Gå til innhold

Hvordan kan kjøring til trening fungere på best mulig måte? Hva er ditt tips eller ønske for evt samkjøring?

Anbefalte innlegg

Dere som ikke kan la barna gå, sykle eller ta buss til trening. 

Kjører samtlige foreldre barnet sitt selv? Her er vi 8 jenter på laget som bor på samme sted, utenfor treningsstedet. Jeg synes det er meget spesielt at 8 foreldre skal kjøre 8 jenter i 8 ulike biler 😳

Men forstår jo her at samkjøring er roten til uvennskap og irritasjon. Hvordan løse dette på best mulig måte?

Noen har ikke bil, det er helt ok. Men selv kan jeg ikke kjøre andres barn til kamper og treninger da jeg er alene med 7-åringer og tvillinger på 1.5 år. De må være med, har ingen familie som stiller opp. Og selv om jeg KAN kjøre mitt eget barn så er det uaktuelt at han er med på kamp 1.5 time unna klokka 17.00 midt i uka når jeg d amå ha småsøsken på slep. Kampen varer for lenge mtp leggetid og at jeg må underholde de to små mens kampen pågår. Det er helt forferdelig, beklager å si det. 

Hvordan fungerer samkjøring hos dere? Er det barna som avtaler seg imellom (bestevennen sitter på, nabogutten står plutselig på døra) som jeg vet har skjedd i vårt lag. Eller er det foreldrene som avtaler? Melding til én, eller har dere en gruppe?

Anonymkode: f06d4...ce5

Fortsetter under...

Vi har fast avtale med en nabo, der har vi foreldrene avtalt. Vi kjører til og de henter, hver gang.

Av og til sitter en jente til på, da kontakter hun datteren min og spør. Min datter spør da meg, kan "Emma" sitte på i dag?

Anonymkode: b60ac...e8f

Vi har egne samkjørigsgrupper på messenger for alle barnas aktiviteter, tre ulike grupper. Vi har ikke faste kjøringer, fordi alle vi foreldre har jobber og andre forhold som varierer fra uke til uke. Hver uke avtaler vi altså oss i mellom i gruppen. Det tar litt tid på søndagen, men reduserer kjøringen betraktelig. Noen uker kjører vi ikke i det hele tatt, andre uker kjører vi mye. Ett barn har ikke bil, hun regnes alltid inn i antall barn uavhengig av det, selvsagt. 

Anonymkode: 8b970...7b2

Ok. Barna er spredt her vi bor, så ingen umiddelbar nabo.kanskje en messengergruppe kan være løsningen for oss. 8 barn betyr jo at det holder at 2 stk kjører. Hadde jo vært en grei rullering. Synes det er unødvendig at 8 foreldre kjører og står og ser på treningen, for å kjøre 8 biler hjem igjen. 

Problemet oppstår jo når disse foreldrene som vil se på hver trening må ha full bil hver gang. Hvordan løse det på en måte som er rettferdig?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ok. Barna er spredt her vi bor, så ingen umiddelbar nabo.kanskje en messengergruppe kan være løsningen for oss. 8 barn betyr jo at det holder at 2 stk kjører. Hadde jo vært en grei rullering. Synes det er unødvendig at 8 foreldre kjører og står og ser på treningen, for å kjøre 8 biler hjem igjen. 

Problemet oppstår jo når disse foreldrene som vil se på hver trening må ha full bil hver gang. Hvordan løse det på en måte som er rettferdig?

Skjønner deg rett at du aldri kan ha andre barn med, men ønsker at dine barn skal sitte på med andre. 

Om noen foreldre ønsker å se på alle treninger og kamper så tilbyr de vel bare å ha med andre barn når det passer. I en slik messengergruppe så tilbyr man seg, ingen krever noe. Er det ikke plass til ens barn hos andre, må man enten kjøre selv eller så må barnet stå over trening. 

Anonymkode: 9e9dd...6f2

Enten må det deles likt, alle kjører like mye, selv om det varierer litt fra uke til uke.

Eller, dersom jeg skal ha med noen som bare sitter på, så hadde jeg satt pris på at barnet sto utenfor huset vårt, eller langs veien når jeg kjører. Synes det er tidkrevende og irriterende og kjøre innom hvert enkelt barn og plukke opp og sette av. Nesten like greit å bare kjøre eget barn alene hver gang. (Vi har ikke lang vei i kjørestrekning.)

Det er som regel ikke så enkelt at barnene står ved veien når jeg skal ta de med. Ofte misforståelser, og jeg kjører til huset for å hente der, og så har de gjerne gått, men en annen vei enn den jeg kjørte, og så må jeg leite (skjedd mer enn 4-5 ganger dette). Dritirriterende.

