Gå til innhold

Beregne middag på antall gjester

Anbefalte innlegg

Nå er jeg nysgjerrig på hvordan dere andre gjør det :) 

jeg tror jeg bomma litt sist gang.. men kanskje det er vi som er små spiste i hus eller så er de andre stor spiste eller så ble det lite?

vell jeg kjøpte inn 2 kjøttdeig 400g og grønnsaker/saus og det som gjesten liker å ha på taco. Nå trener jo samboeren til min bestevenninne Så kanskje de trenger å få i seg mer en andre? Men er det uaktuelt og kjøpe mer fordi kanskje noen andre spiser mer en andre? Leste en tråd , tror var kvinneguiden der de mente at de måtte lage 2 hjemmelaget pizza for storspiste gjest.

Jeg vet ikke hva annet mettende jeg kan servere til taco eller hjemmelaget tomatsuppe.

hva tenker dere her inne? 

Anonymkode: 9f388...fb5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange mennesker var dere da? Annet mettende til taco er bønner. De kan blandes ut i kjøttet, eller serveres for seg. 

Anonymkode: e80c5...706

Vi var 4 stk, nå uheldigvis liker ingen av oss og gjestene bønner, ellers hadde det nok vert veldig mettende ja, men nå trodde jeg at 800g kjøttdeig skulle være nok for 4 stk

Jeg leste pizzatråden her også, og blir helt matt av hvor mye folk liksom helt ubeskjemmet dytter i seg. Det er liksom ikke grenser og måtehold i det hele tatt. 

Selvfølgelig holder 2 pk kjøttdeig til 4 personer. Folk har vel ikke sultet i tre døgn før de kommer?! 

Anonymkode: 24daa...ec5

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Vi var 4 stk, nå uheldigvis liker ingen av oss og gjestene bønner, ellers hadde det nok vert veldig mettende ja, men nå trodde jeg at 800g kjøttdeig skulle være nok for 4 stk

Hvis du opplevde at det var lite sist gang, så kjøper du en pakke til denne gang. 

Anonymkode: 9f643...855

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du opplevde at det var lite sist gang, så kjøper du en pakke til denne gang. 

Kjøttdeig er jo dyrt så blir nok litt for dyrt med taco vis jeg må holde på å kjøpe 3-4 pakker av kjøttdeig

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg leste pizzatråden her også, og blir helt matt av hvor mye folk liksom helt ubeskjemmet dytter i seg. Det er liksom ikke grenser og måtehold i det hele tatt. 

Selvfølgelig holder 2 pk kjøttdeig til 4 personer. Folk har vel ikke sultet i tre døgn før de kommer?! 

Anonymkode: 24daa...ec5

Blir selv helt matt, dette er snakk om en slank og trent mann så jeg blir veldig overrasket hvordan i all verden han klarer å få så mye i seg🤔 

Skulle trodd noen faktisk gjør det før de skal på middagsbesøk, altså min egen mann elsker mat! Men han passer på at gjestene skal  få bli forsynte. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kjøttdeig er jo dyrt så blir nok litt for dyrt med taco vis jeg må holde på å kjøpe 3-4 pakker av kjøttdeig

Ja, det er ganske dyrt, så da må du velge, enten blir ikke alle helt mette eller så kjøper du en pakke til. 

Høres ut som at noen i det laget spiser veldig lite grønnsaker til tacoen.

Vi er tre stk i familien, men klarer ikke å spise opp 400 gr en gang. Men det er fordi vi alle er veldig glad i grønnsakene også, og da er det ikke mest kjøtt på tallerkenen.

Hvis noen spiser mest kjøtt og så vidt litt grønt, så skjønner jeg at det kan bli knapt med 200 gr per person.

Anonymkode: 5e557...1b2

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

200 gram kjøtt pr pers er vanlig å beregne 

Så 800 gran kjøttdeig til 4 pers ville jeg også tenkt 

Anonymkode: 66ad7...7b7

Når vi er 4 personer tenker jeg 800g er greit nok, man skal jo heller ikke kjøpe 1200-1600g fordi andre må spise til de sprekker. Tipper nok at denne samboeren hennes hadde spist til 1600g vis jeg lagte

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som at noen i det laget spiser veldig lite grønnsaker til tacoen.

Vi er tre stk i familien, men klarer ikke å spise opp 400 gr en gang. Men det er fordi vi alle er veldig glad i grønnsakene også, og da er det ikke mest kjøtt på tallerkenen.

