Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #1 Del Skrevet 17. november 2023 Vi er privilegerte, jeg er klar over det. Om du blir provosert av privilegerte og heldige mennesker som sutrer: IKKE les videre. Nå er du advart 😅 Kjøpte leilighet til 8 millioner som vi har 5 millioner i lån på. Vi signerte kontrakten i 2021, og den sto ferdigbygd høsten 2023. Vi trodde vi skulle få over 4 millioner for huset vårt, men fikk bare 3, for her vi bor har boligmarkedet stoppet helt opp. Huset var vår egenkapital, og vi endte dermed opp med lån på litt over 5 mill i stedet for 4 mill. Jeg merker at vi i vår privilegerte (og tross alt) luksus-situasjon har vi fått ganske dårlig råd. Vi betaler 30 000 på lånet hver måned og 5000 i fellesutgifter. I tillegg kommer utgifter til SFO (3500) barnehage (3500), strøm, bil, osv. jeg har 37 000 utbetalt hver mnd, mannen litt mer. Vi er vant til å ha god råd, og merker veldig godt at en veldig stor andel av pengene går med til nødvendigheter. Ja, jeg er klar over at mange har det sånn UTEN å ha en flott leilighet og et høyt lån. Men likevel er det uvant og lott ubehagelig. Helsa mi er ikke bra (som var en grunn til at vi bestemte oss for å flytte fra hus til leilighet med plass til oss alle fire) og egentlig kjenner jeg at jeg hadde hatt godt av å gå ned i stilling, eller bytte til en mindre stressende jobb, men vi er jo veldig avhengig av heltidsinntektene våre nå. Det går rundt, men jeg skulle ønske det var litt mer å gå på. Jeg føler vi har gått i en slags luksusfelle: kjøpt en leilighet som med dagens rentenivå ble veldig dyr for oss. Og endte opp med en million mer i lån enn vi, banken og eiendomsmeglerne spådde. Ingen av oss hadde sett for oss utviklingen. Jeg synes ikke synd på oss, men jeg er litt oppgitt over at vi valgte det vi valgte. Selv om vi elsker leiligheten og den er praktisk og bidrar til å gjøre livene våre bedre, hadde det vært fint å ha en større økonomisk fleksibilitet og sitte igjen med litt hver mnd. Halvparten av leilighetene her er enda ikke solgt, og andre boligprosjekter har stoppet helt opp, det bygges ikke mer. Så slår jeg på TV og ser uføretrygdede med dårlig råd eller mennesker som er fanget på Gaza og tenker herregud, jeg har INGEN grunn til å klage. Men så klager jeg jo likevel, akkurat nå, her inne. Mest er det et sukk. Håper vi klarer å beholde helsa og jobbene våre så vi klarer å bli boende og komme oss over kneika og at renta kanskje går litt ned igjen og prisstigningen roer seg litt. Og når jeg tenker det er det nok mange rundt omkring som tenker det samme (om renta og prisstigning). Anonymkode: 5ccfd...d26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #2 Del Skrevet 17. november 2023 Du får trøste deg med at vi er mange i samme båt.... Vi er ikke fattige, men vi kan ikke leve i luksus heller. Jeg ble ufør da jeg var 43 år, og har nå under halvparten av hva jeg ville hatt om jeg holdt meg frisk utbetalt hver måned. Vi har et hus med verdi på ca 7 mill og gjeld på ca 3 mill, så betydelig mindre gjeld enn dere, men betydelig mindre utbetalt også. Vi klarer oss, men vi må betale omtrent dobbelt så mye på lånet nå enn for et par år siden, i tillegg til dyr-tid på alt fra strøm til mat. Det merkes. De sier vi ikke har vondt av der, å kjenne litt på det, for vi mangler hverken mat eller tak over hodet, så vi tåler litt nedgangstid. Så da gjør vi vel det da.... Anonymkode: 34658...eb1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #3 Del Skrevet 17. november 2023 Hvor mye sitter dere igjen med pr måned? Det er jo vesentlig å ta med her. Anonymkode: c3cb6...536 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #4 Del Skrevet 17. november 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hvor mye sitter dere igjen med pr måned? Det er jo vesentlig å ta med her. Anonymkode: c3cb6...536 Etter at alt av mat, klær og løpende utgifter i det siste har blitt betalt har vi ikke sittet igjen