Gå til innhold

Betale ned på boliglån eller ha litt lån og spare i fond?

Anbefalte innlegg

Jeg får en slump med penger snart og har litt penger på fond. Dersom jeg betaler det jeg får halverer jeg boliglånet mitt. 
Så er spørsmålet, burde jeg tatt ut det jeg har i fond og fått redusert boliglånet ytterligere? Dersom jeg gjør det har jeg nedbetalt lån innen 5 år. Lar jeg fondet stå og «kun» betaler inn de pengene jeg får, tar det meg 15 år å betale ned (med de to ulike forslagene betaler jeg ca samme beløp pr mnd med dagens rente). 
Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: ef1a2...c8b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg får en slump med penger snart og har litt penger på fond. Dersom jeg betaler det jeg får halverer jeg boliglånet mitt. 
Så er spørsmålet, burde jeg tatt ut det jeg har i fond og fått redusert boliglånet ytterligere? Dersom jeg gjør det har jeg nedbetalt lån innen 5 år. Lar jeg fondet stå og «kun» betaler inn de pengene jeg får, tar det meg 15 år å betale ned (med de to ulike forslagene betaler jeg ca samme beløp pr mnd med dagens rente). 
Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: ef1a2...c8b

Er Fond lønnsomt da? Er det ikke riski? Hvis det er lønsomt, så ville jeg ikke tatt ut de pengene. Du kan evt ta de ut senere? 

Anonymkode: d1066...03a

Hvis det du har i fond reduserer nedbetalingen av lånet ditt fra 15 til 5 år, hadde jeg glatt gjort det. Du sparer nok mer ved å slippe og betale renter og avdrag i 10 år enn hva du klarer å opparbeide deg av penger i fondet. I tillegg er det en liten risiko med å ha penger i fond. 
Så ja, jeg ville solgt fondene og betalt ned boliglånet hvis det kan spare deg for så mye penger. Bare husk at du må betale skatt av overskuddet i fond, så sjekk om det lønner seg da.

Anonymkode: e615f...a6f

Ville prioritert nedbetaling av lån. Det er dyrt å ha lån i disse tider, og 10 år hvor du ikke har månedlige avdrags- og rentekostnader gir deg stort sparepotensiale frem i tid. 

Anonymkode: f364d...430

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvis det du har i fond reduserer nedbetalingen av lånet ditt fra 15 til 5 år, hadde jeg glatt gjort det. Du sparer nok mer ved å slippe og betale renter og avdrag i 10 år enn hva du klarer å opparbeide deg av penger i fondet. I tillegg er det en liten risiko med å ha penger i fond. 
Så ja, jeg ville solgt fondene og betalt ned boliglånet hvis det kan spare deg for så mye penger. Bare husk at du må betale skatt av overskuddet i fond, så sjekk om det lønner seg da.

Anonymkode: e615f...a6f

22%

Anonymkode: d1066...03a

Kommer litt an på når du trenger pengene? Nå eller senere? Om avkastningen på fondene er høyere enn lånerenta pluss kostnadene med å nedbetale lånet, så ville jeg ha tenkt meg om. Om jeg tenker riktig her nå 😄 Men jeg er fan av fond, da. Sikkert fordi jeg har vært heldig med investeringend mine. 

Du kan jo også fordele slumpen du får. Litt i fond (månedlig sparing) og litt på lån. Sikkert mange måter å løse det dette på. 

Anonymkode: 78e03...38d

Annonse

Kommer an på helheten i økonomien din. Lønn, jobbsikkerhet, andel lån i forhold til boligverdi, din alder, din framtidige pensjon. 

Jeg ville nok vurdert noe midt i mellom, har lån som tilsvarer 50% av boligverdi, grei, men ikke topp pensjon. Ville hatt noe av det i langsiktig sparing i fond. 

Anonymkode: 1eecc...5b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...