Gå til innhold

Du som skriver som anonym her inne, blir du presset av andre brukere/nickbrukere til å skrive som anonym?

Du som skriver som anonym her inne, blir du presset av andre brukere/nickbrukere til å skrive som anonym?  

23 stemmer

1. 1. Blir du presset av andre brukere til å skrive som anonym her inne?

• Ja, jeg blir presset til det
      2
    • Nei, jeg skriver som anonym av egen fri vilje
      21

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Det har det vel 😀

Det er jo nettopp det  Her handler nettvett om å skåne seg selv liksom. Ikke om å oppføre seg mot andre! 

Hva er dette ?? Jeg vet ikke om jeg skal le eller ra dette alvorlig?? 

Man kan altså både utvise nettvett og folkeskikk. På en og samme gang, på et og samme forum og i en og samme diskusjon. 

Fortsetter under...

*Miss Marple* skrev (3 minutter siden):

Man kan altså både utvise nettvett og folkeskikk. På en og samme gang, på et og samme forum og i en og samme diskusjon. 

Ja. Har du deltatt i negativ brukerdebbat? 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg ser denne påstanden i en annen tråd og lurer på om det stemmer :

De fleste her blir presset til å skrive som anonyme, og de som ikke er anonyme har vært her veldig lenge. De er en gruppe som trygt kan skrive med brukernavn, nettopp fordi de har ryggdekning i hverandre. 

https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443638-så-frekke-folk-her-inne/page/6/#comments

Anonymkode: e3753...162

Nei, de "fleste" blir ikke presset til det. Og i alle fall ikke av andre nickbrukere. De er som regel de hyggeligste, for de vet at mange ligger på lur for å ta dem. 

Jeg var medlem i mange år under et nick som etter hvert ble lagt merke til. Når folk begynte å kommentere i tråder (der jeg ikke engang deltok) med innhold fra tidligere tråder, typ "Men XX jobber som lærer" eller "XX har jo sagt at hun har 2 barn" da begynte jeg å skrive uten nick. Dette på grunn av nettvett. På et forum som dette kan man samle opp mye info  - riktignok spredd over mange år - og innsamlingen skjer når man bruker nick. Folk har fortalt om sine jobber, foreldre, svigerforeldre, spontanaborter, søsken, dødsfall i familien, skilsmisser og ekteskapskrangler her, under nick. I løpet av noen år har enkelte etter hvert fått med seg tilstrekkelig til å misbruke dette i nær sagt hver eneste tråd. Og det gjelder typisk de som aldri bruker nick! 

En dame skrev f eks om hvitvin og bobler innimellom, og at hun skulle kose seg med det i helga osv. Når det skjer med synlig nick, ender man med at en horde med gærninger skrev "alkis!" i alle tråder hun deltok i. Uansett tema, liksom. 

Jeg opplever ikke at jeg ble "presset", men jeg opplevde at folk som ikke ga noe av seg selv (kun deltok anonymt) tok seg friheten til å samle opp info om oss andre og misbruke det. Jeg har bytta nick to ganger for å slippe at det skal komme sånne kommentarer der gammel info blir brukt for å få inn et slag under beltestedet. Så jeg vil si at det jeg gjør nå er lurere, om ikke annet, fordi gærningene får mindre å bite seg merke i. Men at det skal være et "press" eller at noen har bedt om det, stemmer ikke. 

Anonymkode: a31e7...e0a

ReneRene skrev (5 timer siden):

Har DU?

Eller var det "synsing" du kalte det?

Du innrømmer at du bryter regler selv. Dine kommentarer har blitt ryddet bort flere ganger. 

Så. 🙂

Mens du er blitt utestengt en masse ganger. Det er liten grunn til å sitte på sin høye hest og oppdra andre når man har din historikk, altså. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Var en diskusjon om det for noen år siden, og flere av de som skriver men nick innrømmet vel, både direkte og indirekte, at de likte oppmerksomheten de fikk ved å bruke nick 

Anonymkode: 50762...ce4

OK. 

Jeg var blant dem som alltid brukte nick for noen år siden. Den oppmerksomheten var alltid irrelevant og ble kun til støy på linja, er min oppfatning, og det sa jeg vel den gangen også. 

