Gå til innhold

Interessant om skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/trondelag/a-hore-eller-lese-darlig-grammatikk-kan-fore-til_at-vi-fysisk-blir-stressa-1.16621265?fbclid=IwAR3haI7bdTlQ8ujAe6bb1RDXO8DPQyGeDOp668QaIbR1ivYKooKBIPOf6MQ_aem_AdEu6K9mEcmr9qUcfb4GwcMbZGxLjYRgeNW9fymVwdX-HiPd6EH5_pxYdf2QxJDj-vw

Her kjenner jeg meg igjen, og det er nok også grunnen til at folk kommenterer på innlegg med mange feil. Man kjenner det i hjernen, som den ene norsklæreren sier. 

Anonymkode: 0c450...10e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere limer inn linker fra facebook? Ser dere det spørsmålstegnet med fbclid etter?

"...stressa-1.16621265?fbclid=IwAR3"

Det trenger ikke være der. Det er kun der for at facebook skal kunne følges oss videre så de har kontroll på hvem som delte linken (gjorde den populær), hvem som deler den videre, hvor mange som er innom den, osv.

Det er bare til å fjerne den (og alt etter den), sånn at siste del av linken da ser slik ut:

"...stressa-1.16621265"

Linken fungerer da fortsatt som normalt.

Mange nyhetssider har lagt inn slik at det fjernes automatisk i nettleserne når de følger linker fra facebook. Det er en god praksis å ha, slik at facebook ikke kan følge med på hva brukerne leser, går på for linker, deler for linker fra nyhetssidene, osv. Det er leit at NRK ikke har slik praksis.

Men den "?fbclid=..." kan fjernes.

Anonymkode: 4a145...c35

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Når dere limer inn linker fra facebook? Ser dere det spørsmålstegnet med fbclid etter?

Det trenger ikke være der. Det er kun der for at facebook skal kunne følges oss videre så de har kontroll på hvem som delte linken (gjorde den populær), hvem som deler den videre, hvor mange som er innom den, osv.

Det er bare til å fjerne den (og alt etter den), sånn at siste del av linken da ser slik ut:

"...stressa-1.16621265"

Mange nyhetssider har lagt inn slik at det fjernes automatisk i nettleserne når de følger linker fra facebook. Det er en god praksis å ha, slik at facebook ikke kan følge med på hva brukerne leser, går på for linker, deler for linker fra nyhetssidene, osv. Det er leit at NRK ikke har slik praksis.

Takk :) det gjorde vondt å lese. Samme med de som ikke fjerner formatering.

Anonymkode: af965...ae4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk :) det gjorde vondt å lese. Samme med de som ikke fjerner formatering.

Du får slappe av resten av dagen uten internett så går det bra. God bedring! ❤️ 

Skrevet

En ting er å reagere på det. En helt annen ting er å kommentere. At du kobler det å reagere på noe som en forklaring på at man må ytre seg, kan irritere meg 🙂 logiske feilslutninger altså.

Alle irriterer seg over noe. Dumme mennesker, enkle mennesker, overfladiske og vulgære. Det er vel noe av det som irriterer mest, og som man bør lære deg å ignorere eller tolerere uten å angripe og kritisere. De som tror ytringsfrihet betyr ytringsplikt er de mest irriterende av alle. 

Anonymkode: 7bc4b...e56

Skrevet

Jeg er norsklektor, så en del av jobben min er å korrigere skrivefeil. Likevel synes jeg man skal skille mellom å korrigere feil hos personer som er under opplæring eller ønsker hjelp, og det å korrigere personer som ikke har bedt om det. I sistnevnte tilfelle vil det nesten alltid kun ende opp som en hersketeknikk, og det er ikke greit. Uansett hvor mye det klør etter å korrigere, så gjør man det ikke om man ikke blir bedt om det. 

Anonymkode: 1da60...28d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

"...stressa-1.16621265"

Tusen takk! Jeg var usikker på hva jeg kunne klippe bort, men nå lærte jeg noe i dag også 🥰

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

En ting er å reagere på det. En helt annen ting er å kommentere. At du kobler det å reagere på noe som en forklaring på at man må ytre seg, kan irritere meg 🙂 logiske feilslutninger altså.

Alle irriterer seg over noe. Dumme mennesker, enkle mennesker, overfladiske og vulgære. Det er vel noe av det som irriterer mest, og som man bør lære deg å ignorere eller tolerere uten å angripe og kritisere. De som tror ytringsfrihet betyr ytringsplikt er de mest irriterende av alle. 

Eller så kan man ta det til etterretning og stoppe å skrive ting feil. Det er ikke alltid vond vilje bak det å korrigere andre. 

