Gå til innhold

Ferdig med julegaver!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å få kjeft av familie fordi man gir beskjed om at vi ikke har råd til julegaver i år.. Kjenner siste rest av juleglede forsvant ut døren.

#Nødvendig utblåsning

Anonymkode: 6293f...a07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist! Det viktige er å være sammen!!

Anonymkode: 45e55...6a7

Skrevet

Enig! 😘❤️

Anonymkode: 7883c...584

Skrevet

Enig med deg, dropp det heretter 🙂

Anonymkode: 46c85...26b

Skrevet

Det er trist hvis dere har så ekstremt dårlig råd at dere ikke har råd til julegaver. De jeg kjenner som sier de ikke gir gaver på grunn av økonomi bruker det imidlertid bare som unnskyldning. For dem er sannheten at de hadde hatt råd hvis de hadde prioritert det, men de har heller villet kjøpe ny sofa til hytta, dra på sin tredje utenlandsreise det året eller liknende. Da viser de at de ikke prioriterer familie og venner særlig høyt. Jeg håper du ikke er som dem.

Anonymkode: 3bda9...596

Skrevet

Det kommer an på om kjeften var fortjent? 

Hvis dere prioriterer ting til dere selv mens dere mottar gaver fra andre, eller disponerer penger helt feil, så er det vel greit å få kjeft hvis dere bryter tradisjonen med å skylde på dårlig økonomi.

Hvis dere reelt har lite penger og virkelig ikke har råd, så er det både urettferdig og uempatisk å kjefte. 

Familier krangler, blir lei hverandre, overreagerer og opptrer irrasjonelt mot hverandre. Hva familie er for 🙃 ikke ta det så tungt. I høytider, og ved anledninger hvor mye følelser og forventninger er involvert, så blir det gjerne litt krøll. Det bør vi takle selv om en reagerer der og da. 

Anonymkode: a3983...bd2

Skrevet

Tja, hva vi prioriterer er vel egentlig kun vår egen sak. De siste par årene har vi prioritert vedlikehold av bolig og det har kostet mer enn vi egentlig har, men vi har også åpent hus og har stadig folk til middag. Siste året tipper jeg vedkommende som ble fornærmet har vært på middag hos oss mellom 10 og 15 ganger. Vi har derimot fortsatt tilgode å bli invitert tilbake. Inntekstmessig er vi også svært skjevfordelt, hvor vi tjener betraktelig mindre enn vedkommende og dens ektefelle. Velviljen for å spinke på egne barns gaver svinner litt bort i den settingen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tja, hva vi prioriterer er vel egentlig kun vår egen sak. De siste par årene har vi prioritert vedlikehold av bolig og det har kostet mer enn vi egentlig har, men vi har også åpent hus og har stadig folk til middag. Siste året tipper jeg vedkommende som ble fornærmet har vært på middag hos oss mellom 10 og 15 ganger. Vi har derimot fortsatt tilgode å bli invitert tilbake. Inntekstmessig er vi også svært skjevfordelt, hvor vi tjener betraktelig mindre enn vedkommende og dens ektefelle. Velviljen for å spinke på egne barns gaver svinner litt bort i den settingen.

Ja, det er deres egen sak, men å bryte tradisjoner blir sjelden tatt godt i mot. Og det handler jo ikke om økonomi, men nettopp prioriteringer. Det går an å si det som det er, at gaver blir nedprioritert fordi dere velger å bruke det på andre ting dere syns er mer hensiktsmessig.

Å komme med forklaringer som ikke stemmer blir jo oppfattet som provoserende, og derav kjeft. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er deres egen sak, men å bryte tradisjoner blir sjelden tatt godt i mot. Og det handler jo ikke om økonomi, men nettopp prioriteringer. Det går an å si det som det er, at gaver blir nedprioritert fordi dere velger å bruke det på andre ting dere syns er mer hensiktsmessig.

Å komme med forklaringer som ikke stemmer blir jo oppfattet som provoserende, og derav kjeft. 

Så du mener at å prioritere f.eks. å bytte tak for å slippe mer lekkasje og å gi egne barn et godt inneklima å vokse opp i er "prioriteringer" som burde kunne vike til fordel for andres ønsker og behov? Og at fordi det koster (tross at det var nødvendig) så nedprioriterer vi julegaver? 

Julegaver er koselig, men det mister sjarmen når det blir bestillingsvare. Å gi egne barn gode boforhold er ganske mye viktigere enn at andre har et materialistisk forhold til jul.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så du mener at å prioritere f.eks. å bytte tak for å slippe mer lekkasje og å gi egne barn et godt inneklima å vokse opp i er "prioriteringer" som burde kunne vike til fordel for andres ønsker og behov? Og at fordi det koster (tross at det var nødvendig) så nedprioriterer vi julegaver? 

Julegaver er koselig, men det mister sjarmen når det blir bestillingsvare. Å gi egne barn gode boforhold er ganske mye viktigere enn at andre har et materialistisk forhold til jul.

Syns du gaver er å ha et materialistisk forhold til jul? 

