Gå til innhold

Kollega med ekstremt slitsom personlighet! Hva er dette?

Anbefalte innlegg

Han kan være veldig hyggelig, mild og hjelpsom. Men i neste øyeblikket ljuger han, legger på historier, er utrolig sexfiksert, farer opp for ingenting osv. Han er tidlig i 50 årene og har en veldig barnslig måte å være på innimellom. Kan si ting som «direktøren er en jævla pekk, håper han blir tatt i **** så den sprenger» osv. Han trenger masse bekreftelser og oppmerksomhet! Han tåler IKKE å bli irettesatt, det kan være kontordama som bare spør: Kan dere vær så snill å koke kaffe til møte etterpå? 
Plutselig da kan han smelle i fra: Nei for helvete, jeg jobber faen ikke som noen selskapskjerring for dere her! Eller være i det hyggelige hjørnet og svare: Ja, det fikser vi!

Han er 4 årstider hver dag og d er fryktelig slitsomt! Aldri møtt et menneske som han før.

Anonymkode: e1e7b...c4d

Fortsetter under...

Kanskje det er noe ala Tourettes? Kjente en som var sånn. Veldig hyggelig og medgjørlig et øyeblikk, for i neste å være skikkelig frekk. Han var ikke så vulgær da! Men han hadde Tourettes. 

Slike vulgære ytringer er likevel tegn på at det kan være den diagnosen. 

Anonymkode: 5a8b7...889

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han kan være veldig hyggelig, mild og hjelpsom. Men i neste øyeblikket ljuger han, legger på historier, er utrolig sexfiksert, farer opp for ingenting osv. Han er tidlig i 50 årene og har en veldig barnslig måte å være på innimellom. Kan si ting som «direktøren er en jævla pekk, håper han blir tatt i **** så den sprenger» osv. Han trenger masse bekreftelser og oppmerksomhet! Han tåler IKKE å bli irettesatt, det kan være kontordama som bare spør: Kan dere vær så snill å koke kaffe til møte etterpå? 
Plutselig da kan han smelle i fra: Nei for helvete, jeg jobber faen ikke som noen selskapskjerring for dere her! Eller være i det hyggelige hjørnet og svare: Ja, det fikser vi!

Han er 4 årstider hver dag og d er fryktelig slitsomt! Aldri møtt et menneske som han før.

Diagnose nordlending. Neida ☺️

Du mener slitsom atferd forresten? 

Anonymkode: 934da...3ab

Min gjetning hadde vært noe slikt som adhd + pågående skilsmisse eller annen vanskelig situasjon hjemme for tiden

Tourettes handler om ufrivillige og mer irrasjonelle ytringer

Høres litt ut som en uregulert mann. Sikkert ingen som har oppdratt han. Tenker at det er på plass at noen sier : « vet du sånn snakker man ikke!» regner med han er singel 

Anonymkode: 4f6ce...2a1

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Min gjetning hadde vært noe slikt som adhd + pågående skilsmisse eller annen vanskelig situasjon hjemme for tiden

Ja, jeg mener ikke at det er typiske trekk, men de kan være som dette også. 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Ved Tourettes har man tiks. Det kan være f.eks. bevegelser, lyd eller ord. Er det ord, er det ofte banneord eller andre belastede ord. Dette slenges gjerne ut der det passer minst fordi stressnivå gjerne øker tiks. Man mener da ikke det man sier, og kommer ikke med lange setninger. Det denne mannen sier om sjefen er vulgært. Tydeligvis mener han det eller later som om han mener det. Det er viljestyrt og ikke tiks. 

Anonymkode: 755e5...6e6

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Folk med Tourettes har ikke ustabil personlighet, altså. Man kan selvfølgelig ha både verbale tics og koprolali, til og med sinnetics, men det er ikke knyttet opp mot personligheten og oppførsel generelt. Dessuten er vanligvis folk med Tourettes såpass åpen om det overfor folk de jevnlig omgås, hvis de har veldig åpenbare tics, at HI sannsynligvis ville visst om det i så fall. Det er heller ikke typisk for ADHD, selv om dette kan innebære å ha mer svingende følelser enn andre.

