Gå til innhold

Hvor mye skal/bør partneren involveres i den andres helseutfordringer?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ellers takk, vi er på et forum for voksne, ikke på et debattlag på ungdomsskolen.

Anonymkode: 72daa...3c2

Og da er det fritt til å spekulere og dikte opp problemstillinger? Det var nytt for meg. 

Anonymkode: 2eb72...30f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så hi har ikke nevnt skilsmisse. Da er det altså bare du som dikter opp din egen historie her. 

Som vanlig.

Anonymkode: ced32...ff3

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det blir som med utroskap. Man bestemmer selv om man vil være utro, men partner bestemmer om han/hun vil bli værende. De fleste mener at dette skal man fortelle.

Her er det også snakk om manglende kunnskap og innsikt fra HI sin side, så valget er tatt på svært dårlig grunnlag. Hvis HI sin mann vurderer å skille seg fordi han tror HI har en personlighetsforstyrrelse, f.eks., mens hun lett kunne tatt noen piller og fungert som et nornalt menneske, så hadde kun kanskje gjort det. Mange vet ikke nok om smertestillende, de tror de blir heroinister av å ta piller, samtidig som de like gjerne blir like påvirket av å unngå piller.

Du kan ikke snakke om manglende kunnskap når du svarer som du gjør. Du har tydeligvis begrenset kunnskap rundt bruk av morfin preparater når du argumenterer som du gjør. Jeg har egen erfaring med bruk av morfin preparater og ja smertene mine ble mindre, men jeg ble ikke en bedre mor av å bruke sterke avhengighetsskapende medisiner, snarere tvert om. Hadde jeg visst hva jeg vet nå etter å ha gått på disse medisinene over lang tid, og så sluttet da de fikk mindre og mindre effekt og jeg ble mer og mer avhengig (det var helt forferdelig å slutte) så hadde jeg aldri begynt på de, og da hadde også barna mine hatt meg som en tilstedeværende mor hele tiden. Jeg støtter Hi helhjertet i hennes beslutning om å ikke begynne på så sterke smertestillende, og det er basert på min egen erfaring og utsagn fra mine barn og min mann som er sjeleglad for at jeg sluttet på morfinpreparater slik at de fikk tilbake sin mor og kone. Min mann var veldig positiv til at jeg skulle begynne på morfinpreparater og har pushet nok også ganske på da jeg i utgangspunktet var skeptisk, men han er enda mer glad nå som jeg er meg selv igjen humørmessig og tilstedeværelse til tross for at jeg har mye sterkere smerter enn da jeg brukte morfinpreparater. 

Anonymkode: 38cac...e06

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Fordi man i min bok deler alt med en partner. Man er ett. Jeg ser ingen vits i å ha en partner hvis ikke. Hva ellers har man en partner for?

Man er ETT?! Føler meg kvalt bare av å lese setningen. Heldigvis har jeg en mann som er enig i at vi både er oss og individer. 

Anonymkode: 0b980...70e

HI her beklager at jeg har vært fraværende, har ikke hatt så mye tid til å være her inne.

Det er ikke snakk om noen fare for skilsmisse her, så slutt å diskutere det.
Grunnen til jeg ble tilbudt disse medisinene var siden jeg spurte spesialisten på sykehuset om det var noen andre medisiner jeg kunne får siden jeg syns ikke at de jeg har virker så godt. Med mine skader kunne han tilby meg noen andre medisiner som inneholdt morfin. Var ikke slik at jeg ble tilbudt det ut fra det blå.

Jeg ønsker fremdeles ikke medisiner med morfin på grunn av mulige bivirkninger og avhengighet.
Dersom jeg får problemer med avhengighet er det noe jeg vil slite med resten av livet selv om det kanskje vil gjøre livet litt lettere nå mens barna er små, men det er liksom også et liv etter de har vokst opp.
Som sagt tidligere, jeg takket nei til de medisinene, og tenkte ikke mer på det. Falt meg ikke inn at jeg burde ha sagt det til mannen.

Anonymkode: 6fa4d...448

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

HI her beklager at jeg har vært fraværende, har ikke hatt så mye tid til å være her inne.

Grunnen til jeg ble tilbudt disse medisinene var siden jeg spurte spesialisten på sykehuset om det var noen andre medisiner jeg kunne får siden jeg syns ikke at de jeg har virker så godt. Med mine skader kunne han tilby meg noen andre medisiner som inneholdt morfin. Var ikke slik at jeg ble tilbudt det ut fra det blå.

Jeg ønsker fremdeles ikke medisiner med morfin på grunn av mulige bivirkninger og avhengighet.
Dersom jeg får problemer med avhengighet er det noe jeg vil slite med resten av livet selv om det kanskje vil gjøre livet litt lettere nå mens barna er små, men det er liksom også et liv etter de har vokst opp.
Som sagt tidligere, jeg takket nei til de medisinene, og tenkte ikke mer på det. Falt meg ikke inn at jeg burde ha sagt det til mannen.

Men hvor mye av arbeidsbyrden med hus og hjem, kjøring hit og dit faller på mannen? 