med noe. Men det er blant annet fordi vi har måttet kjøpe nye vinterklær til barna (bl.a., polvotter og noe ullklær) og måtte kjøpe nye piggdekk til bilen. Slike ting skjer jo ikke hver måned, men det har vært mye nå. Så måtte «låne» av neste måneds inntekt for å kjøpe nye piggdekk. Dersom vi ikke trenger kjøpe hverken klær eller andre ting utenom det vanlige en måned tipper jeg vi sitter igjen med over 3000kr. Kanskje opp mot 5000 Anonymkode: 5ccfd...d26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #5 Del Skrevet 17. november 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Etter at alt av mat, klær og løpende utgifter i det siste har blitt betalt har vi ikke sittet igjen med noe. Men det er blant annet fordi vi har måttet kjøpe nye vinterklær til barna (bl.a., polvotter og noe ullklær) og måtte kjøpe nye piggdekk til bilen. Slike ting skjer jo ikke hver måned, men det har vært mye nå. Så måtte «låne» av neste måneds inntekt for å kjøpe nye piggdekk. Dersom vi ikke trenger kjøpe hverken klær eller andre ting utenom det vanlige en måned tipper jeg vi sitter igjen med over 3000kr. Kanskje opp mot 5000 Anonymkode: 5ccfd...d26 Ja, det blir ikke mye. Jeg tenker at det handler om prioriteringer, og hva man setter mest pris på. At man altså ikke får i pose og sekk. Jeg valgte å bo i liten leilighet og har god råd av den grunn. Men jeg liker veldig godt å invitere til middager og også selskap hvor folk kan overnatte iblant. Det utgår nå, og det er faktisk et savn da jeg syns det er veldig hyggelig å lage mat og samles sånn, men det er ikke plass her, så lite er det. Jeg har tenkt tanken om å få noe litt større, men det må veies opp mot hverandre. Jeg liker å ha god økonomi på grunn av dyr hobby og at jeg kan heller gi finere gaver osv. Det er sikkert sånn for mange, at noe må ofres. Jeg skjønner at det er kjipt å ha så lite ift hva dere er vant til, og det er jo lov til å få ut frustrasjon, og jeg vet ikke akkurat om dette var noen trøst heller. Jeg forstår deg ihvertfall. Anonymkode: c3cb6...536 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #6 Del Skrevet 17. november 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, det blir ikke mye. Jeg tenker at det handler om prioriteringer, og hva man setter mest pris på. At man altså ikke får i pose og sekk. Jeg valgte å bo i liten leilighet og har god råd av den grunn. Men jeg liker veldig godt å invitere til middager og også selskap hvor folk kan overnatte iblant. Det utgår nå, og det er faktisk et savn da jeg syns det er veldig hyggelig å lage mat og samles sånn, men det er ikke plass her, så lite er det. Jeg har tenkt tanken om å få noe litt større, men det må veies opp mot hverandre. Jeg liker å ha god økonomi på grunn av dyr hobby og at jeg kan heller gi finere gaver osv. Det er sikkert sånn for mange, at noe må ofres. Jeg skjønner at det er kjipt å ha så lite ift hva dere er vant til, og det er jo lov til å få ut frustrasjon, og jeg vet ikke akkurat om dette var noen trøst heller. Jeg forstår deg ihvertfall. Anonymkode: c3cb6...536 Takk❤️! Jeg skjønner godt at det er et savn for deg å ikke kunne invitere til middager og ha overnattingsgjester også. Det som egentlig plager meg mest med situasjonen er frykten for fremtiden, fordi det ikke er noe å «ta av». Altså hva skjer om renta går veldig mye mer opp eller om jeg skulle gå ned inntekt på grunn av helsa. Det har vært et par sykehusinnleggelser i år, og jeg har fått råd fra flere hold (leger og andre) om at jeg bør finne meg en roligere jobb enn den jeg har nå. Men det vil innebære å gå ned en del i inntekt, som akkurat nå virker som en veldig dårlig idé. Anonymkode: 5ccfd...d26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #7 Del Skrevet 17. november 2023 Jeg gikk nylig ned i inntekt. Fra 36000 i mnd til 18000 i mnd. Det er en vesentlig forskjell. Huslånet er på 12000, det er 4000 mer enn det var før renteøkningen. Faste utgifter nå er på 21000 