Det er sannsynlig at det ligger noe mer bak, men jeg synes ikke det er opp til oss eller HI å spekulere i dette. Hvis det er slitsomt, så ta det opp med nærmeste leder i stedet, slik at denne kan snakke med vedkommende. 

Anonymkode: 056aa...9cb

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du mener det er rasjonelt å si at sjefen er en pelkk som fortjener å få xxx sprengt?

Til HI: det er stor sannsynlighet for at det er en diagnose her. Hvilken skal ikke jeg uttale meg om. Men lar dere disse tingene bare gli forbi, eller gjør dere noe med det?

Anonymkode: f424b...a59

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ved Tourettes har man tiks. Det kan være f.eks. bevegelser, lyd eller ord. Er det ord, er det ofte banneord eller andre belastede ord. Dette slenges gjerne ut der det passer minst fordi stressnivå gjerne øker tiks. Man mener da ikke det man sier, og kommer ikke med lange setninger. Det denne mannen sier om sjefen er vulgært. Tydeligvis mener han det eller later som om han mener det. Det er viljestyrt og ikke tiks. 

Anonymkode: 755e5...6e6

Jeg kan egentlig svare ut fra ene tilfellet jeg skrev om og kjenner. Mulig du har rett i at det du skriver er mer vanlig og typisk. 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Du mener det er rasjonelt å si at sjefen er en pelkk som fortjener å få xxx sprengt?

Til HI: det er stor sannsynlighet for at det er en diagnose her. Hvilken skal ikke jeg uttale meg om. Men lar dere disse tingene bare gli forbi, eller gjør dere noe med det?

Vi er nødt til å forholde oss til vedkommende, så vi lar alt bare passere. Sier du noe er det et rent helvete å være rundt ham. 
Han kan f eks si; Siden du er syk i dag kan jeg ta et kundemøte for deg. For i neste øyeblikk henge ut personen og si: Faen for en lat idiot, sånne mennesker skulle vært en flekk på lakenet. Helt umulig å forhold seg til han. Jeg svarer innimellom, men da er det silent treatment og han slenger i dører og gjør det ubehagelig for alle. Så alle har vel bare konkludert med at vi lar han være. 
Den ene dagen er alt bare fryd og gammen hjemme, neste dag vil han skilles. Har aldri opplevd maken. Kan aldri stole på et ord han sier.

Annonse

Les om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, borderline. Humøret skifter på sekunder, de leser ansiktsutrykk feil, de er impulsive, de har problemer i relasjoner. De splitter: dvs en person er enten god eller dårlig. Det finnes ingen gråsoner. Det er en forferdelig lidelse. 

Anonymkode: 1cd8f...fb7

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Vi er nødt til å forholde oss til vedkommende, så vi lar alt bare passere. Sier du noe er det et rent helvete å være rundt ham. 
Han kan f eks si; Siden du er syk i dag kan jeg ta et kundemøte for deg. For i neste øyeblikk henge ut personen og si: Faen for en lat idiot, sånne mennesker skulle vært en flekk på lakenet. Helt umulig å forhold seg til han. Jeg svarer innimellom, men da er det silent treatment og han slenger i dører og gjør det ubehagelig for alle. Så alle har vel bare konkludert med at vi lar han være. 
Den ene dagen er alt bare fryd og gammen hjemme, neste dag vil han skilles. Har aldri opplevd maken. Kan aldri stole på et ord han sier.

Har han alltid vært slik? Det er jo ikke normal eller akseptabel oppførsel og noe som må meldes inn. 

