Gå til innhold

Når pynter dere juletreet?

Anbefalte innlegg

Bare tenk på at det kan være ulike forklaringer på at juletre er oppe og pyntet allerede nå. Det kan være syke mennesker som det er usikkert vil overleve kommende jul, og de vil gjerne få med seg juletrdisjoner på forskudd da det er en tradisjon de er glade i. 

Nå kan det jo selvfølgelig ha andre og mindre dramatiske grunner også, så la nå andre få pynte og ha det julete så lenge de vil. 

Her pyntes juletreet normalt lille julaften. 

Anonymkode: 8a4f5...c07

Fortsetter under...

Annethvert år 22. eller 23. desember, og annethvert år ikke under hele tatt. Hadde jeg hatt plasttre, så hadde det kunnet stå lenge, men det har jeg ikke. Klarer ikke å få en kaktus en gang til å leve over et år, så juletreet varer nøyaktig 1 1/2 uke. 1. januar er det borte vekk.

Anonymkode: 2ff09...1e7

Jeg har fremdeles barndomsdrømmen om pappa som pyntet juletreet på lille julaften etter vi hadde lagt oss. Treet kom fra før vi la oss, og vi ungene fikk henge på en ting hver og så var det sengetid. Husker magien i å stå opp til pyntet stue og tre dagen etter. Men etter hvert har vi funnet ut at det blir for travelt i disse dager, så juletreet blir vanligvis pyntet søndag før jul eller en av de første dagene i uka, alt etter når julaften er. Men det blir ikke tent før på lille julaften. Da har vi en høytidelig tenning av treet på ettermiddagen / kvelden. 

Utebelysningen blir tent 1.desember eller lørdagen før første søndag i advent, alt etter hva som kommer først. 

Anonymkode: 1faca...002

Annonse

Egentlig pynter vi julaften, men de siste åra har vi tatt det noen dager før siden vi har vært borte julaften og 1juledag. 

Ser naboen har fått opp girlander rundt døra med røde sløyfer og lys.det syns jeg er nesten greit, men at de har fått opp juletreet gjør at jeg mister litt julestemningen (ja jeg vet jeg ikke har kommet i den enda, men det var det som var koselig før at når advent kom så kom stjerner opp og det ble mer og mer jul i vinduene. Nå fosvinner den gleden litt)

Ser en annen nabo har fått opp stjerna, adventstaken og noe julebelysning ute (meg og ungene lurer på om det skal være en snømann, men vi er litt usikkere) 

Anonymkode: a8d23...2ab

Jeg pynter juletreet rundt 15 desember, og har det oppe til 20.dag jul.

Utebelysningen kommer opp nå i helgen tror jeg da jeg trenger lys ute i det evige mørket som har vært på Østlandet denne sommeren og høsten.

Anonymkode: e9867...192

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Bare tenk på at det kan være ulike forklaringer på at juletre er oppe og pyntet allerede nå. Det kan være syke mennesker som det er usikkert vil overleve kommende jul, og de vil gjerne få med seg juletrdisjoner på forskudd da det er en tradisjon de er glade i. 

Nå kan det jo selvfølgelig ha andre og mindre dramatiske grunner også, så la nå andre få pynte og ha det julete så lenge de vil. 

Her pyntes juletreet normalt lille julaften. 

Anonymkode: 8a4f5...c07

For vår del starta det med det , det var ikkje sikkert at barnet vårt på 5 år ville være blandt oss lenger eller eventuelt på sjukehuset i desember . Var viktig for oss å få pynta det saman heile familien . Etter det året har det blitt tradisjon å pynte tidlig og nyte tida før jul lenge .

Anonymkode: 49d16...04e

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nå er det ikke sånn at du sitter med fasiten da,alle må få lov å pynte juletreet når de føler for det. Her syns jeg 22.desember er altfor sent å pynte juletreet,så vi pynter det 1.desember å synes det er en fin tradisjon.

Anonymkode: 0e33e...b4c

Å pynte 22 desember?🥲 da ser jeg ikke vitsen med å kjøpe juletre og pynt for de som gjør det.

nå er jeg sikkert det galne da 🤪 og skal sette frem og pynte juletre nå i helg 😊

synes er sykt koselig og få ha fine juletreet 2 uker før desember🙈

Anonymkode: 3c9f2...6fa

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Mellom 20. og 23. desember en gang. 

Anonymkode: d9ceb...006

Samme her! Det varierer litt med hva slags program vi har. Tar det ned igjen ganske raskt etter nyttårsaften, kanskje sånn 2. nyttårsdag.

Anonymkode: 044db...82a

Annonse

Mellom 20-22 des. Er vokst opp med at treet pyntes lillejulaften, men den dagen har jeg nok med andre forberedelser. Juletreet taes ned like etter nyttår. Jeg vil gjerne kaste ut jula 1.januar, mannen vil beholde litt lengre. Ender som regel opp med 2-3 januar. 

Vi begynner så smått 1.desember, eller 1. søndag i advent, alt etter hva som kommer først. Da tas treet (plastikk pga allergi) opp og gjøres klart, så pyntes det litt og litt utover i uken etter. 1. januar ryker det ut igjen.

Når andre måtte velge å sette opp og pynte sitt tre klør meg ingen plass. Disse mørke månedene er så stusselige og kalde at alt som er med på å spre glede og skape lys og varme er helt fint for min del.  

treet hugges i midten av desember, pyntes 23. og tas ned rundt 7-8 desember. hvilket er 13 dag jul ca. av og til blir det 20. dag jul.

jeg spiser ikke julemat og julepålegg før 1 desember.

men jeg har bakt 6 sorter julekaker og kjøpt de fleste julegavene (eller planlagt resten)... så da er jeg vel treg med noe og raskt ute med noe annet... folk får gjøre som de vil,

Anonymkode: 6ee02...4a9

I utgangspunktet 23. desember, men tar det gjerne ein dag eller to før om det passar betre. Og då skal det vere ekte tre. Naboen fekk opp plastbuska og nissane allereie i starten av november, det er jo uforskamma tidleg spør du meg…

Anonymkode: d0696...98d

Ekte juletre: Noen dager før julaften. 

Nå er jeg allergisk og kronisk syk, vil ha det klart til 1.desember siden jeg er mye sengeliggende. 

Gikk Halloween i fjor, og ett hus var fullt julepynta innvendig og på trappa. Tenkte at de tulla, men nei. De pynter i oktober hvert år. 

Tenkte også at siden det bor gamle der, og kanskje er på slutten.. Så ville de ha siste jula oppe lenge. Men tror de bare liker å pynte veldig veldig tidlig. 

Anonymkode: 479d1...688

Juletreet blir pynta lillejulaften og ned igjen 13.dag jul. Men denne jula tar vi det ned 1. eller 2. januar pga. valp. Resten av julepynten skal få stå like lenge som normalt, men juletreet gambles ikke med lengre enn nødvendig med valp i hus 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...