Gå til innhold

Hva kan jeg lage/kjøpe i julegaver for en billig penge?

Anbefalte innlegg

For ca 1000/1500 til sammen?

Da er det søsteren min og mannen hennes

Min stemor

En singel nevø på 23 år

En nevø på 26 og kjæresten hans

Mine "svigerforeldre"

Og svigersøster med mann og barn. Gutt 13 år og jente på 8 (som ikke liker type enhjørninger og prinsessegreier,

Skjønner at det er lite penger, men til de voksne så trenger det ikke være store greiene altså. kun en liten oppmerksomhet,  tenker egentlig å kjøpe en noe fra "gaver som forandrer verden" 

Ungene til svigersøster er de jeg vil bruke mest penger på, og ikke fra gaver som forandrer verden

Anonymkode: 00a4d...7bd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For ca 1000/1500 til sammen?

Da er det søsteren min og mannen hennes

Min stemor

En singel nevø på 23 år

En nevø på 26 og kjæresten hans

Mine "svigerforeldre"

Og svigersøster med mann og barn. Gutt 13 år og jente på 8 (som ikke liker type enhjørninger og prinsessegreier,

Skjønner at det er lite penger, men til de voksne så trenger det ikke være store greiene altså. kun en liten oppmerksomhet,  tenker egentlig å kjøpe en noe fra "gaver som forandrer verden" 

Ungene til svigersøster er de jeg vil bruke mest penger på, og ikke fra gaver som forandrer verden

Jeg tenker rundt 600 kr (utenom gaver som forandrer verden) Ungene er som sagt det viktigste, kun en oppmerksomhet til de voksne

Noen av de kan du strikke vinpose til og legge i en vinflaske til rundt 100-lappen, da kan du gi den til paret sammen. 

Viposer

Du kan delta i spørreundersøkelser og ta poengene ut i Gavekort. 

Kinobillett. 

Anonymkode: caa49...7b6

I år blir det kun julegaver til de minste. Har også bedt de andre i familien om å ikke kjøpe til meg. De har faktisk hengt seg på lasset, heldigvis. Så vi er enig i hele familien. Kun gaver til de små. 

Anonymkode: 144e5...49c

Herreavdelingen på HM har veldig mange morsomme sokker. Alle aldre og kjønn kan få et par kule sokker, pakket inn sammen med en marsipangris om du ønsker (grisene blir gjerne veldig billige når vi nærmer oss jul og det blir priskrig på dem).

https://www2.hm.com/no_no/herre/produkter/sokker.html

Fint å kjøpe konfekt også, når man skal kjøpe en liten oppmerksomhet som ikke er så dyr. Her jeg bor er det to sjokolade/konfektfabrikker som lager søte små esker til jul med 6-9 biter i som er fine å gi bort.

Anonymkode: cc88e...6bf

Annonse

Hva med et felles spill til svigersøster og familien? Anbefaler spillet Blokus, kanskje du er heldig å få det på 40% hos Ark når de har kampanje?

evnt legge ved sånne sjokoladestenger til å varme kakao og marshmallow til?

brente mandler som nevnt er koselig å få

«Kosepose» med godteri, alkohol, lys etc til paret på 26? Evnt et felles spill til de også? 

Anonymkode: 8ad09...a19

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Noen av de kan du strikke vinpose til og legge i en vinflaske til rundt 100-lappen, da kan du gi den til paret sammen. 

Viposer

Du kan delta i spørreundersøkelser og ta poengene ut i Gavekort. 

Kinobillett. 

Jeg heier på håndarbeid og selvlaget gaver, men hvilken praktisk funksjon har en vinpose etter at man har fått den? Jeg ser for meg at det er enda en ting som blir liggende og flyte fordi man ikke vet hva man kan bruke den til og ikke kan/vil kaste den fordi den er hjemmelaget. 

Flaxlodd, hjemmelaget karamell eller brente mandler, blomster, spill, en sånn gavekort-pakning, vin (uten strikkepose), kinobillett. 

Anonymkode: c8290...dd7

Eplesyltetøy/mos, brente mandler, hjemmelaget karamell, hjemmelaget kjeks/coockies til de voksne (inkludert «voksne barn») ingrediensene koster ikke så mye for dette.

Barna kan du kjøpe diverse småting til. Normal er en butikk med en del nips til både gutter og jenter.

