Gå til innhold

Når pynte til jul?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg går visst mot strømmen her. Jeg er ikke superglad i pynt, og vi har nokså lite plass så det blir fort rotete og lite pent. Julepynt går greit for selve jula, da kan vi rydde bort en del av greiene vi bruker til daglig, men jeg vil helst ikke ha det stående i ukesvis i forveien. 

Julestjerne i vinduet henger vi opp første helga i advent.

Anonymkode: 0d6cf...881

Annonse

I hovedregel 1.desember eller 1.advent, den som kommer først. I år kommer 1.desember først, og 1.advent et par dager senere.

Men jeg begynner nok så smått nå til helga, med litt lys i vinduene og sånn, også kommer det gradvis mer og mer mot julaften.

Anonymkode: af3aa...3cc

Jeg skal pynte i vinduet ut mot porten, for det er vinduet mitt alle ser, også fra gaten utenfor, så det er viktig for meg å ha det koselig i vinduet, spesielt i høytidene. Så fra 1. desember blir det lilla og lyslenker, og så vurderer jeg å sette noe på utsiden. Jeg vet ikke helt hva, men en lykt og en figur som nisse eller noe sånt. 

Anonymkode: c66d4...a4c

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Skal dere pynte til jul denne helgen eller neste helg? Er 1 søndag i advent neste helg? 

Anonymkode: 6c12f...197

Du vet når du skal pynte. Hvert år er det dét samme dumme spørsmålet. Voksne folk vet når man skal pynte. 

Anonymkode: a048a...c62

Vi pynter til advent lørdagen får første søndag i advent.
Pynter til jul rundt 20. desember.

Dersom du har lyst til å pynte nå så gjør du det uavhengig av hva andre syns. Det er ditt hjem, og du kan gjøre nøyaktig det du selv ønsker :)

Anonymkode: 504f9...351

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Julepynten kommer fram til jul, 23. desember. Adventsstjerna kommer opp 1. søndag i advent, i år er det 3. desember. 

Dette er min fasit, mens andre har sin. 

Anonymkode: a4366...953

Din fasit er jo feil, siden 3.desember er 2.søndag i advent :) Så for de av oss som pynter første helga i advent så er det nå til helga :)

Anonymkode: 5858d...ccc

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Din fasit er jo feil, siden 3.desember er 2.søndag i advent :) Så for de av oss som pynter første helga i advent så er det nå til helga :)

Hehe....1. søndag i advent er faktisk 3. desember i år 😆

Anonymkode: 181d1...246

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nope, 1. søndag i advent er 3. desember, og 4. søndag i advent er 24. desember. 

Kjekt å ta en kikk på kalenderen. 😉

Anonymkode: a4366...953

Ser at mange sier at de starter da og da, og så gradvis mer utover advent. Hvordan gjør dere det? Jeg har f eks 16 digre plastkasser med pynt + 1 til adventsutstyr. Jeg tar frem eska tilhørende advent helga det er 1.søndag i advent. Da kommer julegardiner, stjerne, stake og utelys opp. Så skal alt annet være ferdig (baking, innpakking av gaver, hele huset vasket) før de andre eskene hentes inn og det kan pyntes. Jeg henter jo ikke en eller to nisser for hver dag og setter fram? Juleduker er jo ikke lagt på før huset er vaska, og det gjøres jo ikke før de siste dagene før jul? Man pynter jo ikke i uvasket hus?? Om man pynter alt, og f eks juletre også, for tidlig, blir jo julepynten "vanlig" og dagligdags når jula endelig kommer? Og gleden med advent - som jo betyr å vente (og glede seg) blir jo ødelagt? Nei, dette er helt uforståelig for meg.... Blir jo som å pynte til 17.mai i februar? 

Jeg skal vaske hele huset fredag 8 og lørdag 9. desember. Skikkelig storrengjøring! 
søndag 10. desember kommer all julepynt opp, bortsett fra juletreet. Der har vi tradisjon den kvelden barna har fått juleferie. Da pynter vi tre og spiser grøt og godteri!

