Når noen spør hva hemmeligheten er, svar sykdom. Og at du ikke vil snakke mer om det. Du bidrar jo selv til narrativet med din holdning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå