Gå til innhold

Lege student hos fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde bestilt time for celleprøve hos min fastlege. Jeg har gått til han i mange år og føler meg veldig trygg. Når jeg kom til legesenteret i går ble jeg hentet en ung mann. Han fortalte at han var student. Skal vi bare gå å ta den prøven sa han etter han har stilt ett par spørsmål. Jeg sa jo ja og fulgte etter. Han måtte ha med en helsesekretær sa han. Skjønner ikke hvorfor...

Burde jeg ha blitt opplyst om at det er en student som skulle ta den prøven? Det er jo litt ubehagelig synes jeg. Ikke vondt men pinlig. Det gikk helt fint, så det er ikke ett stort problem 

Anonymkode: 77849...eac

Fortsetter under...

Skrevet

Leger må ha annet helsepersonell tilstede ved gynekologisk undersøkelse osv. En student må ha praksis, og nei de må ikke informere på forhånd. 

Anonymkode: b1c8a...8aa

Skrevet

Var det turnuslege eller student? På mitt legekontor opplyser de alltid om man får time hos en turnuslege eller fastlegen, så jeg synes jo at du skulle ha fått beskjed. Studenter har jeg aldri opplevd at har gjort noe uten at fastlegen har vært tilstede. Å ha med en helsesekretær el er vel for at du skal føle at det er en ubehagelig undersøkelse å gjøre alene med en lege du i dette tilfellet ikke kjenner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Leger må ha annet helsepersonell tilstede ved gynekologisk undersøkelse osv. En student må ha praksis, og nei de må ikke informere på forhånd. 

Fastlegen min har aldri hatt med seg noen. Har tatt flere gu hos han 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Fastlegen min har aldri hatt med seg noen. Har tatt flere gu hos han 

Ja, det var min forrige lege som sa at de måtte det, men de må ikke, så legen din har ikke gjort feil. Jeg som ble feilinformert. Beklager. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det var min forrige lege som sa at de måtte det, men de må ikke, så legen din har ikke gjort feil. Jeg som ble feilinformert. Beklager. 

Det var bra. Litt rart at jeg har gått til han i 25 år og han har gjort feil hele tiden 😊

Annonse

Skrevet

Jeg har opplevd flere ganger at studenter har vært med på undersøkelser osv, og da har jeg alltid fått spørsmål om det er greit.

Det sier man jo ja til med mindre man har alvorlig angst eller traumer av noe slag, for vi får ikke dyktige leger om de ikke får være med å se og etterhvert prøve.

Om det er en student i turnus kan de kanskje gjøre ting alene? Etter 6 år på skole har de jo et år i turnus, men trodde det var på sykehus jeg? Vet det er flere studenter enn turnusjobber da, så kanskje de kan jobbe som vikarlege på et legesenter mens de venter på turnusjobb? Da er de ikke helt ferdig utdannet, men litt i en limbo...

Da sier man kanskje ikke ifra, legestudenten fungerer som legevikar liksom? Om fastlegen din var syk i dag og denne studenten var satt inn som vikar er det vel urimelig å tro at de ville ringe og spørre om det var greit.

Anonymkode: f2b75...357

Skrevet

Jeg har opplevd flere ganger at studenter har vært med på undersøkelser osv, og da har jeg alltid fått spørsmål om det er greit.

Det sier man jo ja til med mindre man har alvorlig angst eller traumer av noe slag, for vi får ikke dyktige leger om de ikke får være med å se og etterhvert prøve.

Om det er en student i turnus kan de kanskje gjøre ting alene? Etter 6 år på skole har de jo et år i turnus, men trodde det var på sykehus jeg? Vet det er flere studenter enn turnusjobber da, så kanskje de kan jobbe som vikarlege på et legesenter mens de venter på turnusjobb? Da er de ikke helt ferdig utdannet, men litt i en limbo...

Da sier man kanskje ikke ifra, legestudenten fungerer som legevikar liksom? Om fastlegen din var syk i dag og denne studenten var satt inn som vikar er det vel urimelig å tro at de ville ringe og spørre om det var greit.

Fastlegen var der. Jeg så han tok i mot en annen pasient. 