Annonse

Det er jo slik at man danner seg inntrykk av en person og legger merke til hva den ytrer i forskjellige diskusjoner. I en perfekt verden skulle man kanskje starte med blanke ark hver gang man treffer på noen, men slik er det vel sjelden. 

Anonymkode: b6814...61e

Det er kanskje de blanke arkene man ønsker seg når man huker av for "anonym".  Da slipper man å få høre "du som drikker hver helg" eller "du er jo stadig på sydenturer!" hver eneste gang man svarer i en tråd om leirskole, julegaver eller krigen i Syria...

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei. Greit Men jeg tror du da beskytter deg selv mer enn at det handler om den andre. Det må du få lov til, men samtidig innse at det er ditt problem 🙂

Anonymkode: fe02f...b6d

Ethvert kommunikasjonsproblem eies jo av begge som deltar i kommunikasjonen. Det er barnelærdom....

Her handler nettvett om å skåne seg selv liksom.

Ikke bare her. 
Overalt handler ordet nettvett om å skåne seg selv. Unngå å bli utsatt for phishing. Unngå stalkere. Unngå å bli utsatt for økonomisk svindel. På norsk betyr nettvett akkurat det: å passe på seg selv. 

Nettikette derimot, betyr høflighet eller etikette på nett. F eks at man ikke bruker caps lock i dialog, fordi det ser ut som om man roper. At man ikke bruker emojier, slang og muntlig språk i eposten til businesspartnere. At man ikke er aggressiv på sosiale medier. Alt det der. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mens du er blitt utestengt en masse ganger. Det er liten grunn til å sitte på sin høye hest og oppdra andre når man har din historikk, altså. 

Du vet ingenting om hvor mange ganger noen som helst er blitt utestengt her, med mindre du kjenner vedkommende privat og/ eller forteller deg det. Du spekulerer og bruker hersketeknikk her, så igjen beviser du at vi som kritiserer enkelte ting her, har helt rett. Du og flere setter jo to streker under påstander hver eneste gang. 

Presset til? Det er vel å tillegge en nettside en god del mer makt enn nødvendig. Det er forøvrig en pussig sak at de som stadig velger å gå høyt og hardt ut mot alt og alle her inne også fortløpende slettes og utestenges, også når de prøver seg anonymt - leoparden kan ikke endre flekkene sine. Jeg skriver med nick og har gjort det i alle år og har aldri vært utestengt. De avvikende kverulantene og deres bittelille hoff av klakører burde kanskje gå i seg selv. Uten at det nødvendigvis blir en veldig lang tur.

ReneRene skrev (6 timer siden):

Du vet ingenting om hvor mange ganger noen som helst er blitt utestengt her, med mindre du kjenner vedkommende privat og/ eller forteller deg det. Du spekulerer og bruker hersketeknikk her, så igjen beviser du at vi som kritiserer enkelte ting her, har helt rett. Du og flere setter jo to streker under påstander hver eneste gang. 

Ja, der har du et godt eksempel på personforfølgelse her inne og at man skriver som anonym. Se ikke bort fra at vedkommende går inn på profilen din for å se om du er slettet eller utestengt, når hun ikke har hørt fra deg på en stund. Hvorfor ellers skulle hun påstå noe sånt? Mange har ikke noe eget liv, de bruker all tid på å analysere brukerne her inne.

Dette er grunnen til at man rett og slett ikke bør skrive med brukernavn her inne, det er for mye galskap. Selv har jeg vært her i en del år, skrevet en del innlegg, men alltid som anonym, og har dermed ikke et eneste besøk på min profil, verken av creepene eller tilfeldig forbipasserende. 

Anonymkode: 4aa81...a82

Fatal attraction, sett den eller? ;) 

Annonse

Føler meg overhodet ikke presset til noe. Det er en nettside, og føler på ingen som helst måte at noen har noen makt over meg. 
Skriver en sjelden gang som anonym, men det er visst jeg lurer på noe som jeg ønsker skal forbli hemmelig. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

94,12 % melder at de skriver som anonym av egen fri vilje. Det legger vel diskusjonen død. 

Det er det motsatte, nesten alle forteller at de skriver som anonym for å unngå hets eller personforfølgelse eller eller andre negative ting. Hadde de ikke gjort det, hvorfor skulle de da skrive som anonym?