Jeg liker å kjøpe og lage gaver for å glede og også overraske andre. Jeg kjøper ikke gaver kun av plikt, og vi er enige hele familien om at gaver er hyggelige å både gi og få. Jeg syns det er utrolig kjipt at folk ikke ønsker seg noe lenger, og da spesielt barn. Men da er overraskelsesmomentet morsomt og fint da. Så det handler jo ikke om å gjøre julen kun materialistisk.

Selvfølgelig er det bedre at ungene deres har et sunt inneklima enn at andre skal få gaver. Men du skrev jo bare vedlikehold av bolig og at dere stadig inviterer på middag. 

Men blås nå i den kjeften, og legg det bort. Som sagt blir det alltid noe plunder rundt høytider og andre begivenheter som involverer følelser osv. Tror jo ikke dere slutter å omgås for dette? 

Skrevet

Gaver i seg selv er ikke materialistisk, men forventinger om å gi/få gaver uansett mener jeg er materialistisk. Gaver bør være lystbetont og noe man gir fordi man ønsker og kan, og gaver kan vise seg i ulike former. En gave trenger ikke være en ting, men likegjerne en opplevelse, et gjøremål osv. For oss ligger det mer varme og glede i middagsinvitasjoner gjennom året enn en fysisk gave fordi man "må". Nå er det selvsagt mye kontekst som ikke kommer frem her, men enveiskjøringen med stadig å komme på middag uten tanke for å invitere tilbake eller bidra, samt et frekt svar fordi man er kommet til jul, ser at økonomien faktisk ikke strekker til, og tar ansvar.. Da kommer virkelig skuffelsen for min del. Jeg feirer ikke jul på kreditt for og tekkes andre. Såpass forventer jeg forståelse for av skolerte mennesker. 

Stadige invitasjoner til middag innebærer vanlig hverdagsmat, men at vi lager flere porsjoner. Noen ganger inviterer vi, men så har du noen (bl.a. disse) som inviterer seg selv ganske ofte. Derav ofte folk på middag. Frem til nå har jeg sett på det som hyggelig. 

Vedlikehold av bolig koster gjerne en del. Vi har lagt ned mye egeninnsats og store summer (for oss) for å øke verdien. Det er ikke slik at fordi om vi pusser opp for 300.000 og dere pusser opp for 340.000 så har vi 40.000 tilgjengelig kapital. Vi har lagt oss i øvre grense av hva vi kan tåle, men vi har da vitterlig ikke opplysningsplikt til familie og venner om hvor mye av budsjettet vi bruker på hva. Pengene disponeres fornuftig, noe som ikke gir rom for julegaver til storfamilien. 

Reaksjonene her gir forresten økt forståelse for hvorfor folk ikke tør fortelle om dårlig råd. Nysgjerrigheten øker også på hva som ansees som riktige økonomiske prioriteringer. Vi har helt klart ikke like verdier. 

Vi slutter nok ikke omgås, men vi trenger ikke være dørmatte eller akseptere ufinheter av den grunn. 

Skrevet

Blir ikke julegaver i år. Har ikke råd. Kun et par ting til barna, men heldigvis forstår de at vkmi sliter økonomisk. Synd at du har en sånn overfladisk familie, HI. 

Anonymkode: 36a0f...c9d

Skrevet

Jeg har også litt inntrykk av at de jeg kjenner som sier de dropper julegaver i år, gjerne ikke er i den gruppen som ikke har råd.

Jeg har en søster som virkelig har hatt det vanskelig økonomisk i flere år. Men julegavene hennes varmer. Hun gir gjerne hjemmelagde knekkebrød, eller et deilig flettebrød som vi kan kose oss med første dag jul.

Det er oppmerksomheten som betyr noe❤️

Anonymkode: da812...2d3

Skrevet

Ok, så det er ikke reelle problemer med økonomien - da trekker jeg tilbake min kommentar og foreslår at du tar deg ei bolle selv, hi.

Skrevet

Klart det er relle økonomiske utfordringer. Vi har levd svært trangt i mange år (ufrivillig), men har prioritert bolig, hverdag og egne barn med ressursene vi har. Ytterst få reiser, ingen fancy ting, ungene får akkurat det de trenger, men ikke mer. Vi går selv i gamle filler fordi vi ikke har nok penger til å prioritere oss selv. Hele livet vårt er på budsjett. Nå er alt enda dyrere, og fra over nyttår vil vi sannsynligvis gå ned mot minus hver mnd grunnet permittering. 

Det er heller ikke snakk om 3 gaver. Skal det være likt og rettferdig må det være 20 gaver. Kan ikke gi én, men ikke den andre? Og, hadde det vært oppmerksomheten som betydde noe kunne jeg strukket meg langt. Her er det ikke det.

Jeg skal bruke potensielle julegavepenger på masse boller så vi kan kose oss alle sammen. ❤️

Skrevet
sug lut skrev (8 timer siden):

Ok, så det er ikke reelle problemer med økonomien - da trekker jeg tilbake min kommentar og foreslår at du tar deg ei bolle selv, hi.

Du kan ta deg en bolle, surpomp.

Anonymkode: 32fa5...c45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...