Gå til innhold

Ingen elsker Bamse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere sett den? Hva tenker dere - egentlig? 

Anonymkode: f2836...efb

Skrevet

Vet ikke hva du prater om. 

Anonymkode: 2a0fc...b12

Skrevet

Er det han fyren i Thailand? Hvis det er det, så tenker jeg at han antakelig er litt tilbakestående, men fint at han kommer hjem til Norge som millionær da.

Anonymkode: 48364...51c

Skrevet

Jeg tenker at dette er en av Norges skammeligste historier. En liten gutt i barnevernets omsorg, der vanskjøtsel, mishandling og seksuelle overgrep var en del av hverdagen. Sviktet av barnevernet og mobbing gjennom hele barndom og ungdomslivet førte til at han ikke fikk skolegang. Han mangler ikke bare skolsk kunnskap, men også opplæring i samfunnets normer. Han hadde ingen forutsetning for å forstå forvaltningens saksbehandling eller skjemaer. I forvaltningen er det lovfestet at veiledning først er gitt når mottaker har forstått det som veiledes i. Dette er altså ett av lovbruddene fra NAV sin side. Han har nå gjennom mange år ropt om hjelp! På den eneste måten han har forutsetning for å få til. Men INGEN tar ansvar for den uretten staten har begått. Istedet overlates han til seg selv i annet land. Det som om mulig er enda verre, er at han har en sønn - som er norsk statsborger! HVA I HELV***???? Var det ikke nettopp hensynet til barna som ble brukt som argument da skattebetalerens penger ble brukt til å hente hjem noen forbanna IS terrorister??? Og for ikke å snakke om kongosaken!!! Jeg er rasende! Her burde hoder rulle, og Bamsen burde få en oppreisning det dobbelte av det Viggo Kristiansen nå har søkt om! 

Anonymkode: ec317...ace

Skrevet

Jeg har sett serien "Ingen elsker Bansegutt" ja.

Jeg tenker - rgentlig- at er du en taper i utgangspunktet så er du kjørt. Eller overkjørt. Han har tapt på alle fronter i livet, og det er ingen som egentlig gidder å bry seg før noen tar tak. Og at noen tar tak er bare ren flaks, og det trengs mennesker som har et ekte engasjement.

Det er minuset med en velferdsstat  hvor de som lykkes får alle godene og ingen bryr seg med de som virkelig er alene og uten ressurser. For dem er slike stater et begredelig liv. 

Eldre, psykisk syke, fattige og de uten ressurser blir ignorert. Helt og fullstendig. Og latterliggjort. Og sett ned på. Og mobbet og misbrukt.

Sånn i hi og spørsmålsdtillingen : hva syns du EGENTLIG? 

Og det er drittrist at det kun er enkelttilfeller som får hjelp- til slutt. De andre er fremdeles ignorert. 

Men veldig bra at det fins folk som hjelper de få også. Noen får ihvertfall hjelp. Det må en jo være glad for. 

Skrevet

Han er et resultat av neglect, understimulering, manglende omsorg og overgrep i barndommen. Resultat blir at han nok er lettere psykisk utv.hemmet, eller i det minste  skjevutviklet og med emosjonelle reguleringsvansker. Veldig trist. Har ikke blitt fanget opp av samfunnet som voksen, tragisk. Jeg ble og glad for at han opp i all elendigheten har ei som er glad i ham( kan si hva du vil om ekteskap med thaidamee, men hun virket til å være genuint glad i ham). 

Jeg håper inderlig de kommer seg hjem, både ham og sønnen trenger ansvarsgruppe, konen håper jeg får mulighet til å jobbe, skaffe seg mer nettverk. Gjelder og sønnen.

Anonymkode: 32952...02b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Han er et resultat av neglect, understimulering, manglende omsorg og overgrep i barndommen. Resultat blir at han nok er lettere psykisk utv.hemmet, eller i det minste  skjevutviklet og med emosjonelle reguleringsvansker. Veldig trist. Har ikke blitt fanget opp av samfunnet som voksen, tragisk. Jeg ble og glad for at han opp i all elendigheten har ei som er glad i ham( kan si hva du vil om ekteskap med thaidamee, men hun virket til å være genuint glad i ham). 