Anonymkode: cf88e...fc9

Det kjekkeste med gaver på julaften er at det er gaver - for meg betyr det egentlig ikke så mye hva som er inni, men det er koselig med den åpne-gaver-stunden. Heldigvis er familien stort sett enig i det, så vi gir gaver til hverandre, også til oss voksne, men det kan gjerne være ting som noe godt krydder, sjokolade (god, ikke nødvendigvis så fancy), kaffe fra kaffebutikken, en god olivenolje, grytekluter, håndhåndkle til toalettet. Til ungene bruker vi kanskje litt mer, men sjelden mer enn 200 kroner til hver. Det kan være brettspill, fargeblyanter, bøker, sokker, tegneblokk, fargeleggingsbok, rimelige leker til de minste... osv.

Og så måler vi aldri gaver opp mot hverandre. Noen ganger har vi bedre råd sånn at vi gir dyrere gaver enn de andre, noen ganger er det omvendt. Vi regner med at alle holder seg til det budsjettet som passer dem og som de har lyst til å bruke. 

Søstrene Grene er forresten en av de "nips-butikkene" som jeg liker best, om jeg skal handle sånne ting. Jeg synes at det har ganske fine og brukbare ting. For eksempel liker jeg kjøkkenhåndklærne de har der godt og de har treleker av brukbar kvalitet og som ser koselige ut. 

Anonymkode: d9cc1...352

Nå som bruktbutikkene bugner av nydelig 50-60 talls Hadeland ( og annet slipt glass), kan du kjøpe noen lekre slipte glass og legge dem i en eske med fløyel. Du får slike glass fra en tier (ille egentlig, men sant). 

Annonse

Tove gamle utslutte ullgenser og sy dem om til tøfler.

Plukk naturmaterialer i skogen og kag fine juleoppsatser.

Samle familieoppskrifter og lag en personlig oppskriftsbok.

Brygg øl, cider eller vin.

Anonymkode: dd7bf...5f4

Bruktbutikk. Bøker fra bruktbutikk koster deg 30-50 pr stk. En bok som er lest en gang er jo som ny. Gir bort 10-12 sånne i år til store og små.

Som det nevnes over her, ordentlig glass fra kjente glassverk til en billig penge. (Kjøpte nettopp 6 lekre champagneglass til 150 kroner til voksen nevø.) 

Jeg heier på håndarbeid og selvlaget gaver, men hvilken praktisk funksjon har en vinpose etter at man har fått den? Jeg ser for meg at det er enda en ting som blir liggende og flyte fordi man ikke vet hva man kan bruke den til og ikke kan/vil kaste den fordi den er hjemmelaget. 

Flaxlodd, hjemmelaget karamell eller brente mandler, blomster, spill, en sånn gavekort-pakning, vin (uten strikkepose), kinobillett. 

Anonymkode: c8290...dd7

Jeg bruker vinposen utenpå flaskene når de står på bordet. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor? Synes etiketten bør være synlig, i alle fall hvis man deler vinen med venner/gjester. For du har vel ikke så simpel vin at etiketten må skjules?

Anonymkode: 2e07c...582

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er jo bare rart, folk vil jo gjerne vite hva de drikker...

Det er en gavepose, en innpakning når du gir den bort.

Anonymkode: cc88e...6bf

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Vinpose??? Er det dét samme som hjemmestrikket vinkylling? 

Anonymkode: 144e5...49c

prekæs skrev (18 timer siden):

Nå som bruktbutikkene bugner av nydelig 50-60 talls Hadeland ( og annet slipt glass), kan du kjøpe noen lekre slipte glass og legge dem i en eske med fløyel. Du får slike glass fra en tier (ille egentlig, men sant). 

Har du et eksempel med bilde?

Anonymkode: 7990a...c07

Har du et eksempel med bilde?

I dag kjøpte jeg «Britt» fra Hadeland glassverk for en tier pr stk. googler du, finner du bilder. Skikkelig norskprodusert håndverk.

prekæs skrev (51 minutter siden):

I dag kjøpte jeg «Britt» fra Hadeland glassverk for en tier pr stk. googler du, finner du bilder. Skikkelig norskprodusert håndverk.

Åå, takk. Det vil jeg ha. Kan de ha det på Fretex?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...