Anonymkode: a8b14...c92

Dette hadde jeg ikke kastet bort et minutt til på å spekulere i. Jeg hadde gått til verneombud eller ledelsen. Uansett om det er diagnose eller at han bare er en idiot, dette er noe man skal være skånet fra iflg arbeidsmiljøloven. I morgen går du rett til VO eller ledelsen og krever at de handler straks. Slike ting som dette fører ofte til sykemelding på sikt, folk blir syke av å ha det slik over tid.

Anonymkode: 8ce6a...d80

Det kan det absolutt være! :D

Anonymkode: 3830f...991

Var dette morsomt?

Hvis du synes det, kanskje du kan gi oss et bedre innblikk i denne mannen?

Anonymkode: 3cab2...71a

Dette hadde jeg ikke kastet bort et minutt til på å spekulere i. Jeg hadde gått til verneombud eller ledelsen. Uansett om det er diagnose eller at han bare er en idiot, dette er noe man skal være skånet fra iflg arbeidsmiljøloven. I morgen går du rett til VO eller ledelsen og krever at de handler straks. Slike ting som dette fører ofte til sykemelding på sikt, folk blir syke av å ha det slik over tid.

Anonymkode: 8ce6a...d80

Det er ikke verdt å ta sjangsen. Han kommer til å snakke oss rundt. Spre rykter, fortelle taushetsbelagte ting om oss, han er next level of crazy! 
En sjelden gang er han normal hele arbeidsdagen, men det er sjeldent. På fredag sier han til meg i lunsjen: Så fin du var med håret oppsatt, det kledde du! Senere rundt fellesverdier sier han: Fatter ikke folk som liker å sette opp håret i hestehale, ser ut som forvokste drittunger hele gjengen. 
Annenhvert ord han sier er løgn. Og det er hele tiden skrytehistorier om hvor mange som har skrytt til han, sagt han er pen osv. Han er i andre enden av vakker-skalaen.

Hvis jeg gjør det og han ikke får sparken kommer d til å bli et mareritt!! Et mareritt. Han er fortsatt sur på en kollega som har sluttet for at han sa hun ikke likte menn med ring i øret (noe han har). Ho er ei jævla fitte! 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Var dette morsomt?

Hvis du synes det, kanskje du kan gi oss et bedre innblikk i denne mannen?

Anonymkode: 3cab2...71a

Ja, det var morsomt.

Anonymkode: 3830f...991

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke verdt å ta sjangsen. Han kommer til å snakke oss rundt. Spre rykter, fortelle taushetsbelagte ting om oss, han er next level of crazy! 
En sjelden gang er han normal hele arbeidsdagen, men det er sjeldent. På fredag sier han til meg i lunsjen: Så fin du var med håret oppsatt, det kledde du! Senere rundt fellesverdier sier han: Fatter ikke folk som liker å sette opp håret i hestehale, ser ut som forvokste drittunger hele gjengen. 
Annenhvert ord han sier er løgn. Og det er hele tiden skrytehistorier om hvor mange som har skrytt til han, sagt han er pen osv. Han er i andre enden av vakker-skalaen.

Hvis jeg gjør det og han ikke får sparken kommer d til å bli et mareritt!! Et mareritt. Han er fortsatt sur på en kollega som har sluttet for at han sa hun ikke likte menn med ring i øret (noe han har). Ho er ei jævla fitte! 

Bryter han taushetsplikten blir du i hvert fall kvitt han. 

Du kan melde anonymt, han skal jo ikke vite hvem som har meldt. 

Anonymkode: a8b14...c92

Anonym bruker skrev (På 18.11.2023 den 17.36):

Ja, det kan det fint være, avhengig av hvor i landet eller verden du befinner deg 

Anonym bruker skrev (På 19.11.2023 den 12.40):

Det høres veldig slitsomt ut å måtte forholde seg til det der på jobb, jeg hadde også gått til ledelsen og verneombud, så de kunne tatt det opp med ham.

Jeg tenker også at det er viktig å være bevisst på at det dere opplever er nåsituasjonen. For vite om det er noe ved personligheten eller en diagnose, så må du vite om han har vært slik store deler av livet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...