i mnd, så jeg er veldig glad for bostøtte på 5000 og barnetrygd på 5000. Det går akkurat inkludert sparing på 300 i mnd som jeg skal bruke på julegaver og 300 til klær/sko. Ikke noe mulighet for utskeielser kan man si… Anonymkode: 8a672...be1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #8 Del Skrevet 17. november 2023 Jeg skjønner at det er vanskelig. Sannsynligvis blir det lettere over tid. Rentene kommer til å gå litt ned igjen, og dere kommer til å gå opp i lønn. Om et par år trenger dere ikke barnehage og SFO mer. Økonomien romsligere, og du får mulighet til å gå ned i stilling. Det er kanskje ikke så mye til trøst nå, men det kommer til å bli bedre. Anonymkode: 8a9b3...8e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #9 Del Skrevet 17. november 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Etter at alt av mat, klær og løpende utgifter i det siste har blitt betalt har vi ikke sittet igjen med noe. Men det er blant annet fordi vi har måttet kjøpe nye vinterklær til barna (bl.a., polvotter og noe ullklær) og måtte kjøpe nye piggdekk til bilen. Slike ting skjer jo ikke hver måned, men det har vært mye nå. Så måtte «låne» av neste måneds inntekt for å kjøpe nye piggdekk. Dersom vi ikke trenger kjøpe hverken klær eller andre ting utenom det vanlige en måned tipper jeg vi sitter igjen med over 3000kr. Kanskje opp mot 5000 Anonymkode: 5ccfd...d26 Hvor mye sitter dere igjen med etter FASTE utgifter, er det viktigste her Anonymkode: e38fb...ac6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #10 Del Skrevet 17. november 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Etter at alt av mat, klær og løpende utgifter i det siste har blitt betalt har vi ikke sittet igjen med noe. Men det er blant annet fordi vi har måttet kjøpe nye vinterklær til barna (bl.a., polvotter og noe ullklær) og måtte kjøpe nye piggdekk til bilen. Slike ting skjer jo ikke hver måned, men det har vært mye nå. Så måtte «låne» av neste måneds inntekt for å kjøpe nye piggdekk. Dersom vi ikke trenger kjøpe hverken klær eller andre ting utenom det vanlige en måned tipper jeg vi sitter igjen med over 3000kr. Kanskje opp mot 5000 Anonymkode: 5ccfd...d26 Hvor mye du bruker på mat klær og løpende utgifter er jo et valg du gjør. Jeg tror du har veldig godt av dette for å forstå hvor priviligert du er og lære å sette pris på det. Anonymkode: 48597...dd5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2023 #11 Del Skrevet 17. november 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvor mye du bruker på mat klær og løpende utgifter er jo et valg du gjør. Jeg tror du har veldig godt av dette for å forstå hvor priviligert du er og lære å sette pris på det. Anonymkode: 48597...dd5 Priviligert? Som at HI og oss i samme situasjon har vært "veldig heldige" og at vi på en måte har vunnet et lotteri? Jeg er en av de PRIVILIGERTE. Jeg tjener godt, mannen tjener godt, hus, hytte osv osv. Men gjett hva! Jeg har gjennom hele livet tatt valg som har ført meg hit jeg er i dag. Det har ikke vært gratis og noe jeg har fått fordi jeg har vært spesielt heldig. Jeg jobbet iherdig på ungdomsskolen pg videregående for å få gode nok karakterer slik at jeg skulle komme inn på studiet jeg ønsket. Klassekamerater skulket, sov og festet og hadde det gøy. Som student og nyutdannet skippet jeg festing og shopping for å spare til egenkapital. Mens venninner droppet ut av studier, jobbet i dårlig betalte jobber, shoppet og festet bort alle penger. Hvorfor er det slik at de valg jeg har tatt og det jeg har jobbet steinhardt for, blir ansett for nærmest urettferdig, mens de som har tatt mindre kloke valg er det synd i? Og at jeg nå har godt av å få det trangere økonomisk? Anonymkode: 5196c...15b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #12 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Priviligert? Som at HI og oss i samme situasjon har vært "veldig heldige" og at vi på en måte har vunnet