Gå til innhold

Flere som har barn som kun snakker engelsk mellom vennene?

Anbefalte innlegg

Jeg har helnorske barn, og vennene deres er også helnorske. Likevel har de engelsk som språk seg imellom. Og da snakker jeg ikke om dårlig engelsk, men om avansert engelsk. Jeg ville nesten gå så langt å si at min gutt har større ordforråd på engelsk enn på norsk, og han er en veltalende og velartikulert gutt. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 35d71...522

Fortsetter under...

Datteren min snakker norsk når det bare er norske ungdommer rundt henne, men hun har to venninner som ikke er etninsk norske og når de er tilstede snakker alle engelsk. De bare slår over til engelsk uten noen problemer, så det er ihvertfall normalt at de er gode i engelsk.

Anonymkode: 2170b...b55

Niesen min kan snakke engelsk med sine venner, så det er kanskje en greie? 
Nå vet jeg heller ikke hvor gammel gutten din er, men om han er i alderen hvor online-spill er vanlig så kan det også forklare. Da har de venner over hele verden, og det enkleste er jo da å snakke engelsk. 

Min snakker norsk med vennene som er norske. De har noen i klassen som ikke er norske, og med dem snakker han engelsk. Det var også en gjeng med «utenlandske» i klassen på barneskolen, og de snakket bare engelsk. 

Anonymkode: b7d16...be2

Annonse

Det er ganske vanlig i visse kretser, og om det ikke er engelsk 24/7 så er det mye engelsk det går i. Flere influensere snakker også mye engelsk, og alle unge er på nett og mange somekanaker hvor det selvsagt går i kun engelsk. 

Anonymkode: 65af6...52f

Datteren min gjorde det da hun gikk på mellomtrinnet, men bare innimellom nå som hun går i 9.klasse. Det har jo sin effekt da. Hun ligger på en 6-er i engelsk, og på 5 på nasjonale prøver, men det går dessverre også utover norsken. Jeg retter en del på henne der, både fornorskninger og syntaks.

HI

Anonymkode: f151d...0b8

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Datteren min gjorde det da hun gikk på mellomtrinnet, men bare innimellom nå som hun går i 9.klasse. Det har jo sin effekt da. Hun ligger på en 6-er i engelsk, og på 5 på nasjonale prøver, men det går dessverre også utover norsken. Jeg retter en del på henne der, både fornorskninger og syntaks.

HI

Anonymkode: f151d...0b8

Kjenner meg godt igjen. Datteren min har helst lest bøker på engelsk fra hun var 10-11. Hun skriver ekstremt bra på engelsk - bedre en norsk.

Hun gamet mye før, det gjør hun ikke nå på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 77ad1...7a6

Samme her, tror det er i ferd med å bli vanlig ja. Hun passerte meg på barneskolen, nivået er skyhøyt. Veldig bra, tenker jeg, som er mer Ole brum. Hørtes fint ut i hodet, blir noe helt annet når jeg skal si det høyt 😅

Anonymkode: f7916...389

Snakker ikke bare engelsk med venner, men har hørt flere ganger at han har lange samtaler med spesielt en av dem. Høyt nivå på begge to, men snakker også godt norsk. Er jo en fin måte å øve språk på da, men ville oppdratt slik at de snakker morsmålet sitt. Er overbevist om at skal man lære et nytt språk godt, må man ha et godt morsmål i bunnen.

Annonse

Det har vår gutt gjort siden han begynte å snakke, absolutt ingen problem med det språket, men norsk derimot, der oversetter han direkte fra engelsk til norsk……

Barnehagen fikk spørsmål om hvem av foreldrene som snakket bare engelsk, da barnet bare snakket engelsk.

nå går han i 7 trinn, og vi og lærere har prøvd det vi kan med å få han til å bli bedre på norsk. Utrolig dumt, da norsk er viktig og et fag som fortsetter noen år til.

Her snakker han og kompiser og engelsk sammen, er nok en greie i tillegg til spill og YouTube .

Anonymkode: f7c77...0fe

prekæs skrev (2 timer siden):

Snakker ikke bare engelsk med venner, men har hørt flere ganger at han har lange samtaler med spesielt en av dem. Høyt nivå på begge to, men snakker også godt norsk. Er jo en fin måte å øve språk på da, men ville oppdratt slik at de snakker morsmålet sitt. Er overbevist om at skal man lære et nytt språk godt, må man ha et godt morsmål i bunnen.

