Gå til innhold

Ingen elsker Bamse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Denne mannen som folk syns så synd på og vippser masse penger er altså dømt for overgrep av seks barn. 

Anonymkode: 4a222...8eb

Folk er jo inkonsekvente, da.

Hvis man først mener denne voksne mannen er helt uten ansvar i egen situasjon, der han har sørget for at eget barn vokser opp i en slum uten skolegang og sendt en rekke drapstrusler fordi han mener andre har ansvaret for livet hans - så er han vel uten evne til å ta ansvar og kan dermed heller ikke ha ansvar for å utøve overgrep. 

Anonymkode: 81901...9eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Denne mannen som folk syns så synd på og vippser masse penger er altså dømt for overgrep av seks barn. 

Anonymkode: 4a222...8eb

Og det ansvaret hviler på nrk og Strømøy. Det er horribelt. Og enda verre enn først antatt mtp at de trakk hans mindreårige barn inn i serien. Dette må da få konsekvenser. 

Anonymkode: 498cc...34a

Skrevet

Elendig journalistikk fra nrk og Tore. Svarene fra Tore som florerer er også oppsiktsvekkende. 30 år gamle overgrep er liksom langt tilbake, men at hovedpersonen selv ble utsatt for overgrep for 50 år siden det er ikke for gammelt å nevne i dokumentaren. Folk føler seg lurt.

Anonymkode: bab8e...ee3

Skrevet

Leste at han har utsatt andre for overgrep her hjemme tidligere. 

Vil vi egentlig ha han hjem? Nei takk. 

Anonymkode: d9a46...400

Skrevet
ReneRene skrev (På 17.11.2023 den 22.00):

Jeg har sett serien "Ingen elsker Bansegutt" ja.

Jeg tenker - rgentlig- at er du en taper i utgangspunktet så er du kjørt. Eller overkjørt. Han har tapt på alle fronter i livet, og det er ingen som egentlig gidder å bry seg før noen tar tak. Og at noen tar tak er bare ren flaks, og det trengs mennesker som har et ekte engasjement.

Det er minuset med en velferdsstat  hvor de som lykkes får alle godene og ingen bryr seg med de som virkelig er alene og uten ressurser. For dem er slike stater et begredelig liv. 

Eldre, psykisk syke, fattige og de uten ressurser blir ignorert. Helt og fullstendig. Og latterliggjort. Og sett ned på. Og mobbet og misbrukt.

Sånn i hi og spørsmålsdtillingen : hva syns du EGENTLIG? 

Og det er drittrist at det kun er enkelttilfeller som får hjelp- til slutt. De andre er fremdeles ignorert. 

Men veldig bra at det fins folk som hjelper de få også. Noen får ihvertfall hjelp. Det må en jo være glad for. 

Word! 

Anonymkode: 114ca...ba7

Skrevet
ReneRene skrev (På 17.11.2023 den 23.23):

Poenget er at ved å vise frem en som ikke er "100% " så blir han dømt. Av de( re) som syns at alle som ikke er "100%" ikke fortjener respekt.

Dere ser kun egne fordommer og intoleranse. Og den må ikke Bansegutt svi for. 

Dere vil bare skåne ham fra dere selv. Rett og slett.

En god tanke. En bedre tanke er å spare han for deres fordømmelse ved å gå i dere selv? 

Det har ikke noe med det å gjøre. 

Bamsegutt utsettes ikke for "fordømmelse". Det er Tore Strømøy som utsettes for berettiget kritikk fordi han lager tåreperse-TV uten kritiske blikk og uten motspørsmål. Han avkler folk fullstendig, selv de som er såpass ressurssvake at de ikke ser hvordan de på den måten mister privatliv og integritet (og for så vidt folk med mer ressurser også, som ikke helt vet hvordan programmet blir klippet i ettertid.)

Han har fått kritikk før, fordi han har bygget opp en masse forventninger hos folk med "Tore på Sporet". Folk som f eks har adoptert bort barn - og angrer på det, eller var for unge til å ta ansvar for selve avgjørelsen - og som via Tore tror de skal få en "ny sjanse". Men så viser det seg at barnet ikke er spesielt interessert i at et fremmed menneske dukker opp og har en masse følelser. Forelderen står og sipper og holder rundt en ubekvem tenåring: det er god TV - men i ettertid er det ingen kontakt, den unge følte ikke noen katarsis ved å få livet sitt snudd på hodet; og alle unntagen Tore ender opp med flere sår og vonde følelser enn de hadde fra før.