Jeg håper inderlig de kommer seg hjem, både ham og sønnen trenger ansvarsgruppe, konen håper jeg får mulighet til å jobbe, skaffe seg mer nettverk. Gjelder og sønnen.

Anonymkode: 32952...02b

Hun er ikke fra Thailand. Hun er filippinsk. Det er akkurat som om dere skulle kalt en tysker for norsk. 

Og hvorfor skulle hun ikke være oppriktig glad i ham? Syns jeg ser at hun får et "nettverk" her.

Ville du vært hennes venn? 

Skrevet

Jeg tenker vi har feilet veldig som samfunn, når man i årevis, og til alle mulige og tenkelige instanser, har tryglet og bedt om bedt om hjelp. Og så vender alle deg ryggen og ignorer deg, fordi du ikke evner å be om den hjelpen på den måten de har bestemt at er korrekt.

Tragisk - og Bamsegutt er helt sikkert ikke den eneste med en slik historie. Han må egentlig være ekstremt sterk som ikke har gitt HELT opp, når han har blitt avvist SÅ mye og fortsatt har et håp om at noen skal hjelpe.

Anonymkode: 89db7...45f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker vi har feilet veldig som samfunn, når man i årevis, og til alle mulige og tenkelige instanser, har tryglet og bedt om bedt om hjelp. Og så vender alle deg ryggen og ignorer deg, fordi du ikke evner å be om den hjelpen på den måten de har bestemt at er korrekt.

Tragisk - og Bamsegutt er helt sikkert ikke den eneste med en slik historie. Han må egentlig være ekstremt sterk som ikke har gitt HELT opp, når han har blitt avvist SÅ mye og fortsatt har et håp om at noen skal hjelpe.

Dette var et bra innlegg med et oppsiktsvekkende godt poeng :  Bansegutt må være ekstremt sterk som ikke har gitt opp.

Veldig bra konkludert! 

Skrevet

Jeg er faktisk litt sjokkert. Både over overtrampet NRK bedriver i beste sendetid ved å blottlegge en person som de selv hevder ikke ‘er helt 100 %’ og som det altså kan stilles spørsmål ved om han fullt ut skjønner hva han samtykker til og mangelen på kritiske røster til dette. 

Jeg tror på at Strømøy er genuint engasjert og har lagt ned mye innsats i serien, men jeg sitter med en vond smak i munnen av å vise et menneske i sin nød.

At både Utenriksdepartementet og NAV toer sine hender og ikke hjelper et barn med norsk statsborgerskap er en sak for seg. Det finnes nok mange av Bamsegutt sin type ute i det store utland. 

Anonymkode: 498cc...34a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er faktisk litt sjokkert. Både over overtrampet NRK bedriver i beste sendetid ved å blottlegge en person som de selv hevder ikke ‘er helt 100 %’ og som det altså kan stilles spørsmål ved om han fullt ut skjønner hva han samtykker til og mangelen på kritiske røster til dette. 

Jeg tror på at Strømøy er genuint engasjert og har lagt ned mye innsats i serien, men jeg sitter med en vond smak i munnen av å vise et menneske i sin nød.

At både Utenriksdepartementet og NAV toer sine hender og ikke hjelper et barn med norsk statsborgerskap er en sak for seg. Det finnes nok mange av Bamsegutt sin type ute i det store utland. 

Noen ganger må journalister ty til harde virkemidler for å fremme en sak. Dette kunne bare bli belyst fullt ut på akkurat den måten Tore gjorde her.

Skrevet

Noen ganger må journalister ty til harde virkemidler for å fremme en sak. Dette kunne bare bli belyst fullt ut på akkurat den måten Tore gjorde her.

På bekostning av en mann som muligens ikke helt skjønner hva han samtykket til. 

Jeg mener at Vær varsom plakaten er brutt. Opp til flere ganger. Også mtp den mindreårige som fikk en rolle i serien. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hm. Blottlegge en som ikke er 100%? 

Ja, det kan man jo skylde på. De må jo aldri offentliggjøres. De er jo helt uvitende og dumme og de må ikke bli vist til andre. 

Respekt. Det er vanskelig å gå om du ikke er "100%"

Da må du gjemnes. Lettere å ignorere også da. Ikke minst. 

Endret av ReneRene
Skrevet

Jeg mener at Vær varsom plakaten er brutt. Opp til flere ganger. Også mtp den mindreårige som fikk en rolle i serien. 