Engelsk er ikke et nytt språk, og det er det som er hele poenget. Barn helt ned i 2 års alder vokser opp med, og kan engelske ord. På mange måter er de fleste barn tospråklige, og siden det aller meste de blir presentert for og også bruker på nett er engelsk, så er det ikke lenger et nytt språk. Engelsk er det mange bruker mest. 

Anonymkode: 65af6...52f

Takker for svar. Han er gamer ja, så det forklarer jo endel. Og det går dessverre ut over norsken, som flere også erfarer. Storebror var ganske lik, og han har gått gjennom ungdomsskolen og vgs med seksere i engelsk uten å løfte en finger. 

Min datter har en tospråklig venninne og de har alltid kun snakket engelsk sammen. Det har vært uvurderlig for min datter som da fikk en makker som snakket språket flytende, i motsetning til når norskspråklige snakker sammen og gjerne lærer hverandres ‘unoter’. Engelsk har ikke tatt over for norsk hos henne, men hos sønnen som gamer og som snakker engelsk-ish merker jeg at han adopterer fler og fler engelske ord inn i språket.

Anonymkode: 61bca...fce

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takker for svar. Han er gamer ja, så det forklarer jo endel. Og det går dessverre ut over norsken, som flere også erfarer. Storebror var ganske lik, og han har gått gjennom ungdomsskolen og vgs med seksere i engelsk uten å løfte en finger. 

Her går det ikke ut over norsken. De snakker norsk på skolen og med oss hjemme. De ser jo også på norsk tv også. 

Anonymkode: 90367...25f

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Her går det ikke ut over norsken. De snakker norsk på skolen og med oss hjemme. De ser jo også på norsk tv også. 

Anonymkode: 90367...25f

Han ser ikke noe norsk tv. Han snakker selvssgt norsk hjemme og på skolen, men merker han erstatter visse norske ord med engelsk. Han har mer avansert ordforråd på engelsk. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han ser ikke noe norsk tv. Han snakker selvssgt norsk hjemme og på skolen, men merker han erstatter visse norske ord med engelsk. Han har mer avansert ordforråd på engelsk. 

Det er et problem. Selv om ordforrådet virker godt på engelsk vil det for de færreste være på høyde med morsmål i forståelse av referanser, ordtaket. 

Anonymkode: 1f97b...eef

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er et problem. Selv om ordforrådet virker godt på engelsk vil det for de færreste være på høyde med morsmål i forståelse av referanser, ordtaket. 

Anonymkode: 

Det er full forståelse av referanser og ordtak her. Han får tilbakemeldinger fra skolen på at han snakker engelsk på nivå med de som har engelskspråklige foreldre. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er full forståelse av referanser og ordtak her. Han får tilbakemeldinger fra skolen på at han snakker engelsk på nivå med de som har engelskspråklige foreldre. 

Han er sikkert kjempeflink i engelsk til norsk å være, men morsmålskompetanse er noe helt annet. En opprinnelig norskspråklig lærer vil heller ikke ha morsmålskompetanse i engelsk og vil ikke kunne vurdere de små nyansene. 

Gutten kommer nok til å klare seg helt fint, men han kan bli oppfattet som litt dum hvis han snakker om ting utenfor sine spesialintresser, rett og slett fordi språket sannsynlig vis er begrenset.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han er sikkert kjempeflink i engelsk til norsk å være, men morsmålskompetanse er noe helt annet. En opprinnelig norskspråklig lærer vil heller ikke ha morsmålskompetanse i engelsk og vil ikke kunne vurdere de små nyansene. 

Gutten kommer nok til å klare seg helt fint, men han kan bli oppfattet som litt dum hvis han snakker om ting utenfor sine spesialintresser, rett og slett fordi språket sannsynlig vis er begrenset.

Skjønner du veldig gjerne vil at han ikke skal være høyt kompetent i engelsk. Selv om det ikke er morsmålkompetanse, så er det flytende engelsk, på nivå med andre nordmenn som er flytende i det språket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...