Vi foreldre avtaler i messengergrupper vi lager.

Anonymkode: 90be0...d0b

Annonse

Det vanlige vil jo være å bytte på med kjøringen. Den som ikke kan ta sin del av kjøringen kan jo eventuelt betale seg ut.  For eksempel med eventuelle bensinpriser pluss 100 kr for tid og bilslitasje.

Anonymkode: 0531e...c53

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner deg rett at du aldri kan ha andre barn med, men ønsker at dine barn skal sitte på med andre. 

Om noen foreldre ønsker å se på alle treninger og kamper så tilbyr de vel bare å ha med andre barn når det passer. I en slik messengergruppe så tilbyr man seg, ingen krever noe. Er det ikke plass til ens barn hos andre, må man enten kjøre selv eller så må barnet stå over trening. 

Nei, du tolker det på din egen (negative) måte som er typisk her inne. 

Jeg spør hvordan andre løser dette. Jeg har plass til ett barn i tillegg til mitt og tvillingene. Men jeg kjører ikke på kamper langt unna nettopp pga småsøsken. Barnet mitt kan fint stå over kamp.

Jeg spør hvordan andre løser dette på best mulig måte, hvis du orker å lese innlegget mitt ordentlig. Kanskje noen som faktisk har efaring med samkjøring har gode tips som ikke fører til irritasjon og uvennskap(som jeg faktisk spør om).

Kanskje noen kjører fast fordi de er trener, og at de foreldrene bidrar ekstra når det er salgsdugnad? Kanskje jeg kan selge 10 sekker med doruller i stedet for 3? Kanskje jeg kan bake 2 kaker selv om jeg ikke står på bakelista? Kanskje jeg kan betale besinpenger? Kanskje jeg kan være med å planlegge, handle inn, rigge til før cup? Kanskje jeg kan være den som sponser is på trening før sommerferien? 

Jeg spør fordi jeg garantert ikke er den eneste som har barn i idretten og problemer med kjøringen. 

Og sånn at det er gjentatt: jeg klarer å kjøre mitt eget barn til trening, synes bare det er rart at 8 biler skal kjøre samme strekning. Må være noen som ikke liker dugnad eller kakebaking. Hjelpe hverandre, ikke kreve som du så fint påstår.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Enten må det deles likt, alle kjører like mye, selv om det varierer litt fra uke til uke.

Eller, dersom jeg skal ha med noen som bare sitter på, så hadde jeg satt pris på at barnet sto utenfor huset vårt, eller langs veien når jeg kjører. Synes det er tidkrevende og irriterende og kjøre innom hvert enkelt barn og plukke opp og sette av. Nesten like greit å bare kjøre eget barn alene hver gang. (Vi har ikke lang vei i kjørestrekning.)

Det er som regel ikke så enkelt at barnene står ved veien når jeg skal ta de med. Ofte misforståelser, og jeg kjører til huset for å hente der, og så har de gjerne gått, men en annen vei enn den jeg kjørte, og så må jeg leite (skjedd mer enn 4-5 ganger dette). Dritirriterende.

Vi foreldre avtaler i messengergrupper vi lager.

Anonymkode: 90be0...d0b

Å, det skjønner jeg. Takk for svar, her har vi avtalt at de som skal sitte på må møte opp hos den som kjører. Den som kjører drar når klokka er 16.45. Er noen forsinka så er det ikke sjåførens ansvar. De går også hjem fra sjåførens adresse. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spør hvordan andre løser dette. Jeg har plass til ett barn i tillegg til mitt og tvillingene. Men jeg kjører ikke på kamper langt unna nettopp pga småsøsken. Barnet mitt kan fint stå over kamp.

Jeg spør hvordan andre løser dette på best mulig måte, hvis du orker å lese innlegget mitt ordentlig. Kanskje noen som faktisk har efaring med samkjøring har gode tips som ikke fører til irritasjon og uvennskap(som jeg faktisk spør om).

Kanskje noen kjører fast fordi de er trener, og at de foreldrene bidrar ekstra når det er salgsdugnad? Kanskje jeg kan selge 10 sekker med doruller i stedet for 3? Kanskje jeg kan bake 2 kaker selv om jeg ikke står på bakelista? Kanskje jeg kan betale besinpenger? Kanskje jeg kan være med å planlegge, handle inn, rigge til før cup? Kanskje jeg kan være den som sponser is på trening før sommerferien? 