Det sagt, så er muligheten for å skrive som anonym med på å gjøre at man oppfører seg dårlige.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

94,12 % melder at de skriver som anonym av egen fri vilje. Det legger vel diskusjonen død. 

Jepp, jeg kan trygt konkludere med at påstanden var feil.

Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er det motsatte, nesten alle forteller at de skriver som anonym for å unngå hets eller personforfølgelse eller eller andre negative ting. Hadde de ikke gjort det, hvorfor skulle de da skrive som anonym?

Det sagt, så er muligheten for å skrive som anonym med på å gjøre at man oppfører seg dårlige.

Det er en avstemning på toppen av saken. Den viser et klart svar på hi sitt spørsmål. Det er ikke så mange som hevder at de er presset i kommentarfeltet, de gjør bare så mye ut av seg. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er en avstemning på toppen av saken. Den viser et klart svar på hi sitt spørsmål. Det er ikke så mange som hevder at de er presset i kommentarfeltet, de gjør bare så mye ut av seg. 

Ja, hvis du går ut fra den pollen så er det ikke så rart. Der er det vel omtrent bare de som sier nei som har svart. Selv har jeg ikke svart i pollen fordi svarene ikke passet.

Men i bakvendtland, der kan alt gå an, der er vi like glad i drama og feiltolkng og vrangvilje og personforfølgelse og kaninkoking alle mann. Konkluder i vei ;) 

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Ja, det har jeg blitt. Jeg tok det også opp for flere måneder siden, og da svarte admin at hn oppfordret brukere til å bruke brukernavn. 

Det går faktisk ikke. Jeg skriver jo her for å komme med svar utfra problemstillingen. At tråd på tråd blir ødelagt fordi brukere heller vil ha konflikt er uholdbart i lengden. Det var tråder jeg ikke kunne svare i av hensyn til trådstarter, selv om jeg tenkte, trodde og iblant visste at mitt svar var viktig. Det ble for dumt og helt håpløst også.

Og jeg har jo erfart at å skrive som anonym da lønner seg. Uten minste tvil. 

Ser du ikke hvordan du motsier deg selv her? Nettopp fordi du skriver som anonym i tråden? Hvilken god grunn har du? 

Tåler? Hva mener du konkret med dette? Og har dine utsagn aldri blitt ryddet bort? 

Ja, og så skrive det som nettopp anonym.

Interessant. Spent på svaret. 

Ja, men det kan være veldig forståelig. At man syns man kommer med bra råd, skriver morsomme kommentarer eller fremstår god og snill. Det er forståelig at de vil vise seg sånn.

Det var nok verre med tråden hvor en av de snille og greie svarte at han skrev under anonym når hn ble irritert på noen. Selv om det skjedde "sjeldent" 

Two faced people. Med andre ord. 

Har du tenkt til å svare på dette eller?  🙂

Jo jeg syns jo at det er svarplikt på dere?  Bryter man regler og samtidig skriver at det man skriver tåles godt, så er det jo ren løgn, er det ikke? Eller er det sånn at når visse brukere bryter reglene, så er de tillat å gjøre det fordi de likevel mener at det akkurat de skriver er hevet over regler? 

Det bør jo bli oppklart? 

Du tenker person fremfor sak. Det er feil og det er forutinntatt og det er null saklighet. Rart at noen forsvarer det syns jeg. 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det er personer man misliker. Jeg kan tenke at "herreguud for et menneske" Og det gjelder ofte vulgære mennesker jeg har skikkelig problemer med. Jeg bare avskyr det. Men så skriver den personen også sykt morsomme og veldig upolitiske meninger som jeg tenker "det du skriver nå er faktisk helt sant" og så liker jeg jo det utsagnet uansett.

Jeg er absolutt ikke noe bedre menneske nei. Men det var veldig befriende den dagen jeg så den forskjellen på sak og person. Jeg følte meg klok! 😄 Og det var en god følelse av å ha skjønt noe egentlig. Jeg liker ikke sånn "bli voksen"- uttrykk. Men da tenkte jeg at å bli voksen på en riktig måte gir deg selv noe. 

Nei. Greit Men jeg tror du da beskytter deg selv mer enn at det handler om den andre. Det må du få lov til, men samtidig innse at det er ditt problem 🙂

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det var fint at du innrømmet at du har brutt regler her du også.

