Gå til innhold

Hvorfor bor nordmenn i Gaza?

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange norske borgere som bor i Gaza? Til og med norske borgere som aldri har vært i Norge. 
Kom foreldrene til Norge som innvandrere eller flyktninger i sin tid, og så har det vært tryggere enn da evt foreldrene kom og dermed er de flyttet tilbake?

Anonymkode: 8c27b...f50

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444147-hvorfor-bor-nordmenn-i-gaza/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer på hvem de norske borgerene som ikke får utreisetillatelse er, og hvorfor de ikke får reise. Har de tilknytning til Hamas kanskje?

Anonymkode: 34ef5...067

Listene skal vist gå gjennom av Egypt, Hamas og Israel.

Anonymkode: 7bb4f...7ba

Det bor nordmenn i mange land, og det kan være på grunn av jobb, familie og fordi det er tryggere der enn tidligere. Så er det mange av oss som har to statsborgerskap, og flytter mellom land av samme grunner. 

Anonymkode: b9ab1...e05

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det bor nordmenn i mange land, og det kan være på grunn av jobb, familie og fordi det er tryggere der enn tidligere. Så er det mange av oss som har to statsborgerskap, og flytter mellom land av samme grunner. 

Pluss at mange ikke er norske  i det hele tatt.  

Anonymkode: 3bb3a...9b0

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan er de blitt norske borgere uten å noengang ha vært i Norge?

Anonymkode: 34ef5...067

Noen er andre og tredjegenerasjons innvandrere, født i Norge, har norsk pass, men familie på Gaza.

Anonymkode: 7d183...ba9

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Dette er noe jeg også lurer på. UD sine reiseråd har lenge vært at man ikke burde reise til Gaza, men alikevel reiser palestinere dit på ferie med barn.  

Så det har ikke falt deg inn at dersom alle familierøttene er på ett bestemt sted, så vil man oppleve det som viktig å innimellom besøke dem?

Anonymkode: 33398...200

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så det har ikke falt deg inn at dersom alle familierøttene er på ett bestemt sted, så vil man oppleve det som viktig å innimellom besøke dem?

Anonymkode: 33398...200

Ikke med barn så lenge UD ikke anbefaler det. Da er man blåst i hodet. Skjer det noe så kan man risikere at reiseforsikring ikke gjelder heller om UD ikke anbefaler reiser dit.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan fikser du det med jobb? Og før dette skjedde var UD ute og oppdaterte sine reiseråd med at Gaza ikke var trygt. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det bor spanjoler over hele verden i ulike land, Det bor svensker, indere, tyskere, grekere og filippinere over hele kloden i forskjellige land, ja nær sagt mennesker fra alle nasjoner borni andre land enn der de kommer fra. Du skriver som om dette gjelder kun nordmenn på grunn av velferdsordninger. Er det noen naive er, så er det jo deg. 

Men her er det vel snakk om personer som har fått norsk statsborgerskap fordi hjemlandet deres anses som utrygt, så velger de likevel å være/bo i dette landet selv om UD frarådet det?

Anonymkode: ee911...a98

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Men her er det vel snakk om personer som har fått norsk statsborgerskap fordi hjemlandet deres anses som utrygt, så velger de likevel å være/bo i dette landet selv om UD frarådet det?

Det har alltid vært uroligheter der, men som du vet så bor folk der likevel. Vi tror alle at ingenting rammer oss selv, for vi tar alle potensielle farer hver eneste dag. Noen kjører for fort, noen spiser et elendig kosthold, noen misbruker rus, og noen gjør alt mulig annet vi blir frarådet å gjøre. Nettopp fordi vi tenker at "det skjer ikke meg". Det er sånn vi fungerer til noe rammer oss selv.

Og når man gjør ting man blir frarådet, så er noe av det mer forståelige at man vil tilbringe tid med familie, ha en meningsfylt jobb og være med i ulike organisasjoner som jobber for å hjelpe andre? Er du ikke enig i det? 

Vi har litt for lett å være kritiske til andres valg uten å skjønne bakgrunn og ikke minst skjønne at vi selv gjør ting vi er frarådet å gjøre. Jeg forstår ikke helt denne tankegangen om at alle andre kan ha det så godt mens en selv slipper unna? Er det ikke litt lurt å gå i seg selv sånn at man heller forstår ting? 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det har alltid vært uroligheter der, men som du vet så bor folk der likevel. Vi tror alle at ingenting rammer oss selv, for vi tar alle potensielle farer hver eneste dag. Noen kjører for fort, noen spiser et elendig kosthold, noen misbruker rus, og noen gjør alt mulig annet vi blir frarådet å gjøre. Nettopp fordi vi tenker at "det skjer ikke meg". Det er sånn vi fungerer til noe rammer oss selv.

Og når man gjør ting man blir frarådet, så er noe av det mer forståelige at man vil tilbringe tid med familie, ha en meningsfylt jobb og være med i ulike organisasjoner som jobber for å hjelpe andre? Er du ikke enig i det? 

Vi har litt for lett å være kritiske til andres valg uten å skjønne bakgrunn og ikke minst skjønne at vi selv gjør ting vi er frarådet å gjøre. Jeg forstår ikke helt denne tankegangen om at alle andre kan ha det så godt mens en selv slipper unna? Er det ikke litt lurt å gå i seg selv sånn at man heller forstår ting? 

Det er vel ingen i denne tråden som har påstått at «folk kan ha det så godt» så lenge man selv slipper unna…?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er vel ingen i denne tråden som har påstått at «folk kan ha det så godt» så lenge man selv slipper unna…?

Det er jo akkurat det tråden går ut på. 

Det er mange grunner til å oppholde seg på feil sted til feil tid eller være norsk men ikke ha bodd særlig mye her

Jeg gikk på videregående med med UD, NORAD og misjonærbarn. født i utlandet eller i Norge av helnorske gjennom alle generasjoner, men utflyttet tidlig. de hadde bodd hele sitt liv utenlands før de kom til Norge for videregående.

Jeg jobber med mange av våre "nye landsmenn" som nå ikke har vært hjemme på 4-5 år pga pandemi og kjenner på et voldsomt behov for å besøke foreldre og søsken, selv om de kommer fra krigsherjede land eller må reise gjennom slik land for å komme hjem.  Dette kan tære så mye på psyken at sjansen for at det går bra føles viktigere enn å ikke gjøre det.  Ja det er en mulighet for at det skjer noe. Men nå kjenner de de ofte at det ser ut som de sitter her og koser seg i Norge og ikke gjør en innsats for å dra til de som er igjen. "det hadde jo gått bra om jeg reiste i sommer, da burde det gå bra nå og".  nei der gikk Hamas til overaskelsesangrep gitt...  uflaks akkurat den uken de var der liksom...

Jeg reiste på ferie til et krigsherjet land  som da var i fredtid, UD hadde ikke advarsel om landet og som da var rolig, holdt meg langt unna alle de områdene. men likevel skjedde det noe den siste dagen jeg var der. uflaks. jeg kunne ha reist 1 dag før. det var den første store hendelsen på 2 år...

Anonymkode: a5d2a...b76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...