et lotteri? Jeg er en av de PRIVILIGERTE. Jeg tjener godt, mannen tjener godt, hus, hytte osv osv. Men gjett hva! Jeg har gjennom hele livet tatt valg som har ført meg hit jeg er i dag. Det har ikke vært gratis og noe jeg har fått fordi jeg har vært spesielt heldig. Jeg jobbet iherdig på ungdomsskolen pg videregående for å få gode nok karakterer slik at jeg skulle komme inn på studiet jeg ønsket. Klassekamerater skulket, sov og festet og hadde det gøy. Som student og nyutdannet skippet jeg festing og shopping for å spare til egenkapital. Mens venninner droppet ut av studier, jobbet i dårlig betalte jobber, shoppet og festet bort alle penger. Hvorfor er det slik at de valg jeg har tatt og det jeg har jobbet steinhardt for, blir ansett for nærmest urettferdig, mens de som har tatt mindre kloke valg er det synd i? Og at jeg nå har godt av å få det trangere økonomisk? Anonymkode: 5196c...15b Du er uansett privilegert. Eller mener du at alle med dårlig råd er late unnasluntrere som har tatt dårlige valg? Anonymkode: d3408...5a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #13 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Du er uansett privilegert. Eller mener du at alle med dårlig råd er late unnasluntrere som har tatt dårlige valg? Anonymkode: d3408...5a4 Nå sporer du totalt av. Det er ikke det hun sier overhode. Anonymkode: e475f...c71 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #14 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Nå sporer du totalt av. Det er ikke det hun sier overhode. Anonymkode: e475f...c71 Det gjør hun jo. Anonymkode: d08fe...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #15 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Priviligert? Som at HI og oss i samme situasjon har vært "veldig heldige" og at vi på en måte har vunnet et lotteri? Jeg er en av de PRIVILIGERTE. Jeg tjener godt, mannen tjener godt, hus, hytte osv osv. Men gjett hva! Jeg har gjennom hele livet tatt valg som har ført meg hit jeg er i dag. Det har ikke vært gratis og noe jeg har fått fordi jeg har vært spesielt heldig. Jeg jobbet iherdig på ungdomsskolen pg videregående for å få gode nok karakterer slik at jeg skulle komme inn på studiet jeg ønsket. Klassekamerater skulket, sov og festet og hadde det gøy. Som student og nyutdannet skippet jeg festing og shopping for å spare til egenkapital. Mens venninner droppet ut av studier, jobbet i dårlig betalte jobber, shoppet og festet bort alle penger. Hvorfor er det slik at de valg jeg har tatt og det jeg har jobbet steinhardt for, blir ansett for nærmest urettferdig, mens de som har tatt mindre kloke valg er det synd i? Og at jeg nå har godt av å få det trangere økonomisk? Anonymkode: 5196c...15b Husk det du selv møter vanskeligheter. Det er ikke synd på deg og det er ikke uflaks. Du har bare tatt dårlige valg. Anonymkode: 48597...dd5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #16 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Priviligert? Som at HI og oss i samme situasjon har vært "veldig heldige" og at vi på en måte har vunnet et lotteri? Jeg er en av de PRIVILIGERTE. Jeg tjener godt, mannen tjener godt, hus, hytte osv osv. Men gjett hva! Jeg har gjennom hele livet tatt valg som har ført meg hit jeg er i dag. Det har ikke vært gratis og noe jeg har fått fordi jeg har vært spesielt heldig. Jeg jobbet iherdig på ungdomsskolen pg videregående for å få gode nok karakterer slik at jeg skulle komme inn på studiet jeg ønsket. Klassekamerater skulket, sov og festet og hadde det gøy. Som student og nyutdannet skippet jeg festing og shopping for å spare til egenkapital. Mens venninner droppet ut av studier, jobbet i dårlig betalte jobber, shoppet og festet bort alle penger. Hvorfor er det slik at de valg jeg har tatt og det jeg har jobbet steinhardt for, blir ansett for nærmest urettferdig, mens de som har tatt mindre kloke valg er det synd i? Og at jeg nå har godt av å få det trangere