Jeg spør fordi jeg garantert ikke er den eneste som har barn i idretten og problemer med kjøringen. 

Og sånn at det er gjentatt: jeg klarer å kjøre mitt eget barn til trening, synes bare det er rart at 8 biler skal kjøre samme strekning. Må være noen som ikke liker dugnad eller kakebaking. Hjelpe hverandre, ikke kreve som du så fint påstår.

Kjære deg, jeg stilte et helt adekvat spørsmål da jeg syns det ble litt uklart. Hva med å ikke ta alt i verste mening?

Jeg svarte også på spørsmålet ved å si hvordan jeg mener slike messengergrupper fungerer. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Med all respekt, det var du selv som ordla deg på en måte som høres både negativ ogsutrete ut, og milevis fra den positive og konstruktive innstillingen som du plutselig inntar her.

Anonymkode: c7b3f...f0c

Jwg forstår meg ikke på folk som melder barna på idretter det må kjøres til når de ikke har bil? Jeg tar aldri med sånne unger i bilen - da skal det være noe spesielt. Vi pleide å avtale oss i mellom noen få. Å drive på med organisert opplegg blir det bare kaos av. 

Anonymkode: 636eb...4df

Vi samkjører med de samme hvert uke til trening. Hvem som kjører planlegger vi fra gang til gang. Til kamper vil de fleste foreldrene være med å se på, men hvis noen ikke kan/ vil tar de fleste med seg noen ekstra. Trenerne kan ofte ha med seg flere barn til oppmøte for de som skal spille, så kommer det flere foreldre til kampstart. Vi tar ofte med oss han som hatt mistet faren, hvis moren må være med småsøsken. Det forventer vi ingenting igjen for, verken ekstra kakebaking eller dugnadsalg. Hadde moren derimot tatt det som en selvfølge at sønnen skulle få sitte på hadde det vært mer irriterende, men hun spør på en hyggelig de gangene hun har behov for hjelp og da sier vi selvfølgelig ja.

Anonymkode: 77345...a1f

Annonse

Vi samkjøre med 2 andre foreldre. Men vi har med noen som ikke har bil og som ikke kjører sin del. Og det er ikke noe problem 

Anonymkode: 5a345...447

Jeg hadde satt pris på at du tok kontakt, beskrev situasjonen og spurt om barnet mitt kunne sitte på ganske ofte. Ville også sagt at jeg gjerne baker dobbelt eller selger dobbelt for å gjøre gjengjeld. 
Jeg har vært trener for to av barna, og har derfor kjørt til nesten alle treninger og kamper. Tar gjerne med meg en ekstra. For det tredje hadde vi kjøregruppe, og jeg syntes ærlig talt det ble mye mer styr enn å bare kjøre selv. «Sorry, jeg ble forsinka på jobb, kan en av dere andre kjøre?» «Petter vil ikke på trening i dag, det er jo vår tur til å kjøre egentlig. Kan en av dere andre kjøre?» «Kristian ble skada i slalåmbakken på søndag, vi melder oss ut av kjøregruppa for en periode» «Nå når Kristian er skada har ikke Tobias så lyst til å trene. Han tar en pause, så vi melder oss også ut av kjøregruppa». Kort sagt - det som skulle skape forutsigbarhet gjorde det ikke i det hele tatt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jwg forstår meg ikke på folk som melder barna på idretter det må kjøres til når de ikke har bil? Jeg tar aldri med sånne unger i bilen - da skal det være noe spesielt. Vi pleide å avtale oss i mellom noen få. Å drive på med organisert opplegg blir det bare kaos av. 

Anonymkode: 636eb...4df

Ja det er kanskje enklere. 3 faste som sitter på, enn å holde på å avtale 2 ganger per uke om hvem av 8 stk som kjører denne gangen. For stor messengergruppe blir vel mer styr enn å avtale fast med enkelte. Takk. 

Iiiiik skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde satt pris på at du tok kontakt, beskrev situasjonen og spurt om barnet mitt kunne sitte på ganske ofte. Ville også sagt at jeg gjerne baker dobbelt eller selger dobbelt for å gjøre gjengjeld. 
Jeg har vært trener for to av barna, og har derfor kjørt til nesten alle treninger og kamper. Tar gjerne med meg en ekstra. For det tredje hadde vi kjøregruppe, og jeg syntes ærlig talt det ble mye mer styr enn å bare kjøre selv. «Sorry, jeg ble forsinka på jobb, kan en av dere andre kjøre?» «Petter vil ikke på trening i dag, det er jo vår tur til å kjøre egentlig. Kan en av dere andre kjøre?» «Kristian ble skada i slalåmbakken på søndag, vi melder oss ut av kjøregruppa for en periode» «Nå når Kristian er skada har ikke Tobias så lyst til å trene. Han tar en pause, så vi melder oss også ut av kjøregruppa». Kort sagt - det som skulle skape forutsigbarhet gjorde det ikke i det hele tatt. 

