Gå til innhold

Er det mulig å se syk/avmagret ut når man er 60 kilo fordelt på 165 cm?

Anbefalte innlegg

Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne eller provosere på noen måte, men jeg har lagt merke til denne argumentasjonen flere ganger, både her og i andre forum.

"Går jeg ned mer, blir folk bekymret, jeg ser alvorlig syk ut/avmagret ut...) 

Sånn umiddelbart høres jo 60 kilo fordelt på 165 cm helt ypperlig ut. Gir en BMI på 22(og BMI kan som kjent bare si så og så mye) men den er jo en god pekepinn i utgangspunktet. Kan man likevel se syk og avmagret ut på denne vekten, eller skyldes denne oppfatningen bare at vi er vant til å se overvekt, og når vi da skimter kragebein, ribbein etc, som er helt normalt på en normalvektig kropp så går vi ut fra at den er unormalt beinete? 

Anonymkode: 76360...6f8

Fortsetter under...

Syk vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at det kan stemme. Noen av oss er bygget slik at vi ser tynnere ut enn BMI tilsier. Selv er jeg 172 cm og veier rundt 68-70 kg. For noen år siden var jeg syk og gikk en del ned i vekt slik at jeg veide 63-64 kg. Med min figur og kroppsbygning så ikke det spesielt fint ut. Jeg måtte bruke str S/XS og ble veldig kantete. Med den vekten jeg har nå bruker jeg M/38 i de fleste klær, av og til S/36 hvis de er litt romslig i størrelsen. En venninne av meg med akkurat samme høyde og klesstørrelse veier litt over 60 kg, men hun er smalere enn meg over skuldrene og brystet.

Anonymkode: b3462...75d

Folk har jo forskjellige type kropper. 

Men regner ikke med at man ser syk og avmagret ut med den vekten. 

Til eksempel så er jeg 158 høy og veier 47 kg. Innenfor normalen på BMI og jeg ser ikke syk og avmagret ut 😅 slank ja men ikke syltynn. Spiser nok og det jeg vil og har aldri slanket meg. Men det passer for meg og min kropp og ikke nødvendigvis for alle. 

Anonymkode: 44e59...3d9

Vekten i seg selv er jo godt innenfor normalen, men noen av oss er bygget så vi ser bedre ut med litt former. En av mine venninner har veldig markert ansikt, og ser derfor mye slankere ut enn hun er på bilder som ikke er i helfigur. Da hun for mange år siden gikk ned en del i vekt så hun innhult ut i ansiktet selv om hun absolutt ikke var undervektig. Hun trives derfor best når hun veier en del mer. 

Syns en skal være veldig forsiktig med å sykeliggjøre vekt som ikke er ekstrem i den ene eller andre retningen. En kan jo kanskje heller akseptere at folk og kropper er forskjellige. Det kan faktisk hende at noen må leve ekstremt usunt for å nå eller holde en vekt som er innenfor normalspekteret. Derfor er det farlig å hevde at noen med en viss høyde ikke bør veie mer eller mindre enn en eller annen idealvekt.

Anonymkode: 647c7...828

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Syk vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at det kan stemme. Noen av oss er bygget slik at vi ser tynnere ut enn BMI tilsier. Selv er jeg 172 cm og veier rundt 68-70 kg. For noen år siden var jeg syk og gikk en del ned i vekt slik at jeg veide 63-64 kg. Med min figur og kroppsbygning så ikke det spesielt fint ut. Jeg måtte bruke str S/XS og ble veldig kantete. Med den vekten jeg har nå bruker jeg M/38 i de fleste klær, av og til S/36 hvis de er litt romslig i størrelsen. En venninne av meg med akkurat samme høyde og klesstørrelse veier litt over 60 kg, men hun er smalere enn meg over skuldrene og brystet.

Akkurat samme her. Skuldre, brystkasse og hofter, har svært mye å si.

Anonymkode: 54a92...24a

Nå er jeg tre cm høyere, men skulle jeg ha veid ned mot 60 ville jeg sette temmelig tynn ut ja. Men jeg har en veldig maskulin figur med brede skuldre, lange armer og stor byste. Faktisk er jeg bredere over skuldrene enn mannen min. Slike kropper trenger mer kjøtt på beina for ikke å se magre ut, enn feks de med smale feminine skuldre.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

«Måtte bruke S/XS» 😂 Som om det i seg selv gjør at man ser jævlig ut. 

Anonymkode: a4743...6a2

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

«Måtte bruke S/XS» 😂 Som om det i seg selv gjør at man ser jævlig ut. 

Når man er av en viss høyde så gjør det gjerne det, ja.

HvittHus skrev (46 minutter siden):

Nå er jeg tre cm høyere, men skulle jeg ha veid ned mot 60 ville jeg sette temmelig tynn ut ja. Men jeg har en veldig maskulin figur med brede skuldre, lange armer og stor byste. Faktisk er jeg bredere over skuldrene enn mannen min. Slike kropper trenger mer kjøtt på beina for ikke å se magre ut, enn feks de med smale feminine skuldre.