Synes bare det er rart at jeg ikke ble informert om dette på forhånd. Men det gikk fint

Skrevet

Ja, det burde du fått beskjed om. Jeg ba min mannlige fastlege om henvisning til kvinnelig gynekolog, men han overtalte meg til å ta undersøkelsen hos en av de kvinnelige legene ved legesenteret, og tenkte at det var greit nok. Det var en grusom vond og ydmykende opplevelse, jeg grein i bilen etterpå, det føltes som et nytt overgrep. Når hun var ferdig fikk jeg vite at hun var legestudent og ikke så vant til å gjøre dette. Hadde aldri sagt ja hvis jeg visste det.

Anonymkode: 8151c...8d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Turnusleger er ikke studenter, de er nyutdannete leger. Kalles nå forresten LIS1 (lege i spesialisering del 1). Alle turnusleger/LIS1 skal ha ett år på sykehus og deretter 6 mnd i allmennpraksis og legevakt (med ev. helsestasjon og sykehjem).

Anonymkode: 33b96...bcf

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Turnusleger er ikke studenter, de er nyutdannete leger. Kalles nå forresten LIS1 (lege i spesialisering del 1). Alle turnusleger/LIS1 skal ha ett år på sykehus og deretter 6 mnd i allmennpraksis og legevakt (med ev. helsestasjon og sykehjem).

Ja, det er sikkert flisespikkeri, og de kaller seg kanskje ikke studenter lenger selv om de ikke har fått autorisasjonen sin enda?

Vet det var en student som vikar på legesenteret jeg bruker i sommer. Hun går siste året på skolen nå, så hun var jo student selv om hun jobbet.

Skrevet

Ja, det er sikkert flisespikkeri, og de kaller seg kanskje ikke studenter lenger selv om de ikke har fått autorisasjonen sin enda?

Vet det var en student som vikar på legesenteret jeg bruker i sommer. Hun går siste året på skolen nå, så hun var jo student selv om hun jobbet.

Jo, de har full autorisasjon og rekvisisjonsrett. Sisteårsstudenten hadde nok studentlisens. Da er det litt begrenset hva man har lov til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Spiller ingen rolle om han var turnuslege eller student. Men at jeg burde fått beskjed om at en annen enn fastlegen skulle ta prøven. Er jo litt anderledes enn enn blodprøve f eks 

Annonse

Skrevet

Hva er problemet?  Du trengte helsehjelp og fikk det. Antakelig til og med av en som var norskspråklig. 

Anonymkode: e5137...ca3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Spiller ingen rolle om han var turnuslege eller student. Men at jeg burde fått beskjed om at en annen enn fastlegen skulle ta prøven. Er jo litt anderledes enn enn blodprøve f eks 

Nei, det er det ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nei, det er det ikke.

Det er to vidt forskjellige ting, det er faktisk ikke noe du kan krangle på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Sikkert en mann som svarte 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sikkert en mann som svarte 🤣

Tviler, da kan man jo si at en prostatasjekk er det samme som en blodprøve også da, det går ikke en mann med på 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er en test som alle andre. Jeg har tatt min andel av begge og det ene er ikke noe verre enn det andre, det er kun en annen ende av kroppen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er en test som alle andre. Jeg har tatt min andel av begge og det ene er ikke noe verre enn det andre, det er kun en annen ende av kroppen.

Du glemte disse to ordene: for meg

"Jeg har tatt min andel av begge og det ene er ikke noe verre enn det andre for meg, det er kun en annen ende av kroppen."

Du har jo ingen fasit på hvordan dette oppleves for andre.

Skrevet
Himmel og hav skrev (28 minutter siden):

Du glemte disse to ordene: for meg

"Jeg har tatt min andel av begge og det ene er ikke noe verre enn det andre for meg, det er kun en annen ende av kroppen."

Du har jo ingen fasit på hvordan dette oppleves for andre.

Nei, men det er ingen grunn for noen til å være idiot om helsa si. Kropp er kropp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, men det er ingen grunn for noen til å være idiot om helsa si. Kropp er kropp.

Du mener kanskje det. Men alle har ikke samme meninger som deg 

Skrevet

Du skal vite hvilken lege det er du har fått time hos, altså. Hvis det er utilgjengelig info og du blir overrasket, så har de gjort noe feil. 

Anonymkode: 0b9db...e06

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.11.2023 den 21.11):

Du har tydeligvis en eller annen grunn til å være idiot om helt andre ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du skal vite hvilken lege det er du har fått time hos, altså. Hvis det er utilgjengelig info og du blir overrasket, så har de gjort noe feil. 

Ser nå at i sms står det: Du har fått tine hos ...... legesenter. Står ikke fastlegen sitt navn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...