Gå til innhold

Mat med alkohol til barn?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker noe alkohol i matlagningen som for eksempel når jeg lager rødvinssaus eller risotto med hvitvin.
Dette serveres også barna, har egentlig aldri tenkt over det siden alkoholen fordamper når maten lages.

Snakket med en bekjent, og begynte å snakke om mat og kom inn på risotto.
Jeg fortalte hvordan jeg lager det, og hun ble forferdet av at jeg serverte dette til barna da jeg har brukt hvitvin i den.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 0c75e...806

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444000-mat-med-alkohol-til-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at ingen reagerer på slike ting, og at din bekjente lever med begrenset kontakt med andre og samfunnet forøvrig. Det er ikke ironisk eller spydig ment, for det er jo sånn at mange lever i ensomhet og tosomhet, og har lite engasjement i andre og hva som skjer rundt omkring. 

Så da hadde jeg vennlig forklart henne bare. 

Anonymkode: 6a97f...ac7

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at ingen reagerer på slike ting, og at din bekjente lever med begrenset kontakt med andre og samfunnet forøvrig. Det er ikke ironisk eller spydig ment, for det er jo sånn at mange lever i ensomhet og tosomhet, og har lite engasjement i andre og hva som skjer rundt omkring. 

Så da hadde jeg vennlig forklart henne bare. 

Så ensomme mennesker er dumme mennesker...ikke fordomsfull i det hele tatt du, herregud hva folk får seg til å si.

Anonymkode: cbb1d...ed3

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Slutt å tull da, er det sant! Jeg gjør det hele tiden, beste sausen til pasta er da med rødvin! Som du sier, alkoholen fordamper, hva er problemet? 

Anonymkode: 75f1d...890

Jeg gjør det selv hele tiden, er ikke jeg som har problemer med det :)
Syns det var rart, og derfor jeg spurte

HI

Annonse

Det var nok en korttenkt kommentar fra noen som ikke bruker alkohol i maten selv.

"Rå" alkohol er ikke noe godt i mat, det må koke med, og da forsvinner alkoholen, hun tenkte nok ikke over det, eller visste det ikke.

Forrige helg laget vi faktisk coq au vin, som det er konjakk i, og serverte til ungene ;)

Anonymkode: 26fb9...b6f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker noe alkohol i matlagningen som for eksempel når jeg lager rødvinssaus eller risotto med hvitvin.
Dette serveres også barna, har egentlig aldri tenkt over det siden alkoholen fordamper når maten lages.

Jeg fortalte hvordan jeg lager det, og hun ble forferdet av at jeg serverte dette til barna da jeg har brukt hvitvin i den.

Hva tenker dere?

Det har jeg aldri tenkt at er noe problem og mine barn har spist f.eks. stifado der kjøttet marineres i rødvin, hvitvinsdampede blåskjell og et par andre retter med litt vin. Alkoholen fordamper, så det gjør ingenting. 

Anonymkode: 25497...ac7

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva tenker dere?

Tenker at din bekjente er lite oppdatert. Alkohol fordamper ved 70 grader...

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg gjør det selv hele tiden, er ikke jeg som har problemer med det :)
Syns det var rart, og derfor jeg spurte

HI

Det forstod jeg, beklager at jeg formulerer meg så det nesten virker som om du tuller, men det er jo den du snakket med jeg mente: Det var ikke hensikten, men en spontan reaksjon på hva tenker dere 😅

Anonymkode: 75f1d...890

Bryr meg ikke om alkoholen fordamper, men synes det er merkelig å lage mat med vin i med mindre det er et voksenselskap. Men må er jeg kjedelig da. Jeg lager kjøttdeig og spaghetti til barna uten å ha oppi en klunk med rødvin 🤪 

Neida, det jeg mener er at jeg er kjedelig og ikke kjenner til eller spiser mat som har alkohol i oppskriften. Så det er ikke nødvendigvis uvitenhet, det kan være at man er vant til et plain og lite spennende utvalg i matverden.

Anonymkode: 57836...82b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bryr meg ikke om alkoholen fordamper, men synes det er merkelig å lage mat med vin i med mindre det er et voksenselskap. Men må er jeg kjedelig da. Jeg lager kjøttdeig og spaghetti til barna uten å ha oppi en klunk med rødvin 🤪 

Neida, det jeg mener er at jeg er kjedelig og ikke kjenner til eller spiser mat som har alkohol i oppskriften. Så det er ikke nødvendigvis uvitenhet, det kan være at man er vant til et plain og lite spennende utvalg i matverden.

Om man ikke vet at alkohol fordamper ved høy varme, så er man uvitende mtp det emnet. Hva som er grunnen til det er jo irrelevant. 

Anonymkode: eaf75...731

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er en myte at alkohol fordamper i matlaging! 

https://lassel.blogg.no/1500302047_alkohol_forsvinner_ikke_ved_matlagning.html

Sånn, da lærte dere noe nytt i dag også!

Anonymkode: 37f43...4da

Beklager, men jeg har studert kjemi, veldig enkelt, først fordamper det med lavest kokepunkt, i dette tilfelle alkohol, så det med nest lavest kokepunkt og så videre.