Eller annet du ikke ønsker å avsløre 🙂 ja

Når du spør folk hva agendaen deres er, så er det paranoid. Hvorfor tror du at jeg har en *agenda* ? 

Det ser ut som noe man må skjule! 

Ja? Dere er jo saken!? 

Hvorfor begynner du med brukerdebatt som er hersketeknikk nå?  Jeg svarer hver enkelt på ordentlig måte. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nei, det er ikke å pirke i andres svar. Agenda har en betydning! 

Og det handler heller ikke om å VURDERE hva andre velger å skrive om under brukernavn, men hva de faktisk velger å dele under det eller anonym. Du ser også sikkert en forskjell på å fremstå på en hyggelig og jovial måte under brukernavn, og så hetse under anonym? Det sier absolutt noe om en person, og det tror jeg det er enighet om. 

Jeg er saklig her? 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ikke sant. 

Selvsagt.

For deg er det selvsagt. For meg er det ikke. Langt fra også. 

Presset og presset, fru Blom. Ikke av enkeltbrukere, men jeg har tidligere skrevet med brukernavn på andre forumer, og det gjør jeg ikke her. Opplever brukerne her inne som langt mindre siviliserte enn andre steder. 

Det handlet vel mer om hva du som person tåler, enn hva ytringene dine tåler.

Den behandlingen du har fått her inne når du skriver med brukernavn, er delvis med på min avgjørelse om å ikke skrive med brukernavn. 

Nettopp. 

Ja, først kalle noen sprøyte gal og deretter spørre ‘hva er trusselen liksom?’.

Ja, for det å bli kalt sprøyte gal, det er jo noe man opplever overalt…eller?

På butikken, på bensinstasjonen, på skolen? Tror neppe det.

På facebook eller i kommentarfeltet under artiklene? Mer sannsynlig, men sjelden uten konsekvenser.

På psykiatrisk avdeling og på dette forumet? Jepp, dette er stedet!

Joda, men det er vel likevel slitsomt, å forsøke å si noe, og så, i stedet for å få et adekvat svar, så får man høre om hva man har skrevet og sagt i andre tråder eller hva mennesker synes om en som person. Du er tøff, det skal du ha. Men jeg synes likevel ikke det skal være nødvendig å være så tøff.

Hehe. Dette forundrer meg ikke. Det er bare etpar brukere, av de som bruker nick, som jeg ikke har blokkert. Mamma til adhd-gutt<3 er en av de.

Så det var den oppmerksomheten…

Pssst. Nå er du selv i ferd med å bli en sånn slitsom bruker. 

Var det ikke du som nettopp sa du var så saklig og opptatt av sak, ikke person? ;) 

Altså, siden flere av dere diskuterer forskjellen mellom bruker og anonym;

Det er ikke sånn at man er anonym selv om man skriver med en bruker. Det er heller ikke sånn at man er anonym selv om man huker av for anonym. Vil noen vite hvem dere er, så kan de alltids finne det ut. Det blir for dumt å anta at det er den helt store forskjellen mellom bruker og anonymbruker, eller heve dere over de som skriver med brukeren sin.

Dersom dere vil være sikret at ting ikke kommer ut, så må dere la være å dele ting på nett. Så enkelt er det faktisk.

Da må man rett og slett la være å skrive det på internett. Skriver du det, så kan du regne med at det før eller siden kommer ut. Aldri skriv noe på nett, som ikke tåler dagens lys.

Men det å skrive som anonym er ikke nettvett. Det er heller mangel på nettvett.

Hvis man tror man kan skrive om 30 sexpartnere og kalle andre mennesker sprøyte gal, i all hemmelighet, bare fordi man har huket av for anonym, så tar man feil.

Man bør aldri skrive noe som helst på nett som ikke sjefen/kjæresten/venninnen/mor og far og barna kan lese. 

Ikke?

Tror du de som kaller andre idiot og sprøyte gal, ville vært mer komfortabel med at sjefen fikk en liste over deres regelbrudd fra dette forumet, enn at sjefen fikk høre at de hadde 30 sexpartnere?

