Gå til innhold

Hvor mye skal/bør partneren involveres i den andres helseutfordringer?

Anbefalte innlegg

Kort fortalt, når minste var liten havnet jeg i en bilulykke og har slitt med kroniske smerter i rygg og nakke etter det.

Min mann sa her om dagen at han syns ikke det virker som om de pillene jeg har virker så godt, og kanskje jeg burde spørre legen min om det er mulig å få noe sterkere. Jeg svarte at jeg har blitt tilbudt noe sterkere, men de er morfinbaserte og det ønsker jeg ikke å ta på grunn av potensielle bivirkninger og avhengighet.

Han syns det var helt feil av meg å ta den avgjørelsen på egenhånd og at han burde vært involvert i den avgjørelsen da mine smerter påvirker hele familien.

Jeg skjønner hvorfor han tenker slik, men det er faktisk min kropp, og det vil være jeg som vil måtte leve med eventuelle bivirkninger og avhengighet.

Hva tenker dere, burde jeg ha involvert han i den avgjørelsen?

Anonymkode: 6fa4d...448

Fortsetter under...

Nei, det synes jeg ikke.  Da ville jeg heller sagt at han kunne vært med på å tilrettelegge for en bedre hverdag, både for han og deg. Vaskehjelp og matprep f.eks. At han skal bestemme hva du putter i kroppen din for at han skal få det bedre, er ikke et alternativ. 

Anonymkode: d035c...9e4

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det synes jeg ikke.  Da ville jeg heller sagt at han kunne vært med på å tilrettelegge for en bedre hverdag, både for han og deg. Vaskehjelp og matprep f.eks. At han skal bestemme hva du putter i kroppen din for at han skal få det bedre, er ikke et alternativ. 

Tror også han tenkte på at barna skal ha en mor som fungerer bedre, men jeg ønsker virkelig ikke de pillene

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tror også han tenkte på at barna skal ha en mor som fungerer bedre, men jeg ønsker virkelig ikke de pillene

Neivel, men burde ikke han hatt muligheten til å velge deg vekk da?

Det er jo stort sett derfor man holder ting hemmelig, for å unngå å bli dumpet og at partner finner noen andre.

Anonymkode: 72daa...3c2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Neivel, men burde ikke han hatt muligheten til å velge deg vekk da?

Det er jo stort sett derfor man holder ting hemmelig, for å unngå å bli dumpet og at partner finner noen andre.

Jeg har ikke holdt noe hemmelig, var bare ikke naturlig for meg å involvere han i avgjørelsen og hvilke medisiner jeg skal bruke

Annonse

For meg ville det ha vært naturlig å snakke om det med min partner, men at det til syvende og sist hadde vært min avgjørelse. Allikevel er det viktig å tenke på at dine valg også påvirker han. Så enten du ser det sånn eller slik så er han involvert allerede. 

Anonymkode: 44282...75b

Hvorfor tenker du det?

HI

Fordi man i min bok deler alt med en partner. Man er ett. Jeg ser ingen vits i å ha en partner hvis ikke. Hva ellers har man en partner for?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke holdt noe hemmelig, var bare ikke naturlig for meg å involvere han i avgjørelsen og hvilke medisiner jeg skal bruke

Men har han ikke spurt selv?

Hvis han ikke bryr seg, så er det jo ikke så rart. I så fall får han takke seg selv hvis du ikke har fortalt, og ta lærdom av det og begynne å bry seg.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ja. Kanskje ikke involvere i avgjørelsen, men snakke åpent om din helsetilstand, siden det påvirker familielivet. Min ex holdt skjult for meg alt om sin depresjon, behandling, resepter på antidepressiva, sykemeldinger osv. Det endte med skilsmisse. 

Anonymkode: a1e95...059

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi man i min bok deler alt med en partner. Man er ett. Jeg ser ingen vits i å ha en partner hvis ikke. Hva ellers har man en partner for?

Han vet om smertene mine, han vet om hvilke behandlinger jeg får også, men er ikke med meg til legen.
Ble spurt om jeg ønsket å prøve en annen medisin en gang, det takket jeg nei til siden den inneholdt morfin.
Tenkte egentlig ikke noe videre på det...

Han er involvert, selvfølgelig

HI

Ja. Kanskje ikke involvere i avgjørelsen, men snakke åpent om din helsetilstand, siden det påvirker familielivet. Min ex holdt skjult for meg alt om sin depresjon, behandling, resepter på antidepressiva, sykemeldinger osv. Det endte med skilsmisse. 

Jeg har vært åpen om min helsetilstand, det var derfor han i utgangspunktet spurte

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan fungerer du nå da? Hvor lenge vil de sterkere medisinene virke godt nok? Vil de sette deg ut av spill på noen måte? Det er ditt valg, selvfølgelig.  

Det er vel naturlig å ihvertfall diskutere det med mannen din. At du blir tilbudt av legen, hva betyr det?  Snakket du med legen om frykten din og hva sa han? Jeg syns jo at det er viktig å ta med også. 

Er dette kroniske smerter som påvirker resten av familien i stor grad og hvordan?  Hvis de belastes mye, så er det jo noe å vurdere sammen? 

Jeg gikk på sterke morfinbaserte medikamenter selv, men ble ikke avhengig. Har ikke brukt dem på 4 år nå, etter noen års bruk, men det krevdes jo at de ble tatt kun når det virkelig var så mye smerter at jeg ikke kunne få gjort stort i hele tatt. Man må altså være veldig restriktiv, men jeg vet jo at det KAN være større risiko for noen enn andre, og frykten skal jo respekteres.

