Gå til innhold

Blir så irritert på svigerinnene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har to søstre, han er den mellomste i søskenflokken. Alle tre bor i samme by, alle har ektefelle, barn, hus og solid økonomi- men det er bare vi som inviterer. Nå har vi nesten sluttet vi også, men vi holder på ett selskap i julen og ett på sommeren. Søskenbarna setter selvsagt stor pris på å møtes, men jeg er lei av å alltid være vertskap. Har til og med spurt om en av de kan holde juleselskapet i år, men det «passet ikke». Dessuten er det «såå koselig å være hos oss». Måtte bare få det ut, gjør det for ungene sin del!

Anonymkode: e60d6...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Mannen har to søstre, han er den mellomste i søskenflokken. Alle tre bor i samme by, alle har ektefelle, barn, hus og solid økonomi- men det er bare vi som inviterer. Nå har vi nesten sluttet vi også, men vi holder på ett selskap i julen og ett på sommeren. Søskenbarna setter selvsagt stor pris på å møtes, men jeg er lei av å alltid være vertskap. Har til og med spurt om en av de kan holde juleselskapet i år, men det «passet ikke». Dessuten er det «såå koselig å være hos oss». Måtte bare få det ut, gjør det for ungene sin del!

Pleier de å ta med noe mat og diverse av og til? 
kan skjønne at det ikke er noe kjekt å alltid stå for middag. Blir fort dyrt. Man må gi og ta tenker jeg. 

Anonymkode: ac9f7...234

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Pleier de å ta med noe mat og diverse av og til? 
kan skjønne at det ikke er noe kjekt å alltid stå for middag. Blir fort dyrt. Man må gi og ta tenker jeg. 

Anonymkode: ac9f7...234

Nei, de tar ikke med noe. Ville gjort det om vi spurte. Vi har alle veldig romslig økonomi, så irritasjonsmomentet er at vi må «varte dem opp».

Skrevet

Jeg hadde gjort det for barna. 

Jeg gjør det, og jeg har dårlig økonomi. 

Anonymkode: 25a5c...759

Skrevet

Dere har inntatt deres rolle i relasjonen ved å være de som inviterer. I alle grupper tar folk roller, og siden vi er vanedyr og liker at ting er forutsigbart, så holder vi på vante mønstre. Nå har du spurt og det passet ikke for den som fikk forespørselen. Da har du et valg om å bryte mønsteret og slutte å invitere, eller fortsetter fordi ungene syns det er hyggelig. 

Du kan jo også ta det opp når dere er samlet og si at det er slutt på denne tradisjonen, så hvis ingen overtar så møtes dere ikke sånn lenger. 

Du kan også velge å være forutrettet og irritere deg videre. 

Anonymkode: 0271c...388

Skrevet

Da jeg vokste opp var det min mormor som hadde den rollen i storfamilien, som inviterte alle samtidig så vi søskenbarn kunne møtes og leke sammen. Jeg husker det som superkoselig, og er så glad for at hun gjorde det.

Nå er det vi som har den litt samlende rollen i familien. Min mamma har ikke tatt over stafettpinnen etter mormor, så da gjorde jeg det.

Tror de fleste familier har noen som tar den rollen. Istedenfor å irritere deg over de to dagene i året, kan du ikke prøve være glad for å ha muligheten til å gjøre det? Tapet for storfamilien, og særlig barna, er jo stor om ingen gidder....

Anonymkode: b12d6...f28

Skrevet

Vi har også det "ansvaret" på mannens side av familien.

Vi inviterer til familieselskap ifbm barnas bursdager på sommeren, og vi og tanten hans er de eneste som inviterer til julefeiring.

Jeg ble såpass lei for noen år siden at jeg bad mannen gi beskjed til broren sin at det å være vertskap for julefeiring er en stor jobb, som vi ønsker å dele på. Presset nesten gjennom at denne gangen kan de invitere familien til seg. Det ble en ganske kjip julefeiring. Vet ikke om jeg skal foreslå det igjen neste gang det er "deres tur" til å arrangere jul, eller bare invitere dem til oss. Det siste er nok det enkleste, selv om jeg er lei av å gjøre all jobben mens andre kommer til dekket bord. 

Vi feirer med min og mannens familie annethvert år. Med min side går julefeiringen på omgang mellom meg, foreldrene mine og søsken med ektefeller. Alle på den siden lager en hyggelig julefeiring med god stemning.

I ditt tilfelle ville jeg nok invitert i år, og så tatt opp at det hadde vært fint om dere kunne la det å være vertskap gå på rundgang, da det er fint å bytte på arbeidet. Ikke formuler det som et spørsmål, mer legg opp til at dere sammen lager en plan for julefeiring fremover. Slik at det ikke blir et alternativ å si nei.