Jeg tror nok dessverre du må anta at dette er seriøst ment. Har lest lignende holdninger på kvinneguiden. Mennesker som tror de kan skrive hva som helst som anonym, og at ingen kan finne ut hvem de er, eller at ingen kan finne på å spre informasjonen til andre. Det i seg selv gjør jo at de har en langt lavere terskel for å være ekkel og spydig mot andre, eller overshare hemmeligheter.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja, der har du et godt eksempel på personforfølgelse her inne og at man skriver som anonym. Se ikke bort fra at vedkommende går inn på profilen din for å se om du er slettet eller utestengt, når hun ikke har hørt fra deg på en stund. Hvorfor ellers skulle hun påstå noe sånt? Mange har ikke noe eget liv, de bruker all tid på å analysere brukerne her inne.

Dette er grunnen til at man rett og slett ikke bør skrive med brukernavn her inne, det er for mye galskap. Selv har jeg vært her i en del år, skrevet en del innlegg, men alltid som anonym, og har dermed ikke et eneste besøk på min profil, verken av creepene eller tilfeldig forbipasserende. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Fatal attraction, sett den eller? ;) 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hvis du går ut fra den pollen så er det ikke så rart. Der er det vel omtrent bare de som sier nei som har svart. Selv har jeg ikke svart i pollen fordi svarene ikke passet.

Men i bakvendtland, der kan alt gå an, der er vi like glad i drama og feiltolkng og vrangvilje og personforfølgelse og kaninkoking alle mann. Konkluder i vei ;) 

ReneRene skrev (15 timer siden):

Hva har dette med saken å gjøre? "På nett*? 

Det handler nok heller HER om å dele det andre brukere ser, og hva man unngår kritikk for. Noe som er aktuelt for tråden. Feighet, redsel og ønsket om å fremstå på en viss måte.

Alle vet dette. Og de som hetser og blir forbanna og hetser har ikke den gutsen selv. 

Sånn er det nok. 

Du innrømmer at du bryter regler selv. Dine kommentarer har blitt ryddet bort flere ganger. 

Så. 🙂

Du tenker at du er en som viser godt nettvett? Eller misforstår jeg? Sånn at det også er selvkritikk i dette? 

Hm. Hva du deler? Sånn personlig er det nok nøye vurdert under brukernavn ja.

Men du har kanskje muligens deltatt i brukerdattt noen ganger? 🙂

Ja det gjør det faktisk. Hva faen? 

Det har det vel 😀

Det er jo nettopp det  Her handler nettvett om å skåne seg selv liksom. Ikke om å oppføre seg mot andre! 

Hva er dette ?? Jeg vet ikke om jeg skal le eller ra dette alvorlig?? 

ReneRene skrev (14 timer siden):

ReneRene skrev (7 timer siden):

Når 3 brukere står for 36 av 94 innlegg er det lett å hevde at de fleste støtter xxx. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Åh, så det er slik du tolker avstemminger 😂gøy. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Påstanden var at de fleste her blir presset til å skrive som anonyme, og svarene på den pollen er helt konkrete ut i fra påstanden som ble fremsatt. 

Hi

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Åh, så det er slik du tolker avstemminger 😂gøy. 

Selvfølgelig. Første side er full av svar fra mennesker som svarer at det ikke er helt frivillig. Også andre steder i tråden kommer dette frem. Likevel henviser man til en poll som ikke egentlig fungerer, hvor knapt tjue stykker har svart. Og når ikke det går? Da går man helt amok og siterer sikkert femti innlegg.

Well, what am I supposed to do? You won't answer my calls, you change your number. I mean, I'm not gonna be ignored, Dan!

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vil tro at de fleste som skriver som anonyme gjør det fordi forumet her er offentlig. De ønsker ikke å bli gjenkjent av venner og familie i den virkelige verden som enten er her inne eller som kan få treff på denne siden om de søker etter noe.  

Anonymkode: 01995...446

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro at de fleste som skriver som anonyme gjør det fordi forumet her er offentlig. De ønsker ikke å bli gjenkjent av venner og familie i den virkelige verden som enten er her inne eller som kan få treff på denne siden om de søker etter noe.  

Anonymkode: 01995...446

Men da må de jo nesten oppgi det selv, er du ikke enig?

Du kan jo oppgi dette som grunn for at du gjør det, f.eks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...