Gå til innhold

"Proforma" jobbannonser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Rundt halvparten hos oss hvertfall. Jobber på sykehus

Anonymkode: 927b3...48c

Kaller dere inn uaktuelle kandidater til intervju også? Det gjør de hos oss. Vi sløser bort tid og gir folk håp helt unødvendig.

Anonymkode: 5baa8...811

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kaller dere inn uaktuelle kandidater til intervju også? Det gjør de hos oss. Vi sløser bort tid og gir folk håp helt unødvendig.

Nei, ikke uaktuelle. Det kan være noen er bedre kvalifisert enn de interne, men det er sjeldent. Stort sett skreddersyr vi annonsene til å passe den vi ønsker å ansette 

Anonymkode: 927b3...48c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er utrolig deprimerende lesing for oss som står utenfor arbeidslivet. Ikke ny lesing, bare deprimerende. Ikke rart håp og mot svinner bort. 

Anonymkode: cc512...bd9

Det vil jo bli en annen ledig stilling når de flytter en over i ny stilling. Den vil noen utenfra kunne bli ansatt i.

Anonymkode: ec69f...b4b

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvor stor andel av jobbannonsene på for eksempel finn er egentlig proforma der det i praksiss er bestemt hvem som skal få jobben?

Neppe mange som ligger ute på finn.no. Der koster det mye å annonsere, og det bruker de ikke penger på om de har gode kandidater og det holder med en annonse på arbeidsplassen for å formelt ha utlyst den 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er vanlig i kommunal sektor. Ikke i privat næringsliv. 

Anonymkode: d3025...c17

Kommunen bruker ikke penger på å annonsere på finn.no, med mindre de virkelig ønsker eksterne søkere.

Både privat og offentlig sektor er de lovpålagt å annonsere ledige stillinger, men ikke nødvendigvis eksternt

Endret av Winterlady
Winterlady skrev (4 minutter siden):

Kommunen bruker ikke penger på å annonsere på finn.no, med mindre de virkelig ønsker eksterne søkere.

Både privat og offentlig sektor er de lovpålagt å annonsere ledige stillinger, men ikke nødvendigvis eksternt

Ja, mulig, men det gjøres ikke i privat sektor. Har de en intern kandidat på forhånd utlyser de ikke stillingen, slik de gjør i kommunale foretak. Men ser nå at dere snakker spesifikt om finn.no. Jeg snakker om generelle utlysninger. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det vil jo bli en annen ledig stilling når de flytter en over i ny stilling. Den vil noen utenfra kunne bli ansatt i.

Anonymkode: ec69f...b4b

Ikke nødvendigvis innen det offentlige. Vet f.eks. om flere steder hvor interne omrokkeringer gjøres for å få plass til tidligere studenter som har hatt utplassering ved arbeidslokasjonen. Altså, først én mer ordinær stillingsutlysning beregnet internt, deretter én stillingsutlysning beregnet på tenkt student. Er nok variasjoner rundt om, men her i byen er denne praksisen ganske vanlig. Det har lenge vært snakket om blant "mannen i gata", og nå har det såvidt begynt å nå media i små drypp. 

Anonymkode: cc512...bd9

Ofte. Jeg jobber i det offentlige og her er det ofte folk i vikariatet som en vil holde på. Jeg syns det er helt ok at en skriver utlysninger som åpner for eksisterende kandidater så lenge en lyser ut og faktisk vurderer kandidatene. Slik er det i de fleste vanlige stillinger. Stillinger med mer innflytelse jukses det mer med.

Anonymkode: adfb9...73d

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, mulig, men det gjøres ikke i privat sektor. Har de en intern kandidat på forhånd utlyser de ikke stillingen, slik de gjør i kommunale foretak. Men ser nå at dere snakker spesifikt om finn.no. Jeg snakker om generelle utlysninger. 

Hvorfor tror du det ikke gjøres i privat næringsliv? Mange større bedrifter har policy bestemt av styret, på at alle stillinger skal utlyses eksternt. Det er veldig vanlig. Det vil ikke si at ikke en person internt er tiltenkt stillingen, men de utlyses likevel. 
Mannen min har lederstilling i det private, (han har jobbet i flere forskjellige firma og har god kjennskap til bransjen forøvrig) og jeg har lederstilling kommunalt. Når det kommer til å lyse ut stillinger hvor man allerede har en intern kandidat er praksis helt lik. 

Anonymkode: 4c911...e0a

Hos oss (vgs) lyses det ut stillinger som veldig ofte blir gitt til faste vikarer. Jeg fikk selv fast på den måten. Etter nesten tre år i helårsvikariater, sluttet en fast. Stillingen ble lyst ut, men jeg fikk den. Nå vet jeg at jeg var en av de best kvalifiserte uansett, men det blir fort slik.

Anonymkode: 67400...e6d

Jeg jobber i det offentlige og her er det tydelige regler for når vi kan direkte innplassere noen i en stilling og når den må lyses ut. Vi har ei som går i et vikariat nå og som vi gjerne vil beholde, men denne stillingen må lyses ut og da må hun søke på lik linje med andre. Kommer det noen med bedre kvalifikasjoner så kan det tenkes at hun ikke får den. Nå regner jeg med at det skal mye til at hun vi har ikke vil få den, for hun er svært godt kvalifisert, men det er ikke bankers at det blir henne. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Absolutt alle bedrifter er lovpålagt å annonsere faste, ledige stillinger (unntak for nyopprettede stillinger som ikke har eksistert før).

