Gå til innhold

Regler når barna har med venner hjem?

Anbefalte innlegg

Har dere noen regler på hva barna får lov til når de tar med venner hjem fra skolen? Barneskolealder.

De vil lage nuddelsuppe og de vil lage seg stekt egg osv. Jeg liker ikke at de bruker stekeplater når vi voksne ikke er hjemme, så har sagt at steking utgår da.

Men, de lager jo så mye mat, det blir masse rot, og det blir dyrt. Pluss at de da tafser over all maten med skitne hender. Osten er tilgriset med ketsjup og ser ut som den er gnagd på. Kjøttpålegg og egg blir oppspist.

Jeg tenker at det er fint at de lager mat innimellom, men når de alltid har med minst en eller to hjem, hver dag, så tenker jeg at de fint kan ta ei enkel skive de fleste dagene. Er det urimelig? 

De lager alltid enten noe i stekepanna, med toastjern, eller i mikroen. Og når jeg er hjemme og stopper dem blir det krangling og kverulering både fra egne og besøk. Så nå har jeg lyst til å si at fra nå kan de ta enkle skiver med litt pålegg og thats it. 

Hvor mye får de lov å sitte på skjerm? Når de har besøk tenker jeg de fint kan leke litt jeg da, men jeg er jo tydeligvis verdens kjipeste.

Anonymkode: 1673a...73d

Fortsetter under...

Her har vi ingen vaner med varmmat etter skolen, det spiser vi til middag. Så det er ikke noe problem. Hadde vi hatt tilstander som det du beskriver hadde jeg helt klart satt en stopp for det.

Jeg har ingen regler for skjerm, men her setter de gjerne på tv i stua også driver de med allverdens mens tv står på. Det er bare en bakgrunnsgreie, ikke så forskjellig hva hvordan vi bruke MTV da jeg var ung.

Anonymkode: 46bb8...5ef

Jeg satte grenser for hva barneskolebarn får kokkelere uten voksne. Så lenge de gikk på barneskolen var det ikke bruk av ovn eller  toastjern. de måtte også lære seg å rydde opp. det funket med mine...

på ungdoskolen utvidet vi mulighetene ettersom de mestret ovn og toastjern,  det å skru av osv.

satte aldri grenser for skjerm ved besøk... men det var ikke så stort problem egentlig

Anonymkode: 2a695...af4

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg satte grenser for hva barneskolebarn får kokkelere uten voksne. Så lenge de gikk på barneskolen var det ikke bruk av ovn eller  toastjern. de måtte også lære seg å rydde opp. det funket med mine...

på ungdoskolen utvidet vi mulighetene ettersom de mestret ovn og toastjern,  det å skru av osv.

satte aldri grenser for skjerm ved besøk... men det var ikke så stort problem egentlig

Det funker med mine også, når de kommer hjem alene. Men er det med venner så overtaler de alltid mine til å lage mat. De greier ikke holde på reglene da, og vi er jo ikke der så vi får tatt det med alle venner heller. 

Enten følger de reglene eller så får de ikke ta med noen hjem. Hvorfor finner du deg i noe du helt tydelig ikke synes er greit? Det er DITT hus og DINE regler, det er vel revnende likegyldig hva vi mener? Hadde iallefall ikke brydd meg filla om hva besøket måtte mene om hvor kjip jeg var. 

Anonymkode: 46d56...00a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke lov med toastjern? Hvor gamle barn snakker vi om her egentlig?

Jeg har ei som går i 7. klasse, og de bruker ovn, toastjern og det som er. 

Anonymkode: b6620...ff5

Annonse

Mine barn mellom 10 og 16 år har brukt toastjern, airfryer, kokeplater og stekeovn i mange år. Det går helt fint. Både egne barn og de som er mye her på besøk vet at kjøkkenet skal være strøkent etter matlaging, og det er de gode på. 
De får selvfølgelig ordne seg nudler, havregrøt, egg, ostesmørbrød, frukt, yoghurt, middagsrester mm. De er sultne etter skolen, og det er flere timer til middag. Heller ordentlig mat enn Cheerios og honeykorn. 

Jeg vil ha muligheten til å kjenne etter hva jeg har lyst på når jeg er sulten, ikke at andre skal bestemme at jeg må spise brødskive. Samme synes jeg barna skal ha frihet til. 

Argumentet om at mat er dyrt støtter jeg, men det kan like gjerne bli billigere enn brød og pålegg, for eksempel når de lager havregrøt. Eller når de spiser opp rester som ellers ville blitt kastet. 
Alt i alt tror jeg at prisen på måltidet etter skolen ikke blir så mye dyrere med den friheten de har nå, enn det ville blitt om de kun fikk brødskiver og pålegg. 

Anonymkode: 12ddf...db4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mine barn mellom 10 og 16 år har brukt toastjern, airfryer, kokeplater og stekeovn i mange år. Det går helt fint. Både egne barn og de som er mye her på besøk vet at kjøkkenet skal være strøkent etter matlaging, og det er de gode på. 
De får selvfølgelig ordne seg nudler, havregrøt, egg, ostesmørbrød, frukt, yoghurt, middagsrester mm. De er sultne etter skolen, og det er flere timer til middag. Heller ordentlig mat enn Cheerios og honeykorn. 

Jeg vil ha muligheten til å kjenne etter hva jeg har lyst på når jeg er sulten, ikke at andre skal bestemme at jeg må spise brødskive. Samme synes jeg barna skal ha frihet til. 

Argumentet om at mat er dyrt støtter jeg, men det kan like gjerne bli billigere enn brød og pålegg, for eksempel når de lager havregrøt. Eller når de spiser opp rester som ellers ville blitt kastet. 
Alt i alt tror jeg at prisen på måltidet etter skolen ikke blir så mye dyrere med den friheten de har nå, enn det ville blitt om de kun fikk brødskiver og pålegg. 

Anonymkode: 12ddf...db4

Her blir det dyrt. Ingen som lager havregrøt. Det går i kjøttpålegg, egg, ost, og kanskje tacolefser. Aldri brød. Så de spiser jo opp alt pålegget vi har på en ettermiddag når de ikke spiser brød ved siden av. Har skjønt på et par at de blir med nettopp hit pga maten, de får ikke lov å lage sånn mat og bare spise pålegg andre steder. Så kanskje det blir mindre besøk framover.

Rydde er de ikke flinke til, det er gris på hele benken, gulvet og bordet. Og det gidder jeg ikke rydde hver dag. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Her blir det dyrt. Ingen som lager havregrøt. Det går i kjøttpålegg, egg, ost, og kanskje tacolefser. Aldri brød. Så de spiser jo opp alt pålegget vi har på en ettermiddag når de ikke spiser brød ved siden av. Har skjønt på et par at de blir med nettopp hit pga maten, de får ikke lov å lage sånn mat og bare spise pålegg andre steder. Så kanskje det blir mindre besøk framover.

Rydde er de ikke flinke til, det er gris på hele benken, gulvet og bordet. Og det gidder jeg ikke rydde hver dag. 

Dette hadde ikj eg giddet heller,her er det heim uten venner etter skule og så lekser og middag før trening eller vere med venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...