Det er også forskjell på å korrigere tydlige slurvefeil og for eksempel et helt innlegg uten tegnsetting. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er norsklektor, så en del av jobben min er å korrigere skrivefeil. Likevel synes jeg man skal skille mellom å korrigere feil hos personer som er under opplæring eller ønsker hjelp, og det å korrigere personer som ikke har bedt om det. I sistnevnte tilfelle vil det nesten alltid kun ende opp som en hersketeknikk, og det er ikke greit. Uansett hvor mye det klør etter å korrigere, så gjør man det ikke om man ikke blir bedt om det. 

Anonymkode: 1da60...28d

Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg tenker også at man ikke ukritisk skal fram med rødblyanten f. eks. på et forum som dette, men at man aldri skal korrigere noen som ikke har bedt om det er jeg ikke helt med på. Jeg har kolleger fra mange ulike bakgrunner og flere av dem har lært norsk som relativt voksne. En kollega har hele tiden hatt et par gjennomgående stavefeil i det han skriver. I og med at han aldri fikk noen tilbakemelding på det så fortsatte han å skrive de samme feilene, helt til en kollega på tomannshånd fortalte at det staves slik og ikke slik. Han ble litt lei seg for at ingen hadde sagt fra før og han mente at nordmenn generelt er for høflige til å rette på folk og at det er dumt. Jeg driver selv og lærer meg et nytt språk, og når jeg er i det landet blir jeg rettet på av dama i butikken, bussjåføren, de på hotellet osv. De heier på meg, men retter på meg. Jeg tror ikke vi skal være så redde for å tipse om hvordan noe skrives, så lenge det gjøres med vennlighet og ikke som en hersketeknikk. 

Anonymkode: 84a48...d64

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Eller så kan man ta det til etterretning og stoppe å skrive ting feil. Det er ikke alltid vond vilje bak det å korrigere andre. 

Det er også forskjell på å korrigere tydlige slurvefeil og for eksempel et helt innlegg uten tegnsetting. 

hi

Du viser veldig lite innsikt i hvordan folk lærer 😄 hvis du tror at noen her tar det andre påpeker eller kritiserer  som god læring de vil ta til etterretning, så bør du nok realitetsorienteres litt. Dette er sant, men jeg tror neppe du endrer mening for det 😄

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du viser veldig lite innsikt i hvordan folk lærer 😄 hvis du tror at noen her tar det andre påpeker eller kritiserer  som god læring de vil ta til etterretning, så bør du nok realitetsorienteres litt. Dette er sant, men jeg tror neppe du endrer mening for det 😄

Åh, så fordi du sier det er sant så skal jeg skifte mening? Ok. 

Jeg sier ikke at det er god læring, men læring er det uansett  

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Åh, så fordi du sier det er sant så skal jeg skifte mening? Ok. 

Jeg sier ikke at det er god læring, men læring er det uansett  

hi

Du tok ikke ironien. De som blir rettet på for skrivefeil svarer akkurat det samme som du svarer først her. Det var poenget mitt 🙂

Skrevet

Du tok ikke ironien. De som blir rettet på for skrivefeil svarer akkurat det samme som du svarer først her. Det var poenget mitt 🙂

At noen ikke tar ironien betyr bare at du ikke får den frem tydelig nok. 

Skrevet

Folk kan jo heller slutte å bli krenka når noen påpeker at de skriver noe feil (hvis det blir sagt på en høflig måte). Det et ikke farlig å skrive feil, og det er i hvert fall ikke farlig å lære av feilene sine.

Anonymkode: 2c4bf...a60

Skrevet

Folk kan jo heller slutte å bli krenka når noen påpeker at de skriver noe feil (hvis det blir sagt på en høflig måte). Det et ikke farlig å skrive feil, og det er i hvert fall ikke farlig å lære av feilene sine.

Anonymkode: 2c4bf...a60

I løpet av mine år på diverse forumer, har jeg sett sikkert 879 som retter på andre, hvorav omtrent 849 retter på noe som er riktig fra start, og kommer med feil fasit. Så da spørs det da, hvor nyttig er det…

Det kan være nyttig. Jeg pleide å skrive ‘innfinne seg med’ der jeg mente ‘avfinne seg med’, inntil noen påpekte det. Så nå kan jeg det…og irriterer meg over alle de som ikke kan det.

Så har jeg andre ting, som ‘de’ i stedet for ‘dem’, og ‘han’ i stedet for ‘ham’, hvor jeg nekter å godta det som er riktig, fordi det høres bare for teit ut.

I tillegg bruker jeg begrepet ‘i forhold til’, i øst og vest, om alle typer relasjoner fremfor kun sammenligninger, og det er det jo også en del som griner av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...