Gå til innhold

Beregne middag på antall gjester

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi kjøpte bare 2 av vanlige kjøttdeig. Men jeg forventer ikke at gjester skal gulpske i seg masse kjøttdeig og lite grønnsaker. Jeg beregnet maks til 4 pers ikke 8 personer. 

Anonymkode: 9f388...fb5

Ser den, men når man har gjester man vet spiser mye så legger man kanskje på litt ekstra? Her lager vi 3 pakker kjøttdeig når vi har taco. 2 voksne og 2 storspiste tenåringer. Blir rester, men det spiser de dagen derpå. Er det ikke bedre med litt ekstra enn litt for lite? Sånn når man får gjester i alle fall? 

Fortsetter under...

Det burde absolutt være nok med 800 gram til 4 stk når man i tillegg har såpass mye tilbehør som følger med taco. Men hadde nok ikke giddet å oppfordre voksne mennesker til å spise grønnsaker så hadde slengt i en halv pakke ekstra. Regner ikke med dere har tacogjester SÅÅ ofte?

Anonymkode: a1564...b85

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Når vi er 4 personer tenker jeg 800g er greit nok, man skal jo heller ikke kjøpe 1200-1600g fordi andre må spise til de sprekker. Tipper nok at denne samboeren hennes hadde spist til 1600g vis jeg lagte

Men 200 g er ikke så mye til en storspist person.

Anonymkode: dfb91...b60

Jeg kjøper de pakkene med svinekjøttdeig. Det er 300g i hver pakke. Vi bruker to på en voksen og 2 ungdommer sønnen min er så storspist og spiser 6-7 lefser hver gang. Det går 12 lefser til 600g kjøttdeig, og masse grønnsaker også.

Anonymkode: b5032...c0f

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da de kommer hit etter han er ferdig på trening tror jeg han er veldig sulten vet ikke hvor mange lefser kanskje 5-6 eller noe, sist gang vi hadde suppe så nevnte venninna mi at han synes det var så godt at han forsynte seg ca 7 gang🤪

altså godt å høre at min hjemme laget suppe var så god men meg og samboer fikk så vidt selv servert oss 2 gang den gang. Så der tror jeg ikke han tenkte særlig på at alle skal få spise

Han høres jo ut som han mangler oppdragelse. 

Anonymkode: 8f986...8f8

Forresten HI, du kan jo eventuelt lage taco med kyllingfilet neste gang? Det er jo enda mer proteinrikt og gjør kanskje at en ikke orker å trykke innpå på samme måte? Dyrere blir det heller ikke.

Anonymkode: a1564...b85

Annonse

Når du vet at det kommer en som er storspist så er det jo litt rart at du beregner at han skal spise akkurat samme mengden som dere andre. Du vet jo da på forhånd at han gjerne spiser 7 boller suppe, men tenker at han denne gangen skal spise 200 g kjøtt på samme måte som dere andre. Det er litt rart, og ikke av han men av deg. Folk er forskjellige. Man er ikke mer grisk eller uoppdragen fordi man trenger mer mat enn deg eller samboeren din for å bli mett

Himmel og hav skrev (3 minutter siden):

Når du vet at det kommer en som er storspist så er det jo litt rart at du beregner at han skal spise akkurat samme mengden som dere andre. Du vet jo da på forhånd at han gjerne spiser 7 boller suppe, men tenker at han denne gangen skal spise 200 g kjøtt på samme måte som dere andre. Det er litt rart, og ikke av han men av deg. Folk er forskjellige. Man er ikke mer grisk eller uoppdragen fordi man trenger mer mat enn deg eller samboeren din for å bli mett

I restauranter beregner jo dem akkurat nok til 1 person.

jeg lager ikke 2 store langpanner med lasagne til oss 4 personer fordi noen spiser som en elefant.. Når de selv vet at de spiser mye mer en andre kan man alltid spise noe lite før man drar. Det hadde jeg gjort. Joda ansvar at verten lager at alle får spise men en gjest burde også ha ansvar for at alle skal få spise, at det faktisk er andre rundt bordet også og ikke bare dem som skal bli mette, jeg beregner ikke 1 person som 6-8 porsjoner

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

jeg lager ikke 2 store langpanner med lasagne til oss 4 personer fordi noen spiser som en elefant.. Når de selv vet at de spiser mye mer en andre kan man alltid spise noe lite før man drar. Det hadde jeg gjort. Joda ansvar at verten lager at alle får spise men en gjest burde også ha ansvar for at alle skal få spise, at det faktisk er andre rundt bordet også og ikke bare dem som skal bli mette, jeg beregner ikke 1 person som 6-8 porsjoner

Men du driver ikke en restaurant, det er ikke sammenlignbart. La vær å inviter de hvis du synes han spiser for mye og det er et problem å lage nok mat.

Anonymkode: dfb91...b60

Tror ikke jeg noen gang har laget for lite mat. Jeg kjenner som regel de jeg ber og om det kommer en person som jeg vet kan spise en pk kjøttdeig alene så tar jeg det med i beregningen når jeg lager maten. 

Ingen skal gå sultne fra bordet. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Restauranter tar ikke hensyn til hvorvidt man er småspist eller om man spiser mye. Der bestiller man mat utifra hvordan type man selv er. Det er ikke god praksis å lage akkurat like mye mat til alle barn og til alle voksne. På en restaurant ville det holdt med en rett for meg , men mannen ville nok bestilt forrett i tillegg. 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Vi kjøpte bare 2 av vanlige kjøttdeig. Men jeg forventer ikke at gjester skal gulpske i seg masse kjøttdeig og lite grønnsaker. Jeg beregnet maks til 4 pers ikke 8 personer. 

Hvorfor invitere når du tydeligvis hater sånn å ha gjester? Gullpske i seg? Dropp å inviter når du er så gjerrig og sur. 

Anonymkode: 7d5f2...ab3

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Du driver vel ikke restaurant? På restaurant ville han antagelig bestilt nok mat til at han ble mett. Det er ikke gjestenes ansvar at alle skal få nok mat, altså. Det er vertskapet. Kanskje du skal slutte å invitere middagsgjester når du bare klager over de etterpå?

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor fortsetter du å invitere når han irriterer deg? Du lager stadig tråder om folk som spiser for mye eller ikke lager god nok mat. 

Anonymkode: 9f643...855

Anonym bruker skrev (På 13.11.2023 den 7.28):

Da de kommer hit etter han er ferdig på trening tror jeg han er veldig sulten vet ikke hvor mange lefser kanskje 5-6 eller noe, sist gang vi hadde suppe så nevnte venninna mi at han synes det var så godt at han forsynte seg ca 7 gang🤪

altså godt å høre at min hjemme laget suppe var så god men meg og samboer fikk så vidt selv servert oss 2 gang den gang. Så der tror jeg ikke han tenkte særlig på at alle skal få spise

Så han forsynte seg 7 ganger før dere var ferdig med første tallerken suppe? 

Anonymkode: f8337...e27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...