økonomisk? Anonymkode: 5196c...15b Å, kom igjen! Det er da for pokker ikke noen bragd å komme seg gjennom gratis skole og utdanning her i Norge, det kommer jo gratis om du bare gidder å sette av litt tid! Du er gjennompriviligert som er vokst opp i et trygt og rikt land med gratis helsehjelp og utdanning, og der bortskjemte primadonnaer kan få føle hvor «iherdig» de har jobbet for sitt privilegerte liv, gjennom å benytte seg av rettigheter og et gratis utdanningssystem som foreldre i andre land hadde betalt både nyrer og andre organer for at barna deres skulle få tilgang til. Ikke privilegert fordi du har jobbet så iherdig på skolen liksom… Gud bedre. Enkelte ting hører man bare i Norge. Anonymkode: 6e179...b95 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #17 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å, kom igjen! Det er da for pokker ikke noen bragd å komme seg gjennom gratis skole og utdanning her i Norge, det kommer jo gratis om du bare gidder å sette av litt tid! Du er gjennompriviligert som er vokst opp i et trygt og rikt land med gratis helsehjelp og utdanning, og der bortskjemte primadonnaer kan få føle hvor «iherdig» de har jobbet for sitt privilegerte liv, gjennom å benytte seg av rettigheter og et gratis utdanningssystem som foreldre i andre land hadde betalt både nyrer og andre organer for at barna deres skulle få tilgang til. Ikke privilegert fordi du har jobbet så iherdig på skolen liksom… Gud bedre. Enkelte ting hører man bare i Norge. Anonymkode: 6e179...b95 Men da er alle i Norge privilegerte da. Alle har hatt samme gratis tilbud hvis man bare gidder. Anonymkode: d1e32...684 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #18 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men da er alle i Norge privilegerte da. Alle har hatt samme gratis tilbud hvis man bare gidder. Anonymkode: d1e32...684 Ja, selvsagt er alle i Norge privilegerte i utgangspunktet. Men så er det slik da, at man blir født inn i forskjellige miljø, med forskjellige forutsetninger og forskjellige evner. At man er så heldig å ha mulighet til å benytte seg maks av verdens beste velferdsgoder gjør en absolutt privilegert. Anonymkode: d3408...5a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #19 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Priviligert? Som at HI og oss i samme situasjon har vært "veldig heldige" og at vi på en måte har vunnet et lotteri? Jeg er en av de PRIVILIGERTE. Jeg tjener godt, mannen tjener godt, hus, hytte osv osv. Men gjett hva! Jeg har gjennom hele livet tatt valg som har ført meg hit jeg er i dag. Det har ikke vært gratis og noe jeg har fått fordi jeg har vært spesielt heldig. Jeg jobbet iherdig på ungdomsskolen pg videregående for å få gode nok karakterer slik at jeg skulle komme inn på studiet jeg ønsket. Klassekamerater skulket, sov og festet og hadde det gøy. Som student og nyutdannet skippet jeg festing og shopping for å spare til egenkapital. Mens venninner droppet ut av studier, jobbet i dårlig betalte jobber, shoppet og festet bort alle penger. Hvorfor er det slik at de valg jeg har tatt og det jeg har jobbet steinhardt for, blir ansett for nærmest urettferdig, mens de som har tatt mindre kloke valg er det synd i? Og at jeg nå har godt av å få det trangere økonomisk? Anonymkode: 5196c...15b Selvfølgelig er du priviligert. Du har selv plassert deg i denne gruppen, ved å ta de valgene du har tatt, gjort prioriteringer og jobbet godt. Du har med andre ord selv skaffet deg privilegier, i motsetning til de få som arver privilegiene. Jeg kan til en viss grad være med på at du fortjener dine privilegier rett og slett fordi du har jobbet hardt for dem. Men å påstå at det er urettferdig at også du påvirkes av dyrtid med økte renter og dyr strøm, den er for drøy. De aller fleste av oss både tåler og trenger økt økonomisk bevissthet, vi har lagt oss til unødig høyt forbruk over tid og "tror" det er nettopp slik det skal være. Å