Gå til innhold

Samvær med stebarn

Anbefalte innlegg

En mann har et tilfeldig møte med en dame han knapt vet hvem er og som blir gravid.
På grunn av omstendigheter rundt livet til damen blir barnet fra tatt damen på fødestuen, og mannen tar seg av det.
Barnet har ikke kontakt med moren sin, men har noe kontakt med besteforeldrene på mor siden.

Mannen får seg senere kjæreste som flytter inn når barnet er 1,5 år.
De får 2 barn sammen, men forholdet varer, og de skal flytte fra hverandre når barnet er 13 år.

Det blir avtalt at far skal ha de minste barna hver annen helg.
Han henter dem etter barnehage og SFO på fredag, og leverer på mandag morgen.

Brått så skjønner 13 åringen at dette ikke gjelder dette barnet, og blir lei seg siden barnet mister "mamma".

Fra stemor sin side, hadde det vært veldig galt å foreslå at dette barnet kunne være hos henne de helgene de små ikke er hos pappaen sin?
Stemor har jo fungert som mamma så lenge det barnet husker

Anonymkode: cf01d...dbf

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444164-samv%C3%A6r-med-stebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde ikke vært veldig galt, for det burde jo ha vært en selvfølge at 13- åringen ble behandlet på samme måte som søsken i dette tilfellet, og det vil si at hun er sammen med de to yngste søsknene der de er. Ikke la henne være alene hos stemor annenhver helg, men bli behandlet på samme måte. Hun skal selvfølgelig også ha jevnlig kontakt med de to yngste. 

Anonymkode: dcbf3...05c

Jeg forstår det som at du foreslår at 13 åringen er på samvær hos stemor annenhver helg, samme helgen som småsøsken er der? Så hun er sammen med småsøsken hver helg, ene helgen hos stemor og andre helgen hos far? Også er hun og småsøsken på hvert sitt sted i ukedagene, hun hos far og småsøsken hos stemor?

Synes det høres ut som en god løsning jeg. Kjenner til flere lappeteppefamilier hvor de voksne er venner og barna er litt både her og der. Barn kan aldri få for mange voksne som er glad i dem!

Anonymkode: 5c528...13e

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår det som at du foreslår at 13 åringen er på samvær hos stemor annenhver helg, samme helgen som småsøsken er der? Så hun er sammen med småsøsken hver helg, ene helgen hos stemor og andre helgen hos far? Også er hun og småsøsken på hvert sitt sted i ukedagene, hun hos far og småsøsken hos stemor?

Synes det høres ut som en god løsning jeg. Kjenner til flere lappeteppefamilier hvor de voksne er venner og barna er litt både her og der. Barn kan aldri få for mange voksne som er glad i dem!

Anonymkode: 5c528...13e

Det stemmer.

Helgene sammen, ukedagene er 13 åringen hos far, og de små hos mor

Anonymkode: cf01d...dbf

Mitt eldste barn kjenner ikke sin biologiske far, og min mann har vært far for henne på lik linje som for våre felles barn siden hun var to år. Om det skulle bli brudd mellom oss på noe tidspunkt ville alle tre barn hatt samvær med oss begge, sannsynligvis 50/50. Ser ingen grunn til å skille mellom disse. 

Anonymkode: 00993...f6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...