Gå til innhold

Barn med ekstrem tannlege-skrekk

Anbefalte innlegg

Er så ille at hun har fått beroligende medisin hos tannlegen. Likevel har de ikke klart å gjøre stort for hun hyler og skriker og nekter å ligge i ro. Har hatt flere timer bare på øving, men ingenting hjelper.

Nå sist måtte de sette inn en midlertidig fylling for de fikk ikke borret da hun var helt febrilsk. Nå ser jeg at fyllingen begynner å falle ut…

Har snakket mye med henne om dette problemet, men ingen bedring. Hun er 10 år.

Hva gjør jeg? Hun må snart til tannlegen igjen, vi fikk beskjed om å ta kontakt når midlertidig fylling faller ut.

Anonymkode: aa22a...34c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144443988-barn-med-ekstrem-tannlege-skrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare ringe og snakke med dem.

Kanskje må hun ha behandling i lett narkose på sykehuset, så hun kan sove seg gjennom behandlingen?

Om hun har litt ting å fikse nå må det være greit å få det unna, også passe på at hun ikke får hull og det bare blir kontroller med "null hull" etterpå.

Anonymkode: 7528d...335

Hun må åpenbart få profesjonell hjelp når angsten er så stor og omfattende. Det kan ta tid, og i mellomtiden må hun kanskje legges i lett narkose. Det er i hvert fall viktig at det blir tatt tak i. Jeg har selv angst for tannlege og gikk på det lengste 7-8 år uten undersøkelse fordi jeg rett og slett ikke klarte å bestille time en gang, en venn måtte gjøre det for meg til slutt. Nå har jeg fått hjelp og en jeg er trygg på, men kan likevel innimellom ende opp med å skjelve og gråte selv om det bare er snakk om en sjekk. Jeg skulle ønske jeg hadde fått hjelp da jeg var yngre. 

Anonymkode: 001da...ef7

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Narkose. Det måtte mitt barn. Ekstrem angst. Viste seg at han har tourettes. 

Anonymkode: 11c65...3c4

Hvordan merket dere at han har tourettes?

Og er det ikke lang venting om en skal i narkose?

Annonse

Hvor bor dere? I Trøndelag har de egne team som jobber med barn med sterk angst. Se her https://www.tkmidt.no/tbit. Andre fylker kan ha lignende ordninger. Ring klinikken dere tilhører og spør. Helsedirektoratet har en sterk anbefaling om å innføre lignende ordninger over hele landet, så det skjer heldigvis mye nå. 

Anonymkode: f8bfc...d07

Huff, det er ikke lett. Føler med deg. 

Ikke sikkert dette hjelper for din datter. Min sønn fikk fullstendig panikk, for så å bli holdt fast av skoletannlegen, etter det gikk rullgardina ned. Fikk tips av min sjef om en privat tannlege som var veldig flink med de som har tannlegeskrekk. Han var også veldig dyktig. Nå er min gutt en som var opptatt av hvordan ting fungerte. Han fikk lov til å trykke på de forskjellige verktøyene tannlegen bruker. Se på denne, når du trykker her, så blåser den. Det gjorde underverk for min. Når han forstod hva de forskjellige verktøyene gjorde, i tillegg til at tannlegen alltid i forkant fortalte hvilket verktøy han nå skulle bruke, ble han mye mer rolig. Da var det greit. 

Ikke sikkert det fungerer for din, men ville nevne det, tilfelle det kan være en løsning. Lykke til 🙏🏻

Anonymkode: 897b5...18d

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvor bor dere? I Trøndelag har de egne team som jobber med barn med sterk angst. Se her https://www.tkmidt.no/tbit. Andre fylker kan ha lignende ordninger. Ring klinikken dere tilhører og spør. Helsedirektoratet har en sterk anbefaling om å innføre lignende ordninger over hele landet, så det skjer heldigvis mye nå. 

Anonymkode: f8bfc...d07

Fantastisk. Det er jo helt gull at dette er noe de kommer i forkant av. 

Anonymkode: 897b5...18d

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvordan merket dere at han har tourettes?

Og er det ikke lang venting om en skal i narkose?

Et barn med Tourettes syndrom utvikler på et tidspunkt tics, men det er ikke alltid veldig lett å oppdage alle ticsene. Jeg har to barn med Tourettes, og de har det veldig ulikt. Ene har "klassisk" med kaste på hodet, knipse, plystre osv. så det er lett for alle både å se og høre når hun har tics, men andre har mer subtile tics og klarer også og samle dem opp på en helt annen måte. Han skjuler dem inn i andre bevegelser, som at han later som om han gjesper når han får gape-tics, later som det er en del av å strekke på seg hvis han får riste ut fingrene-tics osv. Bare vi som kjenner ham veldig godt ser en del han nok ikke selv merker. Ellers er det mye annet knyttet til diagnosen, som at de ofte er rigide, er lydsensitive, sliter med håndskrift osv. og mange er plaget med angst, søvnvansker osv.

Anonymkode: 001da...ef7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...