Anonymkode: e3bc2...4b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi har også det "ansvaret" på mannens side av familien.

Vi inviterer til familieselskap ifbm barnas bursdager på sommeren, og vi og tanten hans er de eneste som inviterer til julefeiring.

Jeg ble såpass lei for noen år siden at jeg bad mannen gi beskjed til broren sin at det å være vertskap for julefeiring er en stor jobb, som vi ønsker å dele på. Presset nesten gjennom at denne gangen kan de invitere familien til seg. Det ble en ganske kjip julefeiring. Vet ikke om jeg skal foreslå det igjen neste gang det er "deres tur" til å arrangere jul, eller bare invitere dem til oss. Det siste er nok det enkleste, selv om jeg er lei av å gjøre all jobben mens andre kommer til dekket bord. 

Vi feirer med min og mannens familie annethvert år. Med min side går julefeiringen på omgang mellom meg, foreldrene mine og søsken med ektefeller. Alle på den siden lager en hyggelig julefeiring med god stemning.

I ditt tilfelle ville jeg nok invitert i år, og så tatt opp at det hadde vært fint om dere kunne la det å være vertskap gå på rundgang, da det er fint å bytte på arbeidet. Ikke formuler det som et spørsmål, mer legg opp til at dere sammen lager en plan for julefeiring fremover. Slik at det ikke blir et alternativ å si nei.

Hva var det som ble "kjipt" da? De må jo nesten få gjøre feiringen slik de ønsker når de er vertskap?

Anonymkode: 45ab6...799

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.11.2023 den 11.21):

Hva var det som ble "kjipt" da? De må jo nesten få gjøre feiringen slik de ønsker når de er vertskap?

Absolutt, nå vil jeg ikke utlevere for mange gjenkjennbare detaljer, men det var hverdagslig og kjip ferdigmat, fulgt av en boks med is. Bordet var dekket som en travel hverdag, ingen pynt, lys, duk. Grytene på bordet. Rotete hus. Etter mat var det ikke så mye som en pepperkake til kaffen, ingen kakefat/twist/mm. Pakkene ble åpnet og kvelden var over, barna våre forsøkte å holde maska men de var skuffet og lei seg. 
Jeg har full forståelse for at vi er ulike, men noen felles referanserammer for hva en julefeiring består av, og hvordan man skaper julestemning trodde jeg vi hadde. De har jo feiret hos oss mange ganger, og hos andre familiemedlemmer, så de vet hvordan jul pleier å bli feiret i familien. 

Skrevet

Vi sluttet å feire med søsken når alle fikk barn. Vi er fire søsken, som har fra 2 til 4 barn hver, julaften ble bare stress med altfor mange mennesker.

Så vi feirer jul hjemme alle mann, også bytter foreldrene våre på med hver de besøker.

Vi har noen få julaftener bare kjernefamilien, men som regel kommer det noen. Mannens foreldre er skilt, og han har en barnløs og singel bror, så det mangler ikke på folk som rullerer med å dra på besøk uten å arrangere selv.

Det fungerer helt supert for oss ihverfall. 

Akkuratt julaften er så full av forventninger, spente unger, voksne sine ønsker om jul på sin måte osv så det var egentlig en lettelse å ta avgjørelsen med roligere feiringer hver for oss.

Så møtes vi alle 1.juledag da, i et herlig kaos av en familiefest som bare er hyggelig. For den dagen har vi ikke gaver og alle tradisjonene å forholde oss til, vi er bare sammen, og har det fint.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Vi sluttet å feire med søsken når alle fikk barn. Vi er fire søsken, som har fra 2 til 4 barn hver, julaften ble bare stress med altfor mange mennesker.

Så vi feirer jul hjemme alle mann, også bytter foreldrene våre på med hver de besøker.

Vi har noen få julaftener bare kjernefamilien, men som regel kommer det noen. Mannens foreldre er skilt, og han har en barnløs og singel bror, så det mangler ikke på folk som rullerer med å dra på besøk uten å arrangere selv.

Det fungerer helt supert for oss ihverfall. 

Akkuratt julaften er så full av forventninger, spente unger, voksne sine ønsker om jul på sin måte osv så det var egentlig en lettelse å ta avgjørelsen med roligere feiringer hver for oss.

Så møtes vi alle 1.juledag da, i et herlig kaos av en familiefest som bare er hyggelig. For den dagen har vi ikke gaver og alle tradisjonene å forholde oss til, vi er bare sammen, og har det fint.

Hvordan er dette relevant for HI? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er dette relevant for HI? 

Fordi hi sier at noen av svigerinnene ikke feirer på en måte de kan leve med, da går det an å ikke feire julaften med dem og heller invitere på en familiefest med lavere skuldre en av de andre dagene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...