Gå til innhold

Mor sine forventninger

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 14.11.2023 den 23.03):

Jeg synes du skulle lese litt om narsissister og det å være barn av en narsissist. 

827 kom med et godt svar til deg over her :) 

Se om ikke det passer for deg, og i så fall, hvordan du kan komme ut av det.

Webpsykologen har også en god del bra lesestoff om negative leveregler.

https://www.webpsykologen.no/kategori/artikler/negative-leveregler/

Anonymkode: 5cd14...5ed

Takk for lenke og svar.

Anonymkode: a9e8a...b38

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 14.11.2023 den 10.35):

Om 20 år er det du som blir avvist av dine barn og barnebarn fordi de har et hektisk liv der det ikke er plass til deg mer enn en gang i måneden. 

Anonymkode: 6b111...a00

HIs mor blir ikke avvist fordi barn og barnebarn har et hektisk liv. Hun blir avvist fordi hun er ei sur og kravstor megge som ikke har magemål når det gjelder hva hun forventer. 

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Takk for forklaring og at du delte dine erfaringer. Har googlet og lest. For meg er en narsissist en ond mann, type Trump. Men når jeg leser om sårbar narsissist, så er det flere trekk som jeg ser min mor har. Leser det med blandede følelser fordi min mor er ikke ond. Jeg ser at hun ikke har det godt med seg selv. Samtidig kan det hjelpe meg å håndtere situasjoner bedre fordi jeg leser henne på en ny måte. 

Ja, sårbar narsissist er et mye bedre begrep. Tenkte på det etter jeg skrev til deg sist. Covert, liksom, hva er det for slags ord? Jeg skal prøve å benytte sårbar fra nå av :) 

Trump er den klassiske narsissisten; en som fremstår selvsikker og slesk, som herjer rundt eller som har direkte onde hensikter.

Den sårbare narsissisten er langt verre å kjenne igjen…i alle fall i starten. Når man først har fått øye på det, så kjenner man det igjen overalt. Det handler ikke om ondskap eller om motiver, det handler om hva som skjer i praksis; at man tar opp all plassen og ser ikke andre og tar ikke hensyn til andre. Egoisme er litt beslektet, men da vet man gjerne at man er egoistisk. Er man narsissistisk, så ser man typisk ikke at man er det, man tror man er snill og god - og at alle andre er slemme, onde eller forpliktet til å trøste og ta hensyn.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Takk for lenke og svar.

Bare hyggelig :) 

Det finnes noen steder på internett hvor man er monomant opptatt av psykopater og narsissister. Jeg er svært skeptisk til slike steder. Der inntar mennesker gjerne rollen som det evige offeret som snakker om hvor stygt de har blitt behandlet. De opplever veldig raskt uenighet som mobbing og angrep, og så forsvarer de seg og går til motangrep. På denne måten så ender de raskt opp som narsissister selv.

Webpsykologen derimot, skriver om flere ulike temaer med en faglig fundert vinkling. Der handler det ikke så mye om å innta offerrollen, men om å forstå seg selv, klare å se hvilke roller man inntar, og hvordan man kan utfordre seg selv til å bryte dårlige mønstere.

Et annet begrep er medavhengighet. Er man utsatt for en narsissistisk person, så har man gjerne en tendens til å dra med seg denne personen videre i livet, og det påvirket parforholdet og familielivet.

Et eksempel er hvis mannen din vil på ferie til Bergen og du gjerne vil være med. Er du ikke medavhengig, så svarer du ja og dere reiser avgårde, alt i orden, null problem. Er du medavhengig så må du først se om det passer for din mor at dere reiser, kanskje lager hun så mye drama at du sier nei, kanskje inviterer hun seg med, du klarer ikke si nei, og din mann må tåle at hun blir med, kanskje reiser du og din mann, men turen er preget av dårlig samvittighet, etc. Din mann kan da ikke forholde seg til bare deg, han må i tillegg forholde seg til din mor. Det er medavhengighet.

Det finnes massevis av lesestoff om dette også, medavhengighet på norsk, codependency på engelsk. 

Anonym bruker skrev (På 17.11.2023 den 17.46):

Ja, sårbar narsissist er et mye bedre begrep. Tenkte på det etter jeg skrev til deg sist. Covert, liksom, hva er det for slags ord? Jeg skal prøve å benytte sårbar fra nå av :) 

Trump er den klassiske narsissisten; en som fremstår selvsikker og slesk, som herjer rundt eller som har direkte onde hensikter.

Den sårbare narsissisten er langt verre å kjenne igjen…i alle fall i starten. Når man først har fått øye på det, så kjenner man det igjen overalt. Det handler ikke om ondskap eller om motiver, det handler om hva som skjer i praksis; at man tar opp all plassen og ser ikke andre og tar ikke hensyn til andre. Egoisme er litt beslektet, men da vet man gjerne at man er egoistisk. Er man narsissistisk, så ser man typisk ikke at man er det, man tror man er snill og god - og at alle andre er slemme, onde eller forpliktet til å trøste og ta hensyn.

Det som gjerne ligger i bunnen hos enhver narsissist, er skam og lavt selvbilde. Når selvbildet er lavt og personen føler seg ynkelig, utsatt eller mindreverdig, kompenserer narsissisten med et kunstig oppblåst selvbilde. Man kommer aldri på nært hold av en narsissist. Man får alltid skylda selv, og svakheter innrømmes kun hvis de kan brukes som brekkstang for å få sympati eller oppnå skyldfølelse hos andre. 

Anonymkode: 674aa...b37

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...