Hva ville konsekvensene vært uten serien?

Skrevet

Målet helliger middelet. Gutten vinner på hjelpen og muligheten flytting til Norge vil gi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det har jo ført til at det samles inn masse penger på spleis til de, så de kan komme til Norge. Det hadde aldri skjedd uten serien.

Anonymkode: 931f5...90e

Skrevet
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Hm. Blottlegge en som ikke er 100%? 

Ja, det kan man jo skylde på. De må jo aldri offentliggjøres. De er jo helt uvitende og dumme og de må ikke bli vist til andre. 

Respekt. Det er vanskelig om du ikke er "100%"

Da må du gjemnes. Lettere å ignorere også da. Ikke minst. 

Jeg tror at du må lese innlegget mitt én gang til. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde det nok ikke blitt noen spleis og han hadde ikke kommet til Norge med det første. Det er et etisk dilemma som jeg syns ble alt for lite (om noe) belyst. Helliger alltid målet midlene? 

Skrevet

Det virker ikke som de hadde så mye mer å tape… Vi trenger å få se hvordan «systemet» feiler (ja jeg mener at alle de ulike instansene har feilet) for å kunne få gjort noe med det. Noen ganger klarer vi ikke å se at det ligger en annen følelse bak det som kommer til syne (da tenker jeg på hvordan Bamsegutts kommunikasjon eller mangelen på evne til kommunikasjon) for oss. Dette kunne vært løst for lenge siden, på en mye smidigere måte, om bare han hadde møtt på «rett person» i systemet. Det er jeg overbevist om. 

Så får vi vel bare være uenige om det er rett eller ikke å vise det på TV, vinklet og satt sammen slik det var gjort. Jeg både skjønner og respekterer at andre mener det er feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vil heller stille spørsmål om hva konsekvensen er? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror at du må lese innlegget mitt én gang til. 

Da hadde det nok ikke blitt noen spleis og han hadde ikke kommet til Norge med det første. Det er et etisk dilemma som jeg syns ble alt for lite (om noe) belyst. Helliger alltid målet midlene? 

Nei det må jeg ikke. I så fall må du forklare hvorfor. 

Skrevet

Jeg har vondt av han.

Han er nok lettere psykisk utviklingshemmet, ihverfall veldig skadet av den oppveksten han hadde og manglen på god omsorg.

Man kan klare seg gjennom både overgrep og vankjødsel, men da må man ha noen å støtte seg til, noen som bryr seg, noen som er glad i deg, han hadde ingen, virkelig ingen. Tenk å være liten gutt og stå så totalt alene i verden som han gjorde...

Han har tatt flere dumme valg, men det at han flyktet hals over hode fordi han var livredd barnevernet skjønner jeg veldig godt. Han hadde en nyfødt og hjelpeløs liten gutt i armene, som han fryktet ville bli tatt fra han og måtte leve opp på den skrekkelige måten han selv gjorde.

Dette med mangel på forståelse når det kom til nav, skjemaer, utbetalinger osv, kan jeg forstå det også.

Truslene han kom med, den ufine oppførselen osv var ikke bra, det har nok ødelagt mer enn han skjønner selv. Men det forklares jo i serien det også, hvordan mennesker som ikke evner å kommunisere som forventer tyr til aggresjon og trusler, for å bli hørt.

Det er nok litt på kanten å vise dette, men jeg kan ikke skjønne hvordan det ellers skulle gjøres. For å luke vekk fordommene vi har mot voksne norske menn som reiser til Fillipinene for å finne seg en ung og pen kone, så må sjelsevnene hans vises. Jeg håper virkelig sønnen hans takler overgangen til Norge, at han skjønner hvor heldig han er som kan komme hit og få oppfølging og utdanning. Han er i en vanskelig alder og han får det nok ikke bare lett med en sånn flytting.

Anonymkode: 78f1a...b28

Skrevet
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Nei det må jeg ikke. I så fall må du forklare hvorfor. 

Det orker jeg ikke. Jeg har før prøvd å få deg til å skjønne helt opplagte ting, uten å lykkes. Den kloke innser når hun har tapt ;) Så takk til deg, denne diskusjonen er for viktig til å bite på kveruleringsagnet ditt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...