For private bedrifter holder det derimot å annonsere på intranett. At det i virkeligheten ikke alltid gjøres er en annen sak, i verste fall vil det kunne utløse et ansvar ovenfor f.eks. deltidsansatte som hadde hatt fortrinnsrett til full stilling. Men ofte omgås denne problemstillingen ved at stillingsinnhold endres noe på i forhold til eksisterende stillinger, slik at en kan definere det som nyopprettede stillinger.

https://www.simployer.no/artikler/intern-ekstern-utlysning-av-stillinger/

Endret av Winterlady
Winterlady skrev (1 time siden):

Absolutt alle bedrifter er lovpålagt å annonsere faste, ledige stillinger (unntak for nyopprettede stillinger som ikke har eksistert før).

For private bedrifter holder det derimot å annonsere på intranett. At det i virkeligheten ikke alltid gjøres er en annen sak, i verste fall vil det kunne utløse et ansvar ovenfor f.eks. deltidsansatte som hadde hatt fortrinnsrett til full stilling. Men ofte omgås denne problemstillingen ved at stillingsinnhold endres noe på i forhold til eksisterende stillinger, slik at en kan definere det som nyopprettede stillinger.

https://www.simployer.no/artikler/intern-ekstern-utlysning-av-stillinger/

Ja, du understreker poenget mitt. Det er vanlig i offentlig sektor og lyse ut stillinger selv om man har interne kandidater, men ikke i privat sektor. 

I staten lyses alle stillinger ut internt før de lyses ut offentlig, så det er i alle fall ikke de interne som er tiltenkt jobben i så fall. Men jeg vet om tilfeller hvor det er en offentlig utlysning, hvor noen har blitt oppfordret til å søke. Det er jo en form for headhunting, men man unngår regelbrudd ved å putte de inn i den vanlige søknadsbunken.

Anonymkode: eeb1a...657

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I staten lyses alle stillinger ut internt før de lyses ut offentlig, så det er i alle fall ikke de interne som er tiltenkt jobben i så fall. Men jeg vet om tilfeller hvor det er en offentlig utlysning, hvor noen har blitt oppfordret til å søke. Det er jo en form for headhunting, men man unngår regelbrudd ved å putte de inn i den vanlige søknadsbunken.

Anonymkode: eeb1a...657

Det er jo ganske vanlig å skreddersy en annonse til en spesiell søker, ved å kreve en spesiell utdanning eller erfaring for eksempel. En fang var jeg med på å utforme stillingsannonsen for å sikre at jeg ble den best kvalifiserte. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men det høres ikke unormalt ut på svarene her.

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg fikk drømmejobben etter å ha vært på et slikt intervju. Jobben jeg søkte på gikk til den som var tiltenkt stillingen, men de opprettet en enda bedre stilling til meg. Intervju er aldri bortkastet. Om ikke annet får man erfaringer og bygger nettverk. 

Anonymkode: 456d1...36f

Anonym bruker skrev (På 17.11.2023 den 19.06):

Hvor stor andel av jobbannonsene på for eksempel finn er egentlig proforma der det i praksiss er bestemt hvem som skal få jobben?

Dessverre altfor mange. 
Her i småbyen min blir "alle" jobber i privat næringsliv besatt via bekjentskaper. I det offentlige har de tydeligere regler, der er det sjanse til å få en jobb uten at det hele er avtalt spill.

I akademia er det håpløst. 100% korrupt. Søker du på et doktorgradsstipend eller en vitenskapelig stilling, har fakultetet garantert bestemt seg allerede. De MÅ lyse det ut, men de skreddersyr innholdet til en person som allerede jobber der og som de ønsker å gi et opprykk. Har dessverre vært i 3-4 slike prosesser allerede, og det slår ikke feil: den som jobber på stedet fra før, får stillingen. 

Anonymkode: f74c0...f37

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hos oss (vgs) lyses det ut stillinger som veldig ofte blir gitt til faste vikarer. Jeg fikk selv fast på den måten. Etter nesten tre år i helårsvikariater, sluttet en fast. Stillingen ble lyst ut, men jeg fikk den. Nå vet jeg at jeg var en av de best kvalifiserte uansett, men det blir fort slik.

Anonymkode: 67400...e6d

Etter 4 år i vikariat SKAL du ha fast stilling. Så at de gis til "faste vikarer" er rett i den situasjonen i alle fall. Man skal ikke ha folk gående på gress (i vikariat) når det viser seg at behovet er permanent. Og da er 4 år definert som permanent. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Etter 4 år i vikariat SKAL du ha fast stilling. Så at de gis til "faste vikarer" er rett i den situasjonen i alle fall. Man skal ikke ha folk gående på gress (i vikariat) når det viser seg at behovet er permanent. Og da er 4 år definert som permanent. 

Er det ikke etter tre år?

Anonymkode: bc869...e28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...