skjære ned på forbruk er sunt for de aller fleste av oss. Også for deg. Anonymkode: 2f601...7cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #20 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Men da er alle i Norge privilegerte da. Alle har hatt samme gratis tilbud hvis man bare gidder. Anonymkode: d1e32...684 Selvfølgelig er alle i Norge privilegerte! Har du sett hvordan folk har det i resten av verden?? Anonymkode: 6e179...b95 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #21 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er alle i Norge privilegerte! Har du sett hvordan folk har det i resten av verden?? Anonymkode: 6e179...b95 Så hvorfor dette opphenget i at HI og enkelte som svarer her er privilegerte? Alle er jo det i Norge så unødvendig å diskutere det. Og jeg er enig at vi som er født i Norge har vunnet i Lotto når man ser hvordan det er i andre deler av verden. Anonymkode: d1e32...684 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #22 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Så hvorfor dette opphenget i at HI og enkelte som svarer her er privilegerte? Alle er jo det i Norge så unødvendig å diskutere det. Og jeg er enig at vi som er født i Norge har vunnet i Lotto når man ser hvordan det er i andre deler av verden. Anonymkode: d1e32...684 Det nevnes fordi det virker som om hi har glemt hvor priviligert hun er, eller ikke har forstått det. Det er problematisk når folk ikke lenger er takknemlige for å kunne spise seg mette og holde varmen, men i steden er misfornøyde med ikke å kunne spise 200g kjøtt hver dag eller kjøpe ny kjole til hvert julebord. Anonymkode: 48597...dd5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #23 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det nevnes fordi det virker som om hi har glemt hvor priviligert hun er, eller ikke har forstått det. Det er problematisk når folk ikke lenger er takknemlige for å kunne spise seg mette og holde varmen, men i steden er misfornøyde med ikke å kunne spise 200g kjøtt hver dag eller kjøpe ny kjole til hvert julebord. Anonymkode: 48597...dd5 Jeg synes ikke innlegget til Hi er problematisk. Hun begynner jo med å skrive at hun er privilegert. At hun ikke synes synd i seg selv, men er oppgitt over eget valg. Og hun skriver at hun egentlig har ingen grunn til å klage. Anonymkode: d1e32...684 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #24 Del Skrevet 18. november 2023 Til HI I noe lik situasjon her og har noen tips: Sjekk om dere kan få lavere rente på lånet, for eksempel i Bulder bank. Vurder nedbetalingstiden på lånet, kan den økes? Gå gjennom alle forsikringer, kanskje noe er dobbelt med forsikringer gjennom jobb, det var tilfellet her, vi sparte mye på å fjerne dobbel dekning. Vurder om det holder med 50% plass på SFO. Så får vi alle krysse fingre for bedre tider snart, på alle fronter. Anonymkode: d21f6...26a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150031987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2023 #25 Del Skrevet 18. november 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Så hvorfor dette opphenget i at HI og enkelte som svarer her er privilegerte? Alle er jo det i Norge så unødvendig å diskutere det. Og jeg er enig at vi som er født i Norge har vunnet i Lotto når man ser hvordan det er i andre deler av verden. Anonymkode: d1e32...684 Jeg svarte en annen person enn hi. En person som mente at hun ikke var privilegert, men tvert imot hadde masse penger fordi hun hadde jobbet så iherdig med det KUNSTSTYKKET det er å skaffe seg en utdanning i et land der det faktisk er mer et kunsttykke å IKKE skaffe seg en utdanning enn det er å gjøre det! «Jeg er ikke privilegert, for jeg jobbet kjempehardt på skolen»… give me a break! Anonymkode: 6e179...b95 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444105-luksusfelle-light-versjon/#findComment-150032014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå