Gå til innhold

Frustrasjon i parforholdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi giftet oss og flyttet sammen for 6 mnd siden etter å ha vært kjærester i flere år. Jeg har et barn fra før av. 

Vi ler mye sammen, han er god til å ta initiativ til å kos, holder rundt meg og stryker på armen. Han snakker lite om følelser selv, men er en god lytter. 

Han har eget firma og jobber ofte 11-12 timer hverdager.  Jeg jobber fullt og prøver å ta en bachelor ved siden av, men opplever at jeg i tillegg har ansvaret for alt hjemme og all planlegging/ organisering i familien som helhet. 

Det kjennes ut som om jeg tenker "oss", mens han tenker "jeg".

Han er "blind" på mange områder, ser ikke rot og skitt i særlig grad (bare jeg ser at vinduer er møkkete eller kjøleskap må vaskes). Han ser det ikke om jeg klipper 20 cm av håret og han legger ikke merke til at vi har fått en ny 1,5 meter høy plante i stua selv om den har stått der i en uke. 

På hjemmebane gjør han lite, og han sukker og stønner når han må gjøre oppgaver jeg spør om han kan ta. Når han kommer hjem fra jobb er det slappe av foran tv eller trene- tid. Han rydder ut og inn av oppvadkmaskinen, men lager ikke mat, rydder nesten ikke egne ting en gang, vasker ikke huset. vasker og tørker kun sine egne klær. Om jeg spør om han kan lage en middagsrett så vil han ikke lage den jeg har oppskrift og ingredienser til, men en han kan fra før av.  Det sier jeg at er helt ok, men det blir da aldri til at han gjør det. Ber jeg ham pakke bort noe i en eske, så pakker han det oppi esken og lar esken stå inntil veggen (rydder ikke den tilbake i kjelleren). Når jeg ber ham rydde i huset, så rydder han kun sine ting. Jeg sier at det ikke er et bofellesskap dette her, men at alle må bidra i felles hjem og familie, men han sier da at hans ansvar bare er å rydde egne ting. 

Kan dette forklares med å ha bodd alene i litt for mange år? 

Anonymkode: cc920...ca2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. De som har bodd alene i litt for mange år er vant til å rydde og vaske selv heler enn vant til å få det servert. Kan det være at han ikke føler han skal involvere seg med ditt barn. At han føler det er dere og han? Hva gjør barnet? Rydder det etter selg selv? Hvordan var det før dere flyttet sammen?

Anonymkode: f9cc5...d79

Skrevet

Hadde nok vært lurt å teste ut å bo sammen før dere giftet dere, får inntrykk av at dere ikke gjorde det?

Anonymkode: e86ce...adb

Skrevet

Da får du også begynne å gjøre ting kun for deg og barnet. Vask deres klær, rydd deres ting, lag mat til dere. Ukoselig stemning en stund, men det må kanskje til for at han skal se hvor urimelig han er. 

Hvorfor mener han at han skal ha mer fritid enn deg? 

Skrevet

Bodde dere ikke sammen før dere giftet dere? Kom det virkelig overraskende på at han er som han er etter at du har kjent ham i flere år?

Anonymkode: 7ceab...645

Skrevet

Du har gifta deg med en latsabb. 

Ta tak i det NÅ. Lag lister. Følg dem. Ikke la ham begynne å slække tidlig i forholdet, da ender du som gratis hushjelp.

Anonymkode: d9dfa...073

Skrevet

Nja. Det kan nok til dels forklares med at han har vært alene, men noe mer ligger bak den manglende forståelsen av hva ett familieliv innebærer. 

Det er jo ikke så interresant hva jeg mener om det, for dette er jo livet du skal leve videre, ikke jeg. Hva tenker du om dette selv? Kan dette struktureres med bruk av kalender og dagsplaner? Eller ligger det noe mer enn dårlige vaner bak? 

Anonymkode: b789a...a57

Skrevet

Haha, hadde ikke giddet det der… vent, dere har giftet dere allerede… ja. Lykke til, folk endrer seg IKKE.

Anonymkode: ee17e...705

Skrevet

Tenker at her er det lurt å sette seg ned og bli enige om noen ting. 

Si til ham at du føler du er veldig alene om organiseringen og at det er for mye for deg, spesielt nå som du skal studere i tillegg til jobb. Nå vet jeg ikke om firmaet hans er innbringende, men kan dere til eksempel ha vaskehjelp mens du studerer? Begge har jo mer enn vanlig arbeidsbyrde utenfor hjemmet.

Bår vaskehjelpen kommer må jo gulv og flater ryddes og en fellesøkt er ganske naturlig.

Når det gjelder middag er det kanskje en grei ordning at du oftest lager og han oftest rydder? Min mann syns også det er veldig stress å lage nye ting og følge oppskrifter han ikke kan fra før. Jeg syns f.eks det var genialt med matkasse fordi vi da hadde variert mat i en periode der han måtte lage mer av maten. Han som ikke er så flink på kjøkkenet syns det var utrolig slitsom. 

Anonymkode: caaf9...e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...