Bamsegutts fortid blir blottlagt og byråkratiet rundt ham blir hold ansvarlig; de blir nærmest utsatt for karakterdrap, mens hans egne dårlige avgjørelser skal unnskyldes pga at han er ressurssvak. Hans manglende evne til å gi barnet sitt en god oppvekst blir jo bekreftet i programmet - alle kan jo se at barnevernet hadde helt rett i å vurdere tiltak, men i stedet framstilles det som at det å rømme landet er en god vei ut av "problemet" - som om BV er problemet, ikke farens egne mangler. 

Og så videre og så bortetter. For hver dårlig avgjørelse er det liksom noen andres skyld. Tore har en egen agenda med å lage slike tåreperseprogrammer. At motviljen mot dette har noe med fordommer å gjøre er bare ønsketenkning fra deg - fordommer betyr nemlig at man dømmer FØR man vet. Å ta en kritisk vurdering etter at man er blitt informert, er ikke en fordom. 

Anonymkode: 22e7e...28c

Skrevet

Hvor gammel er konen hans? 

Anonymkode: a2387...78f

Skrevet
ReneRene skrev (14 timer siden):

! Okay. Dette blir interessant. 

Tenker du fremdeles at bekymringen flere uttrykket var fordi man skal gjemme bort de som ikke er 100 %? Eller ser du nå at bekymringen for hva dette vil påføre denne mannen og hans familie er reell? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel er konen hans? 

Hun er rundt 40 år 

Anonymkode: e1f96...861

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke i saken… det de viser på tv, er en side av saken bare. Har og kommet frem at denne mannen skal ha gjort ugreie ting mot barn for flere år siden, og kommet med trusler mot personer privat….

Synes heller det ikke er ok at det skal samles inn så mye penger som dette i noen saker. Og hvertfall ikke greit viss han bare får desse pengene rett oppi hendene, uten at noen styrer dem på fornuftige ting til familien.

Er selvfølgelig synd på de som opplever dette, synes utrolig mye synd på guttungen her, han har ikke hatt det lett! 

Men igjen, det er nok mye vi ikke vet om denne saken heller. 

Anonymkode: 5f850...70f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da bekreftes det at han har en overgrepsdom mot seghttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRP71g/undrende-til-at-nrk-ikke-omtaler-bamsegutt-dom-jeg-fikk-vondt-i-magen

Fremdeles noen som mener det var lurt å sende dette og ukritisk samle inn penger?

Anonymkode: e747f...afa

Nrk sin rolle i dette er helt forkastelig! Hvordan kunne de tro at en offentlig dom ikke ville komme frem? Jeg er faktisk rasende på både Strømøy og Nrk, de ødelegger jo alt for Granfoss og hans familie. 

Skrevet

Nrk har nå trekt serien enn så lenge. Flott å vite at lisenspengene er godt anvendt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Da bekreftes det at han har en overgrepsdom mot seghttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRP71g/undrende-til-at-nrk-ikke-omtaler-bamsegutt-dom-jeg-fikk-vondt-i-magen

Fremdeles noen som mener det var lurt å sende dette og ukritisk samle inn penger?

Får jeg pengene tilbake fra Spleis så vil jeg aldri bruke spleis igjen. Hvis Spleis tar fra familien det som skulle være redningen så er det hårreisende. Denne dokumentaren handlet om hvordan han har blitt behandlet av det offentlige og det er enda tilfellet. Han har gjort overgrep og sonet sin straff, det unnskylder ikke behandlingen han og HANS FAMILIE har fått. Sønnen er norsk statsborger og sitter der nede i limbo uten å få skolegang! Han må få komme hjem uansett hva han har gjort og selv drapsmenn får bedre behandling i Norge enn det han har fått.

Anonymkode: cad0c...c9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Får jeg pengene tilbake fra Spleis så vil jeg aldri bruke spleis igjen. Hvis Spleis tar fra familien det som skulle være redningen så er det hårreisende. Denne dokumentaren handlet om hvordan han har blitt behandlet av det offentlige og det er enda tilfellet. Han har gjort overgrep og sonet sin straff, det unnskylder ikke behandlingen han og HANS FAMILIE har fått. Sønnen er norsk statsborger og sitter der nede i limbo uten å få skolegang! Han må få komme hjem uansett hva han har gjort og selv drapsmenn får bedre behandling i Norge enn det han har fått.

