Gå til innhold

Jeg må ha en livsstilsendring

Anbefalte innlegg

Må 15-20 kg ned i vekt.

Har prøvd utallige ganger, men får det ikke til.

hva skal jeg gjøre?

Stillesittende jobb men trener 3-4 ganger i uka.

Forsøker å spise sunt og ikke for mye, men må gjøre noe feil.

Kiloene sitter støpt. 

Anonymkode: 65e6c...c51

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443989-jeg-m%C3%A5-ha-en-livsstilsendring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk kosthold, tell kalorier. Hva kan du droppe av det du spiser i løpet av en dag av usunne valg. Drikk vann i steden for juice/bruse og kaffe med melk og fløte for eksempel. Kan du bytte til magrere pålegg, smøre litt tynnere med smør, spise et knekkebrød til kvelds hvis søtsuget kommer. Ta trappene i steden for heisen, gå litt mere i hverdagen i tillegg til treningen. Disse små valgene i hverdagen er med på å få til en sunnere livsstil. Det kommer ikke resultater med en gang, sett deg et mål 6 mnd frem i tid der du er fokusert på dette, så vil du se fremgang ☺️

Anonymkode: b7c27...66f

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

To "kjappe" løsninger:  Periodisk faste og dropp alle flytende kalorier.

Jeg er i samme situasjon som deg og det eneste som funker er når jeg klarer å overholde fasten. ;)

Anonymkode: e5a85...9aa

Jeg er ikke HI, men trenger å gå ned samme antall kilo. Kan jeg spørre hvor lang faste du har? Er det noe "minimumskrav"? 18 timer for eksempel virker for lenge for meg.

Anonymkode: 701a4...5e4

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke HI, men trenger å gå ned samme antall kilo. Kan jeg spørre hvor lang faste du har? Er det noe "minimumskrav"? 18 timer for eksempel virker for lenge for meg.

Anonymkode: 701a4...5e4

Ikke meg du spør, men jeg har lest boka til Marit Kolby, og har gått ned en del kilo og fått en kropp og et hode som fungerer bedre i hverdagen, ved å følge hennes enkle prinsipper om forlenget nattfaste og råvarebasert kosthold. Boka har mange spennende kapitler som gir økt forståelse for egen kropp og hvordan den fungerer.

Jeg spiser lunsj og middag. Første måltid rundt 12-tida, og siste måltid mellom 17 og 18. Men det er ingen fasit, anbefaler å prøve seg frem og finne antall måltider og tidspunkter for faste ut fra hva som fungerer best for deg.

Anonymkode: abf15...954

Hvis du bytter ut "jeg må" med "jeg VIL" så tenker jeg at 80% av løsningen ligger der. At du snur dette til noe positivt istedenfor noe negativt du må gjøre.

Deretter må du slutte å "forsøke" å spise sunt- du må gjøre det. 

Slutt å tro at det er en lettvint måte, for det kreves innsats. Se hele tiden på hva du vil oppnå istedenfor på hva du må ofre. Spis mat med fiber, mye grønnsaker og frukt på knekkebrød. Få i deg nok vitaminer og drikk vann med sitron. 

Unn deg noe ekstra en dag i uken. Du vil ikke gå opp igjen etter en moderat utskeielse. Etterhvert vil du bli mett på mindre mat, men pass på sånn at du ikke spiser for lite. Dette er som du sier en varig endring, så finn ut hva du liker og kan spise uten å grue deg til måltidene. Du skal se fram til dem.

Lykke til! 

Anonymkode: 2db47...835

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

To "kjappe" løsninger:  Periodisk faste og dropp alle flytende kalorier.

Jeg er i samme situasjon som deg og det eneste som funker er når jeg klarer å overholde fasten. ;)

Anonymkode: e5a85...9aa

Hvor mange timer faster du?

Anonymkode: 68068...813

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Må 15-20 kg ned i vekt.

hva skal jeg gjøre?

Kiloene sitter støpt. 

Når jeg prøver så slutter jeg nesten å spise. I hodet mitt er det best. Men jeg går ikke ned 

Jeg var hos ernæringsfysiolog og fikk beskjed om at jeg nok har ett lavt energibehov og at jeg derfor må spise ekstremt lite. 1000 kalorier om dagen i 3 uker var hennes oppskrift. Jeg ga meg ut på det 1.oktober og har nå klart å gå ned 5 kilo. Vært i 2 selskap med mat og drikke og skeia ut litt noen få dager (men ikke med mengder, bare litt) 

Jeg har blitt veldig obs på hvor mye kalorier det er i mat og drikke og fått endel aha-opplevelser på veien. Bruk Lifesum så har du kontroll 

Anonymkode: 72cf6...e53

Jeg har gått ned 10 kg det siste halvåret. Bestemte meg for å kutte helt ut noen ting - sjokolade, potetgull og smør på brødskivene. Teller ikke kalorier, men spiser mindre ved alle måltider, særlig middag. Har i tillegg økt aktivitetsnivået en del. Tenker dette er endringer jeg kan leve godt med over tid. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når jeg prøver så slutter jeg nesten å spise. I hodet mitt er det best. Men jeg går ikke ned 

Om du hadde sluttet å spise hadde du blitt seende ut som en straffange eller en veldig syk anoreksiapasient...