Hvis noen spiser mest kjøtt og så vidt litt grønt, så skjønner jeg at det kan bli knapt med 200 gr per person.

Anonymkode: 5e557...1b2

Nå vis jeg hadde blitt servert taco hos noen så hadde jeg selv ikke servert meg ca 300-400g kjøttdeig selv, nååå elsker jo jeg da grønnsaker! Så mye av det skal på. Samme med de som glafser til seg revet ost at det blir tomt 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

jeg tror jeg bomma litt sist gang.. men kanskje det er vi som er små spiste i hus eller så er de andre stor spiste eller så ble det lite?

vell jeg kjøpte inn 2 kjøttdeig 400g og grønnsaker/saus og det som gjesten liker å ha på taco. Nå trener jo samboeren til min bestevenninne Så kanskje de trenger å få i seg mer en andre? Men er det uaktuelt og kjøpe mer fordi kanskje noen andre spiser mer en andre? Leste en tråd , tror var kvinneguiden der de mente at de måtte lage 2 hjemmelaget pizza for storspiste gjest.

Jeg vet ikke hva annet mettende jeg kan servere til taco eller hjemmelaget tomatsuppe.

Her i familien er vi 4 stk, og til taco kjøper jeg bare 1 kjøttdeig, men har mye av alt annet( 2 voksne og 2 gutter 15-17 år).

De er ikke småspiste, MEN vet at de skal spise av alt, ikke bare kjøttdeig og ost

Anonymkode: 0217b...b64

Annonse

Jeg hadde helt klart kjøpt 3 pakker neste gang. Hos meg er det aldri for lite mat da jeg får angst av tanken på at noen skulle gå sultne fra bordet. Lager alltid mer enn jeg må og det som er til overs blir lunsj i morgen. Blir det for dyrt så kan du kjøpe kylling eller svin. 

Jeg beregner også et snitt på 200 g pr. person, selv om det vanligvis er i meste laget. Vi bruker to karbonadedeiger til oss i huset (2 voksne og tre tenåringer, to av dem gutter), men har da mye grønnsaker, ost ol. til også. Når eldstemann på 21 år er hjemme, må vi ha tre pakker. Det er som regel litt rester igjen, men det blir spist dagen etterpå. Her høres det mest ut som om gjesten din har vært litt grådig med mengden kjøtt i forhold til resten. Hvor mange lefser gikk det da? Vi pleier å spise 9-10 lefser når vi er fem og har da altså nok med to pakker, eller tre pakker til når eldstemann er hjemme og det går omtrent 14 lefser. 

Anonymkode: ef996...033

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg beregner også et snitt på 200 g pr. person, selv om det vanligvis er i meste laget. Vi bruker to karbonadedeiger til oss i huset (2 voksne og tre tenåringer, to av dem gutter), men har da mye grønnsaker, ost ol. til også. Når eldstemann på 21 år er hjemme, må vi ha tre pakker. Det er som regel litt rester igjen, men det blir spist dagen etterpå. Her høres det mest ut som om gjesten din har vært litt grådig med mengden kjøtt i forhold til resten. Hvor mange lefser gikk det da? Vi pleier å spise 9-10 lefser når vi er fem og har da altså nok med to pakker, eller tre pakker til når eldstemann er hjemme og det går omtrent 14 lefser. 

Anonymkode: ef996...033

Da de kommer hit etter han er ferdig på trening tror jeg han er veldig sulten vet ikke hvor mange lefser kanskje 5-6 eller noe, sist gang vi hadde suppe så nevnte venninna mi at han synes det var så godt at han forsynte seg ca 7 gang🤪

altså godt å høre at min hjemme laget suppe var så god men meg og samboer fikk så vidt selv servert oss 2 gang den gang. Så der tror jeg ikke han tenkte særlig på at alle skal få spise

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvis man er mer enn to voksne og barn så er jo 2 pakker kjøttdeig eller 1 pizza selvsagt alt for lite. Når man har gjester lager man jo mer mat enn når man er uten gjester. Altså, vi er 2 voksne og 3 barn, og selv uten gjester lager vi alltid 2 pizzaer. Og bruker minst 2 pakker kjøttdeig. 

Lever dere på luft?

Anonymkode: 7d5f2...ab3

Jeg syns 800 g kjøttdeig for fire personer er ekstremt mye, men når du vet at disse spiser mer enn det må du nesten kjøpe tre pakker. Eller lage noe annet enn taco. Jeg tror jeg ville gått for det.