Jeg har en venninne som jeg tipper er 174-175. Hun er kraftig bygget, type «tett» og noe jeg vil kalle svært slank. Fikk sjokk da.hun fortalte at hun veide 75 kilo, jeg ville gjettet 65. Jeg aner ikke hvor hun skulle tatt av 15 kilo. Hadde garantert sett ufrisk ut. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når man er av en viss høyde så gjør det gjerne det, ja.

Ja, det er klart. Men hun nevnte høyden sin. 

Nei jeg tror absolutt ikke at man ser syk og avmagret ut ved å veie det du skriver i forhold til høyden. Jeg tror som du skriver at overvekt er så vanlig at man ikke er realistisk lenger. 

Anonymkode: c0bf3...5d4

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og 1.72 er ikke størrelse S/XS.

Er etpar centimeter høyere enn henne, og dette vet jeg godt. Når man passer S/XL så ser man for mager ut. Man får også høre det, om og om og om igjen.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror som du skriver at overvekt er så vanlig at man ikke er realistisk lenger. 

Anonymkode: c0bf3...5d4

I mitt tilfelle var det bestemor født i 1909 som var den som klaget mest over hvor tynn jeg var.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Når man er 172 cm er S/XS i minste laget, men det hadde ikke vært et problem om jeg var spedlemmet og vever i kroppsbygning. Nå er jeg ikke det, fordi jeg har timeglassfigur med brede skuldre, stor byste, smal midje og ut igjen over hoftene, og da ble jeg bare kantete/benete og rar når jeg ble så slank, jeg ser mye finere ut som M. Venninnen på samme høyde, som nevnt over, ville sikkert kledd det bedre fordi hun er mer spedlemmet av seg enn meg, men jeg synes uansett XS på en over 170 cm, som er voksen, er litt smått. 

Jeg har tenkt samme tanken. Særlig ift min egen sønn. Han er "slank", fikk ofte kommentar fra andre at han var tynn da han var yngre. Greia er at han har ligget midt på normalpercentilen hele tiden, han er så gjennomsnittlig man kan få det. Men siden det dessverre blir mer og mer overvekt blant barn, er det på vei til å bli den nye normalen og normalvektige blir sett på som tynne. 

Jeg er også slank, med mine 173 cm og 60 kg. Med to litt utstående ribbein (medfødt), ser jeg til dels syk ut uten klær. Og trives best med noen kilo til, men det er håpløst å legge på seg. 

Anonymkode: cf955...eb3

Det er fullt mulig, kommer helt an på kroppsbygning. Jeg ser faktisk syk ut om jeg er under 60kg, da stikker alt av bein ut fra hofter, brystkasse, kragebein og jeg ser «innhol» ut.. Også i ansiktet.  Jeg er 168.. Folk er forskjellig bygd, folk legger på seg ulike steder. BMI er veldig misvisende for noen. 

Anonymkode: 0924a...ebb

Jeg er 170 cm. Da jeg veide 57 kilo så jeg syk ut med veldig utstikkende krage- og ribbein og magert ansikt. Det er for lite for meg som er bredskuldret og har kraftig beinbygning.

Anonymkode: 69646...5a2

Jeg er 170 og veide 60 kg i mange år. Jeg så frisk og trent ut. Kilo legger seg forskjellig på folk. 
Nå veier jeg 70 og er fortsatt frisk og trent. 
Om du går ned i muskelmasse så er eet klart du ser syk ut. Da blir du jo veldig skrapa. 

Anonymkode: dd774...eb9

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ganske sjokkerende at så mange tror at man er for tynn hvis ribbein eller lignende vises...

Anonymkode: 63356...a98

Litt forenkling her altså. Alle mennesker er forskjellig. Noen har lite fett på overkropp og over brystet, da kan ribbein vises. Så når noen sier de er for tynn når ribbein vises så er det jo fordi de er av den typen som normalt har «skjulte ribbein» jeg har vært slank i alle år. Når jeg blir for tynn får jeg veldig synlig kravebein, mens ribbeina er fortsatt skjult. Min venninne får veldig fort synlige bein rundt brystkassen og synes det er stygt når hun går med utringning. Det er ingen fasit på hva som er normalt, men sånn generelt når skjelettet vises gjennom huden så er man i alle fall ikke tykk, det kan man jo være enig om. 

Anonymkode: dd774...eb9

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ganske sjokkerende at så mange tror at man er for tynn hvis ribbein eller lignende vises...

Og jeg synes det er sjokkerende at man tenker at for å være normalvektig så skal beina stikke ut. 

Anonymkode: 7cb08...dd1

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg synes det er sjokkerende at man tenker at for å være normalvektig så skal beina stikke ut. 

Anonymkode: 7cb08...dd1

De skal vises ja

Det kommer an på kroppsfasong det. Søsteren min og jeg er nesten like høye. Jeg er 172 og hun er 170. Hun veier nesten 10 kg mer enn meg og er helt normal. Jeg veier rundt 70 nå og ser overvektig ut. Jeg har i-form og hun har x-form. Hadde hun gått ned 20 kg, så hadde det ikke vært pent. Men jeg kunne fint gått ned 20 kg uten at det ville sett sykelig ut. Så det er nok mulig ja. 

Anonymkode: cfe28...285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...