Takk for innspill!.🙂

Iiiiik skrev (1 time siden):

Den type kaos er IKKE akseptert i vår kjøregruppen. Har jeg sagt jeg skal kjøre gjør jeg det selv om min blir syk, da kjører jeg de andre barna. Vi foreldre kjenner hverandre etterhvert godt, det er muligens nøkkelen til suksess her. 

Anonymkode: 8b970...7b2

Her er vi bare to som samkjører. Med 4 treninger per uke, så kjører vi annenhver gang. Vi avtaler fra uke til uke hva som passer best for oss. Før var det 4 barn, men den 3. kunne aldri kjøre noen steder pga en lillebror og leggetid (vi andre har yngre barn og kjører likevel), så da sluttet vi å være på tilbudssiden der. Den 4. hadde ikke bil, så der var vi mye på tilbudssiden for både barn og mor, men han sluttet. Her er det helt vanlig å samkjøre. Vi har kjøregruppe på spond hvor alle dom planlegger å kjøre til treninger og kamper skriver det opp, og så fyller man bilene. Det er jo uansett kortere å kjøre 20 min for samkjøring enn 1,5 time til en kamp. Og så kjører de fleste helt hjem om man spør og evt tilbyr seg å betale for det.

Anonymkode: d13b0...728

I et tilfelle med 8 barn ville vi delt opp i to kjøregrupper som organiserer innad. Da kjører man hver 4. gang til og fra trening. Du har kanskje noe familie som kan passe på de andre barna dine en kveld i måneden? Hvis du ikke har det, ville jeg personlig enten 1) latt være å være med i kjøreordning og alltid kjørt mitt eget barn eller 2) alliert med med ett annet foreldrepar som kunne være interessert i å ta alle dine kjøringer mot at du tar deres kioskvarer og kakebakinger.

Anonymkode: 15bd6...96e

Jeg kjører trenerens datter til og fra skolen hver dag november-april, treneren tar med min datter på bortekamper som kolliderer med småsøskens sovetid.

Trenerdatteren kommer til oss og slippes av hos oss, mens min datter møter opp og slippes av hos treneren.

Anonymkode: 5b130...0cf

I ditt tilfelle ville jeg nok spurt den familien som bodde nærmest om dere skal kjøre annenhver gang, siden du bare har plass til ett barn.

Anonymkode: 047d5...bb0

Her kan barna/ungdommene gå eller sykle til trening, så da gjenstår kun bortekampene. Kampene er i  appen Spond og vanligvis skriver noen der at de trenger å sitte på eller noen skriver at de kjører og har ledige plasser. 

Jeg kjører ofte, også fordi jeg liker å se på kampene. Synes det er hyggelig å ha med flere i bilen og sier alltid fra om ledig plass i appen. 

Anonymkode: b288e...31e

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det vanlige vil jo være å bytte på med kjøringen. Den som ikke kan ta sin del av kjøringen kan jo eventuelt betale seg ut.  For eksempel med eventuelle bensinpriser pluss 100 kr for tid og bilslitasje.

Anonymkode: 0531e...c53

Jeg ville sett stort på det, hadde det vært en alenemor med 3 barn og små tvillinger som HI i mitt barns gruppe, hadde jeg gladelig tatt med barnet uten å forvente noe tilbake som betaling. 

Anonymkode: b288e...31e

Her blir jeg litt usikker på hva som er målet ditt HI. Kjøreordning er vanlig. Men det fordrer jo at alle som deltar kan bidra med kjøring. Vil du egentlig bare at noen andre skal kjøre barnet ditt for deg? 
Da kalles det ikke kjøreordning. Men det er stor sjanse for at en av de andre forstår at det er vanskelig i din situasjon, og tilbyr å ta med ditt barn til tvillingene er eldre. Så kan du bidra med andre ting for dem. 

På fotballaget til vår yngste står kjøring til bortekamper og dugnad på hjemmekamper i Spond. I løpet av høsten har vi kjørt til en eller to bortekamper, og stått i kiosken på en hjemmekamp. Passer ikke oppgavene man har blitt tildelt bytter man innbyrdes. Barna møter opp til bortekamp på skolen, og så kjører man samlet derfra. 

Anonymkode: 0c10e...dcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...