Anonymkode: 06ce7...79f

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Da de kommer hit etter han er ferdig på trening tror jeg han er veldig sulten vet ikke hvor mange lefser kanskje 5-6 eller noe, sist gang vi hadde suppe så nevnte venninna mi at han synes det var så godt at han forsynte seg ca 7 gang🤪

altså godt å høre at min hjemme laget suppe var så god men meg og samboer fikk så vidt selv servert oss 2 gang den gang. Så der tror jeg ikke han tenkte særlig på at alle skal få spise

Fyll på med rimeligere kjøttdeig.

Du vet at dette er en storspist mann, og dere inviterer han på middag, da lager du mat du vet du får nok av.

Jeg har en sånn svoger, han spiser uante mengder mat. Sist han var her laget jeg lapskaus, en god del kjøtt selvfølgelig, men også masse rotgrønnsaker, så han ble god og mett ;)

Vi du lage taco kan du fint kjøpe sånne 600 grams pakker med kjøttdeig av storfe og svin blandet, det merker man ikke i en taco som er såpass krydret. Eller kjøp to pakker vanlig kjøttdeig og en pakke kyllingkjøttdeig og bland alt sammen.

Vi beregner 200 gram pr pers her i huset og får da rester som spises til lunsj neste dag, men vi spiser masse grønnsaker også. Skjønner at 200 gram kjøttdeig blir lite til en storspist mann som vil spise seg mett på kjøtt...

Jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden skal styre slik med maten når det gjelder vennene dine. Det er jo stadig tråder om hvor mye alle som kommer til dere spiser! Enten så kommer de ubedt og spiser opp middagen deres, eller så er de invitert og spiser for mye. Om det koster deg så mye energi og irritasjon må du nesten slutte å invitere. Inviterer du må du sørge for å ha nok. Vet du at gjestene er storspiste så serverer du mat du har råd å lage. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis man er mer enn to voksne og barn så er jo 2 pakker kjøttdeig eller 1 pizza selvsagt alt for lite. Når man har gjester lager man jo mer mat enn når man er uten gjester. Altså, vi er 2 voksne og 3 barn, og selv uten gjester lager vi alltid 2 pizzaer. Og bruker minst 2 pakker kjøttdeig. 

Lever dere på luft?

Vi er familie på 5. To voksne, to tenåringer og en i barneskolen. Vi bruker aldri mer enn 1 pakke kjøttdeig. Vi har ovnsstekte kikerter til og masse grønnsaker.

Anonymkode: 5adf0...07b

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Noe ekstra mettende til suppe er noe godt brød, f.eks hvitløksbaguetter eller foccacia.

Anonymkode: 75009...784

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi er familie på 5. To voksne, to tenåringer og en i barneskolen. Vi bruker aldri mer enn 1 pakke kjøttdeig. Vi har ovnsstekte kikerter til og masse grønnsaker.

Anonymkode: 5adf0...07b

Da blir det ikke mye kjøtt på hver.... vi liker kjøtt, og når man har gjester vil man kanskje være litt raus?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fyll på med rimeligere kjøttdeig.

Du vet at dette er en storspist mann, og dere inviterer han på middag, da lager du mat du vet du får nok av.

Jeg har en sånn svoger, han spiser uante mengder mat. Sist han var her laget jeg lapskaus, en god del kjøtt selvfølgelig, men også masse rotgrønnsaker, så han ble god og mett ;)

Vi du lage taco kan du fint kjøpe sånne 600 grams pakker med kjøttdeig av storfe og svin blandet, det merker man ikke i en taco som er såpass krydret. Eller kjøp to pakker vanlig kjøttdeig og en pakke kyllingkjøttdeig og bland alt sammen.

Vi beregner 200 gram pr pers her i huset og får da rester som spises til lunsj neste dag, men vi spiser masse grønnsaker også. Skjønner at 200 gram kjøttdeig blir lite til en storspist mann som vil spise seg mett på kjøtt...

Vi kjøpte bare 2 av vanlige kjøttdeig. Men jeg forventer ikke at gjester skal gulpske i seg masse kjøttdeig og lite grønnsaker. Jeg beregnet maks til 4 pers ikke 8 personer. 

Vi er en familie på 4, hvorav to er barn. Vi spiser 800g kjøttdeig og masse grønnsaker. Har alltid minst 3 avokadoer i til guacamole. Vi er slanke, og helt normalt aktive. Ville kjøpt en pakke til. Alternativt så får du informere om at du ikke har råd til å ha gjester. 

Anonymkode: 55f81...673

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...