Gå til innhold

Blir virkelig fleste førstegangs mødre så koko på babyen sin?

Anbefalte innlegg

Så min bestevenninne inviterte meg og sine 4 andre bestevenninner for en koselig spill kveld. Jeg kjenner  ikke så godt til de andre da jeg bare treffer de på min bestevenninne sin bursdag, men de er koselige damer.

Jeg prøver å bli flinkere å snakke med andre. Snakket med denne ene venninnen hennes som var første gangs mor med sin 4 måneder gammel baby, hørte ikke mer en (baby, baby, meg, meg regler rundt baby ) av henne, hun var nok glad og stolt over babyen sin vil jeg tippe, men når jeg snakket om noe annet til henne så var det som hun ignorerte og skulle fort tilbake å dulle mose med babyen sin, så følte meg dum som plutselig satt der og snakket med meg selv.  Blir noen mødre helt i sin bobble med babyen sin?

jeg skjønner vis babyen griner men ellers synes jeg det er litt små frekt?

Anonymkode: b722b...53c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Åh, var det enda ett menneske i verden som ikke hadde 100% fokus på deg?
Du må ha et hardt liv. 

Anonymkode: 8f073...d86

Så sur du er da, hun kunne svare meg fort og snakke når det gjaldt babyen hennes men så fort det var noe annet tema så gadd hun ikke🤷‍♀️

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så sur du er da, hun kunne svare meg fort og snakke når det gjaldt babyen hennes men så fort det var noe annet tema så gadd hun ikke🤷‍♀️

Ja, må være et slit å ha samkvem med "ny bakte mødre". 

Anonymkode: 8f073...d86

Tror de fleste er i sin egen boble, ja. Spesielt de første månedene. Det er forståelig fordi alt handler jo om babyen, og de krever jo d mye at interesse og tid for annet er litt borte en stund. 

Jeg skjønner at du følte det ubehagelig å bli sittende å snakke med deg selv, men jeg tenker at vi må unnskylde mødre med babyer altså 🙂

Anonymkode: 35665...2d8

Når man går hjemme med baby er det naturlig at det er altoppslukende altså. Det er ikke "frekt" å ville snakke om babyen sin. Du kunne vel pratet med en av de andre damene der hvis du syntes det var så kjedelig?

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så min bestevenninne inviterte meg og sine 4 andre bestevenninner for en koselig spill kveld. Jeg kjenner  ikke så godt til de andre da jeg bare treffer de på min bestevenninne sin bursdag, men de er koselige damer.

Jeg prøver å bli flinkere å snakke med andre. Snakket med denne ene venninnen hennes som var første gangs mor med sin 4 måneder gammel baby, hørte ikke mer en (baby, baby, meg, meg regler rundt baby ) av henne, hun var nok glad og stolt over babyen sin vil jeg tippe, men når jeg snakket om noe annet til henne så var det som hun ignorerte og skulle fort tilbake å dulle mose med babyen sin, så følte meg dum som plutselig satt der og snakket med meg selv.  Blir noen mødre helt i sin bobble med babyen sin?

jeg skjønner vis babyen griner men ellers synes jeg det er litt små frekt?

Ja, det er mange som er veldig selvsentrerte. Gjelder ikke bare mødre altså, men de utmerker seg. 

Anonymkode: 98a1a...7da

Dette minner meg litt om da jeg inviterte på besøk etter å ha fått hodet over vannet etter en trøblete start med baby. Min ellers oppegående venninne ble irritert av å måtte vente på mat fordi jeg måtte fokusere på en utrøstelig baby. 

Jeg var først ute og de syns jeg var helt håpløs som ikke kunne leve som før. Pipa fikk mildt sagt en annen lyd når de kom etter.

Anonymkode: 7ca39...73a

Ja, det er vanlig, og du vil sannsynligvis oppleve dette selv også. Og jeg kan ikke unngå å kommentere én ting. Man kan bare ha én bestevenn, derav ordet "beste", så resten blir venner. 

Anonymkode: a529c...e06

Ikke alle sikkert, men mange. Etter fire mnd. er babyen fortsatt hele deres verden. Tenk på det som en nyforelsket person som ikke kan stoppe å snakke om sin utkårede 😄 Jeg fikk første for 17 år siden, jeg er fortsatt like «forelsket», men snakker ikke lenger konstant om henne.

Anonymkode: 99c1e...bf6

Da jeg hadde fått førstemann, hadde ingen av venninnene mine barn, og var fortsatt i tidlig arbeidsliv og hard fest-fase. Jeg ble invitert på all slags kvelder og ting da han var spedbarn. Men i min verden der alle døgnets timer handlet om å amme, bære og prøve å forstå babyen, babyens behov  og den nye tilværelsen, følte jeg at jeg hadde nøyaktig null å bidra med til venninnene mine. Jeg skjønte at min verden var fullstendig uinteressant for dem. Derfor sluttet jeg å være med dem. De forsto ikke hvorfor jeg ikke gadd å være med dem mer og ble lei seg. Bedre løsning enn å plapre løs om baby en kort periode? 

Anonymkode: 894c0...1b0

Når babyen er så liten så har de aller fleste mødre godt underskudd på søvn. Det går ut over muligheten til å konsentrerer seg om tv-serier, nyheter og annet man kan snakke om. Ønsker man å diskuterer ferske nyheter er det ikke sikker de har fått med seg mer enn overskriften. 

Som voksen går det lenger og lenger mellom hver gang man gjør noe for første gang. Det å få sitt første barn er ikke bare noe man gjør for første gang, det er også omveltende på hele hverdagen. Plutselig må mye koordineres og man kan ikke lenger være så spontan som man var før. Det er jo klart at så store endringer tar opp mye av ens hverdag og oppmerksomhet. 

Det er ikke uvanlig at hun må være opptatt av babyen sin. Det du oppfatter som "dulling" er mest sannsynlig oppmerksomhet hun gir babyen for at den ikke skal starte å gråte, for å stoppe babyen fra å bli urolig, for å finne ut om babyen trenger noe som mat eller ny bleie. Babyer i den alderen sover ofte ikke lenge av gangen og trenger en god del oppmerksomhet. Babyer sender også ut små signaler som gjerne bare foreldre oppfatter, så det er ikke sikkert du ser at babyen trenger oppmerksomheten selv om foreldrene merker det.  

Det kan dermed være at hun må konsentrerer seg om babyen sin selv om det er du som prater. Da kan du vente med resten av samtalen til hun kan gi deg oppmerksomhet igjen eller samtale med de andre som er der. De fleste mødre til små babyer ønsker ikke å ha ansvaret for en samtale. De ønsker muligheten til å gå til og fra. De kan ikke be barnet vente litt, slik de kan med eldre barn. 

Det er selvsagt noen foreldre som er ekstra opptatt av barnet sitt (altså mer enn andre mødre), men de fleste har et greit balansert forhold til det. De kan ha andre samtaler, men er man nybakt mor er ikke dette den fasen man er mest oppdatert på nye hendelser. Man må i tillegg uansett forvente at de må ha mye oppmerksomhet på babyen underveis, også midt i samtaler. 

Ønsker du en samtale uten forstyrrelser bør du ha den med en av de andre i selskapet. 

Anonymkode: 67895...55a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...