Gå til innhold

Julegave til bonusnevø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dama som broren min er sammen med, har en sønn på på 16år fra tidligere forhold. Broren min og dama har en felles datter, som jeg har mye mer kontakt med. 

Jeg har veldig lite med denne nevøen å gjøre. Er jeg heldig, så kan det hende vi hilser på hverandre én gang i året. 

Har tidligere gitt julegave til han, men tenker kanskje det er innafor å droppe det nå? I min familie har det vært en uskreven regel om at tante og onkelbarn kjøper man ikke julegaver til, etter at de er konfirmert, da det har vært relativt mange. 

Denne nevøen har på sin fars side, flere tanter og onkler, så jeg er jo altså ikke særlig nær han. Har vel heller aldri fått noe takk for tidligere jule/bursdagsgaver. 

Er det innfor å bare droppe julegave til han i år, selv om niesen min som broren og dama har sammen, får? 

Anonymkode: 48427...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det, men hvis de andre tanteungene dine over konfirmasjonsalder heller ikke får gave, er det innafor. 

Anonymkode: af31c...721

Skrevet

Hvis grensen er konfirmantalder så er det greit. Vi gir til alle barn, bonus og fosterbarn til de blir 18. 

Anonymkode: d0252...418

Skrevet

I min verden hadde det vært greit å gi han noe helt symbolsk som ikke koster stort, men jeg ville gitt gave. Jeg gir til alle tantebarn, selv om de har blitt voksne da, men bare en liten ting.

Har nevøer på 20 og 22 år, og de får noe sjokolade e.l, så det blir bare en hilsen. 

Anonymkode: a1488...ea0

Skrevet

Enig med de andre, det avgjørende er om dere har avtalt at barn over konfirmasjonsalder ikke får gave. Hvis du bare har avtalt dette med din del av familien og ikke med mannens, må du gjøre det først. Hvis ikke blir dette veldig skjevt.

Virker uansett som du er mest ute etter en god unnskyldning for å slippe å kjøpe gave, siden du kommer opp med alle mulige slags alternative forklaringer. Hva har det med saken å gjøre at du ikke har blitt takket tidligere, hvis du uansett mener man skal slutte å gi gaver etter konfirmasjon?

Anonymkode: 83767...be9

Skrevet

Du følger vel samme regler for han som med de andre. 

Anonymkode: 13323...b71

Skrevet

Jeg synes det kommer an på om dere feirer jul sammen eller ikke, først og fremst. Som ekstra-barn i slike familier er det fort gjort å føle seg uttafor, og hvorvidt han takker eller ei kan vel like gjerne være sjenanse som at han ikke bryr seg. Jeg synes man skal gjøre alt man kan for å inkludere nye barn i familien, og hvis dere feirer jul sammen synes jeg det er helt merkelig å ikke gi ham en oppmerksomhet bare fordi han er 16. Om dere ikke feirer sammen er det ikke like nøye, men om han feirer sammen med halvsøsteren sin, kan det bli tydelig for ham at hun får og ikke han. Så da ville jeg kjøpt noe småtteri, godteri kanskje, eller et par sokker fra Happy socks eller noe sånt.

Anonymkode: 6cebb...9e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det kommer an på om dere feirer jul sammen eller ikke, først og fremst. Som ekstra-barn i slike familier er det fort gjort å føle seg uttafor, og hvorvidt han takker eller ei kan vel like gjerne være sjenanse som at han ikke bryr seg. Jeg synes man skal gjøre alt man kan for å inkludere nye barn i familien, og hvis dere feirer jul sammen synes jeg det er helt merkelig å ikke gi ham en oppmerksomhet bare fordi han er 16. Om dere ikke feirer sammen er det ikke like nøye, men om han feirer sammen med halvsøsteren sin, kan det bli tydelig for ham at hun får og ikke han. Så da ville jeg kjøpt noe småtteri, godteri kanskje, eller et par sokker fra Happy socks eller noe sånt.

Eller noen skrapelodd! Det er alltid gøy, og koster lite.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dama som broren min er sammen med, har en sønn på på 16år fra tidligere forhold. Broren min og dama har en felles datter, som jeg har mye mer kontakt med. 

Jeg har veldig lite med denne nevøen å gjøre. Er jeg heldig, så kan det hende vi hilser på hverandre én gang i året. 

Har tidligere gitt julegave til han, men tenker kanskje det er innafor å droppe det nå? I min familie har det vært en uskreven regel om at tante og onkelbarn kjøper man ikke julegaver til, etter at de er konfirmert, da det har vært relativt mange. 

Denne nevøen har på sin fars side, flere tanter og onkler, så jeg er jo altså ikke særlig nær han. Har vel heller aldri fått noe takk for tidligere jule/bursdagsgaver. 

Er det innfor å bare droppe julegave til han i år, selv om niesen min som broren og dama har sammen, får? 

Anonymkode: 48427...a28

Da hadde jeg gitt noe altså. Siden de feirer sammen. Trenger ikke være store greiene. 

Anonymkode: fc894...cd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...