Gå til innhold

Gutten min vil gi penger til noen som trenger det

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan du snakke med det om han og høre hva han tenker?  

Anonymkode: d40c9...95e

Han er 11 år og ønsker å gi litt penger til noen som trenger det

Anonymkode: 7f26a...788

Annonse

Da min var 11 og kom på denne tanken, satte jeg opp et fast trekk til Redd Barna på familiens vegne. Hadde det i mange år. Nå er jeg gått over til en sum til flyktninghjelpen. 

Hvis han vil at det skal komme fra hans egen sparegris, så tenker jeg at det er okay å betale en engangssum til f eks årets TV-aksjon, til Norsk Folkehjelp eller SOS Barnebyer. Velg en av de store, proffe organisasjonene - det er uetisk å få en ungdom til å gi av sine små oppsparte midler til diverse useriøse spleis-formål. Man aner ikke hvordan disse blir brukt. 

Anonymkode: 2e5e7...452

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

1300 kr. Han er 11 år ❤️

Da ville jeg enten foreslått noe nært, som til en av organisasjonene som hjelper fattige barnefamilier med mat, gaver ol til jul eller til UNICEF hvis han ønsker et internasjonalt prosjekt.

Anonymkode: 4a6c8...1d3

Vil han ikke ha større glede av p velge noe nært? Ellers.. han er 11 år og klarer å ta en avgjørelse selv hvis du kommer med forslag. Teit å bare donere pengene hans dit du vil

Anonymkode: 45010...92f

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

1300 kr. Han er 11 år ❤️

Da ville jeg valgt noe lokalt. Det er sikkert folk der dere bor som trenger hjelp, f.els matutdeling, eller gaver under juletre til de som ikke har så mye. Eller legge matvarer i handlevogner som står rundt i butikker for forskjellige lokale organisasjoner.

Anonymkode: f7d13...51f

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Han er 11 år og ønsker å gi litt penger til noen som trenger det

Ja? Det er jo en glimrende anledning til å snakke om slike ting og om ulike organisasjoner. Det blir informasjon og å lære for ham, og en mer gylden anledning vil du knapt få. Jeg ville nok konsentrert meg om de som hjelper barn spesifikt og ikke snakket om mer enn noen få organisasjoner da. 

Anonymkode: d40c9...95e

Her har Hjelp oss å hjelpe satt opp et juletre med papphjerter på senteret hvor det står forskjellige gaveønsker. 

Og det man ev kjøper leverer man i en av butikkene der.

Kanskje det er noe sånt hos dere og. 

Annonse

Jeg ville foreslått å donere penger, gaver eller matkasser til én av organisasjonene som driver med utdeling før jul. 

Blå kors, Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon, Hjelp oss å hjelpe, Sammen for *sted* er noen forslag. 

Endret av Tekla123
Skrivefeil

Om dere bor i et sted som har "God Jul, Lille Venn" er det en event dere kan vurdere. Den skjer en gang i året. Da får de inn ønsker om gaver til barn og deres alder og fordeler disse barna på de som har meldt seg på. Man får da et barn å kjøpe julegave til for ca 100-400 kroner (anonymt - f.eks. gutt 8 år). Så blir disse gavene levert til den veldedige organisasjonen de samarbeider med. Foreldrene kan da komme der og velge seg ut en gave til sitt barn og de kan da gi barnet gave som om det var fra dem. Gavene samles inn ved at man leverer dem under et juletre som er satt opp for formålet. Frelsesarmeen eller lignende har også juletre med ønsker på der man kan plukke med seg et gaveønske og så kjøpe gaven og legge den under treet. 
Ønsker man noe mer langvarig kan dere fjern-adopterer gjennom diverse organisasjoner som Sos Barnebyer etc. Her velger man om man vil støtte generelt eller ett spesifikt barn. Velger man et spesifikt barn får rapporter underveis på hvordan det går med barnet.  

Anonymkode: 9e1ba...919

Datteren min hadde en fast tradisjon med å kjøpe julegaver til barneavdelingen på sykehuset. Det var veldig fint. Hun fikk omvisning på avdelingen, og en hyggelig prat med de ansatte som fortalte hva gavene betydde.. 

Anonymkode: bfe10...1cf

Anonym bruker skrev (På 17.11.2023 den 23.45):

Datteren min hadde en fast tradisjon med å kjøpe julegaver til barneavdelingen på sykehuset. Det var veldig fint. Hun fikk omvisning på avdelingen, og en hyggelig prat med de ansatte som fortalte hva gavene betydde.. 

Unnskyld meg, men er det sånn at syke barn automatisk blir fattige eller foreldreløse..? Jeg har hatt barn på sykehus i måneder av gangen, faktisk det samme som i sin tid ville gi penger til Redd Barna, men det har aldri falt meg inn at noen andre skulle stille med julegavene likevel. Barnet fikk gaver av oss i familien på samme måte som før.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Unnskyld meg, men er det sånn at syke barn automatisk blir fattige eller foreldreløse..? Jeg har hatt barn på sykehus i måneder av gangen, faktisk det samme som i sin tid ville gi penger til Redd Barna, men det har aldri falt meg inn at noen andre skulle stille med julegavene likevel. Barnet fikk gaver av oss i familien på samme måte som før.

Jeg tror ikke det var snakk om gaver til enkeltmannsforetak, men leker spill og bøker til lekerommet og biblioteket på sykehuset. Sånn har det i hvertfal vært her.

Anonymkode: 4a6c8...1d3

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tror sykehuset har noen spill/ leker de kan gi bort. En barnet måtte innlegges på bursdagen med en litt ubehagelige og langvarig undersøkelse. Da fikk vi en bursdagsgave av sykehuset. Barnet ble veldig glad for denne uventede gaven.

Anonymkode: 9e1ba...919

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det var ikke julegaver til det enkelte barnet. Keitete formulert. Det var gaver til lekerommet på barneavdelingen. Som barna da fikk glede av når de var innlagt. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jøss, snakk om å ta av! De fleste (alle?) andre skjønte jo at det ikke var gaver til enkeltbarn. 

Pust med magen?

Anonymkode: 0aca7...a8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...