Uansett burde du drøftet det med mannen, selv om den endelige avgjørelsen måtte bli din. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Han vet om smertene mine, han vet om hvilke behandlinger jeg får også, men er ikke med meg til legen.
Ble spurt om jeg ønsket å prøve en annen medisin en gang, det takket jeg nei til siden den inneholdt morfin.
Tenkte egentlig ikke noe videre på det...

Han er involvert, selvfølgelig

HI

Jo, men man blir ikke tilbudt morfinpreparater sånn helt uten videre og hvis man kan ha et godt liv uten det. Det er litt annerledes enn valget mellom Ibux og Paracet, liksom. Og hvis man da blir tilbudt det, så sier det litt om hvordan legen vurderte deg.

Og antageligvis din mann og dine barn.

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk på sterke morfinbaserte medikamenter selv, men ble ikke avhengig. Har ikke brukt dem på 4 år nå, etter noen års bruk, men det krevdes jo at de ble tatt kun når det virkelig var så mye smerter at jeg ikke kunne få gjort stort i hele tatt. Man må altså være veldig restriktiv, men jeg vet jo at det KAN være større risiko for noen enn andre, og frykten skal jo respekteres.

Ja, det er jo som alt annet man kan bli avhengig av, man behøver slett ikke å bli det, hvis man kun tar det ved behov innimellom.

Selv fikk jeg med meg noen smertestillende etter en operasjon en gang. Glemte ironisk nok at jeg hadde fått det, fordi jeg var så smertepåvirket 😖 Det å ha smerter er jo også en slags «rus».

Jeg har vært åpen om min helsetilstand, det var derfor han i utgangspunktet spurte

Det er veldig bra at dere har tillit til å kommunisere åpent. Hva med å spore det inn på riktig tema? Det er sannsynligvis ikke smertene dine han har problemer med… det kan dreie seg om belastningen av det praktiske som faller på han, eller hans forventninger om familieliv som ikke stemmer med virkeligheten, eller bekymringer for framtida hvis du skulle være i dårligere form ol. 

Det er sannsynligvis ikke smertene dine han har problemer med…

Hvorfor ikke?

Det å være smertepåvirket er relativt sammenlignbart med både depresjon og ruspåvirkning. Man husker dårligere, konsentrerer seg dårligere, har kortere lunte, etc.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Det å være smertepåvirket er relativt sammenlignbart med både depresjon og ruspåvirkning. Man husker dårligere, konsentrerer seg dårligere, har kortere lunte, etc.

Fordi du kutta ut halvparten av setningen som forklarer hvorfor .. han som pårørende blir påvirket, selvfølgelig, men avhengig av omfanget, kan det være lurt å tenke på hva det er som egentlig plager han. Det kan hende de finner en lavterskel løsning på det som bekymrer han mest i parforholdet - og det er ikke sikkert det dreier seg om selve behandlingen. 

Det er faktisk lite sannsynlig at man blir avhengig av av morfin hvis man tar det for smerter. Dette burde legen informert om, for dette er en myte som hindrer veldig mange i å få tilfredsstillende smertelindring. 

Hvis du ikke fungerer i hverdagen slik at mannen må gjøre mer enn normalt synes jeg dere burde diskutert dette og hva som kan gjøres, inkludert en prøveperiode med morfin. Men du har selvfølgelig vetorett på hva du skal putte i kroppen. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Fordi du kutta ut halvparten av setningen som forklarer hvorfor .. han som pårørende blir påvirket, selvfølgelig, men avhengig av omfanget, kan det være lurt å tenke på hva det er som egentlig plager han. Det kan hende de finner en lavterskel løsning på det som bekymrer han mest i parforholdet - og det er ikke sikkert det dreier seg om selve behandlingen. 

Jeg vet at du snakket om han.

Jeg snakket bevisst ikke om han, jeg snakket bevisst om henne - siden du bevisst unnlot henne.

Jeg lurer enda på hvorfor du mener at han ikke har problener med smertene hennes. Hennes hennes hennes.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kort fortalt, når minste var liten havnet jeg i en bilulykke og har slitt med kroniske smerter i rygg og nakke etter det.

Min mann sa her om dagen at han syns ikke det virker som om de pillene jeg har virker så godt, og kanskje jeg burde spørre legen min om det er mulig å få noe sterkere. Jeg svarte at jeg har blitt tilbudt noe sterkere, men de er morfinbaserte og det ønsker jeg ikke å ta på grunn av potensielle bivirkninger og avhengighet.

Han syns det var helt feil av meg å ta den avgjørelsen på egenhånd og at han burde vært involvert i den avgjørelsen da mine smerter påvirker hele familien.

Jeg skjønner hvorfor han tenker slik, men det er faktisk min kropp, og det vil være jeg som vil måtte leve med eventuelle bivirkninger og avhengighet.

Dere burde nok ha diskutert det, men avgjørelsen er til syvende og sist din

Anonymkode: 0b980...70e

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet at du snakket om han.

Jeg snakket bevisst ikke om han, jeg snakket bevisst om henne - siden du bevisst unnlot henne.

Jeg lurer enda på hvorfor du mener at han ikke har problener med smertene hennes. Hennes hennes hennes.

Vel, han kjenner ikke hennes smerter, han kjenner på konsekvensenes av hennes smerter som gir utslag i parforholdet. Håper du er enig at han biologisk sett ikke kjenner hennes smerter 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...