Hvilken behandling? Mener du alle som flytter fra Norge skal beholde økonomiske ytelser, eller bare Bamsegutt?

Anonymkode: a771a...ecb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken behandling? Mener du alle som flytter fra Norge skal beholde økonomiske ytelser, eller bare Bamsegutt?

Det er vel ingen som har snakket om å få økonomiske ytelser, det er snakk om hjelp til å komme seg hjem når man skjønner at man har gjort noe feil og ikke få angret det fra der de er.

Anonymkode: 78f1a...b28

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Nrk har nå trekt serien enn så lenge. Flott å vite at lisenspengene er godt anvendt. 

Nrk visste om dommen, og dette hadde overhodet ikke blitt noen problemstilling om de opplyste om den.

De opplyste om at han hadde truet folk og var politianmeldt, de kunne opplyst om denne dommen også  

Bamsegutt har gjort dumme ting, men det de ville belyse var om han har fått god nok oppfølging av nav og om han skulle få hjelp til å komme hjem. Nå har alt fokus blitt på at nrk lot være å opplyse om dommen fra den gang.

Anonymkode: 78f1a...b28

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Men det viser seg jo at det at han ble meldt til barnevernet hadde en god grunn. Han har begått overgrep mot barn! Sønnen burde blitt fratatt dem og oppdratt hos noen som ikke forgriper seg på unger! Istedet flyktet de til Filippinene og sønnen fikk null sjanser. Dette er foreldrenes ansvar!

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg blir overrasket hvis ikke pengene blir tilbakeført, det er mange som vil ha pengene sine igjen. Det bør heller opprettes en ny spleis. men spørs om noen tør å stå for det.

Anonymkode: 931f5...90e

Skrevet

Og truslene mot kommuneansatte i Sandnes var så grove at de fikk beskjed om at de ville bli varslet i det øyeblikket han kom til Norge. De sier litt om alvorligheten. 

Skrevet

Ingen elsker Bamse for han er glad i barn.

Anonymkode: 38883...96e

Skrevet

Det er så klassisk. Skylder på det fæle systemene og menneskene som prøver å forvalte lovverket, som de er betalt for å gjøre, så står man selv for trusler og truende atferd mot de samme menneskene man klager på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er så klassisk. Skylder på det fæle systemene og menneskene som prøver å forvalte lovverket, som de er betalt for å gjøre, så står man selv for trusler og truende atferd mot de samme menneskene man klager på.

Hele poenget med saken er å vise hvor hjelpesløs ‘den lille mann’ er mot systemet. Her har de tatt en mann med en forferdelig oppvekst som muligens har påført han skader som gjør at han ikke er helt voksen i hodet sitt. Det står til og med i dommen at han ikke skjønte at han oversteg grensene med barna og at de regnet det som sannsynlig at han ikke ville gjøre noe lignende når han hadde fått fortalt at det ikke var greit å gjøre. På mange måter er han nok som et barn, det hørte vi også når han beskrev hvordan han ikke klarer å kontrollere sinnet sitt. 

Han, og ikke minst sønnen, fortjener å få komme hjem fordi han har gjort feil mtp trygden som han ikke har forutsetninger for å forstå. Det han ikke har fortjent er å bli satt i gapestokk fordi NRK spekulerer i hans skjebne og påfører han større problemer enn han alt har. Hadde de nevnt overgrepene i serien på lik linje med truslene hadde det være redelig og folk hadde kunnet hjelpe på korrekt grunnlag. Strømøy bør ikke få en god natts søvn på aldri så lenge! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tenker du fremdeles at bekymringen flere uttrykket var fordi man skal gjemme bort de som ikke er 100 %? Eller ser du nå at bekymringen for hva dette vil påføre denne mannen og hans familie er reell? 

Bekymringen kom før det ble kjent at NRK har tatt tidenes mest absurde avgjørelse om å holde dommen skjult. Jeg ser at mange reagerer med veldig sinne og aggresjon, så selvfølgelig har det også gjort meg betenkt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...