Når man lager sauser, risotto og lignende som skal kokes inn vil alkoholen fordampe før vannet siden den har lavere kokepunkt. 
Jeg stoler mye mer på det jeg har lært enn det som står på en tilfeldig blogg på det store internettet.

HI

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er ingen myte at den fordamper, men den forsvinner ikke. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

😂

Fantastisk. Sånn går det når vi kaller andre uvitende og dumme. Takk for den. Selv om ikke alt er feil, så ble vi nok litt for oppblåste her i tråden! 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Beklager, men jeg har studert kjemi, veldig enkelt, først fordamper det med lavest kokepunkt, i dette tilfelle alkohol, så det med nest lavest kokepunkt og så videre.

Når man lager sauser, risotto og lignende som skal kokes inn vil alkoholen fordampe før vannet siden den har lavere kokepunkt. 
Jeg stoler mye mer på det jeg har lært enn det som står på en tilfeldig blogg på det store internettet.

HI

Har du lest lenken? For den viser til forskning, med kilder, og vitenskapelige forklaringer fra en fagutdannet kokk. Du må gjerne forklare hva som er galt med forklaringen hans, for nå ble jeg oppriktig interessert. 

Anonymkode: bd765...d0c

Det kommer jo an på hvor lenge man koker sausen. Alkoholen forsvinner ikke så fort man kommer opp i 75 grader. Den må koke en stund før alkoholen er borte. Jeg har aldri servert saus eller annen mat med alkohol til barna. Nettopp fordi all alkohol ikke fordamper.

Anonymkode: fb383...8f3

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Har du lest lenken? For den viser til forskning, med kilder, og vitenskapelige forklaringer fra en fagutdannet kokk. Du må gjerne forklare hva som er galt med forklaringen hans, for nå ble jeg oppriktig interessert. 

Anonymkode: bd765...d0c

Nei, jeg leste ikke lenken, men når man lager sprit, lovlig eller ulovlig gjøres det med destillasjon.
Destillasjon er kort fortalt når flere væsker er blandet sammen (i dette tilfelle alkohol og vann) og man varmer det opp til det koker vil det først koke ved kokepunktet til den væsken med lavest kokepunkt (i dette tilfellet alkohol, når man lager sprit er det denne dampen man samler opp og som blir spriten), det fortsetter å koke på denne temperaturen frem til alt av den væsken med det laveste kokepunktet har fordampet. Så begynner temperaturen å øke frem til neste kokepunkt (i dette tilfellet kokepunktet for vann) og begynner å koke igjen.
Slik fortsetter det.

https://snl.no/destillasjon

Med andre og, når man lager risotto, sauser eller lignende hvor man skal redusere væsken vil det ikke være mulig å gjøre uten at alkoholen fordamper først.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg leste ikke lenken, men når man lager sprit, lovlig eller ulovlig gjøres det med destillasjon.
Destillasjon er kort fortalt når flere væsker er blandet sammen (i dette tilfelle alkohol og vann) og man varmer det opp til det koker vil det først koke ved kokepunktet til den væsken med lavest kokepunkt (i dette tilfellet alkohol, når man lager sprit er det denne dampen man samler opp og som blir spriten), det fortsetter å koke på denne temperaturen frem til alt av den væsken med det laveste kokepunktet har fordampet. Så begynner temperaturen å øke frem til neste kokepunkt (i dette tilfellet kokepunktet for vann) og begynner å koke igjen.
Slik fortsetter det.

https://snl.no/destillasjon

Med andre og, når man lager risotto, sauser eller lignende hvor man skal redusere væsken vil det ikke være mulig å gjøre uten at alkoholen fordamper først.

Men fordamper den helt? Med det samme den når kokepunktet?

Jeg spør fordi jeg ikke vet, og ikke for å kverulere og krangle. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men fordamper den helt? Med det samme den når kokepunktet?

Jeg spør fordi jeg ikke vet, og ikke for å kverulere og krangle. 

Nei. Det er velkjent at det må koke over 74,3 grader over lang tid før all alkohol er fordampet. Etter 15 minutter er bare 40% av alkoholen borte, så det må koke lenge før alt er borte.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Om man ikke vet at alkohol fordamper ved høy varme, så er man uvitende mtp det emnet. Hva som er grunnen til det er jo irrelevant. 

Står ingen steder i HI at dama er uvitende. Det står at hun ble forferdet. Ja, kanskje på samme måte som meg, pga smaken den setter (og som er poenget med å tilsette det, men for meg passer det ikke til barn).

Men det er mange her inne som er uvitende til hvordan man opptrer på nett når man mangler sosiale antenner.

Om alkohol fordamper eller forsvinner ved tilberedning tenker jeg er uviktig! En bruker vel ikke så mye alkohol at det skader ungene/gjør de full uansett. De har vel en lever de og, som alle andre. 🤷‍♀️

Anonymkode: e30e0...6fd

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er velkjent at det må koke over 74,3 grader over lang tid før all alkohol er fordampet. Etter 15 minutter er bare 40% av alkoholen borte, så det må koke lenge før alt er borte.

Ser ut som om det blir en god risotto 😆 risen skal ikke være ordentlig myk engang. 

Her serverer nok hi mat med alkohol til barna med mindre risottoen er blitt en ihjelkokt grøt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...