Men det er ikke bra å spise for lite over tid, for kroppen tilpasser seg mengen mat ved å sette ned forbrenningen og det er jo negativt for fremtidig liv og nedgang. Derfor er jojo-slanking negativt, forbrenningen ødelegges av det.

Man må spise nok til å gi kroppen energien den trenger, men såpass lite at den ikke lagrer til "dårlige tider", som jo kroppen vår er laget for å gjøre i gode tider.

Anonymkode: 5b85b...2e2

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Tenk kosthold, tell kalorier. Hva kan du droppe av det du spiser i løpet av en dag av usunne valg. Drikk vann i steden for juice/bruse og kaffe med melk og fløte for eksempel. Kan du bytte til magrere pålegg, smøre litt tynnere med smør, spise et knekkebrød til kvelds hvis søtsuget kommer. Ta trappene i steden for heisen, gå litt mere i hverdagen i tillegg til treningen. Disse små valgene i hverdagen er med på å få til en sunnere livsstil. Det kommer ikke resultater med en gang, sett deg et mål 6 mnd frem i tid der du er fokusert på dette, så vil du se fremgang ☺️

Anonymkode: b7c27...66f

Juice er ikke farlig. Men det må være ekte presset juice UTEN sukker. Juice inngår som en av 5 om dagen. 

Anonymkode: 55579...925

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Juice er ikke farlig. Men det må være ekte presset juice UTEN sukker. Juice inngår som en av 5 om dagen. 

Det kan sies å være sunt, men det har omtrent like mye kalorier som cola. 1,5 dl om dagen kan inngå i et sunt kosthold, men om du skal ned i vekt bør du ikke drikke noe mer.

Anonymkode: fe3ca...227

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Juice er sunnhet for lathanser og tjukkaser.

Vil du være slank, så må du skrelle og tygge og fordøye. 

Anonymkode: 72c20...eab

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Juice er sunnhet for lathanser og tjukkaser.

Vil du være slank, så må du skrelle og tygge og fordøye. 

Det inngår i en av 5 om dagen. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det inngår i en av 5 om dagen. 

Ja i teorien. Men i praksis kun for noen.

Spør en hvilken ernæringsfysiolog om de anbefaler juice foran frukt for en ellers ung og frisk person.

Juice anbefales kun til eldre og småspiste.

Jeg har gått over til lavkarbo, etter mange år med kaloritelling. Spiser så mye BEDRE, SUNNERE og føler meg sterkere mentalt og fysisk enn på lenge. Nå spiser jeg masse og trener mindre. Har gått ned 5 kg og hele 14 cm rundt livet siden i sommer.

Anonymkode: 5fa0c...065

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har gått ned 5 kg og hele 14 cm rundt livet siden i sommer.

Anonymkode: 5fa0c...065

Det er sinnsykt! 👏🏻👏🏻👏🏻

Kiloene har ikke mye å si, livvidden har alt å si.

Jeg har gått ned nesten 10 kg siden i vår (fra 73 til 63 kg) ved å bare spise mellom kl 11 og 19, spise litt mindre porsjoner og gå så mye turer jeg kan. Spiser et kakestykke, litt dessert osv når jeg vil men det blir ikke hver dag. 
Dropper majones, dressing og smør og tar heller litt ekstra mengder magert pålegg på knekkebrød når jeg spiser brødmat. Sånne små endringer i vanene så forsvinner det gram for gram. Det viktigste er å være konstintent over tid. 
Dette klarer du! 💪🏻💪🏻💪🏻

Anonymkode: b5d8e...05a

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Må 15-20 kg ned i vekt.

hva skal jeg gjøre?

Kiloene sitter støpt. 

Du høres litt ut som meg egentlig. Du vil det, men du vil det ikke nok. Og når man ikke vil det nok, så får man heller ikke de resultatene man ønsker, så gir man litt opp, og det blir en ond sirkel.

Anonymkode: cff83...2bf

Jeg har på tre år nå gått ned over 20 kilo. Jeg har følgende råd: 

-ikke nekt deg noe, men vei opp med ting du kan spise mer av

-mindre tallerkner

-spis mer volum

-drikk så få kalorier som mulig 

-Finn ut når du spiser dårligst, når er ditt svakeste punkt, og avled deg selv. Jeg spiser om kvelden foran TV-en, så jeg har begynt med nye hobbyer og ting som okkuperer og avleder meg på kvelden. 

Anonymkode: a9a7d...858

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg har lest boka til Marit Kolby, og har gått ned en del kilo og fått en kropp og et hode som fungerer bedre i hverdagen, ved å følge hennes enkle prinsipper om forlenget nattfaste og råvarebasert kosthold. Boka har mange spennende kapitler som gir økt forståelse for egen kropp og hvordan den fungerer.

Jeg spiser lunsj og middag. Første måltid rundt 12-tida, og siste måltid mellom 17 og 18. Men det er ingen fasit, anbefaler å prøve seg frem og finne antall måltider og tidspunkter for faste ut fra hva som fungerer best for deg.

Anonymkode: abf15...954

Kan skrive under på hvert eneste ord i dette innlegget. Jeg har gått ned ca. 18-20 kg. 

Anonymkode: 0a9ad...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...