Anonymkode: 18655...b97

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hvor mye av arbeidsbyrden med hus og hjem, kjøring hit og dit faller på mannen? 

Du kan ikke for alvor mene at hi skal vurdere medisinsk behandling ut fra hva mannen bidrar med?? Du har fått med deg at det er sterke og morfinbaserte preparater det er snakk om her. Mannen har sikkert ikke større arbeidsbyrde enn en enslig forelder. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men dersom jeg ta disse medisinene så kan jo ikke jeg hjelpe til med å kjøre hit og dit...
Har forresten vaskehjelp.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke for alvor mene at hi skal vurdere medisinsk behandling ut fra hva mannen bidrar med?? Du har fått med deg at det er sterke og morfinbaserte preparater det er snakk om her. Mannen har sikkert ikke større arbeidsbyrde enn en enslig forelder. 

Det er godt vi er enig om noe :) 

Det blir nesten alltid snakk om husarbeid og kjøring i slike tråder, som om det er det eneste det er snakk om i et forhold. Som om det å klare å snakke sammen, og ikke minst klare å snakke til barna, på en grei måte, ikke har noen verdens betydning.

Det er godt vi er enig om noe :) 

Det blir nesten alltid snakk om husarbeid og kjøring i slike tråder, som om det er det eneste det er snakk om i et forhold. Som om det å klare å snakke sammen, og ikke minst klare å snakke til barna, på en grei måte, ikke har noen verdens betydning.

Nei, det er ikke ‘som om’ det. Det er det kun du som antyder. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Med all respekt, det var du som spurte oss. Da må du nesten godta at for noen av oss så er det noen av oss tenker på og andre gjør alvor av.

Nei, det er ikke ‘som om’ det. Det er det kun du som antyder. 

Ingen andre har nevnt kommunikasjonen med mannen og barna. Ikke som jeg har sett i alle fall. Vis meg det gjerne.

Annonse

Men dersom jeg ta disse medisinene så kan jo ikke jeg hjelpe til med å kjøre hit og dit...
Har forresten vaskehjelp.

Det er mulig, men kunne du da tatt mer av husarbeid mens mannen kjørte? For en vaskehjelp tar vel ikke klesvask, middagslaging, oppvask, kveldsstell av barn osv. Ikke er hun/han der hver dag heller. Hvor stor andel av dette gjør du, og hvor stor andel gjør mannen? Jobber du? Jobber han? 

Ingen andre har nevnt kommunikasjonen med mannen og barna. Ikke som jeg har sett i alle fall. Vis meg det gjerne.

Skal jeg vise deg noe som ikke finnes? Du trenger ikke å svare om du ikke har noe fornuftig å si. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Med all respekt, det var du som spurte oss. Da må du nesten godta at for noen av oss så er det noen av oss tenker på og andre gjør alvor av.

Hva mener du her? Tenker på, og gjør alvor av hva?

Skal jeg vise deg noe som ikke finnes? Du trenger ikke å svare om du ikke har noe fornuftig å si. 

Poenget mitt var at det ikke finnes. Takk for at du bekrefter det :) 

Poenget mitt var at det ikke finnes. Takk for at du bekrefter det :) 

Har jeg påstått at det finnes? Nå henger jeg ikke med, må jeg innrømme. 

Hva mener du her? Tenker på, og gjør alvor av hva?

Det var til HI, du kan se bort fra det.

Har jeg påstått at det finnes? Nå henger jeg ikke med, må jeg innrømme. 

Jeg vet det, så vi to kan avslutte.

Beklager at jeg satte deg i gang igjen, skal la være å svare deg noe mer nå.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er mulig, men kunne du da tatt mer av husarbeid mens mannen kjørte? For en vaskehjelp tar vel ikke klesvask, middagslaging, oppvask, kveldsstell av barn osv. Ikke er hun/han der hver dag heller. Hvor stor andel av dette gjør du, og hvor stor andel gjør mannen? Jobber du? Jobber han? 

Som regel dersom jeg ikke har en veldig dårlig dag så lager jeg middag, han vasker opp.
All putter sitt eget skittentøy i de riktige dunkene på vaskerommet, jeg putter dem inn i maskinen, og over i tørketrommel/henger opp, han bretter klær.
Han tar kveldsstellet av barna, jeg leser og synger for dem og så videre.
Jeg jobber 60%, resten av "jobbtiden" bruker jeg til det treningsopplegget her har fått fra fysio på sykehuset, legetimer og slappe av for å ha energi til familien.

HI

Det var til HI, du kan se bort fra det.

Men jeg lurer på det samme, så du kan godt svare.

HI

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor denne fikseringen på husarbeid?

Hvis du tenker tilbake på historier du har hørt om menn som har problemer i forholdet, er problemet da stort sett at hun gjør lite husarbeid, eller tvert i mot at hun er så fiksert på husarbeid at mannen ikke føler seg sett?

Men jeg lurer på det samme, så du kan godt svare.

HI

Det gjør du aldeles ikke, du har ikke en gang brydd deg med å ta tak i innlegget som 30f skriver om. Ta litt ansvar for egne handlinger selv, dersom du vil ha svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...