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser at mange sier at de starter da og da, og så gradvis mer utover advent. Hvordan gjør dere det? Jeg har f eks 16 digre plastkasser med pynt + 1 til adventsutstyr. Jeg tar frem eska tilhørende advent helga det er 1.søndag i advent. Da kommer julegardiner, stjerne, stake og utelys opp. Så skal alt annet være ferdig (baking, innpakking av gaver, hele huset vasket) før de andre eskene hentes inn og det kan pyntes. Jeg henter jo ikke en eller to nisser for hver dag og setter fram? Juleduker er jo ikke lagt på før huset er vaska, og det gjøres jo ikke før de siste dagene før jul? Man pynter jo ikke i uvasket hus?? Om man pynter alt, og f eks juletre også, for tidlig, blir jo julepynten "vanlig" og dagligdags når jula endelig kommer? Og gleden med advent - som jo betyr å vente (og glede seg) blir jo ødelagt? Nei, dette er helt uforståelig for meg.... Blir jo som å pynte til 17.mai i februar? 

Jeg har ikke enorme mengder pynt, og jeg har aldri likt den lilla pynten så adventspynt har jeg ikke.

Huset blir vasket hele tiden, har ikke storrengjøring til jul, det har jeg på våren.

Finner frem lysene til 1.advent, da skal det være lys i alle ender av huset. Det er stjerner og adventsstaker, lys på trappa og verandaen. Esken med julepynt står på soverommet og jeg finner gradvis frem litt og litt. Setter ikke frem nisser 1.advent, men noen lysestaker, noen juletrær osv også kommer nissene til slutt.

På skjenken har vi alltid pepperkakehus, de pyntes i løpet av desember og settes på et stort brett med lyslenker, julepynt som ungene laget i barnehagen osv. Det blir veldig fint, og lukter kjempegodt.

Støvsuger gjør jeg hver uke, vasker badet gjør jeg hver uke, tørker støv gjør jeg når det trengs, også i desember. Shiner over det hele med støvsuger og vaskefille før treet pyntes uka før julaften og vips er det jul i hus.

Baking gjør vi når vi har tid, en ettermiddag, en søndag formiddag, det spiller ingen rolle. Vi MÅ ikke ha "7 slag" heller, noen år har det blitt 2 slag og andre år 8 slag, det kommer an på hvordan akkurat det året har vært. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke enorme mengder pynt, og jeg har aldri likt den lilla pynten så adventspynt har jeg ikke.

Huset blir vasket hele tiden, har ikke storrengjøring til jul, det har jeg på våren.

Finner frem lysene til 1.advent, da skal det være lys i alle ender av huset. Det er stjerner og adventsstaker, lys på trappa og verandaen. Esken med julepynt står på soverommet og jeg finner gradvis frem litt og litt. Setter ikke frem nisser 1.advent, men noen lysestaker, noen juletrær osv også kommer nissene til slutt.

På skjenken har vi alltid pepperkakehus, de pyntes i løpet av desember og settes på et stort brett med lyslenker, julepynt som ungene laget i barnehagen osv. Det blir veldig fint, og lukter kjempegodt.

Støvsuger gjør jeg hver uke, vasker badet gjør jeg hver uke, tørker støv gjør jeg når det trengs, også i desember. Shiner over det hele med støvsuger og vaskefille før treet pyntes uka før julaften og vips er det jul i hus.

Baking gjør vi når vi har tid, en ettermiddag, en søndag formiddag, det spiller ingen rolle. Vi MÅ ikke ha "7 slag" heller, noen år har det blitt 2 slag og andre år 8 slag, det kommer an på hvordan akkurat det året har vært. 

Og når jeg sier at noen juletrær kommer frem i løpet av desember så mener jeg ikke det store i stuen da, men noen i keramikk som jeg har i stuen, et i malt og spikket tre som står i kjøkkenvinduet osv. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vi gjør selvfølgelig også overflaterydding mår det trengs, også i desember, men julerengjøringen går mye dypere. Da vasker jeg tak og vegger, rydder og vasker i skuffer og skap, pusser kobberpkaten forran ovnen, vasker gulvtepper osv. Sånt gjør jeg ikke ofte ellers.

Anonymkode: 103a6...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...